Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan maksusitoumus silmälaseihin, onko joku saanut lähiaikoina?

Vierailija
12.01.2025 |

Mulla lukee kelan sivuilla että mulle on myönnetty maksusitoumus silmälaseihin vaikken ole edes sitä hakenut. No mutta jos se kuitenkin tulee niin saakohan sillä monitehot?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat halvimmat lasit mitä löyty.. Niillä on silmälasilliikeiissä tietty valikoima, joista sossuaiakas saa valita ja halvimmat linssit. 

Joo, sen tiedän mutta mietin että saako sillä halvimmat monitehot vai onko joku euromäärä mitä lasit saa max maksaa. Esim. vaikka 99€ vai että halvimmat yksi-tai moniteholinssit.

Hintarajoitus koskee vain kehyksiä, mutta ei ole pakko ottaa niitä halvimpia. Jos otat kalliimmat, joudut itse maksamaan 50%. Tämä on kyllä sillä lailla asiakkaan sumuttamista, että optikoilla saattaa olla niitä halvimpia laseja vain muutamat, ja jos eivät sovi/istu just sun naamaan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa kalliimmat. Ja linsseihin voi itse maksaa esim. heijastuksen eston ja naarmuuntumisen eston - nämä ainakin itse otin. Siihen ei ole mitään rajoituksia, kuinka paljon linssit saavat maksaa - sehän riippuu paljon siitäkin, millaiset vahvuudet tulee, eikä tähän voi mitään rajoituksia asettaa, koska kyse on näkökyvyn sanelemasta asiasta, rinnastuu siis terveydellisiin seikkoihin.

Vierailija
22/25 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ei ole oikeasti rahaa, toimeentulotuen asiakas on VARATON saadakseen toimeentulotukea, saa vain 3 vuoden välein uudet lasit, vaikka entiset lasit hajoaisi?

Entä silmälasien korjaus, maksaako Kela tai Helsingin kaupunki?

Tai mitä jos SpecSavers halpamallistosta ei löydy itselle sopivia kehyksiä, sitten on sokea 3 vuotta ja toivoo parempaa onnea 3v päästä?

Jos tarvii vaikka keski-ikäisenä opiskelijana moniteholaseja, ja Kelan maksamat halvimmat ei riitä, sitten lopettaa opiskelut ja jää eläkkeelle näön heikkenemisen takia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ei ole oikeasti rahaa, toimeentulotuen asiakas on VARATON saadakseen toimeentulotukea, saa vain 3 vuoden välein uudet lasit, vaikka entiset lasit hajoaisi?

Entä silmälasien korjaus, maksaako Kela tai Helsingin kaupunki?

Tai mitä jos SpecSavers halpamallistosta ei löydy itselle sopivia kehyksiä, sitten on sokea 3 vuotta ja toivoo parempaa onnea 3v päästä?

Jos tarvii vaikka keski-ikäisenä opiskelijana moniteholaseja, ja Kelan maksamat halvimmat ei riitä, sitten lopettaa opiskelut ja jää eläkkeelle näön heikkenemisen takia?

Kyllä lasit saa aiemminkin kuin kolmen vuoden päästä, jos tarvitsee. Esim. itselläni näkö huononi kahdessa vuodessa niin paljon, että piti hankkia uudet lasit. Ja Kela maksaa ne monitehot kyllä - Kela maksaa sellaiset lasit, kuin optikon näöntarkastuksen perusteella asiakas tarvitsee. Optikko määrittää sen.

Vierailija
24/25 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin lukee että on myönnetty maksusitoumus lääkkeisiin. Mulla ei ole mitään hajua mihin lääkkeisiin koska en käytä mitään lääkettä.

Mutta joo on tästä jokunen kuukausi kun sain maksusitoumuksen laseihin ja sillä sain monitehot.

Vierailija
25/25 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat halvimmat lasit mitä löyty.. Niillä on silmälasilliikeiissä tietty valikoima, joista sossuaiakas saa valita ja halvimmat linssit. 

Joo, sen tiedän mutta mietin että saako sillä halvimmat monitehot vai onko joku euromäärä mitä lasit saa max maksaa. Esim. vaikka 99€ vai että halvimmat yksi-tai moniteholinssit.

Se selviää siitä maksusitoumuksesta. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#silmalasit ja ainahan voit ostaa kalliimmat lasit, mutta sossu korvaa siitä vain vain myönnetyn osan. 

Maksusitoumuksessa ei lue hintoja. Soitin kelaan  että mistä tiedän paljonko lasit saa maksaa niin mulle sanottiin ettei se hinta kuulu mulle. Se sitoumus on tiettyyn/tiettyihin liikkeisiin ja  siellä tarjoavat sillle maksusitoumuksella saatavia kehyksejä ja linssejä. Se summa on kuulemma vain kelan ja liikkeen välinen asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi