Vietkö kahviloissa ja pienissä ravintoloissa itse astiat tiskiin?
Kommentit (39)
Tottakai vien pois. En ajattele vain itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin pääsisin sinne tiskikoneelle, joten veisin astioiden keräilykärryyn.
Ajattelin samaa. En ole koksaan nähnyt asiakkaiden menevän tai pääsevän jonkun ruokapaikan keittiötiloihin. Mutta Ap halusi ehkä kuitenkin kysyä vievätkö lukijat kahvikupin tiskille (myyntipöydälle) tai niille tarkoitettuun telineeseen.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, sitä varten siellä on henkilökunta
Mutta valitat kun pöydissä on astioita kun edelliset asiakkaat ajattelivatsamoin kun sinä ja jättivät astiat pöytiin.Töissä saattaa olla vain minimimäärä työntekijöitä ja tuolla ajatustavalla lisäät muutenkin raskasta työtä tekevien työtä entisestään.
Vien. En ole siellä töissä, mutta en ole myöskään käytöstavaton, itsekäs mulkku.
En, käyn vaan sellaisissa paikoissa joissa palvellaan ja maksan siitä mieluusti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vain boomerit on opetettu noudattamaan kaikkia maailman ohjeita ja käskyjä. Säälittävää
Kyllä noita lampaita näyttää olevan enemmän nuorissa aikuisissa ja varhaiskeski-ikäisissä kuin boomereissa. Sitten alkaa hirvittävä vinkuna keskustelupalstoilla, että taas on työpaikkoja vähennetty jne. Boomerit tietävät nuo metkut, eli eivät tasan tee kahvilatyöntekijän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan itse astiat.
Minä teen itse ruoka-annoksenkin ja keitän kahvit.
En todellakaan vie itse missään. En ole töissä kyseisessä paikassa vaan maksava asiakas.
Jos viet itse astiasi pois, niin heikennät ravintola-alan työntekijöiden asemaa ja lihotat yrittäjän lompakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta valitat kun pöydissä on astioita kun edelliset asiakkaat ajattelivatsamoin kun sinä ja jättivät astiat pöytiin.Töissä saattaa olla vain minimimäärä työntekijöitä ja tuolla ajatustavalla lisäät muutenkin raskasta työtä tekevien työtä entisestään.
Jos ajattelisit edes hieman nenänvarttasi pidemmälle, niin ymmärtäisit että juuri siksi siellä on henkilökunnan määrä voitu polkea minimiin koska osan työstä voi teettää asiakkailla. Teet karhunpalveluksen niille raskasta työtä tekeville, jos viet astiasi itse pois.
Mun mielestä astioiden keräily pöydästä ei riitä ennen seuraavaa asiakasta. Pöytä pitää myös pyyhkiä. Asiakkaalla ei ole rättiä, joten jätän astiat pöytään, jotta tarjoilija tietää tulla siivoamaan pöydän. Vain opiskelijaruokaloissa tms. vien astiat itse. Ei se, että kahvilassa ei ole pöytiintarjoilua, tarkoita sitä, että asiakkaan pitäisi siivota pöydätkin.
Vien astiani astianpalautuspisteelle, mutta en tiskikoneeseen.
Vien tietysti. Usein myös pyyhin pöydän ja imuroin muruset lattialta. On sitten seuraavan asiakkaan mukava tulla siistiin pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vien astiani astianpalautuspisteelle, mutta en tiskikoneeseen.
Jatkan vielä, että pikkupaikoissa huikkaan kiitti moi lähtiessäni, jos siinä on joku kuulemasssa. Missään ABC:llä tai mäkkärisssä en huutele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä useammin teen heidän töitään, sitä vähemmän heitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä astioiden keräily pöydästä ei riitä ennen seuraavaa asiakasta. Pöytä pitää myös pyyhkiä. Asiakkaalla ei ole rättiä, joten jätän astiat pöytään, jotta tarjoilija tietää tulla siivoamaan pöydän. Vain opiskelijaruokaloissa tms. vien astiat itse. Ei se, että kahvilassa ei ole pöytiintarjoilua, tarkoita sitä, että asiakkaan pitäisi siivota pöydätkin.
Hyvä pointti tuo pöytien pyyhkiminen 👍
Vierailija kirjoitti:
Vain boomerit on opetettu noudattamaan kaikkia maailman ohjeita ja käskyjä. Säälittävää
Silloin kun boomerit ovat aloittaneet kahviloissa käymisen ei ollut käytössä mitään astiapalautuspisteitä. Astiat jätettiin pöytään ja henkilökunta keräili astiat pois.
Eli jos joku jättäisi astiat pöytään niin just boomeri tottumuksesta.
Yleensä vien, mikäli niitä ei ole piilotettu tai tursuavat täytenä. En vie, mikäli palvelu tai tarjottava ei ollut laadultaan kelvollista.
Mietin kyllä tätä meidän systeemiä, ulkomaista en tiedä kun en ole käynyt 20 vuoteen.
Asiakas muodostaa itse tilauksensa päätteellä, valitsee maksutavan ja maksaa, saa numeron ja odoteltuaan( joskus kauankin) käy itse hakemassa tiskiltä tilaamansa annoksen, tarjoilee sen itselleen, syötyään kerää astiat ja roskat tarjottimelle, valitsee oikeat roskikset seka- ja biojätteelle, laittaa haarukat omiin laatikoihin, veitset omiin ja lusikat omiin,
lautasen oikeaan pinoon, tarjotin oikeaan pinoon ja lähtee pois hyvin palveltuna..
no en, siksi maksan kahvista ja kupista sikakalliisti.