Lasik leikkaus kokemuksia? Miten vaarallinen tuo oikein on?
Silmälääkäri sanoi että sellaiseen pitäisi mennä, mutta arveluttaa kyllä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LASIK on jo täysin vanhentunut leikkaustekniikka, joka pitäisi kieltää.
Milläs nykyään leikataan? Minulle on prk-leikkaus. Vaikea kuivasilmäisyys, kaihit molemmissa silmissä ja toistuvia iriitteja. Nyt nukun geelit silmissä ja laput silmien päällä.
N44
Ja olen kysellyt mielipiteitä linssileikkauksesta. Ei kuulemma kannata tehdä, lisää silmien kuivuutta. Ja sitten menee lähinäkö.
Tässä tutkin juuri kyynelkanavien tulppaamista. Voisihan ne polttaa laserilla kiinnikin. Kyynelkanavien tulppaaminen on kuin laittaisi tulpan lavuaariin. Mutta sitten on kyynelnesteet poskilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs nykyään leikataan? Minulle on prk-leikkaus. Vaikea kuivasilmäisyys, kaihit molemmissa silmissä ja toistuvia iriitteja. Nyt nukun geelit silmissä ja laput silmien päällä.
N44
Smile on nykyisin yleisin tapa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Nykyiakaisia tekniikoita ovat esim. Flow, CLEAR ja Smartsight
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin v 2006 ja kaikki meni hyvin, mutta nyt on taas näkö huonontunut ja ärsyttää.
Voiko sen tehdä enemmän kuin kerran?
Ei voi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Ei oo vaaraa ja voi tehdä toisenkin kerran jos lasiaisessa paksuutta, mutta tuskin tarpeen. Mulla meni aikoinaan kaikki hyvin ja ei tarvetta uusintaan. Mut teetä työ Suomessa.
No tota noin, sulla ei ole lasiasta leikattu. Kuinka pihalla ihminen voi olla jos on käynyt silmäleikkauksessa, eikä tiedä edes mitä on leikattu. Taittovirheleikkauksessa laseroidaan sarveiskalvoa, käytännössä ohennetaan ja minulle ainakin silmälääkäri sanoi ettei voi tehdä toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44Nykyiakaisia tekniikoita ovat esim. Flow, CLEAR ja Smartsight
Poistaako nämä kuivasilmäisyyden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Joku smile niminen juttu, olen lukenut. Mutta käsittääkseni on sitä aika lailla samaa lasik paskaa uudessa paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44Nykyiakaisia tekniikoita ovat esim. Flow, CLEAR ja Smartsight
Poistaako nämä kuivasilmäisyyden?
En tiedä. Lääkärifirmojen tai leikkauslaitteiden tekijöiden sivuilla ehkä kerrotaan, miten paljon noihin tekniikoihin uskotaan liittyvän kuovasilmäisyyttä aiempaan verrattuna
Aika monella, minkä vaan silmäoperaation jälkeen, jää pysyväksi ongelmaksi kuivasilmäisyys. Miettisin tätä suurimpana riskinä, koska leikkaamatonkin silmä monesti alkaa kuivua esivaihdevuosissa. Pahimmillaan tuntuu siltä, että ripsi on silmässä 24/7. Muuten riskit on mielestäni hyvin pienit nykytekniikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44Joku smile niminen juttu, olen lukenut. Mutta käsittääkseni on sitä aika lailla samaa lasik paskaa uudessa paketissa.
SMILE ja muut lenticule extraction -tekniikat ovat varsin erilaisia leikkauksia kuin LASIK
Mun pitäisi ensin saada sarveiskalvoa paksuntava lääkekuuri. Näin oli lääkäri merkinnyt mun tietoihin. Oli HUSin silmätyöryhmässä mietitty. Koitin kysyä silmähoitajalta tälläisestä lääkekuurista, mutta ei tiennyt.
Toi voisi auttaa kuivasilmäisyyteen.
Onko kenelläkään tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44Joku smile niminen juttu, olen lukenut. Mutta käsittääkseni on sitä aika lailla samaa lasik paskaa uudessa paketissa.
SMILE ja muut lenticule extraction -tekniikat ovat varsin erilaisia leikkauksia kuin LASIK
Sopiiko nuo prk-leikkauksen jälkeen? Sarveiskalvo on minulla ohut, mutta sitä voi lääkekuurilla paksuntaa ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vain yksi pari silmiä ja niitä ei voi vaihtaa. Älä siis suostu mihinkään turhiin leikkauksiin.
Kuka turhasta leikkauksesta puhui.? Nykyään rutiinia tehdä
Huijausta. Ainakin jos likinäköä korjataan. Likinäköisellä silmä on liian pitkä ja jos sen haluaa korjata pitäisi silmämunaa siis litistää. Laserleikkaukset vaikuttaa siis silmän etuosaan eli sarveiskalvoon. Mutta vika kun ei ole siinä. Likinäköisyys on vakava vaiva ja aiheuttaa verkkokalvon irtaumaa ja silmänpainetautia. Tällä hetkellä ainoo järkevä hoito on ennalta ehkäisy ja siihen kannattaa todellakin panostaa. Yhä useammalla on myös etenevä likinäkö, eli näköjään heikentyy läpi elin iän. Eli laseriin ei todellakaan kannata mennä, vaan katsella maailmaa vaan sumeena ja käyttää laseja vain sillon kun tarvii. Laserit ja silmälasit on vaan niin suuri bisnes, ettei likinäköä ole haluttu paremmin tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella, minkä vaan silmäoperaation jälkeen, jää pysyväksi ongelmaksi kuivasilmäisyys. Miettisin tätä suurimpana riskinä, koska leikkaamatonkin silmä monesti alkaa kuivua esivaihdevuosissa. Pahimmillaan tuntuu siltä, että ripsi on silmässä 24/7. Muuten riskit on mielestäni hyvin pienit nykytekniikalla.
Ja psyykelääkkeet lyhentävät meibonen-rauhasia. Mulla oli enää puolet normaalipituudesta jäljellä. (Rauhaset ovat luomissa ja tuovat kosteutta silmään). Olin Instrun kuivasilmäisyysklinikalla ja rauhaset kuvattiin. Heillä olisi laserhoito, joka aktivoi meibonen rauhasia, mutta mulla ei ole varaa siihen.
*Meibomi
Nyt on Mehiläisessäkin kuivasilmäisyys-klinikka. Ensin operoidaan monin tavoin silmiä ja sitten hoidetaan kuivasilmäisyyttä. Siinä on hyvä loppuelämän hoitoputki potilaalle.
Itselleni tehtiin SMILE -laserleikkaus huhtikuussa 2024. Leikkaus meni todella hyvin ja toivuin siitä nopeasti, käytännössä seuraavana päivänä oli jo normaali näkö. Suosittelen leikkausta kaikille sitä harkitseville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja psyykelääkkeet lyhentävät meibonen-rauhasia. Mulla oli enää puolet normaalipituudesta jäljellä. (Rauhaset ovat luomissa ja tuovat kosteutta silmään). Olin Instrun kuivasilmäisyysklinikalla ja rauhaset kuvattiin. Heillä olisi laserhoito, joka aktivoi meibonen rauhasia, mutta mulla ei ole varaa siihen.
En tiennytkään tätä psyykelääkeasiaa. Oletko kauan syönyt lääkkeitä? Auttaako sinulla yhtään luomien hautominen ja hieronta? Itse olen näin saanut pidettyä silmät terveinä jo 10 vuotta. Hoidan silmiä kyllä päivittäin ja viikonkin tauko tukkii jo rauhaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään tätä psyykelääkeasiaa. Oletko kauan syönyt lääkkeitä? Auttaako sinulla yhtään luomien hautominen ja hieronta? Itse olen näin saanut pidettyä silmät terveinä jo 10 v
Olen yhtä lääkettä noin kymmenen vuotta turhaan. Yksi lääkäri otti esille asian. Hormonit vaikuttaa myös. Keltarauhashormoni.
En jaksa hautoa silmiä joka päivä aamuin ja illoin. Auttaa ilmeisesti meibonen rauhasiin tuo. Laitan laput silmään ja geeliä. Parempi. Estää silmän avautumisen yöllä.
N44