Mitä tehdä ihmisille, jotka pyytävät kohtuuttomia palveluksia?
Ovat ymmärtävinään, kun selittää että ei käy koska x ja y. Silti pyytävät samaa asiaa tai jotain vielä pahempaa uudestaan vähän päästä. Ja sama jatkuu..
Kommentit (74)
En antanut vippiä enää kymmenen kerran jälkeen kun edellisetkin on edelleen maksamatta. Tällä kertaa olin kova ja lopullinen. Tuhahteli menemään että tässäkö se oli hyvä ystävyys kaikkien vuosien jälkeen. Hellyin ja taas meni rahat kankkulan kaivoon :(
Ei ole väärin auttaa köyhää muutossa tai panikoivaa. Mutta tietysti jos jollakin on rahaa ja apua muualta, ehkei sitten kaikkea tarvitse, ellei henkistä tukea tms.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat kohtuuttomat palvelut?
Ei taida olla oleellista.
Oleellista on se ettei ap omasta mielestään haluaisi toteuttaa niitä. Ja että vastapuoli ei ymmärrä kun hänelle kerrotaan tämä.
En halua auttaa sinua. Ei huvita. Minua ei haittaa vaikka sinulla on vaikeaa.
Harjoittele näitä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heillä on oikeus pyytää, ihan yhtä lailla kuin sinulla on oikeus kieltäytyä.
Näillä aapeen kaltaisilla ongelma on se, ettei osata sanoa ei. Sen taidon kun opettelee, nämä tällaiset ongelmat ratkeavat helposti.
Tsemii opetteluun.
Tiedän henkilön, joka peilin edessä harjoitteli sanomaan: Ei käy ja ei sovi!
Vierailija kirjoitti:
En antanut vippiä enää kymmenen kerran jälkeen kun edellisetkin on edelleen maksamatta. Tällä kertaa olin kova ja lopullinen. Tuhahteli menemään että tässäkö se oli hyvä ystävyys kaikkien vuosien jälkeen. Hellyin ja taas meni rahat kankkulan kaivoon :(
Jos tahdot oikeasti tästä eroon niin pyydät häneltä" lainaksi "rahaa ja itket taloustilannettasi ja sitä kunka olet aina auttanut. Et kuule hänestä sen jälkeen.
Kyseessä on ihmiset, joista kuitenkin välitän, ja toivon heille kaikkea hyvää. Siksi tämä onkin niin vaikeaa, kun toisinaan tuntuu että minua ei haittaisi, vaikka en kuulisi heistä mitään enää ikinä. Sitten tulee se syyllisyys, ettet haluaisi aiheittaa heille pahaa mieltä. Haluaisin ihan vain olla tekemisissä heidän kanssaan ilman, että minulta odotetaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinun mielestäsi lopulta niin hyvä ystävyys?
Halusitko säilyttää tämän "ystävän" vai laukaisko passiivis-aggressiivinen valitus jonkin heikon kohdan omassa itsetunnossa.
Halusitko siis säilyttää lähinnä oman mielikuvasi itsestäsi. Sitä on huono ratkaista maksamalla lypsäjälle joka kuitenkin näyttää tuntevan sinut hyvin kun löytää heikkoja kohtia.
Näytät kuitenkin näkevän tämän "ystävän" todellisen luonteen ja tarkoituksen. Älä maksa enää. Vanhoja vippejä et saa enää takaisin mutta ainakaan ei mene enempää rahaa. Jos siihen katkaisee välit, huomaat lopullisesti miksi hän oli "ystäväsi".
Kaffebulla kirjoitti:
Harjoittele näitä.
No hei camaan saat takas ens tuista heti kun saan. En olisi uskonut että näiden vuosien jälkeen susta on tullut petturi. Femma vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tahdot oikeasti tästä eroon niin pyydät häneltä" lainaksi "rahaa ja itket taloustilannettasi ja sitä kunka olet aina auttanut. Et kuule hänestä sen jälkeen.
Luettelee kaikkea vaivoja ja mihin tarvitsee ITSE rahaa ja että voiko mankuja hieman antaa vippiä vaikka ennakkona koska on NIIN hyvå kaveri. Pian puhelu katkeaa tuut tuut tuut
Ap, tämä sinun pitää ratkaista itse. Eivät he telepaattisesti lopeta pyytämästä. Joudut nyt olemaan aikuinen ja pitämään puolesi kuin ainakin täysikasvuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heillä on oikeus pyytää, ihan yhtä lailla kuin sinulla on oikeus kieltäytyä.
Näillä aapeen kaltaisilla ongelma on se, ettei osata sanoa ei. Sen taidon kun opettelee, nämä tällaiset ongelmat ratkeavat helposti.
Tsemii opetteluun.
Tiedän henkilön, joka peilin edessä harjoitteli sanomaan: Ei käy ja ei sovi!
Mut jos nyt tän viimeisen kerran vähän jeesaat frendii hei
Kaffebulla kirjoitti:
Harjoittele näitä.
Pelkkä tyly Ei/En voi ilman selityksiä toimii näille paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on ihmiset, joista kuitenkin välitän, ja toivon heille kaikkea hyvää. Siksi tämä onkin niin vaikeaa, kun toisinaan tuntuu että minua ei haittaisi, vaikka en kuulisi heistä mitään enää ikinä. Sitten tulee se syyllisyys, ettet haluaisi aiheittaa heille pahaa mieltä. Haluaisin ihan vain olla tekemisissä heidän kanssaan ilman, että minulta odotetaan jotain.
Jos koet ja tunnet näin, se kertoo siitä, että ette oikeasti ole ystäviä. Tuo on jotain muuta.
🇺🇦🇮🇱
"Toivoisin että voisin auttaa, mutta en halua."
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä että olette kommunikaatiossa, tunteissa ja muiden ihmisten ymmärtämisessä eri tasoilla.
He eivät selvästikään ymmärrä että aiheuttavat sinulle pahaa mieltä, silloin ei kannata yksipuolisesti ajatella heidän mahdollisia tunteitaan (tai muodollista reaktiota koska epäilen ettei varsinaisesti loukattavia tunteita vastapuolella tässä ole).
Jos ajattelet että välit menevät poikki, pohjusta tilanne kuitenkin kertomalla asiallisesti ja neutraalisti omasta näkökulmastasi. Jos mahdollista, pysy itse rauhallisena ja muodollisena, älä syyttele tai uhriudu näkyvästi.
Tiettyä persoonallisuustyyppiä ei voi muuttaa. Siitä kannattaa vain pysyä erossa.
Vierailija kirjoitti:
Narujenvetelyä. Syyllisyydenpoteminen on normaalia kun on tullut huijatuksi. Jos huijaaja on läheinen, sitten on tiukka tilanne. Huijaaminen tai taloudellinen hyväksikäyttö voi olla liian vahva sana. Ruisjahoon voin antaa rahaa mutta en tupakkaan. Näillä linjoilla itse menen.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä totuus: he eivät välitä sinusta kuin hyötymisen kohteena, jätä tuollaiset ihmiset taaksesi äläkä mieti mitään heidän mielensäpahoittelujaan
Kirjastosta tämä lukuun:
Nina Lyytinen & Satu Pihlaja: Tunnista manipulointi ja löydä omat rajasi