Muistatko missä olit kuin opit sanan "raakku"?
Kommentit (38)
Ala-asteella. Biologiassa oli kappale "raakku eli jokihelmisimpukka".
Eiköhän se bilsan tunneilla opittu.
Koulussa. En muista, olinko ylä- vai ala-asteella.
Joo. Saattaa olla, että olen sen joskus aikaisemminkin kuullut, mutta mieleen se jäi joskus 90-luvun puolivälissä Anja Snellmanin (silloisen Kaurasen) kirjasta Pelon maantiede.
7. luokalla käsiteltiin vesistöjen biologiaa, niin siellä viimeistään oppi jos ei aiemmin ollut tuttu.
Muistelen, että ala-asteella. Biologian tunnilla kuitenkin.
Mökkirannassa, oli ilta ja seistiin laiturilla tuijottamassa kuunsiltaa ja veden läpi joenpohjaa, ja äiti selitti, mitä siellä näkyy (ei ollut raakkuja, mutta oli raakun kuoria)
AP kuuli 1. kertaa sanan "raakku" kun uutisoitiin metsäkoneen aiheittamasta ympäristö441vahingosta.
Yleistieto on nykyään hyvin ohutta.
Lehtihyllyjen lööpit puhuivat vesitaso-onnettomuudesta. Parikymppinen pariskunta ihmetteli, mikä on vesitaso, onko se jonkinlainen kelluva laituri?
Vierailija kirjoitti:
AP kuuli 1. kertaa sanan "raakku" kun uutisoitiin metsäkoneen aiheittamasta ympäristö441vahingosta.
Yleistieto on nykyään hyvin ohutta.
Lehtihyllyjen lööpit puhuivat vesitaso-onnettomuudesta. Parikymppinen pariskunta ihmetteli, mikä on vesitaso, onko se jonkinlainen kelluva laituri?
Ok boomer.
En muista missä mutta -70 luvulla kaivettiin joesta raakkuja.
Kesämökillä Hämeessä v 64. Olin nelivuotias
Onko oikeasti aikuisia jotka ei tiedä edes mitä eläimiä Suomessa on?
Vierailija kirjoitti:
Joo, oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät tunne kaikkia Suomessa esiintyviä eläinlajeja. Luulen, että saatan itsekin kuulua tähän kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä tulleita,joille Kelan konttori on no 1 muusta ei niin isoa numeroa sitten tarvikkaan tehdä,kuten tavoista tai luonnosta ja eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella. Biologiassa oli kappale "raakku eli jokihelmisimpukka".
Näin mäkin muistelen.. 5. luokka mielestäni? Ja tää on siis ollut vuosi 1982.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät tunne kaikkia Suomessa esiintyviä eläinlajeja. Luulen, että saatan itsekin kuulua tähän kategoriaan.
Minua ainakin alkaisi ahdistamaan noin suuri ja ilmeinen aukko yleissivistyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aika paljon eläimiä, hyönteisiäkin on monen nimisiä. Esim. mustatattiaisesta luin vasta viime viikolla.
Raakuista ei muistaakseni paljon puhuttu koulussa vielä 70-luvulla.
Koulussa. Seiskaluokan biologian tunnilla käsiteltiin jokihelmisimpukkaa ja tämä toinen nimi jäi silloin myös mieleen.