Muistatko missä olit kuin opit sanan "raakku"?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti aikuisia jotka ei tiedä edes mitä eläimiä Suomessa on?
Joo, oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät tunne kaikkia Suomessa esiintyviä eläinlajeja. Luulen, että saatan itsekin kuulua tähän kategoriaan.
Minua ainakin alkaisi ahdistamaan noin suuri ja ilmeinen aukko yleissivistyksessä.
Ok. Mä sanoisin, että aika harva ihminen tuntee kaikki Suomessa esiintyvät eläinlajit. Kyllä mä tunnen ja jopa tunnistan useimmat ja yleisimmät, mutta kyllä vaikkapa linnuissa ja kaloissa on sellaisia, että en takuulla ole osasta kuullutkaan. Puhumattakaan sitten hyönteisistä ja hämähäkkieläimistä!
Moniko tuntee esim. kaskikeijun ja korukehäpallokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Moniko tuntee esim. kaskikeijun ja korukehäpallokkaan.
No ainakin tuo ketjuun vastannut, joka kertoi, että alkaisi ahdistamaan noin suuri ja ilmeinen aukko yleissivistyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aika paljon eläimiä, hyönteisiäkin on monen nimisiä. Esim. mustatattiaisesta luin vasta viime viikolla.
Raakuista ei muistaakseni paljon puhuttu koulussa vielä 70-luvulla.
Mutta varmasti tiedät luonnossa elävän koppakuoriaisia. Vaikket kaikkia lajien nimiä osaa ulkoa. Samoin kuin jotain perhosia on vaikka miten montaa eri lajia. Omituista olisi jossei tietäisi perhosten olemassaolosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aika paljon eläimiä, hyönteisiäkin on monen nimisiä. Esim. mustatattiaisesta luin vasta viime viikolla.
Raakuista ei muistaakseni paljon puhuttu koulussa vielä 70-luvulla.
Mutta varmasti tiedät luonnossa elävän koppakuoriaisia. Vaikket kaikkia lajien nimiä osaa ulkoa. Samoin kuin jotain perhosia on vaikka miten montaa eri lajia. Omituista olisi jossei tietäisi perhosten olemassaolosta mitään.
Eihän tässä nyt siitä ollutkaan kyse, vaan siitä, tietääkö lajeja. Raakku on yksi simpukkalaji. Vaikka ei nyt just raakkua tai sitä nimitystä (koska raakku ei tosiaan ole jokihelmisimpukan ainoa nimitys) tuntisi, ei se tarkoita, etteikö tietäisi simpukoita olevan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät tunne kaikkia Suomessa esiintyviä eläinlajeja. Luulen, että saatan itsekin kuulua tähän kategoriaan.
Minua ainakin alkaisi ahdistamaan noin suuri ja ilmeinen aukko yleissivistyksessä.
Ok. Mä sanoisin, että aika harva ihminen tuntee kaikki Suomessa esiintyvät eläinlajit. Kyllä mä tunnen ja jopa tunnistan useimmat ja yleisimmät, mutta kyllä vaikkapa linnuissa ja kaloissa on sellaisia, että en takuulla ole osasta kuullutkaan. Puhumattakaan sitten hyönteisistä ja hämähäkkieläimistä!
Älä viitsi saivarrella. Tiedät ihan hyvin mitä tarkoitetaan. Harva osaa ulkoa jotain muurahaisten ala-lajien luetteloita. Erilaisia hyönteisiä on tuhansittain.
En muista, jossain 60- tai 70 luvulla, viimeistään koulussa, jos en jo ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
On. Mikä on raakku? En viitsi "kooklata"! M65
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi saivarrella. Tiedät ihan hyvin mitä tark
En saivarrellut, enkä tiennyt, mitä tarkoitit. Minä en olettanutkaan, että kaikki tuntisivat jokaista lajia, musta se on normaalia. Sinähän se aloit huudella yleissivistyksen puutteesta, jos ei tiedä, mikä on raakku. Ja jos noin ajattelit, ajattelitko ihan oikeasti, että jos ei raakku-sanaa tunne, ei tiedä ylipäätään simpukoista mitään? Lue omat viestisi ja katso, mitä ne kertovat.
Luultavasti aiemmin jo, mutta viimeistään yliopistolla, jossa tein kandidaatintutkielman raakun ja taimenen väliseen loinen-isäntäsuhteeseen liittyen.
Pakko oli kesällä googlata, kun mediassa ei puhutta enää muusta kuin raakuista. Luulin raakkua kalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli kesällä googlata, kun mediassa ei puhutta enää muusta kuin raakuista. Luulin raakkua kalaksi.
Minä luulin linnuksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ruokolahdellakin jahdattiin joskus leijonaa.
Lapsuudenkodin olohuoneessa. Isä sitä aina puhui että oli raakkuja siinä yhdessä poukamassa.
-84 isovanhempien kanssa uimassa.
Taisin olla kansakoulussa joskus 1960-luvulla. En ole varma, kun siitä on niin pitkä aika.
Suomessa on todella paljon eläimiä, joista useimmat meistä eivät ole koskaan kuullutkaan. Mutu, viiksitimali ja törö ovat tietenkin kaikille tuttuja, mutta miten ruostesiimajuoksiainen ja etelänjauhiainen?
Kesällä kun Petteri kertoi että vaimon mailla on tapettu raakkuja.