Mitä kuolevalle voi kirjoittaa
Ystäväni 400km päässä kertoo kuntonsa romahtaneen. Syöpä levinnyt ei hoideta enää. Sairaalaan siirretty ja mahdollisesti jos kestää siirretään naapurikaupungin osastolle. Kivunlievitys.
Hän kirjoitti jäähyväiskirjeen. Mitä vastaisit. Tämä oli yllätys ja haikeaa. Mitä kirjoitan jäähyväiskirjeeseen. Auta.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kiitä häntä siitä, että olet saanut olla hänen ystävä.
Minä tein näin, kerroin myös että on minulle rakas nyt ja jatkossa, tosin oli hyvin läheinen ystävä. Puhuimme pitkään siitä, kuinka mukavaa oli saada jakaa matkaa täällä yhdessä. Hän odottaa minua valossa; näin sovimme <3
Pyydä kertomaan terveisiä Jumalalle. Kysy millaisia kukkia haluaa haudalle ja mitä kakkua muistelupäivänä. Kerro mukavia muistoja ja kysy voitko tehdä jotain hänen hyväkseen vielä, voisitteko käydä vaikka terveysjuomalla jossain.
Kiitä ja muistele yhteisiä hyviä hetkiä. Kirjoita ihan tavallisista asioista, mitä olet tehnyt, pienistä arjen asioista. Tärkeintä on, että kirjoitat. Voit laittaa suoraan, että et ehkä löydä oikeita sanoja ja ilmaisu saattaa olla kömpelöä. Jos sinulla on jokin kuva, jossa olette yhdessä (tai ystävästäsi tai sinusta) - laita se kirjeeseen. Ystäväsi ymmärtää kyllä.
Mene käymään ja lohduta sillä, että kuollessa poistuu kivut.
Sano, että toisella puolella on jo paljon hänen sukulaisiaan. Siellä jo odottavat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein jaksa kuolevia ihmisiä kun he haluavat olla maailman napa ja kaiken huomion keskipiste.
Suo se heille kun eivät kuitenkaan kauaa enää ole. Ehkä etsivät vielä elämän merkitystä.
Kiitä yhteisestä ajasta ja osoita että tarkoitat mitä sanot. Jos osaat, niin kirjoita runo tai värssy.
Huomioi hänen persoonansa. Jos on humoristi, niin huumoriakin voi käyttää.
Joka tapauksessa muista tahdikkuus ja ole aito.
Tarvittaisiin joku puppugeneraattori valikoimaan satunnaisia elämänviisauksia ja myötätunnon latteuksia. Tekoäly töihin?
Mulla melko sama tilanne. Tosin en ole saanut kirjettä. Sain tietää puhelussa muutama viikko sitten, että ystäväni nuoruudesta on sairastanut syöpää pari vuotta ja nyt on kunto romahtanut. Olin tiedosta järkyttynyt. Hän on omalla tavallaan salaillut asiaa ts. ei ole kertonut siitä vaikka olemme silloin tällöin olleet yhteyksissä. En tiedä mitä tekisin, sillä hän ei vastaa tekstiviesteihin. En tiedä hänen kuntoaan nyt, enkä tiedä haluaako hän yhteydenottoa.
Ap, ehkä voisit kirjeessä kertoa, että mitä teidän ystävyytenne on sinulle merkinnyt ja ehkä nostaa sieltä esiin joitakin merkityksellisiä asioita joita voisi muistella kiitollisuudella.
Mitä muistat hänestä :
Hyvät puolet
Onko hänellä elämänohjetta muille?
"Et ollut maailman valo, minähän sinun lamppusikin vaihdoin.
Etkä musiikkitaivaan tähti, hommasit minullekin porttikiellon karaokeen.
Et osannut kirjoittaakaan, etkä varsinkaan piirtää.
Mutta sinun kanssasi elämä oli hillittömän kivaa ja hauskaa.
Kiitos kaikesta. Kiitos että olit."
Rakkaudella
XXX
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin joku puppugeneraattori valikoimaan satunnaisia elämänviisauksia ja myötätunnon latteuksia. Tekoäly töihin?
Olet hurjan nokkela ihminen.
Mutta vain omasta mielestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kuolon tiellä olet sä
Pian mullan alle menevä
Minä jään maailmaan
Tuloveroja maksamaan
Kelan kanssa tapellaan
Hautajaisrahoja kinutaan
Ehkä pian jo päätöksen saan
Ja voin hetken huilahtaa
Hyvää matkaa sulle toivotan
Kukkia haudallesi ensi keväänä toimitan.
Itse henkilökohtaisesti tykkäisin tällaisesta viestistä. Tämmönen huumori auttaa omaa kuolemanpelkoani
Oli läheinen koulutoveri. Ap