tulkaa meille grillaamaan, ottakaa mukaan omat juomat ja lihat?
mitä mieltä ao kutsusta? Kyseessä perhe jonka kanssa on vietetty aikaa ja itse aina tarjottu ruoat ja juomat...
Kommentit (36)
Jos haluatte syödä ja juoda hyvin ilmaiseksi ja vähällä vaivalla, niin tietenkin tuo kutsu loukkaa. Mutta jos pääasia on seurustelu ja hauskanpito ystävien kanssa, niin tuohan on mainio tapa. Ehkä kaverisi ovat kiireisiä ja stressaantuneita eivätkä millään jaksa alkaa suunnitella monimutkaisia tarjoiluja ja miettiä, mistä muut mahtavat tykätä. He haluavat kuitenkin tavata teitä, joten kutsuvat näin. Olisitte iloisia, että he tarjoavat grillin ja oheispuitteet ja näkevät kutsumisen vaivan - teistä ei vissiin ole edes siihen?
"Sori, ei päästä. Tukiaiset kutsui samaan aikaan ja ne lupas kyllä tarjota kaikki."
Varmaan siellä on laitettu patonkia + levitettä, paria salaattia, jotain perunaa tai perunasta. Alkuun ehkä grillaajille oluet ja ruoan kanssa laatikko viiniä.
Mun mielestä tuo tarkoittaa, että lihat tuodaan itse ja vaikka pullo pari viiniä. Ja lapsille pillimehut tai mitä ihmettä juovatkaan, ei tartte isäntäperheen aprikoida, mikä on viikon suosikko limu.
Meillä on pari ystäväpariskuntaa, jonka kanssa tehdään just noin - mennään heille grillaamaan, ja tuodaan omat safkat mukana. Toki ystäväperheet on laittaneet salaattia+perunoita grilliruoan seuraksi, tai sitten tehdään yhdessä.
Meidän kaveripiiristä just nuo pari pariskuntaa on sitä rennointa, mukavinta seuraa, joiden kanssa tärkeintä on nimenomaan se hauska yhdessäolo. Sitten meillä on kaveripariskuntia, jotka kunnia-asianaan pistävät aina kolmen lajin illallisen, ja kaikki gurmeeta. Istutaan jäykkänä Marimekko-lautasliinat sylissä ja kysellään sivistyneesti, vieno hymy huulilla kuinka töissä on sujunut. Ei sanota mitään loukkaavaa, eikä alatyylin vitsejä. Kukaan ei humallu, ja nauretaankin vain hymynkare huulilla... Mutta eipä tarvitse viedä omia eväitä.
mitä ihmettelen. Nyyttärit ja yhdessä kehitetyt illanistujaiset on mun mielestä ihan eri asia kuin varta vasten pyytää kylään. No yhtäkkinen pihiys taitaa taustalla olla...
ap
Ymmärrän joillakin opiskelijoilla nyyttäriperiaatteella toimivat bileet, mutta en aikuisilla, työssäkäyvillä ihmisillä. Miksi pitää järjestää juhlat, jos ei pysty itse kustantamaan tarjoiluja? Meidän tuttavapiirissämme on itsestäänselvyys, että juhlien järjestäjä maksaa viulut eli ruoat ja juomat.
Jättäisin menemättä.
syitä voi olla monia
- haluaa nähdä ihmisiä muttei jaksa ruveta kokkaamaan kauheasti (esim. rankkoja työviikkoja takana)
- haluaa nähdä ihmisiä mutta just nyt rahaa on vähänlaisesti (esim. tullut tavallista enemmän isoja menoja)
- isot "puolinyyttärit", eli jotain tarjottavaa on kuten salaattia, perunaa jne. mutta esim. lihat on aika hintavia isommalle porukalle
- jollekin ei ole kelvannut tarjottavat (ei siis välttämättä ap:n porukassa) -> kukin saa mieleisensä kun tuo omat lihat
jne
Aika normaalia musta, mutta suurin osa meidän tuttavapiirissä onkin joko jatko-opiskelijoita tai akateemisia pätkätyöläisiä ;)
Me toimitaan lähes aina noin, koska:
-yleensä on tulossa paljon porukkaa
-näin kaikki saa mieleisensä grillattavat ja juomat
Muuten laitetaan sitten kyllä pöytä koreaksi, mutta tuo liha ja juomaosasto on se hankalin, joten siksi näin.
Jokainen voi hyvällä omalla tunnolla syödä ja juoda mitä itse haluaa, eikä kenenkään tarvitse stressata muiden ruokarajoitteista.
Siellähän selvästi tarjotaan salaatit, perunat tms, jälkkärit... Grillattavat ovat monelle kovin henkilökohtaisia ja juomat niinikään, joten älkää nyt moisesta loukkaantuko! Kiva, että kutsuivat iltaa istumaan! Itse veisin esim. juomia reilusti ja lihat itselle. EI tosiaan tartte sit niitä kukkia tai muita tuliaisia. Parempi kaikille; ei tule turhaa krääsää eikä mietintää tuliaisista!
Mukavia ihmisiä ovat muutoin, mutta armottoman natkuja ja saitoja...
Tässä moni on nyt tulkinnut ap:n saamaa kutsua vain omasta viitekehyksestään eli ajatellut tapoja omassa kaveripiirissään.
Ap:n kysymyksessä on kuitenkin kaksi olennaista taustatietoa: kutsujat ovat hyvätuloisia ja aiemmin ap on itse kestinnyt heitä useampaan otteeseen niin, että on tarjonnut juotavat ja juomat. Eli tuossa kutsussa on ikävää täydellinen vastavuoroisuuden puute.
Ja SE on minusta huonoa käytöstä.
mielestä pihiä ja outoa! Siis ymmärrän, mikäli olisi kyseessä tosi isot juhlat, tyyliin kymmeniä tai jopa sata vierasta. Mutta jos kutsuu 1-2 ystäväperhettä niin kyllä voisi isäntäperhe kustantaa! Ehkä jos tosi paljon juotaisiin, voisi kutsuttu perhe viedä osan juomista, mutta kyllä ruuat pitäisi tarjota! Meillä mies lähes inhoaa nyyttäreitä ja vastaavia tapauksia, sillä itse haluaa tarjota aina tosi anteliaasti kaikki syömiset ja juomiset vieraille!
lopuksi OSA vieraista maksaa muista kuluista (salaatit ja leivät)...
Meidän ystäväpiirissä on tapana pitää 1-2 isot grillijuhlat kesässä ja silloin tehdään just noin. Meistä useimmat on hyvätuloisia, mutta tuntuu silti helpoimmalta. Isäntäpari tarjoaa salaatit, jälkiruoat, leivät jne. Juhlissa ehkä 40-50 vierasta.
Meillä on aika rento kaveripiiri.
mutta en panisi ollenkaan pahakseni jos saisin tuollaisen kutsun joltain muulta. Mieluummin saan kutsuja joissa toivotaan että tuodaan omat ruuat ja juomat kuin en kutsuja ollenkaan, jos siitä kerran on kiinni.
Yleensä on kuitenkin kylästelemässä alle 10 henkilöä kerrallaan ja usein vain yksi perhe kerrallaan. Emme asu Suomessa ja tuollainen kestitys on ihan tavallista täällä päin. Hurjalta se aluksi tuntui, mutta kyllä siihen tottuu :)
Tarjottava on yleensä kaikki sapuskat ja juomat. Kylästellään ja juhlitaan sitten aina muidenkin luona, totta kai.