Työpaikalla viimisetkin erosivat ammattiliitosta ja nyt kuulemma neuvottelemme itse henkilökohtaiset sopimukset
Tämä siis eräs yksityisfirma, jossa kaikenlaista kodinhoitoon liittyviä palveluita avustamisesta kunnostustöihin tms.. Meitä on n15 työntekijää ja meistä ei enää kuulemma kukaan kuulu liittoihin, kun niistä ei ole hyötyä. Meille pitäisi tulla uudet sopimukset työhön liittyen ja nyt käymme itse ne neuvottelemassa jokainen erikseen. meillä oli vielä jonkinlainen nokkamies aiemmin, mutta hän irtisanoutui, kun tuli riitaa pomojen kanssa. nyt vähän arveluttaa, että mitä jatkossa tulee olemaan, kun pomo epäili, etä pitää tarkistaa palkkoja, jos firma aikoo selvitä vaikeista ajoista, kun tilaukset vähentyneet. Voiko pomo oikeasti alentaa palkkoja, kuten epäilty. Eikö sen joku laki estä?
Kommentit (936)
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissyyksi riittää jatkossa liian pitkä kahvitauko tai yksi myöhästyminen.
https://www.pam.fi/artikkelit/tyontekija-voisi-saada-potkut-kevyemmin-p…
Kaikille tulee sama pelko elämään kuin työttömillä. Työ voi loppua milloin vaan.
Tuet on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos vielä epäilyttää josko siihen paikalliseen sopimiseen kannattaisi lähteä, niin kannattaa muistaa että firmat haluaanuusia kasvoja, kun kyllästyvät vanhoihin. Eli todellakin lähtöpassit tulee ,kun lärvi ei enää miellytä.
Nuoria, joille ei tarvitse maksaa kokemuslisiä eikä ole kertynyt 38 lomapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissyyksi riittää jatkossa liian pitkä kahvitauko tai yksi myöhästyminen.
Kaikille tulee sama pelko elämään kuin työttömillä. Työ voi loppua milloin vaan.
Tuet on leikattu.
Ja niillä kenellä on asuntovelkaa, pelko on suurempi.
Potkulaki koskee myös julkista. Ei voi käydä enää tupakalla. Savuton työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen liiton propaganda-aloitus :D Muistakaa, että Suomessa on a) työlaki ja b) yleissitovuus. Näiden mukaan mennään. Alan TES on yleissitova, ja sen alle ei voi työnantaja sanella mitään. Paremman paperin voi aina neuvotella.
Paremmin pysty neuvottelemaan ihan aina.
Nyt vaan orpo halusi tuhota ay liikkeen ja kaikki työntekijöiden oikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos vielä epäilyttää josko siihen paikalliseen sopimiseen kannattaisi lähteä, niin kannattaa muistaa että firmat haluaanuusia kasvoja, kun kyllästyvät vanhoihin. Eli todellakin lähtöpassit tulee ,kun lärvi ei enää miellytä.
Porkulaki.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ammattiliittoon liity, minä olen nähnyt minkälaisia työntekijöitä ammattiliitossa on. Tuijottavat puhelinta päivät pitkät ja tahalleen hidastelevat ja vetelehtivät töissä nämä ay aktiivit. Miten helv*tissä voi mennä tunnin hommassa päivän verran aikaa? Tupakalla ravataan pari kertaa tunnissa.
Siksi ytk.
No ei kai kaikki okei sellaisia. Sinne varmaan tarvittaisiin lisää hyvää porukkaa. Toisaalta joka paikassa on näitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on leikattu.
Ja niillä kenellä on asuntovelkaa, pelko on suurempi.
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli se on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua. Puolison tulot vaikuttaa.
Kohta on myynnissä kesämökkejä edullisesti järvien ja meren rannoilta, kun ihmiset saa potkut ja tarvitsee lasten ruokiin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta on myynnissä kesämökkejä edullisesti järvien ja meren rannoilta, kun ihmiset saa potkut ja tarvitsee lasten ruokiin rahaa.
Lehdessä oli se juttu, kun sossu ei antanut omakotitalossa asuvalle yh-äidille rahaa.
Tiukkaa tulee monelle.
Mun mielestä on hyvä, että sossu ei anna asuntovelkaiselle perheelle ruokarahaa.
Ja kun saa potkut on luovuttava omistusasunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä, että sossu ei anna asuntovelkaiselle perheelle ruokarahaa.
Ja kun saa potkut on luovuttava omistusasunnosta.
Sitä varten on ulosottovirasto.
Vierailija kirjoitti:
Tulee todella hyvät mahdollisuudet saada hyvät mökit omistajilta pois.
Ihmisten on pakko myydä halvalla, kun 595 työmarkkinatuki ei riitä asumiskuluihin ja lasten ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee todella hyvät mahdollisuudet saada hyvät mökit omistajilta pois.
Ihmisten on pakko myydä halvalla, kun 595 työmarkkinatuki ei riitä asumiskuluihin ja lasten ruokiin.
Osa säästää tota varten tilille rahaa, koska sossusta ei saa ruokarahaa, jos on asuntovelkaa.
Mutta osalla tili tuli, tili meni.
Kaikki TES:it eivät ole yleissitovia. Jos työskentelee alalla jonka TES ei ole yleissitova, niin TES koskee silloin ainoastaan järjestäytyneitä eli työnantajaliittoon kuuluvia työpaikkoja. Lait luonnollisesti koskevat kaikkia työpaikkoja, mutta laeissa määrätyt työehdot ovat suurimmalla osalla aloista sangen kaukana TES:ssa määrätyistä ehdoista. Ja edelleen ne liitot neuvottelevat ne TES:it, joten jos ei kukaan kuulu liittoon, niin ei ole enää kukaan neuvottelemassa TES:kään. Työntekijäliitoissa työehtosopimuksista on neuvottelemassa alan töitä tekeviä henkilöitä.
Potkulaki parantaa työttömien mahdollisuutta saada töitä, kun kenet tahansa voi myös julkisella irtisanoa milloin tahansa.
Potkulaki madaltaa kynnystä palkata ihmisiä, kun niistä pääsee eroon.
Nyt on myös mahdollisuus irtisanoa ne jotka saikuttaa tai käy tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei kuuluisi liittoon, niin työnantajalla on velvollisuus noudattaa alan TESsiä. Sillä oletuksella siis, että TES on olemassa. Työntekijät voivat sitten neuvotella tuon päälle juuri niin paljon kuin haluavat.
Juuri näin. Viimeksi olin vuokratyöläisenä ja joku Avaintes oli kuulemma meillä. Kaikilla oli reilusti yli tessin taulukkopalkat, myös meillä vuokraorjilla. Ja kaikki muutkin edut. Kuuden vuoden aikana pyysin lisää palkkaa kolme kertaa ja heti sain. Eihän mikään ole estänyt sopimista ikinä. Jossain kyllä nuolija- pääluottamushenkilöt on tehneet tosi huonoja sopimuksia omien etujensa takia. Itse se vaan täytyy pitää puolensa. Liitoista ei apua saa. On nähty.
Osa ottaa itsestä ja lapsista saikkua, kun potkulaki tulee voimaan niin noi äidit voi irtisanoa.
Hoitaja on 3 päivää kuukaudessa saikulla, jatkossa noi hoitajat voi irtisanoa ja ottaa vasta valmistuneen tilalle.
Saa tehdä myös vuoden työsopimuksia ilman perustetta.