Lähihoitaja ei ole tyytyväinen 2800e palkkaan
https://duunitori.fi/tyoelama/lahihoitajan-palkka
Törmäsin kyseiseen artikkeliin työpaikkoja selatessani. Lähihoitaja kertoo, että ei ole tyytyväinen palkkaansa, joka on noin 2800e kuukaudessa. Miten ei meinaa rahat riittää, jos nettopalkka on noin 2000e ja asumiskulut hänellä 415e, lisäksi autolainaan 110e. Tai siis sanoo, että rahat riittävät, mutta säästöön laitettavaksi pitäisi saada paljon enemmän. 2500e nettona pitäisi saada, mikä tarkoittaisi noin 3600e bruttopalkkaa. Monella korkeakoulutetulla julkisen puolen työntekijälläkään ei ole 3500e bruttopalkka.
Siis eihän tuo suuri palkka ole, mutta ihan tavallinen palkka ammattikoulun käyneelle. Miten voi tulla yllätyksenä, että matalapalkka-alalle kouluttautuneena ei jää palkasta satoja euroja säästöön laitettavaksi?
Kommentit (57)
Kulut 800 ja nettona saa 2400 eli jää lähärin käteen 1600. Saahan tuosta säästöön, itse maksan vielä opintolainan tuosta summasta eli 600 euroa kuussa. Tonnista jää mulla säästöön 400 euroa.
Ymmärsin artikkelista, että elää tällä hetkellä ihan mukavaa elämää mistään hirveästi pihistelemättä ja saa pieniä summia säästöönkin, mutta enemmän pitäisi saada. Olen itsekin matalasti palkatulla alalla, mutta jo opiskellessa tiedostin sen, että jos haluaa elää mukavasti ja säästää satoja euroja kuukaudessa, pitää opiskella johonkin hyvin palkattuun ammattiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin artikkelista, että elää tällä hetkellä ihan mukavaa elämää mistään hirveästi pihistelemättä ja saa pieniä summia säästöönkin, mutta enemmän pitäisi saada. Olen itsekin matalasti palkatulla alalla, mutta jo opiskellessa tiedostin sen, että jos haluaa elää mukavasti ja säästää satoja euroja kuukaudessa, pitää opiskella johonkin hyvin palkattuun ammattiin.
Ap
Yllätys, että olet matalapalkka alalla :::)))
Olet vain kateellinen hoitajille. Hoitajat saavat myös palveluslisät, sekä henk.koht. lisät...Kaikkea ei sulle kerrotakaan.
Lähihoitaja, viime vuoden palkkani 45600 e...
Vierailija kirjoitti:
Kulut 800 ja nettona saa 2400 eli jää lähärin käteen 1600. Saahan tuosta säästöön, itse maksan vielä opintolainan tuosta summasta eli 600 euroa kuussa. Tonnista jää mulla säästöön 400 euroa.
Onhan hänellä muitakin kuluja tietysti kuin tuo auto ja asunto. Alkaen vaikka ruoka. Listasin vain auton ja asunnon kulut ylempänä. Kulut eivät siis ole yhteensä 800 euroa. Ajatellakin saa ihan itse tai avaa linkin minkä takaa juttu löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Auton ja asunnon kulut 800 euroa. Eivät kaikki kulut yhteensä.
Jos tuo on lisien kanssa, niin vähän tuo on. Oma tili nyt tammikuussa on 4190 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuminen on kallista pääkaupunkiseudulla ja ilman autoa ei pärjää vuorotöissä.
Pk-seudulla julkinen liikenne kulkee käytännössä 24/7 joten auto ei ole pakollinen, olen itsekin tehnyt vuorotyötä Helsingissä ilman autoa.
Niin minäkin, mutta vaikuttaa paljon jaksamiseen meneekö työmatkaan julkisilla tunti vs autolla 20 minuuttia.
Miksi on väärin haluta lisää palkkaa?
Lääkärin palkka pitäisi saada kahden vuoden koulutuksella ? Eikä lähihoitaja ole mistään vastuussa edes.
Sivustolla oli toinenkin lähihoitaja, joka valitti pientä palkkaansa, noin 2300e kuukaudessa. Jutun lopussa kävi ilmi, että tekee 75% työaikaa eli jotain nelipäiväistä työviikkoa. Onko yllätys, että lyhyempi työaika tarkoittaa pienempää palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin palkka pitäisi saada kahden vuoden koulutuksella ? Eikä lähihoitaja ole mistään vastuussa edes.
Miten niin ei ole vastuussa mistään?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tai sitten pitää tehdä kahta tai useampaa työtä. Pääsin viime vuonna 70t€ vuosiansioon. Päivätyö+hoitoalan keikkatyö. Viisipäiväisen 38h/vko työviikon voi tällöin unohtaa. Työstä pitää myös tykätä, jotta jaksaa (ne lisäverot maksaa).
Ehkä kannattaa vaihtaa työpaikkaa, tuolla alalla on vielä valinnanvaraa. Mulla lähihoitaja peruspalkka 3400e brutto ja vuorolisät päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tai sitten pitää tehdä kahta tai useampaa työtä. Pääsin viime vuonna 70t€ vuosiansioon. Päivätyö+hoitoalan keikkatyö. Viisipäiväisen 38h/vko työviikon voi tällöin unohtaa. Työstä pitää myös tykätä, jotta jaksaa (ne lisäverot maksaa).
Joo no sanomattakin selvää, että överiä tekemällä pääsee hyviin ansioihin alalla kuin alalla.
Nettikirjoihin 50 € joka kuukausi on todella paljon. Kympillä saa kirjapalvelun. Tuosta saisi helposti 40 € lisää säästöön.
Mutta totta kai jokainen osaa tuhlata rahaa ja sitten valittaa miten palkka ei riitä kaikkeen tuhlailuun.
Eli palkat ovat oikeasti liian suuria. Leikkaamalla kuluja paljon pienemmästäkin palkasta jäisi kivasti käteen. Toivottavasti toteutuu seuraavaksi kautta linjan. Työnantajapuoli asettaa tarjouksen: ota tai jätä. Lomat myös samalla vaikka maksimissaan parin viikon mittaisiksi. Yksityissektorilla paikallinen sopiminen tyystin käyttöön jne. Korvattavissa olevat saakoon sen mukaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaa vaihtaa työpaikkaa, tuolla alalla on vielä valinnanvaraa. Mulla lähihoitaja peruspalkka 3400e brutto ja vuorolisät päälle.
Missä firmassa maksetaan lähihoitajalle peruspalkkaa 3400e?
Lähihoitajan koulutus on keski-asteen koulutusohjelmaan kuuluva koulutus, joka ainakin vielä 2010-luvulla oli kolmevuotinen myös aikuiskoulutuksen puolella. Ei siis ammattikoulupohjainen. Eri orientoitumisosa-alueita on lukuisia, kuten mielenterveys- ja päihdetyö, ensihoito jne. Työpaikalla tapahtuva erikoistuminen voi olla vaativaa esimerkiksi hengityshalvauspotilaiden, saatto- tai teho-osastohoidon kohdalla. Osan palkasta yleensä muodostaa kolmivuorotyöstä tulevat lisät. Tervetuloa alalle, jos kykyä löytyy.
Itsellä kaksi maisteria ja 10v työkokemus. Palkka nousi juuri ja juuri 2900e puolelle viime vuonna. Onhan tämä perseestä mutta ehkä lähihoitajalle 2800 on kuitenkin aika helvetin hyvä palkka.
Mutta joo oma valinta, kannattaa tehdä auttamistyötä jos ei halua rikastua. Ja kun kerran sen valitsee niin pois on vaikea päästä. 👍🏼
Mä valmistun pian sairaanhoitajaksi ja mun palkka yksityisellä tulee olemaan vähän yli 2800€. Ei tule vuorolisiä koska kyse päivätyöstä. Meillä kolmivuoroa tekevät lähihoitajat tienaa enemmän.