¤¤KESÄKUISTEN loppuviikko 9¤¤
Loppuviikon pinon paikka! Tässä linkki edelliseen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9704819&p=3&mpage=3&tmode…
Kommentit (28)
Tervetuloa Ronsku78 ja eilisessä pinossa taisi olla joku muukin uusi kirjoittelija hänellekin tervetuloa toivottelen sekalaiseen seurakuntaamme.:)
Jopas kiinan-pöpöllä ja Manilla on ollut hurjia unia. Minä olen saanut nukkua yöni rauhassa unilta jo jonkun aikaa. Kun koko alkuraskaudenhan minä näin niitä hurjia seksiunia.:)
Meillä on päivät niin täynnä ohjelmaa ja menoa, että taidan sillä vaan sipata illalla umpi väsyneenä sänkyyn ja en ole pitkään aikaan etes vessaan herännyt yhtään kertaa yön aikana. Nukun ihan tajuttomana koko yön ja olen kuulemma alkanut vienosti kuorsatakin.:O Jep, jep kiva homma..:)
Meillä on myös tuo esikoinen (kohta1v10kk) ihan mieletön elohopea ja vilkas, kun mikä. Saan melkein joka päivä kuulla asioilla käydessä ja kerhoissa, että teilläpäs on vilkas lapsi tai vauhti päällä. Jeps pitää paikkansa ja vauhti ei, kun iän myötä on lisääntynyt koko ajan. Vaan eipä ole omana puusta kauas tipahtanut, kun minä ja mieskin kerta ollaan suht aktiivisia ja vilkkaita ihmisiä niin mitäs muuta lapsetkaan olisi.:) Varmaankin tästä johtuen nukkuu kyllä sitten ihan loistavan hyvin yönsä ja päiväunensa. Sippaa sänkyyn ihan ennätysaikaan ja ei herää kertaakaan yön aikana. Mutta sitten, kun aamu koittaa ja herää niin saman tien on hirveä vauhti päällä ja pitää itsekin olla heti skarpata ja ottaa pinnasängystä pois ettei kiipeä itse ja tipahda lattiaan. Ja tästä syystä on pakko siirtyä tavalliseen lasten sänkyyn ja vähän kyllä hirvittää miten käy sitten meidän niin rauhallisten unien ja öiden.
Luulen, että ei loukkaannu omaan huoneeseen siirtämisestä ollenkaan vaan on enemmänkin innoissaan ja tohkeissaan, kun saa ihan ihka oman huoneen ja isojen tyttöjen sängyn ja kaikki jutut. Mutta tuo uusi vapaus voi myös olla aikamoinen houkutin tuolle vilkkaalle viiperolle. Jaa´a kohtahan tuon näkee miten käy.:)
Horoskoopeistakin oli teillä puhetta ja meillekkin tämä tulokas on meidän perheen toinen kaksonen. (eli minä itse olen myös kaksonen.) Esikoinen on Härkä.
Eipä tänne mitään ihmeitä muuten kuulu. Vointi on hyvä ja vauva potkuttelee mahassa kovasti ja on kaikesta päätellen edelleen raivotarjonnassa. Maanantaina on lääkärineuvola ja kiva taas pitkästä aikaa kuulla vauvan sydänäänet.:)
Ostettiin viime viikolla vauvalle autokaukalo. Se Gracon auto baby sillä jalustalla mistä olikin jo aiemmin puhetta pinossa.
Tulipas pitkä stoori ja nyt lopetan heips.
Tuuli@ 25+5
Tänä aamuna kävin sitten siellä sokerirasituksessa nauttimassa litkua ja istumassa peppuni puuduksiin. Ei se litku niin pahaa ollut, kun se oli ihan kylmää. Mutta siis mikä tärkeintä - arvoissa ei ollut mitään häikkää. 0-arvo 4.4, 1 tunnin näyte 5.7 ja 2 tunnin näyte 4.6, eli ei lähelläkään hälytysrajoja (jos nyt jotakuta muuta sokerirasituksessa käynyttä kiinnostaa!) TSemppia Manille, joka jännäsi omia tuloksiaan.
Tämä päivä on muutenkin mennyt kansanterveydelle, kun vein myös esikoista 2 v.-hammastarkastukseen, jossa otettiin sylkinäyte. Pelkäsin etukäteen, miten menee ja suostuuko neiti avaamaan edes suutaan, mutta meni tosi hyvin! Yhtään ei itketty ja muutenkin reippaasti annettiin ottaa näytteet! Siellä sitten sovittiin hammastädin kanssa, että tutti lähetetään Tuttiritarille sitten, kun äiti jää kotiin. Hammashoitaja nimittäin sanoi, että helpompi nyt luopua siitä kun sitten, kun vauva tulee kotiin ja saa syödä tuttia. Näinhän se varmasti on, olenkin miettinyt, missä järjestyksessä näitä muutoksia tekisin. Kun siis edessä on
- tutista luopuminen
- pinniksestä isojen sänkyyn siirtyminen
- vaipoista luopuminen.
Ja tietty hoidosta poisjääminen ja uuden sisaruksen saaminen... eli ei käy Maijaa kateeksi!! Mutta hammastäti sanoi, että ehkä vois tehdä niin, että ekaks luopuis siitä tutista tutussa pinnasängyssä ja sitten siirtyis uuteen sänkyyn. Ehkä kuitenkin odotan siihen, että jäädään kotio.
Nukkumisjärjestelyjä tosiaan meilläkin on mietitty. Neiti on nukkunut elokuusta lähtien omassa huoneessaan, mutta aamuyöstä on otettu meidän väliin, jos ei muuten nukahda. Se muakin säälittää, että tytsy joutuis sit nukkumaan erikseen omassa huoneessa, kun me ja vauva nukuttais toisessa. No, katsotaan mitä tapahtuu. En siirrä tytyä meideän huoneeseen, jos hän ei itse sitä vaadi. Jos taas itkeskelee, niin sitten tulkoon meidän huoneeseen myös (mutta omaan sänkyyn!) Vähän ajan päästähän voisi sitten laittaa molemmat lapset yhteiseen huoneeseen, jolloin kenenkään ei tarttis nukkua yksin. Mutta katsotaan, miten hommat menee, turha liikaa suunnitella.
Mites muut joilla esikoisia/muita lapsia, oletteko ajatelleet tuplarattaita ja jos, niin millaisia? Mietin itse, pärjättäiskö Gracon tuplamatkarattailla. Ei raattis ostaa ainakaan uutena mitään 600 eukan emmaljungia, kun en tiedä, kuinka kauan esikko suostuu niissä istumaan. SItä paitsi ne on aika painavat nostaa autoon.
Mä näen myös välillä ihan kummallsia unia. Usein vauva on unessa syntynyt ja jotenkin tosi " luurankomainen" . Olenkin ajatellut, että kun mulla oli vähän epämiellyttävä se rakenneultra kokemus niin oisko siitä jotenkin jäänyt päälle että vauva on syntyneenäkin enemmän sen ultra kuvan näköinen kun oikean vauva. En tiedä, mutta ei se kiva uni ole.. Muutenkin nukun taas vaihteeksi tosi huonosti öisin.
-Tuuli@- meillä onkin ilmeisesti ihan samanikäiset lapset. Huhtikuussa 2005 syntyneet. Tai meidän poika on myös härkä ja reilut 1v10kk ikää on. En nyt muistakaan, olikos se niin että sulla oli tyttö ennestään?
Rattaista sen verran, että olin ajatellut että ilman muuta hankitaan tuplarattaat mutta nyt en tiedäkään. Esikoinen on aika kova kävelijä ja tällä hetkellä ei halua ollenkaan istua rattaissa. Mietinkin, että onkohan tuplat turha ostos? Mä liikun äärimmäisen vähän bussilla (lue en koskaan) ja muutenkaan en hirveesti pörrää kaupungilla yms. Toisaalta voi olla että käykin niin että kun poika huomaa että vauva pääsee aina vaunujen kyytiin niin haluaa yhtäkkiä itsekin työnnettäväksi. En tiiä.
No joo, meen tästä ruuan valmistelu hommiin.
Iiran
mulla kanssa pulma noitten tuplien kanssa...
Meillä on kyllä kahdet matkarattaat ja sitten nuo emmaljungan classic yhdistelmät, mutta kuopus on oikee ratas jätkä... Hetikun ottaa rattaat varastosta niin tää on jo kiipeämässä kyytiin.. esikoinen ajaa jo polkupyörällä ja ei halunnu kyllä sillon istua vaunuissa/rattaissa kun kakkonen synty, mutta olikin talvi ja pääsi helposti stiga/vaunu yhdistelmillä liikkuun... kuopus olis 2 ja 4½kk kun vauva syntyy... eihän sitä voi kesällä pulkassa vetää ja eikä se osaa pyörällä ajaa... taitaa olla tuplien osto edessä..
Just juttelin yhden tutun kanssa joka sai kaks viikkoa sitten toisen ja sen esikoinen on jo 2 ja 8kk... oli ostanu jostain netin tukkumyymälästä 350¿ tosi hyvännäköiset (samantyyliset kun briot tai emmaljungan/boran tuplarattaat).. taidan ettiä jotain sivustoja mistä sais tilattua..
En meinannut päästä kirjaantumaan tänne vauva-lehden sivulle. Kyseli salasanaa ja kun minä sen ties kuinka monta kertaa annoin ja voisin vannoa, että ihan täysin oikein niin ei silti hyväksynyt minua sivuille.:O Omituista ja nytten olen sitten Tuuli@- enkä -Tuuli@-, koska jouduin rekisteröitymään sivuille uudelleen. Ei nickin muutos kyllä ole onneksi suuren suuri.:D
Iiran meidän esikoinen on tyttö ja syntynyt toukokuun ihan alussa 2005. Mutta siis ei ole suuren suuri meidän lapsosten ikä ero.:)
Meillä on kans mietitty noita tuplia, että mitä niiden kanssa oikein tehdään. Käytettynä olen niitä vähän katsellut, mutta toisaalta on alkanut vähän mietityttämään, että tuleeko niitä sitten käytettyä ollenkaan, kun tyttö on vähälle aikaa innostunut koko ajan enemmän ja enemmän kävelystä ja jos ei sitten kesällä suostu kärryihin ollenkaan niin sitten ovat turhan panttina. Jos ostaisi noihin meidän Hartaneihin vaan seisomalaudan ja katselisi tuplien ostoa kesällä tarpeen mukaan? Ja jos ostetaan niin ostetaan joka tapauksessa käytettynä, kun ei niiden käyttö ikä ole suuren suuri. Voisin sijoittaa rahani, vaikka Ergon rintareppuun+ " vauva systeemiin" .
Täytyy ihan tänne heti hehkuttaa kun oli niin yllättävän hieno kokemus!! Nähtiin vauvan kasvoja ja yllätävän tutuilta jo näyttivät mikä tuntui tosi tosi hienolta!! Jotenkin esikoisen piirteitä olin näkevinäni ja miehen suun... Kummasti tuntui henkinen side vauvaan kasvavan kun näki kuinka söpö se on! Eli tutkimuksen pintaan nostattaneiden positiivisten tunteiden voimakkuus oli kyllä yllätys! Täytyy suositella!!
Ja kaikki onneksi rakenteiden puolesta kunnossa, ja aiempi poikaveikkauskin tuli nyt varmistettua. Kohdunkaulakin oli kokonaan tallella ja kiinni, mikä rauhoitti mun mieltä aikalailla. Muuten kyllä lantionpohjan lihakset on todella surkeassa kunnossa ja venyttyneet, ja kohdunsuu todella todella alhaalla, mutta lääkärin mukaan tällä ei välttämättä vaikutusta siihen että synnytys aikaistuisi tai mitenkään hankaloituisi. Johtuu kuulemma siitä että mulla on sellainen synnyttäjän lentio, jossa vauva todella pääsee heti laskeutumaan niin alas että tota lantionpohjaa hyvin venyttää.. Mulle siis voi jatkossa herkästi kehittyä laskeumia, joten varoitteli suuren lapsikatraan hankkimisesta ja suurikokoisten lasten synnyttämisestä... Miehelle hyvä uutinen, sillä hän ei ole ihan yhtä innostunut kuin minä 5 lapsen hankkimisesta... :)!
Rattaista vielä oli puhetta, me ajateltiin Marcon pieniä matkatuplia hankkia, netin kautta...
Viikonloppuja kaikille tasapuolisesti!
Päivikki rv 25+6
Seurailen kyllä muiden kesäkuisten menoa, mutta harvemmin jaksan kirjoittaa mitään, liekö sillä vaikutusta, että kolmatta kertaa raskaana. :)
Viikko sitten ultrassa vauvan painoarvio oli 640g ehkä jopa vähemmän. Ei siis tällä vauhdilla yli 3kg:sta poikaa tulossa. Perätilassahan tuo köllötteli ja mulla kohtu kaksiosainen, ehkä jopa osittaisella väliseinällä. Onko muilla tätä ongelmaa?
Nyt stressasin tällä viikolla taas asioita siihen malliin, että supisteli sellaisia menkkamaisia jomotuksia vuorokauden ajan. En niistä kovasti huolestunu kun mulla loppuraskauksiin kuuluu supistelut. Kohdunkaulankanava oli viikko sit ultralla katottuna 32mm ja hämärästi muistelen että 14+5 ultralla se oli yli 4cm... Eli sit ois kyllä lyhentyny.
Samoin kohdunsuu oli " pehmentyny" kun taas 14+5 sanoivat " kiinteä" ja " napakka" . Eli oisko kuitenkin muutosta tapahtunu, vaikkei kovin ahkeraan oo ees supistanu tässä välillä? Vai kuuluukohan kolmannella kerralla kuvioihinkin tällainen?
Tuplista täällä on ollu puhetta. Me ei olla aiottu niitä hankkia kun toka on 3,5v, tosin vähän arveluttaa että mitä siitä tulee, kun sattuu olemaan laiskimmasta päästä tuo taapero. Vauvalle on ostettu kuomurattaat kopalla. Ihan jotkut melko halvat reilu 200eur.
Jaksamista isompien lasten kanssa loppuvaiheessa: Samaa mäkin oon miettiny, vaikka tähän raskauteen lähdin kevyin mielin, kun lapset on jo muka NIIN isoja. Mut kyllä tuo reilu 3v osaa olla sellainen sylihyrrä, että välillä hirvittää vauvan olot tuolla mahassa. Kantaa pystyn melko helpostikin, kun kohtu on tosiaan kaksiosainen ja vauva makaa tuonne oikean kyljen alle. Jää toinen lantio tyhjäks. :) Mut jotenkin nyt rv25+ on alkanu tuntua noi supistukset niin inhottavina, vaikkakin ne tosiaan on tavallisia. Lisäks sit on anemia, joka kahden viikon aikana oli noussu 104:sta 108:een PERÄTI...
Joko muita turvottaa kovastikin? Mä joka raskaudessa kerään loppuvaiheessa turvotusta ihan älyttömästi. Vettä ja limpparia juon 2ltr ainakin päivässä, mut tuntuu, että kaikki mitä juon, jää kehoon. :( Tosin oon mä kyllä syönykin nyt... Että ei ne pelkkää turvotusta oo... Mut reilun kilon/vkossa oli viimeks tullu painoa.
Minkä kokoisia ulkovaatetuksia ootte suunnitellu ostavanna vauvan ekalle vuodelle? Mietin itse, että mahtuuko 68cm:n toppahaalari ens talvena...
hulda 25+1
Jonkin aikaa olen taustalla säännöllisen epäsäännöllisesti ollut.Ja nyt sitten päätin tulla myös mukaan.Elikkäs minulla on la 16.6. ja pikku kakkosta ootan.Esikoinen on 1v4kk.Ja kotosalla häntä hoidan.
Vointini on muuten ihan hyvä,mutta noista supistuksista olen kärsinyt jo viikolta 15 lähtien.Nyt mennään vaan hissukseen kesää kohti.Miehen hoitaessa kotityöt:))
Hetkeksi taidan minäkin mennä sohvalle lepäämään ennen kuin tuo esikko herää päikyiltä.
Ronsku rv.24+5