Elarit könttäsummana lähin tilille?
Saako maksaa elarit könttäsummana lähin tilille jos yhdessä sovitaan näin?
Kommentit (64)
Itse sijoittaisin mielummin pääoman ja makselisin sen tuotoilla niitä elareita.
Jää sitten lopuksi vielä jotain omaankin käteen.
Itse olen joskus maksanut 5kk elatusmaksut kerralla kun oli rahaa. Kirjoitin tilimaksun viestiin vain
Elatusmaksu tammikuu Xsumma
Elatusmaksu helmikuu xsumma.. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan suostuisi tollaseen könttäsummaan. Elinkustannusten ja palkannousut vaikuttavat elatusmaksuun ja ne on hyvä tarkastaa vuosittain. Joku epämääräinen könttäsumma ei välttämättä kata kaikkea, joten kiitos ei.
Toiset ne vain haluavat kontrolloida ja vaatia lisää.
Ja toiset ne haluaa päästä halvemmalla ja maksaa vähemmän oman lapsensa elatuksesta. Ja maksattaa sen sillä lähivanhemmalla.
Miten niin halvemmalla? Voihan se könttäsumman maksanut jäädä vaikka työttömäki myöhemmin tai lähi saada parempaa palkkaa, mennä uuteen suhteeseen samaan osoitteeseen uuden kumppaninsa kanssa tai mitä tahansa. Kummallinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muuten voi käydä niin, että vuonna x laskettu summa ei riitäkään vuosien mittaan elatukseen tai toisinpäin, että elatusta on maksettu liikaa."
Mähän mietein asiaa molempien näkökulmasta? Miksei rahasta saisi puhua? Mun mielestä se ainakin olis ongelma, jos elinkustannukset nousisivat niin paljon, ettei maksettu summa riittäisikään kuin murto-osaksi siitä ajasta, mihin sen alunperin laskettiin riittävän.
Arvostan kyllä elämässä muitakin asioita, kuin rahaa. Mutta kai taloudesta ja rahasta saa silti olla kiinnostunutkin?
No kai se köntän saava lähi nyt älyää sijoittaa sen summan edes johonkin vähäriskiseen SP500 ETF:ään tms?
Tuotto kompensoisi kustannusten nousua hyvin.
Vai meinasitko että hän vain makuuttaisi kymmeniä tuhansia tilillä täysin aivoja vailla?
Voihan se maksaja itse tehdä saman ja laittaa sieltä suoraveloituksena elarin joka kuukausi lähtemään. Miksi lähivanhemman pitäisi se könttä sijoittaa, eikä köntän maksajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muuten voi käydä niin, että vuonna x laskettu summa ei riitäkään vuosien mittaan elatukseen tai toisinpäin, että elatusta on maksettu liikaa."
Mähän mietein asiaa molempien näkökulmasta? Miksei rahasta saisi puhua? Mun mielestä se ainakin olis ongelma, jos elinkustannukset nousisivat niin paljon, ettei maksettu summa riittäisikään kuin murto-osaksi siitä ajasta, mihin sen alunperin laskettiin riittävän.
Arvostan kyllä elämässä muitakin asioita, kuin rahaa. Mutta kai taloudesta ja rahasta saa silti olla kiinnostunutkin?
No kai se köntän saava lähi nyt älyää sijoittaa sen summan edes johonkin vähäriskiseen SP500 ETF:ään tms?
Vai meinasitko että hän vain makuuttaisi kymmeniä tuhansia tilillä täysin aivoja vailla?
Voihan se maksaja itse tehdä saman ja laittaa sieltä suoraveloituksena elarin joka kuukausi lähtemään. Miksi lähivanhemman pitäisi se könttä sijoittaa, eikä köntän maksajan?
Voi tietenkin ja juuri noin itse tekisin, koska todennäköisyydet sille että pääomaa hallitseva diilissä voittaa ovat erittäin korkeat.
Toisaalta joku voisi olla niin höveli että tuon edun haluaa lähille lahjoittaa, ihan jo siitä ilosta ettei tarvitse elareilla päätään enää vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai meinasitko että hän vain makuuttaisi kymmeniä tuhansia til
Sulla ei selvästikään ole lapsia, kun kerran ajattelet että elarit on suurin päätä vaivaava asia eron jälkeen.
"Sulla ei selvästikään ole lapsia, kun kerran ajattelet että elarit on suurin päätä vaivaava asia eron jälkeen."
On lapsia ja ei tietenkään olisi suurin asia, mutta olisipahan velvollisuus siltä osin kuitattu pois päiväjärjestyksestä. Samalla lailla kuin mikä tahansa muukin velan kaltainen toistuva maksu.
Mitä vaan voi sopia niin kauan kuin sopu säilyy. Mutta mitäs sitten kun lähi hassaa könttäsummana maksetut elarit, ja lapsi tarvisi kumminkin elättää? Päteekö sopimus siinä kohtaa? Hyväksyykö lastenvalvoja/kela/sossu/käräjäoikeus tuollaisen sopparin? Oikeuteen mennessä lähi saa lakimiehen veronmaksajien piikkiin, kestääkö sinun pörssi?
Minä en ottaisi riskiä.
Meillä aikoinaan sovittiin, että ex maksaa 5 vuoden elarit 3 lapsesta könttänä. Tai oikeastaan minä pystyin niiden turvin jäämään asuntoomme ja lunastin hänen osuuden siitä. Saimme sumplittua asiat ilman rahaliikennettä. Laskin, että pärjään tuon ajan ilman elareita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikoinaan sovittiin, että ex maksaa 5 vuoden elarit 3 lapsesta könttänä. Tai oikeastaan minä pystyin niiden turvin jäämään asuntoomme ja lunastin hänen osuuden siitä. Saimme sumplittua asiat ilman rahaliikennettä. Laskin, että pärjään tuon ajan ilman elareita.
Elatusmaksu on takoitettu lasten elatukseen. Miksi käytit lastesi 5v rahat oman asunto-omaisuutesi kerryttämiseen?
Kyllä voi maksaa kun summasta päästään yhteisymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhdessä sovitte, niin en ymmärrä miksi ette saisi.
Riski tietysti on, että hän haluaa sinun myöhemmin maksavan lisää. Tämän(kin) vuoksi kannattaa sopia elatusavun maksamisesta lastenvalvojan luona, niin saatte,- jos pystytte sopimaan- vahvistetun sopimuksen niiden maksamisesta ja mahd. Maksamistavasta.
En ota kantaa siihen suostuuko lastenvalvoja vahvistamaan "könttäsummana" maksettavan elatusapusopimuksen.
Uskovainen mies
Uskovainen antaa viimeisen ihokkaansakin.
Hypoteettinen ajatus ja kysymys samassa.
Jos on yksi lapsi josta elatusvelvollisuutta jäljellä 10 vuotta, hyväksyisittekö könttänä 20000 euroa?
Minimi on sen n. 200 euroa kuukaudessa ja laskin että se on 10 vuodelta siis 24000 euroa jos maksaisi ihan täyden.
Lisätietona: Lähin tulot bruttona n. 3500 euroa kuukaudessa. Etän tulot bruttona n. 2200 euroa kuukaudessa.
Fiksuja mielipiteitänne kyselen, en kaipaa tappelukommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Hypoteettinen ajatus ja kysymys samassa.
Jos on yksi lapsi josta elatusvelvollisuutta jäljellä 10 vuotta, hyväksyisittekö könttänä 20000 euroa?
Minimi on sen n. 200 euroa kuukaudessa ja laskin että se on 10 vuodelta siis 24000 euroa jos maksaisi ihan täyden.
Lisätietona: Lähin tulot bruttona n. 3500 euroa kuukaudessa. Etän tulot bruttona n. 2200 euroa kuukaudessa.
Fiksuja mielipiteitänne kyselen, en kaipaa tappelukommentteja.
Minä voisin hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan suostuisi tollaseen könttäsummaan. Elinkustannusten ja palkannousut vaikuttavat elatusmaksuun ja ne on hyvä tarkastaa vuosittain. Joku epämääräinen könttäsumma ei välttämättä kata kaikkea, joten kiitos ei.
Tai sitten etä potkaisee tyhjää, menee konkkaan tai katoaa ja saat kelan minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten etä potkaisee tyhjää, menee konkkaan tai katoaa ja saat kelan minimin.
?
Ei kannata maksaa kerralla. Jos delaat vaikka kuukauden päästä niin olet maksanut ihan turhaan. Sen takia en pelaa kestolottoakaan, vaan laitan yhden viikon rivin kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata maksaa kerralla. Jos delaat vaikka kuukauden päästä niin olet maksanut ihan turhaan. Sen takia en pelaa kestolottoakaan, vaan laitan yhden viikon rivin kerrallaan.
No en nyt tiedä haittaisiko tuossa tilanteessa. Raha ei ole koko maailma kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sullakin on varmasti tosi mielekäs elämä ihan kaikin puolin..