Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen Prisman kassajonossa.......

Vierailija
01.03.2007 |

Edellämme jonossa oli äiti noin 7-9-vuotiaan poikansa kanssa (todennäköisesti 8-9v, ainakin isompi kuin tuntemani ekaluokkalaiset). Poika potki äitiään (oikein kunnolla!) ainakin 10 kertaa. Äiti sanoi vaan hiljaisella äänellä että " lopeta tuollainen" . Poika jatkoi potkimista, ja alkoi ottamaan tavaraa ostoskärryistä viedäkseen niitä takaisin hyllyihin (jos hän ei saa haluamaansa karkkia tai lelua, niin ei muutkaan saa ruokaa!). Äiti kielsi (ei mitenkään tiukasti vaan piipittäen), ja taas poika potkaisi. Sitten äiti sanoi lässyttäen että " Esa (juu, poikaa oli paiskattu nimellä Esa), jos et PIAN tottele, tulee pelaamiskielto" . Poika ei totellut, ja potki edelleen, äiti ei sanonut mitään. Kassalla totesi että en ota sua enää kauppaan mukaan.

Mitä mieltä? Mitä itse olisit äitinä tehnyt?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolimatta meidän kauppareissut ovat usein niin helvetillisiä kuin vain voivat olla.... Lapsen raivokohtauksen voi laukaista mikä vaan ja olen useammankin kerran kantanut pojan kirkuvana ulos kaupasta.

Ja usein on käynyt niinkin, että kun minä pysyn tiukkana oman lapseni kanssa ja kommennan häntä selkein sanankääntein korotetulla äänellä, tulee joku minua " parempi" kasvattaja siihen vouhkaamaan ettei noin saa...

Ja ne katseet kassajonossa, juuri teiltä jotka täällä uhoatte, että ette hyväksy huonoa käytöstä....

Ja kyllä, minun adhd lapseni pelaa pleikkaa ja tietokonetta, tosin rajoitetusti. Hän on lapsi siinä missä muutkin. Hänkin haluaa leikkiä, nauttia elämästä, viihtyä, tunnistaa asiat joista kavereiden kanssa jutellaan...

Ja kotikasvatuksen ankaruudessakin on rajoja. Lapsi on lapsi adhd diagnoosin allakin. Ei häntä voi koko ajan kurittaa, rangaista, musertaa negatiivisella palutteella. Hän tarvitsee anteeksiantoa, ohjausta ja kennustusta. Positiivista palautetta pienimmästäkin käytöksen kultajyvästä.

Tosiasia on, että raivoavaan adhd lapseen ei saa välttämättä kontaktia ennen kuin hän on rauhoittunut. Kaupassa ihmisten ympäröimänä se ei onnistu vaan tilanne hoidetaan usein loppuun kotona. Ja siitä harvoin tehdään julkinen muistio kaikissa kaupassa sillä hetkellä oleville ihmettelijöille jotka sitten täällä pohtivat, että millaisia ovat vanhemmat jotka eivät kasvata lapsiaan.

Kyllä kasvatamme ja varmasti kiinnitämme arjessamme siihen enemmän huomiota kuin te. Ja kiitos empatioistanne, minuaklin todella joskus väsyttää ja itkettää...

Vierailija
2/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesta. Äiti meni kärryjen taakse piiloon, ilmeisesti ajattelematta lainkaan että poika voi potkaista jotakuta muutakin.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelikielto olisi langennut ekasta potkun yrityksestäkin, enkä olisi uhkaillut monen potkun jälkeen että pian et saa pelata!

Tuskin tuon luonteinen äiti pitää uhkaustaan pelikiellosta, tai siitä ettei ota poikaa enää kauppaan mukaan.

Vierailija
4/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei kehtaa aina raivota lapsilleen kaupassa, koska noloahan tuo on että noin iso käyttäytyy noin. Mua ainakin hävettäis. Mutta vaikka mä olisin käyttäytynyt tiukemmin olisin jättänyt suuremman huutamisen ja rankaisemisen kotiin - tuon ikäinen kun jo tajuaa jälkikäteenkin mistä rangaistaan.

Vierailija
5/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ap kertoi että poika potki, nyt jo heitti karatepotkuja. Mistä ap tiedät että nuo olivat juuri karatepotkuja ??

Oikein äiti meni kärryjen taakse piiloon....hehheeh. Miksi et kertonut tuota ensimmäisessä viestissä.

Ai vähäsen haiskahtaa.

Vierailija
6/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin jättänyt ostokset siihen, ottanut poikaa tiukasti kiinni ja sanonut tarpeeksi kovalla äänellä että nyt loppui tuollainen! Jos se ei olisi tehonnut, olisin jättänyt tavarat kauppaan, mennyt kotiin, ja käynyt kaupassa ilman kauhukakaraa.

Vierailija
7/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais varmaan hakea ulkopuolista apua. Mitä hyötyä takaisin potkimisesta on?

Vierailija
8/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

potkimalla. Monesti olet itse ollut ukkosi *puhumisen* jälken hakenut apua sairaalasta ?

Vierailija
9/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika potki, korkeita potkuja, en tiedä ovatko ne karatepotkuja mutta sellaista lapsen normaalia potkimista ne ei olleet, vaan kovia potkuja. Ihan varmaan jostain tietokonepelistä opittuja.

Äiti meni kauemmas kun poika potki, ja työnsi kärryjä itsensä ja pojan väliin, kiersi kärryjen ympäri pojan tullessa perässä...

Ei todellakaan ole provo. Mietin vaan, mitä helvettiä sitä itse voisi äitinä tehdä, jos mennään siihen pisteeseen että oma lapsi alkaa käyttäytymään noin?

Paikka oli Itäharjun Prisma Turussa, eilen klo 18.30 suunnilleen. Puheiden mukaan pojalla oli kotona sisko Jasmin, ja isä (" mitä iskä ja Jasmin sitten tykkää jos me ei ostettukaan mitään ruokaa siksi kun sä et halunnut" ).

Vierailija
10/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kuitenkin olisi käyttäynyt noin, olisin lähtenyt kotiin ja jättänyt tavarat siihen. Kaupassa en olisi viitsinyt alata noin isoa huudattamaan

Vierailija
11/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain epäkypsempää.

Ja oikeesti: 7-10-vuotiaat pojat eivät ole niin isoja kuin mitä pienten lasten äideistä näyttää.

Vierailija:

Pelikielto olisi langennut ekasta potkun yrityksestäkin, enkä olisi uhkaillut monen potkun jälkeen että pian et saa pelata!

Tuskin tuon luonteinen äiti pitää uhkaustaan pelikiellosta, tai siitä ettei ota poikaa enää kauppaan mukaan.

Vierailija
12/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kotona saanut sellaisen helvetinmoisen raivokohtauksen, että kakara muistaa lopun ikänsä saako äitiä potkia vai ei. Verbaalisen raivokohtauksen, en olisi käynyt kiinni. Joka vitun tietokonepeli olisi lentänyt kaaressa pihalle.

Mieheni ei ole koskaan lyönyt tai potkaissut minua, eikä kyllä ole lapsetkaan paitsi joskus alle kaksivuotiaana, siihenkin on heti puututtu.

T: 7

Vierailija:

potkimalla. Monesti olet itse ollut ukkosi *puhumisen* jälken hakenut apua sairaalasta ?

Vierailija
13/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos kuitenkin olisi käyttäynyt noin, olisin lähtenyt kotiin ja jättänyt tavarat siihen. Kaupassa en olisi viitsinyt alata noin isoa huudattamaan

Vierailija
14/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pleikkari pois kahdeksi viikoksi ja aresti 2 vrk. Johan oppii. Ja tiukka puhe siitä että jos tuommonen toistuu niin pleikka lähtee talosta. Eikö vanhemmat viitsi kasvattaa...meillä ei tommonen käytös tulis kuuloonkaan. Ikinä!

Vierailija
15/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja oikeesti: 7-10-vuotiaat pojat eivät ole niin isoja kuin mitä pienten lasten äideistä näyttää.

Vierailija
16/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aikoinaan 2-3 vuotiaana tyttö teki aina joskus tyhmiä kaupassa, karkaili,juoksi pitkin käytäviä ym, niin sanoin jos ei lopeta, jätetään ostokset kauppaan ja olaan symttä, tepsi suht. hyvin.

pari kertaa muka käännyin kaupasta pois kun ei uskonut...

Vierailija
17/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä te tiedätte toisten ihmisten asioista. oletteko ehkä tulleet ajatelleeksi, että pojalla saattoi olla adhd tai joku muu neurologinen sairaus, mikä ei näy ulospäin!

Aina ei voi jättää lasta sisälle vaan lapsi pitää välillä ottaa mukaan normaalipuuhasteluun. Äiti ei voi myöskään tietää mikä ja milloin laukaisee lapsessa uhmakkuuskohtauksen.

Itsellä on kasi poikaa, joilla on molemmilla perinnöllinen (ei tiedetä mistä periytynyt) tarkkaavaisuuden ja oman toiminnan ohjauksen vaikeus, joten ymmärrän täysin, että jos ei ole välttämättä äidin tai perheen antamasta kasvatuksesta kiinni pojan käytös.

Toki se on varmaan äidille vaikeaa, jos poika on noin aggressiivinen.

Vierailija
18/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin oot kyllä muistiin täti pistänyt tapauksen! Nimet on varmaan kirjattu myös ylös! Kaikkihan sen nyt tietää, että kyseisessä tapauksessa homma on mennyt perseelleen. " Juu, on se niin hirveää, kun ei nykypäivänä.."

Oot selvästi itse saanut kuitenkin hyvät kiksit tapauksesta, kun haluat sen meidän kaikkien kanssa näin jakaa!

Katos, elämässä kaikkea kummaa tapahtuu aina välillä, juu.

Vierailija
19/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiä ei tarvinnut kirjata ylös, sillä olen nimifriikki ja muistan yleensäkin kaikkien ihmisten ja heidän lastensa nimet. Myös sen, onko Neeassa kaksi eetä vaiko vain yksi. Lisäksi Esa ja Jasmin eivät mielestäni sovi millään lailla yhteen, siksi ne jäi niin hyvin mieleen ;)

Kun tuollaista tapahtuu omien silmien edessä, kyllä se pistää ihmettelemään. Enkä arvostellut äitiä, vaan halusin tietää mitä keinoja muut olisivat tässä tilanteessa käyttäneet. En ole koskaan aikaisemmin nähnyt tuollaista, kyllähän lapset kiukuttelee mutta tuo oli suorastaan pelottavan näköistä, ja äitiin takuulla sattui, kun sai montakymmentä potkua kylkiinsä ja jalkoihinsa :/ Äiti oli vielä sen verran pienikokoinen itse, ettei varmaan montaa vuotta pärjää fyysisesti pojalleen.

Ap

Vierailija:

Hyvin oot kyllä muistiin täti pistänyt tapauksen! Nimet on varmaan kirjattu myös ylös! Kaikkihan sen nyt tietää, että kyseisessä tapauksessa homma on mennyt perseelleen. " Juu, on se niin hirveää, kun ei nykypäivänä.."

Oot selvästi itse saanut kuitenkin hyvät kiksit tapauksesta, kun haluat sen meidän kaikkien kanssa näin jakaa!

Katos, elämässä kaikkea kummaa tapahtuu aina välillä, juu.

Vierailija
20/28 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mistä te tiedätte toisten ihmisten asioista. oletteko ehkä tulleet ajatelleeksi, että pojalla saattoi olla adhd tai joku muu neurologinen sairaus, mikä ei näy ulospäin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän