Palaamme ulkomailta Suomeen - mitä meidän pitäisi tietää?
Perheeni on asunut ulkomailla vuosikymmenen. Nyt paluumuutosta on tulossa totta. Mitä haluaisit kertoa Suomesta minulle?
Kommentit (147)
Miettikää vielä. Harkitkaa.
Muuttakaa johonkin Suomen länsipuolelle ihan pikkupaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ihan heti palaisi..on meinaan taantumassa koko skinland,täynnä pakoputken väristä porukkaa nurkat täynnä ja hinnat tapissa+ muuta silsaa & hiekkaa ,itse lähdin n 2 vuotta sitten ja olen tyytyväinen etten joudu pakkasessa tarpomaan .
Mihin lämpimään vitivalkoiseen maahan, jossa sinua ei kohdella ma muna muutit?
Siinähän mietit ja pähkäilet uuvatti.
Kannattaa perua muutto ja jättää palaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole yhtään seurannut Suomen uutisia/asioita tuona aikana?
Niin, missä viidakossa olette asuneet?
Oliskohan jostain idästä. 🤡
Vierailija kirjoitti:
Setelit vaihtu, taksit on nykyään epämääräisiä. Kaupoista saa vahvaa olutta. Pasilassa on uusi kauppakeskus ja Kalasatama on menetetty.
Eurot ovat olleet pidempään kuin 10 vuotta.
Terveyde hoito on ajettu alas, arvonlisävero noussut monta kertaa, sähkön ja bensiinin hinta nousut. Terveellisiä elintarvikkeita saa yhä edullisesti. Roskaruuan hinta noussut.
Juu ei kiitos,pysyn silti etelässä.
Itse saman tehneenä tässä jotain asioita, jotka yllättivät:
-Ystäväpiirin dynamiikka on voinut vaihtua paljon radikaalimmin kuin mitä luulee, vaikka olisi pitänyt yhteyttä tiheästikin ulkomailta. Tätä ei myöskään lomilla huomaa. Kun ihmisten elämäntilanteet, työt, parisuhteet, lapsistatus jne. ovat ehtineet vaihtua, ja monet aiemmin aivan läheisemmät ystävät eivät enää olekaan yhtä läheisiä. Esimerkiksi meidän aivan yhdet läheisemmät ystävät, jotka kävivät meillä ulkomailla kylässä jne. eivät oikeastaan enää takaisin muuton jälkeen ole oma-aloitteisesti pitäneet yhteyttä. Mitään kränää ei ole, mutta ehkä kyseessä on sellainen "poisoppiminen" meistä eli että eivät enää muista että meitäkin voi kutsua menoihin. Ihmisten sosiaaliset piirit ovat ehtineet muuttua erojen, lasten ja uusien kumppanien myötä. Tavallaan ihan luonnollista, mutta sitten omalle kohdalle osuessa vähän haikeaa ja joskus jopa tahattomasti loukkaavaa.
-Moni pieni ja moni suurempi asia on muuttunut. Itsestäänselvää, mutta varaudu siihen, että välillä joku pienikin muutos, vaikka että ei enää löydy jotain aiempaa suosikkituotetta kaupasta, voi siinä tilanteessa tuntua jotenkin tosi turhauttavalle. Tai vaikka se, että jos aina aiemmin kävit kaupassa X, se koko ketju saattaa olla hävinnyt. Tai
-Takaisin arkeen paluu Suomessa on ihan eri asia kuin lomailu Suomessa, ja itselläni oli aika puolittainen olo pitkään, eli en jotenkin ollut kunnolla kummassakaan maassa, ja täällä tuntui pitkään vieraalle ja tutulle yhtä aikaa. Osasin toki olla yhteiskunnassa mutta kymmenessä vuodessa moni asia ja asiointi oli muuttunut bussissa maksamisesta siihen, mihin mennään jos tarvitsee päivystävää lääkäriä viikonloppuna. On paljon ihan arjen asioita, jotka pitää oppia uudelleen.
(jatkuu alla)
(jatkoa ylhäällä olevaan)
-Kymmenessä vuodessa tulee myös väistämättä aika iso kulttuurillinen musta aukko, eli et tajua viittauksia telkkasarjoihin, et tunne biisejä, bändejä tai julkkiksia, ja ylipäänsä tosi moni viittaus, sanonta jne. menee ihan ohi. Itse en esimerkiksi tunnista yhtään biisiä poissa asumisen vuosilta, vaan saatan kuunnella radiosta että onpa kiva uusi biisi ja sitten juontaja sanoo sen olevan klassikkobiisi ajalta jolloin en ollut Suomesta... En myöskään edelleenkään tunne puoliakaan julkkiksista, tai tiedä mistä ovat julkisuuteen ponnahtaneet. Sama musta aukko koskee myös ihmisten elämän tapahtumia, eli ei tajua viittauksia asioihin joita ihmiset eivät ole muistaneet erikseen kertoa kun asui itse muualla.
-Isoin muutos ja sopeutuminen oli kuitenkin siinä, että aika harva tajuaa sinussa itsessäsi tapahtuneita muutoksia. Kymmenen vuotta ulkomailla tuo niin monta kokemusta ja niin paljon muuta perspektiiviä, että voi tulla ihan oikeasti yllätyksenä miten paljon itse on muuttunut ja miten omat kokemukset ovat muuttaneet ajattelutapaa. Samaan aikaan läheiset täällä ovat eläneet niissä samoissa ympyröissä ja heidän voi olla siksi tosi vaikeaa tajuta sinun ajatteluasi. Tämä on ollut itselleni ihan se isoin juttu. Olen edelleen läheinen aiempien ystävieni kanssa, mutta koska olin kauan pois, ajattelen tietyistä asioista eri tavalla kokemuksiini perustuen ja minulla on tietyllä tapaa iso osa elämääni ja historiaani sellaista, joka on heille kuitenkin varsin tuntematonta. Joskus sen vuoksi on aika ulkopuolinen olo. Laajemmin omat kokemukset ovat saaneet aikaan sen, että ihmettelen yhteiskunnallisen keskustelun yksisilmäisyyttä ja kuppikuntaisuutta, koska oma perspektiivi ulottuu niin laajalti Suomen ulkopuolelle, ja on helpompi nähdä niitä harmaan sävyjä kuin mitä täkäläisessä keskusteluss. Nuo kaikki ylempänä olevat asiat helpottavat aika nopeasti, mutta tämä tietty erilaisuuden tunne jatkuu edelleen vaikka olen ollut jo vuosia taas Suomessa. Uskon myös, että jos ja kun tilaisuus ulkomaille muuttoon tulee, lähtisin tällä kertaa helpommin kun tiedän mitä se on, ja varmasti myös palaisinkin. Suomeen paluusta selviää kyllä, mutta se on tavallaan sama prosessi hieman kevyempänä kuin mitä ulkomailla paikalliseen kulttuuriinkin sopeutuminen vaati, ja ehkä ilman sitä uutuudenviehätystä mitä pois muutossa oli.
Riippuu vähän mihin kaupunkiin, mutta paikoitellen on todella vaikea saada ei-akuuttia hoitoa ja on pitkät jonot (hammastarkastukset, gynet ym.) Joten jos nykyisessä asuinmaassasi sulla on tutut lääkärit jonne pääsee helposti, niin hoitaisin kaikkea tuollaista ennaltaehkäisevää kuntoon ennen muuttoa.
Tärkeintä on tarkistaa, ettei muuttokunnassa ole paljon persujen kannattajia. Kaiken muun kanssa pystyy elämään.
Hei ma/mu, lue tätä palstaa, jossa ilkeys kukoistaa naisvoimin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä Suomi paljon ole 10 vuodessa muuttunut.
On suomi muuttunut paljonkin, woke-dei on tuhonnut lähes kaiken, ei tänne ole mitään järkeä muuttaa ennenkuin tämä woke-hulluus loppuu.
Paremmat oltavat teillä on sielä ulkomailta.
Mitä ihmettä se woke-dei on konkreettisesti tuhonnut? Että setä ei saa enää puristella nuorien naisten perseitä seuraamuksitta? Onpa iso menetys!
Tärkein varmaan että rasismista ynnä muusta konservatiivisonnasta on tullut salonkikelpoista.
Vierailija kirjoitti:
...olen seurannut Suomen uutisia. Se vain on ihan eri asia lukea YLEltä mitä Suomeen kuuluu kuin elää arkea Suomessa.
YLE elää ihan omassa todellisuudessaan niin uutiskriteerien kuin analyysienkin (analysoijien) osalta. On tietysti aina elänyt, mutta viimeisten puolenkymmenen vuoden aikana on otettu pitkä loikka huonompaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
riippuu mihin kaupunkiin olet muuttamassa
Askolasta muutetaan Porvooseen kunhan asunto löytyy ja saadaan sossun suostumus muutto autoon.
No ainakin elämästä on tulossa ankeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksoiskansalaisuus, en ole ollut kotiäitinä, ei olla tulossa elämään tuilla ja kyllä, olen seurannut Suomen uutisia. Se vain on ihan eri asia lukea YLEltä mitä Suomeen kuuluu kuin elää arkea Suomessa.
DVV oli tarpeellinen vinkki, kiitos!
Nykyiseen asuinmaahan on mahdotonta enää jäädä. Suomeen tullaan siksi, että lapset oppivat tietämään, mistä ovat lähtöisin ja käyvät lukion. Kylmää ja lunta emme pelkää, talous ja poliittinen tilanne on hurja vähän maailman joka kolkalla.
ap
Mikä on DVV?
Suomessa on hälyttävän paljon ihmisiä, joiden tiedonhakukyvyt ovat oikeasti tätä luokkaa. Kaikki kysellään täältä, sellaisetkin asiat jotka autistinen viisivuotias lapsi selvittäisi muutaman sekunnin googlettamisella. Ongelmana on, että veronmaksajien pitää kannatella näitä torspoja maksamalla verojen muodossa tähtitieteelliset määrät erilaisia tukia jotta nämä saadaan pidettyä lämpiminä ja hengissä. Osa tosin on vielä työelämässä, mutta siellä niitä kannattelee koko työyhteisö.
Että passi on voimassa viisi vuotta eikä sitä kannata päästää vanhentumaan. Voi olla että mieli muuttuu hyvinkin äkkiä.
Mihin lämpimään vitivalkoiseen maahan, jossa sinua ei kohdella ma muna muutit?