Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei ole oppinut eskarissa kuulemma mitään

Vierailija
12.01.2025 |

Eskari alkoi elokuussa. Kysyin lapselta, mitä kaikkea hän on oppinut siellä. Vastaus oli: ei mitään. Tehtävät ovat kuulemma helppoja. Sellaisia, joita hän on osannut jo vuosia sitten. Luulen että hän on oikeasti kyllä jotain voinut oppia, mutta tosiaan hän on kyllä jo päiväkoti-ikäisenä osannut esim. matikkaa ja lukemista. Henkilökunta on tiennyt tämän. Miten suhtautuisit asiaan? 

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on eskarin opettajien näkemys mitä lapsesi on oppinut? Olet varmasti heidän kanssaan keskustellut. En nimittäin usko, että tuon ikäinen lapsi ei muka oppisi uusia asioita eskarin aikana. On niin paljon muutakin opittavaa kuin laskut ja lukeminen. 

Hänellä on yksi opettaja. Lisäksi avustavia, jotka tekevät ymmärtääkseni ohjeistuksen mukaisesti (eivät tee itse päätöksiä opetuksesta). En ole oikein opettajaltakaan saanut irti, että olisi viitteitä uuden oppimisesta. 

Vierailija
22/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel! Ole iloinen jos lapsesi on fiksu. Esikoulussa ei kuitenkaan voida opettaa mitään ydinfysiikkaa, koska sinun ainutlaatuinen lapsesi osaa jo kaiken.

Tiedän kyllä. Olen vain hämmästynyt, ettei minkäänlaista mukautusta voida tehdä. Päiväkodin puolella ainakin hieman yritettiin antaa haastetta. Lapsi teki jo päiväkoti-ikäisenä kakkos-kolmosluokan tasoisia laskuja kotona. Eskarissa käsitellään asioita, joita hän on hallinnut jo vuosikausia. Turhauttavaa.

Koulujärjestelmä asettaa sen perustason, joka kaikilta vaaditaan. Loppu jää vanhemmille, jos haluavat tarjota lisähaastetta. Kaikkea ei voi jättää yhteiskunnan tehtäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel! Ole iloinen jos lapsesi on fiksu. Esikoulussa ei kuitenkaan voida opettaa mitään ydinfysiikkaa, koska sinun ainutlaatuinen lapsesi osaa jo kaiken.

Tiedän kyllä. Olen vain hämmästynyt, ettei minkäänlaista mukautusta voida tehdä. Päiväkodin puolella ainakin hieman yritettiin antaa haastetta. Lapsi teki jo päiväkoti-ikäisenä kakkos-kolmosluokan tasoisia laskuja kotona. Eskarissa käsitellään asioita, joita hän on hallinnut jo vuosikausia. Turhauttavaa.

Meillä lapsen vapaa-aika ennen kouluikää kului lähinnä leikkiessä kavereiden kanssa. Ei treenattu ja prepattu etukäteen, koska lopputuloksena olisi ollut kyllästynyt ja muita tunnilla häiritsevä lapsi, kun kaikki on jo tehty ennen koulua. 

Koulussa oppi valitettavankin nopeasti, koska läksyt oli tehty usein jo koulussa. Lukiossa olikin järkytys se läksyjen määrä mikä tuli koulupäivän jälkeen tehtäväksi. Älykkäät hyvämuistiset lapset oppivat peruskoulussa lähinnä laiskoiksi ja opiskelutekniikoita ei tarvitse opetella, kun riitti että on tunnilla hereillä. 

Vierailija
24/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen vapaa-aika ennen kouluikää kului lähinnä leikkiessä kavereiden kanssa. Ei treenattu ja prepattu etukäteen, koska lopputuloksena olisi ollut kyllästynyt ja muita tunnilla häiritsevä lapsi, kun kaikki on jo tehty ennen koulua. 

Koulussa oppi valitettavankin nopeasti, koska läksyt oli tehty usein jo koulussa. Lukiossa

Tunnistan tämän itsessäni. Minulla on hyvä muisti, ja selvisin peruskoulusta juurikaan lukematta yli 9 keskiarvolla. Lukio meni samalla kaavalla, kirjoitin viisi eximiaa. Yliopistossa jouduinkin sitten alkuun ongelmiin, kun olisi pitänyt oikeasti osata opiskella saadakseen korkeampia arvosanoja. No, siitäkin selvittiin, mutta alku oli melkoista opettelua.

Vierailija
25/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on eskarin opettajien näkemys mitä lapsesi on oppinut? Olet varmasti heidän kanssaan keskustellut. En nimittäin usko, että tuon ikäinen lapsi ei muka oppisi uusia asioita eskarin aikana. On niin paljon muutakin opittavaa kuin laskut ja lukeminen. 

Hänellä on yksi opettaja. Lisäksi avustavia, jotka tekevät ymmärtääkseni ohjeistuksen mukaisesti (eivät tee itse päätöksiä opetuksesta). En ole oikein opettajaltakaan saanut irti, että olisi viitteitä uuden oppimisesta. 

Eskarilaiset opettelevat aakkosia, numeroita ja koululaistaitoja. Mitä odotit? Integrointia, derivointia? 

Vierailija
26/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lähtenyt aikaisemmin kouluun? Tiedän ihmisiä jotka aloittivat koulun 6-vuotiaina. Yksi hyppäsi kakkosluokan yli kolmannelle. 

Vanhempina meistä on tuntunut hyvältä pitää hänet omien tuttujen kaveriensa  ikäryhmässä ja etenemisessä eikä riistää häneltä sitä. Arvioinnitkin maksavat lähemmäs tuhat euroa.

Vierailija
27/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskaritehtäviä tärkeämpää on eskarissa oppia;

pukemaan itsenäisesti, sujuvat siirtymät, osata laittaa lahkeet ja hanskat. 

Toimia isossa ryhmässä, yhdessä muiden kanssa.

Ottaa muut huomioon, osata pitää myös puolensa.

Opetella leikin kautta sosiaalisia taitoja. Leikki on tuon ikäisen lapsen kaikkein tärkein keino oppia. Leikissä ja arjen pedagogisissa tilanteissa lapsi oppii valtavan paljon, kokoajan. Ymmärtämättä itse oppivansa.

Pitää oppia odottamaan omaa vuoroa. Oppia pyytämään apua. 

Eskarissa arki on täynnä pedagogiikkaa, se on mukana ihan kaikessa. Jos siellä on ammattilaiset töissä. Leikit, siirtymät, sosiaaliset tilanteet, pukeminen, keskustelut, lasten keskinäiset kinat aivan kaikkeen sisältyy pedagogiikkaa. Joka välissä on toiminnallista matikkaa, kielellisiä valmiuksia ja tärkeinpänä niitä sosiaalisia ja itsesäätelyn taitoja.

Ns. Kynäpaperi tyyliset tehtävät on vain todella pieni osa.

Vierailija
28/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi on niin erinomainen ja kyvykäs, miksi et laittanut häntä kouluun vuotta etukäteen vaan annat turhautua rahvaan parissa?

Vierailija
29/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskaritehtäviä tärkeämpää on eskarissa oppia;

pukemaan itsenäisesti, sujuvat siirtymät, osata laittaa lahkeet ja hanskat. 

Toimia isossa ryhmässä, yhdessä muiden kanssa.

Ottaa muut huomioon, osata pitää myös puolensa.

Opetella leikin kautta sosiaalisia taitoja. Leikki on tuon ikäisen lapsen kaikkein tärkein keino oppia. Leikissä ja arjen pedagogisissa tilanteissa lapsi oppii valtavan paljon, kokoajan. Ymmärtämättä itse oppivansa.

Pitää oppia odottamaan omaa vuoroa. Oppia pyytämään apua. 

Eskarissa arki on täynnä pedagogiikkaa, se on mukana ihan kaikessa. Jos siellä on ammattilaiset töissä. Leikit, siirtymät, sosiaaliset tilanteet, pukeminen, keskustelut, lasten keskinäiset kinat aivan kaikkeen sisältyy pedagogiikkaa. Joka välissä on toiminnallista matikkaa, kielellisiä valmiuksia ja tärkeinpänä niitä sosiaalisia ja itsesäätelyn taitoja.

Ns. Kynäpaperi tyyliset

Nämä on kaikkein tärkeimpiä asioita ja myös sellaisia, joiden oppimista eskarilaisen on äärimmäisen hankalaa itse sanoittaa.

Jos ap haluaa lapselleen lisähaastetta, tässä vaiheessa ainoa vaihtoehto on tarjota sitä itse.

Vierailija
30/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskarilaiset opettelevat aakkosia, numeroita ja koululaistaitoja. Mitä odotit? Integrointia, derivointia? 

Vaikka antaa eteen tyhjä paperi ja pyytää kirjoittamaan siihen, mitä odottaa kesältä/mitä teki joulun aikaan tms., jos ne aakkoset kerran on opittu jo aikoja sitten. Tai antaa eteen tyhjä paperi ja pyytää tekemään siihen laskuja ja ratkaisuja. Onpa aivan hirveän vaikeaa ja kallista.. 

Vierailija
31/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka antaa eteen tyhjä paperi ja pyytää kirjoittamaan siihen, mitä odottaa kesältä/mitä teki joulun aikaan tms., jos ne aakkoset kerran on

Mitä opettaja on sanonut, kun olet ehdottanut tätä toimintatapaa hänelle eskarissa?

Vierailija
32/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lähtenyt aikaisemmin kouluun? Tiedän ihmisiä jotka aloittivat koulun 6-vuotiaina. Yksi hyppäsi kakkosluokan yli kolmannelle. 

Vanhempina meistä on tuntunut hyvältä pitää hänet omien tuttujen kaveriensa  ikäryhmässä ja etenemisessä eikä riistää h

Luoja varjelkoon varhaiskasvattajia tuollaisten lumihiutaleiden hulluilta vanhemmilta.

Vierailija
33/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ehdottaa, että lapsesi alkaa eskariopeksi. Saavat varsinaiset opet vähän levähtää...

Vierailija
34/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on niitä vanhempia jotka vaatii vauvamaiselle 1 veelle ties mitä opetusta..

Monessa ryhmässä aika menee selviytymiseen, riippuen ryhmästä. Jos huonosti järkätty asiat + vaativat lapset, aika menee pääasiassa järjestyksen ylläpitoon päiväkodissa. Perhepäivähoito, kotihoito ym eri asia, sekä ryhmikset vähän.

Aina opettajat ei päätä edes ryhmäjakoja saati pienryhmiä.

Yleisesti ottaen

Vierailija
35/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempina meistä on tuntunut hyvältä pitää hänet omien tuttujen kaveriensa  ikäryhmässä ja etenemisessä eikä riistää h

Miten päädyitte opettelemaan etukäteen jopa 2-3. luokan asioita? Ja miten kuvittelitte koulussa sitten sujuvan? Lapsi lähinnä turhautuu, eikä se ole opettajan syy. 

Vierailija
36/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä lasten vastauksia. Kun kysyin mun ekaluokkalaiselta mitä oli syönyt koulussa niin joka päivä tuli vastaus että perunaa (ja tiesin että koulussa ei ollut joka päivä perunaruokia). Paremmin sullekin selviää asia jos juttelet lapsesi open kanssa.

Vierailija
37/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika. Seuraavat 15 vuotta on hyvin todennäköistä että kysyttäessä "mitä opit koulussa?" vastaus on luokkaa "en mitään/ihan sama".

Näinhän se on. Koulussa ei tehdä mitään,ei ole koskaan läksyä eikä opita mitään, jos lapselta ja nuorelta kysyy. 

Vierailija
38/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ongelma eskarissa, mutta myös alakoulussa osaavien lapsien kohdalla. Lapsella kun ei itseohjautuvuus ja -säätely ole kehittynyt muiden älyllisten taitojen ohella. Otsalohko kun kehittyy varsin myöhään (aikuisikäisenä) riittävälle tasolle.

Lahjakkuutta ja kyvykkyyttä heitetään surutta hukkaan. Ne piirteet kun on esillä monilla jo varhain. Nämä sitten menettää motivaatiotaan ja menee  sen annetun alimman riman mukaan (iso osa). Ja kehitys jatkuu koko ajan. Sen seurauksena ehdollistutaan alisuoriutumaan. Suorastaan kasvavien taimien osatuhoamista. Ja seurauksena sosiaalisesti demokraattista keskitasomassaa. Enkä tarkoita superälykkäitä ihmisiä. Vaan keskiarvoa älykkäämpiä.

Oma poika sai 5-vuotislahjaksi analogisen rannekellon. Häneltä kesti n. 15 minuuttia ymmärtää logiikka, ja sen jälkeen on osannut "viisarikellon". Taannoin oli uutinen, ettei moni teinikään oikein osaa katsoa sellaisista aikaa, tai tajua ajan osia ja ajan kulumista. Osasi kertotaulut sun muut alkeislaskut jo ennen kouluun menoa.

Matematiikka, fysiikka, kemia ja biologia on aina sujunut kuin vettä vaan. Yläkoulussa olisi ottanut valinnaiseksi "luma:n" (edellä luetellut painotettuna ekstratunteina laajemmin opetuksin). Mutta suurkoulusta (yli 800 oppilasta), ei saatu yhtä ainoata ryhmää kasaan.

Nyt on aikuinen ja opiskelemassa matalalla tasolla. Oppilaitoksessa opettaja huomasi, että taso ei vastaa muiden osaamista. Laittoi matematiikkakilpailuun. Pärjäsi siellä. Se mahdollistaa parhaassa tapauksessa suoran pääsyn ylempään opetukselliseen tasoon. Ainoa mahdollinen kompastuskivi on lopullinen motivaatio. Jota pakollinen oppivelvollisuus on aina toimillaan minimoinut.

Älykkäämmällä ei ole usein helppo polku, kun taivaltaa sitä vähemmän ymmärtävien keskuudessa, eikä verkkoja tai lusikoita ole.

Kiusaamista, kaverittomuutta, ulosjättämistä. Tämä ihan omasta kokemuksesta omana aikanani. Kahdessa polvessa edes sarkastisia vitsejä ei iso osa tunnu tajuavan. Ei ole minulta enää pois. Toivottavasti ei jälkikasvultakaan. Ainakin tämä pojista tajusi ne jo lapsena, ja kertoi taiten omiaankin:)

Vierailija
39/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai hän oppi pukemaan kurahousut? Tärkeä taito, opitaan viimeistään eskarissa.

Vierailija
40/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ryhmässä on valtava määrä niitä lapsia, jotka eivät vielä osaa. Kaikki aika menee heihin.

Sinun lapsellasi on vanhemmat,. Käykää kirjakaupasta hakemassa sopivaa tekemistä läjä ja vielää eskariin. Eskarin opella ei ole käyttää tuota rahasummaa lapseesi. Tekemisen on pakko olla itsenäistä, koska opettajan ja ohjaa

Olen sen verran vanha, ettei minun lapsuudessani ollut mitään esikouluja; suoraan vaan kansakoulun ekalle. Sinne mennessäni olin lukenut itsenäisesti jo monta vuotta. Muistan kyllä, että vähän harmitti, kun lukemisen opetteleminen aloitettiin kirjainten tunnistamisella ja tavaamisella. Ihmettelin kovasti, miksi muut lapset eivät hoksaa, mikä sana milloinkin on kyseessä (Itse luin Aapisen heti sen saatuani kannesta kanteen). Jossakin vaiheessa keskusteltiin, voisinko hypätä suoraan toiselle luokalle. Isälleni, joka oli ammatiltaan opettaja, järjestely ei sopinut. Ensimmäinen kansakouluvuosi opetti, jos ei muuta, niin ainakin kärsivällisyyttä... ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan