Mitä tehdä ihmisille, jotka pyytävät kohtuuttomia palveluksia?
Ovat ymmärtävinään, kun selittää että ei käy koska x ja y. Silti pyytävät samaa asiaa tai jotain vielä pahempaa uudestaan vähän päästä. Ja sama jatkuu..
Kommentit (74)
Eipä tuollaisiin lokkeilijoihin auta mikään muu kuin katkaista välit tai pitää ne ihmiset hyvin etäällä.
Onko heillä ketään muuta jolta kysyä? Jos on, en huolestuisi siitä miten selviävät. Tai jospa pärjäävät jopa kokonaan ihan itse.
Harvoin on toisten ihmisten elämä kokonaan kiinni siitä saavatko he teetettyä kohtuuttomia palveluksia vastahakoisilla uhreilla. Eiköhän ne siis selviä ilman pyytämäänsä apua.
Jos itsekin selviät ilman heitä, on kaikkien elämä lopulta helpompaa erillään. Sinun pitää vain itse selvittää asetelma itsellesi jotta et turhaan keksi tarpeettomia itsesyytöksiä ratkaisustasi ja ala velloa niissä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on että nämä palvelukset eivät selkeästi heidän itsensä mielestä ole kohtuuttomia. Olen kertonut heille omat rajani. Silti jatkuvasti olen samassa tilanteessa. Pitääkö siis olla tyly ja sanoa rehelliset ajatukseni, että minua uskotaan?
Aina kannattaa ja pitää sanoa nimenomaan omat rehelliset ajatukset!
Tuntuu vain etteivät nuo sittenkään usko tai suuttuvat.
Tai sitten aloittavat sen syyllistämisen jonka tarkoituksena on kieltäytymisen nujertaminen.
Jotenkin olet nyt henkisesti riippuvainen näistä ihmisistä vaikka sanotkin että tulisit toimeen ilmankin. Hankalinta on jos pistävät yhteyden poikki mutta jättävät silti mieleesi ikävän tunteen.
Se sinun pitää selvittää itsellesi. Et ole huono ihminen jos haluat hallita itse omaa elämääsi.
Hitaampi tie on miettiä miksi itse välität heistä mutta he eivät ilmeisestikää juuri kuuntele tai arvosta sinua.
Kun ihminen pystyy arvostamaan ja kunnioittamaan itseään ja luottamaan itseensä, hänen itsetuntonsa on vahva. Itsearvostus, itsekunnioitus ja itseluottamus vaativat yleensä sallivuuden kehittämistä ja anteeksiantoa sekä myötätuntoista suhtautumista itseen.
Tietynlainen jämäkkyyden opettelu ja itsemyötätunnon vahvistaminen kasvattavat itsetuntoa, jolloin ihminen pystyy myös paremmin pitämään puolensa ja selviytymään haasteellisista tilanteista elämässään.
Epätasapainoinen psykososiaalinen asetelma, olette eri maailmasta. Heille tärkeää materia ja valta, sinulle tunteet ja empatia. Ei toimi pitemmän päälle ellei asiaa puhuta selväksi ja itse epäilen että ette pysty omista maailmoistanne sellaiseen kommunikaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Onko heillä ketään muuta jolta kysyä? Jos on, en huolestuisi siitä miten selviävät. Tai jospa pärjäävät jopa kokonaan ihan itse.
Harvoin on toisten ihmisten elämä kokonaan kiinni siitä saavatko he teetettyä kohtuuttomia palveluksia vastahakoisilla uhreilla. Eiköhän ne siis selviä ilman pyytämäänsä apua.
Jos itsekin selviät ilman heitä, on kaikkien elämä lopulta helpompaa erillään. Sinun pitää vain itse selvittää asetelma itsellesi jotta et turhaan keksi tarpeettomia itsesyytöksiä ratkaisustasi ja ala velloa niissä.
He eivät edes mieti, kuinka järjestäisivät jonkun asian niin, etteivät tarvitsisi siihen minun apuani. Vaan ajattelevat että joku asia on heidän mielestään kivaa tehdä näin, ja siihen tarvitsisi minua avuksi. Sitten kun sanon ei, alkaa surullinen voivottelu kuinka he eivät nyt sitten voi tehdä asiaa x, koska minä en voi auttaa. Kuvitteellinen esimerkki: "antaisitko rahaa että voisimme hakea viinaa?" Johon minä: "En voi, mutta ruokaan voin antaa vähän." "Jaa no ei tästä nyt sitten tullutkaan mitään, kun sitä viinaa olisi tarvinnut saada"
Vierailija kirjoitti:
He eivät edes mieti, kuinka järjestäisivät jonkun asian niin, etteivät tarvitsisi siihen minun apuani. Vaan ajattelevat että joku asia on heidän mielestään kivaa tehdä näin, ja siihen tarvitsisi minua avuksi. Sitten kun sanon ei, alkaa surullinen voivottelu kuinka he eivät nyt sitten voi tehdä asiaa x, koska minä en voi auttaa.
Jos (kuvitteellisuudesta huolimatta) tuo viinan osallisuus pitää paikkansa niin juokse poispäin ja lujaa.
Muuta. Vaihda kännykkänumero. Vaihda nimesi.
Jos kerran välität ja haluat heille kaikkea hyvää, ilmoitat että saavat tulla itse toimeen.
Ei tuollaisesta ole lopulta heillekään mitään onnea ja menestystä tiedossa. Kunhan noudattavat omaa sosiaalista hyväksikäyttökuviotaan johon olet huomaamattasi heidät totuttanut.
Ei tuollaisesta enää kukaan hyödy ja kaikilla huono olo.
Mikä on seuraus jos kieltäydyt ja menee välit poikki?
Heidän elämänsä luisuu pois raiteiltaan ja päätyvät turmioon? Silloin ohjaisin hakemaan apua jostain muualta, ammattiauttajilta ja yhteiskunnalta.
He jatkavat elämäänsä ja sinä omaasi? Kaikki hyvin, eikä kannata välittää siitä mitä muka ajattelevat sinusta tai mitä loukkaavaa ovat viime sanoikseen sanoneet. Se kertoo enemmän heistä kuin sinusta.
Jos haluavat rahaa ja viinaa niin sano ei ja pidä ne kaukana elämästäsi. Olivat sitten vaikka kuinta tärkeitä ja läheisiä muuten.
Vaihtoehdot on että pidät välejä, joudut tekemään katkuvasti jotain mitä et halua ja voit huonosti koko ajan.
Tai pidät selkeän rajan, voit hetken ajan huonosti kun sanovat jotain ikävää ja henkilökohtaista mutta et näe heitä enää ja ymmärrät että heidän sanomansa oli tarkoitettukin loukkaukseksi. Vähitellen voit paremmin.
Kannattaa sanoa että nyt ei käy. Voit myös kysyä että eikö mene asia perille?
Parhaiten asiat selviävät puhumalla, näin ne asiat tulevat ymmärrettäviksi. Jos puhe ei mene perille niin päässä on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heillä on oikeus pyytää, ihan yhtä lailla kuin sinulla on oikeus kieltäytyä.
Näillä aapeen kaltaisilla ongelma on se, ettei osata sanoa ei. Sen taidon kun opettelee, nämä tällaiset ongelmat ratkeavat helposti.
Tsemii opetteluun.
Osaan kyllä tarvittaessa kieltäytyä, mutta olen välillä myös auttanut omien voimavarojeni puitteissa. Aiheutetaan turhaa ahdistusta ja syyllisyyttä, vaikka tiedetään toisen mielipide jo etukäteen.
Minä katkaisin välit jankkaajiin. Ei sellaisia jaksa kuunella - sama kun ei kuuntele minun kieltäytymistä.
Mitä tehdä ihmisille, kysyt.
Sano ei ja parempi on jos pysyvät jatkossa kauempana. Ei kuulosta sinulle hyvältä ihmissuhteelta.
Minua kiinnostaa mikä se kohtuuton vaatimus on?
Ja onko ap kenties itse saanut apua näiltä henkilöiltä toistuvasti? Eli onko kyse siitä, että nämä odottavat vastavuoroisuutta joskus?
Tiedän tällaisen tapauksen... Löysi torista jatkuvasti jotain pakko saada huonekaluja, joita sitten muut hänelle kuskaili kun osasi nätisti pyytää. Oli myös rahan lainaamista, kukkien kastelua, muuttoapua, lemmikin hoitoa ja paljon muutakin. Vuolaat oli aina kiitokset ja kovasti puhui kuinka hän sitten mielellään auttaa vastavuoroisesti- pitää vaan pyytää...
Noh, ei auttanut ei- vaikka pyyntö oli varsin kohtuullinen, helppo ja pieni sekä ensimmäinen laatuaan...
Hyväksikäyttäjä siis tämä, saattaisi hyvinkin märehtiä sitä kuinka häneltä vaaditaan mutta ei näe omaa rooliaan tilanteessa.
Mikä koukku heillä on sinuun kun ei selvä asia onnistu?
Jopa lähisukulaisiin voi pistää välit poikki jos suhde on pelkkää yksipuolista hyväksikäyttöä. Pahat sanat voi haavoittaa hetken mutta sitten kaikki on ohi eikä enää tarvitse kärsiä. Vai alkavatko levittää selän takana väärää tietoa sinusta, senkin voi katkaista.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mikä se kohtuuton vaatimus on?
Ja onko ap kenties itse saanut apua näiltä henkilöiltä toistuvasti? Eli onko kyse siitä, että nämä odottavat vastavuoroisuutta joskus?
Tiedän tällaisen tapauksen... Löysi torista jatkuvasti jotain pakko saada huonekaluja, joita sitten muut hänelle kuskaili kun osasi nätisti pyytää. Oli myös rahan lainaamista, kukkien kastelua, muuttoapua, lemmikin hoitoa ja paljon muutakin. Vuolaat oli aina kiitokset ja kovasti puhui kuinka hän sitten mielellään auttaa vastavuoroisesti- pitää vaan pyytää...
Noh, ei auttanut ei- vaikka pyyntö oli varsin kohtuullinen, helppo ja pieni sekä ensimmäinen laatuaan...
Hyväksikäyttäjä siis tämä, saattaisi hyvinkin märehtiä sitä kuinka häneltä vaaditaan mutta ei näe omaa rooliaan tilanteessa.
En koskaan itse pyydä heiltä apua. Tämä on täysin yksipuolista. Olen vuosikausia auttanut heitä, mutta minulla on itselläni paljon vaikeampi tilanne kuin heillä. He eivät vaan voi ymmärtää omaa tilannettani, koska eivät itse ole samassa tilanteessa. Mutta heillä ei ole muita helposti saatavilla olevia ihmisiä. Siksi pyytävät juuri minua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä koukku heillä on sinuun kun ei selvä asia onnistu?
Jopa lähisukulaisiin voi pistää välit poikki jos suhde on pelkkää yksipuolista hyväksikäyttöä. Pahat sanat voi haavoittaa hetken mutta sitten kaikki on ohi eikä enää tarvitse kärsiä. Vai alkavatko levittää selän takana väärää tietoa sinusta, senkin voi katkaista.
Olisi helpompaa laittaa välit poikki, jos he olisivat ilkeitä tai häikäilemättömiä. Mutta he ovat vain ajattelemattomia, ja haluavat päästä mahdollisimman helpolla. Muuten ovat kilttejä ihmisiä.
Tuo on tuttua. Mieheni sisarukset eivät pidä häneen yhteyttä muulloin, kun silloin kun tarvitsevat häneltä jotain. Rahaa, tavaraa/autoa lainaksi tai palveluksia.