Lähihoitaja ei ole tyytyväinen 2800e palkkaan
https://duunitori.fi/tyoelama/lahihoitajan-palkka
Törmäsin kyseiseen artikkeliin työpaikkoja selatessani. Lähihoitaja kertoo, että ei ole tyytyväinen palkkaansa, joka on noin 2800e kuukaudessa. Miten ei meinaa rahat riittää, jos nettopalkka on noin 2000e ja asumiskulut hänellä 415e, lisäksi autolainaan 110e. Tai siis sanoo, että rahat riittävät, mutta säästöön laitettavaksi pitäisi saada paljon enemmän. 2500e nettona pitäisi saada, mikä tarkoittaisi noin 3600e bruttopalkkaa. Monella korkeakoulutetulla julkisen puolen työntekijälläkään ei ole 3500e bruttopalkka.
Siis eihän tuo suuri palkka ole, mutta ihan tavallinen palkka ammattikoulun käyneelle. Miten voi tulla yllätyksenä, että matalapalkka-alalle kouluttautuneena ei jää palkasta satoja euroja säästöön laitettavaksi?
Kommentit (57)
Miten muualla maassa pärjäät ilman autoa, kun edes keski-suurissa kaupungeissa et välttämättä voi hoitaa työvuoroja ilman autoa, saati sitten pienemmissä kunnissa? Kotihoidossa tarvitaan monesti myös omaa autoa myös kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen on kallista pääkaupunkiseudulla ja ilman autoa ei pärjää vuorotöissä.
Pk-seudulla julkinen liikenne kulkee käytännössä 24/7 joten auto ei ole pakollinen, olen itsekin tehnyt vuorotyötä Helsingissä ilman autoa.
Aamuvuoroon, iltavuoroon ja yövuoroon niinkuin aamusta, illasta ja yövuorosta julkisilla helposti himaan.
- laitosduunari
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakin lukea mielummin vaikka juristiksi jos pääkaupungissa meinaa asua hyvin.
Juuri oli juttu lähihoitajasta, joka ansaitsi ylitöillä 6000 euroa/kk.
2800 brutto irtoo jo 10llä arkiyövuorolla kuussa. 20 vapaapäivää.
- laitosyökkö
Lähihoitajan vastuulla tuo aloituksessa mainittu palkka on riittävä. Täytyy kouluttautua lisää, jos palkkaa pitäisi saada enemmän.
Monet matalasti koulutetut ovat ihan kujalla siitä mitä korkeammin koulutetut saa. Itse DI ja netto on 2800, brutto 4200.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kaksi maisteria ja 10v työkokemus. Palkka nousi juuri ja juuri 2900e puolelle viime vuonna. Onhan tämä perseestä mutta ehkä lähihoitajalle 2800 on kuitenkin aika helvetin hyvä palkka.
Mutta joo oma valinta, kannattaa tehdä auttamistyötä jos ei halua rikastua. Ja kun kerran sen valitsee niin pois on vaikea päästä. 👍🏼
Kannattaa harkita työpaikan vaihtoa. Sain itse ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijana kesätöissä harjoittelija-tittelillä samaa palkkaa 10 vuotta sitten.
Ihmettelen noita osamaksuja ja luottokorttivelkaa. Puhelimestakin 100€ osamaksuvelkaa, vaikka asiallisen älypuhelimen saa 200 eurolla! Huonekaluista vielä 400€ maksamatta ja silti kertoo maksavansa osamaksuja vain 40€/kk. Mikä järki tuossa on? Niistä menee joka kuu joku laskutuslisä koron lisäksi. Samaten luottokorttivelasta juoksee koko ajan rapsakka korko ja samaan aikaan on rahaa jollain säästötilillä, josta saa jotain mitättömän pientä korkoa.
Huonoa taloudenhallintaa tuossa on paljon. Jutussa mainittiin myös, että tekee 1-5 keikkavuoroa kuukaudessa, joista saa 100-500€ lisää palkkaa. Tuo lisätienestien mahdollisuus on hyvä lisäetu lähihoitajalla, ei läheskään kaikilla ole tuollaista mahdollisuutta. Tuo ikävä kyllä oli eri työnantajan kautta, joten ylityölisillä ei pääsee juhlimaan.
Noilla rahankäyttötaidoilla ei auta, vaikka palkka olisi suurempikin.
Vierailija kirjoitti:
Monet matalasti koulutetut ovat ihan kujalla siitä mitä korkeammin koulutetut saa. Itse DI ja netto on 2800, brutto 4200.
Olet joko vastavalmistunut tai sitten raskaasti alipalkattu. Et ole mitenkään hyvä esimerkki DI:n palkkatasosta.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus on keski-asteen koulutusohjelmaan kuuluva koulutus, joka ainakin vielä 2010-luvulla oli kolmevuotinen myös aikuiskoulutuksen puolella. Ei siis ammattikoulupohjainen. Eri orientoitumisosa-alueita on lukuisia, kuten mielenterveys- ja päihdetyö, ensihoito jne. Työpaikalla tapahtuva erikoistuminen voi olla vaativaa esimerkiksi hengityshalvauspotilaiden, saatto- tai teho-osastohoidon kohdalla. Osan palkasta yleensä muodostaa kolmivuorotyöstä tulevat lisät. Tervetuloa alalle, jos kykyä löytyy.
Lähihoitaja nimenomaan on ammattikoulupohjainen toisen asteen tutkinto ja kouluun pääsee käytännössä kuka tahansa, ikävä kyllä.
Ja vielä lisätäkseni ylempään, lähihoitajia ei työskentele ainakaan erikoissairaanhoidon teho-osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on väärin haluta lisää palkkaa?
On väärin jos on jo kohtalaisen hyvä palkka ja se maksetaan verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet joko vastavalmistunut tai sitten raskaasti alipalkattu. Et ole mitenkään hyvä esimerkki DI:n palkkatasosta.
Siis oikeasti, olet di ja sulle jää käteen vaan 2800? En olisi uskonut ja olen ajatellut myös er dippainssien palkka on 5k.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt vuorotyötä HUSissa. Hyvin pärjäsin ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt vuorotyötä HUSissa. Hyvin pärjäsin ilman autoa.
Tämä. Koko aikuisikäni vuorotyötä tehnyt enkä ole ikinä omistanut autoa. Ei auto ole mikään kaikille kuuluva perusoikeus.
Halvempi luukku ja dösällä duuniin. Auto se rahasyöppö pk-seudulla on.