***HUHTImurut to-pe***
Alkuviikon linkki
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9703799&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (27)
Perjantaita taas mennään. Vitsi kun aika menee nopeasti. Koko raskaus vaan hujahtaa ohi. Ohhoh.
Meille kuuluu sairastelua. Ikävä kyllä. Norovirus riehui viime viikon loppupuolella ja vkl ja heti perään minä sain jonkun flunssan. kivaa... No, onpahan taas sairastettu. Jos ei vähään aikaan tarttisi olla pipinä. Harmi vaan,e ttä oma lepäily jää kauhean vähiin kun esikoista piti hoitaa kovasti Noron aikana ja nyt kun esikoinen on suht terve, niin on pakko jatkaa normaaleja arkikuvioita, ulkoiltava, tehtävä lämpimät ruoat, siivottava, pyykättävä, leikittävä jne. Niistähän nyt oksennustaudin aikaan pystyi hieman luistamaan. Nyt vaan ei flunssaisena jaksaisi.
Tänään oli neuvola. Eipä kummempaa. Painoa ei ollut tullut yhtään, oli laskenut vähän. (no se norovirus taas... varmaan). pissa oli puhdas, paineet hyvät ja ei turvotusta. Täti veikkaili,että vauva on varmaan jo kolmekiloinen. Luulen samaa. ei tunnu kovin pieneltä. Seuraavaksi menen 2vk päästä sinne äitiyspolille synnytystapa-arvioon.
t. hannah81
Eka äitiyslomaviikko on vierähtänyt vauhdilla. Olen yrittänyt heti tällä viikolla siivoilla kotia vähän paremmin nyt, kun vielä vähän sellaista jaksaa. Kohta alkaa maha olla niin tiellä, ettei jaksa oikein mitään. Keskiviikkona innostuin viemään matot ulos ja luutuamaan kunnolla. Mies oli kyllä varoitellut, että et sitten mattoja rupea kantamaan, hän tekee sen homman, kun tulee kotiin. No, minä ajattelin, että kyllähän minä vielä tuollaisen pikku homman voin tehdä ja teinkin. Ja se muuten illalla tuntui!! Joka paikka oli kipeänä ja aivan rättiväsynyt.
Eilen huomattiin esikoisella kummallisia näppyjä poskissa. Myöhemmin näppyjä ilmestyi myös selkään aika paljon ja hieman käsiin ja jalkoihin. Ilmeisesti vesirokkoa. Oma äitini väittää, että minä en ole sairastanut vesirokkoa lapsena, mutta en ole tuohon oikein uskonut. Olisiko mennyt sekaisin jonkun toisen rokon kanssa.. No, soitin neuvolaan heti ja kyselin rokoista ja raskauksista. Terkka sanoi, että vaikka en olisi sairastanutkaan vesirokkoa tai parvorokkoa, hänen mielestään ei tarvitse olla huolissaan. Viikkoja on kuitenkin jo niin hyvin. Jos saisi alku- tai keskiraskaudessa jonkin rokon, se vaatisi kuulemma eri tavalla toimenpiteitä tai olisi enemmän riskinä keskenmenolle. Tyttö on ollut koko ajan tosi pirteä, kuumetta ei ole ja leikkii ihan normaalisti.
Mieskin oli tänään kotona, joten minä piipahdin vähän vauvantarvikeostoksilla. Rupesi tulemaan jo paniikki pikkuhiljaa, kun olen lueskellut teidän kaikkien muiden ostoksia vauvalle ja itse en ollut hankkinut vielä juuri mitään :) No, ostin sitten tänään tuttipulloja, pieniä vaippoja, liivinsuojia, peppupyyhkeitä ja ihanan luonnonvalkoisen neulelakin vauvalle. Itselle sorruin ostamaan uuden maripaidan, olivat 15 prossan alennuksessa. Liityin vielä Marimekon kanta-asiakkaaksi, niin sain kaupan päälle samanväriset sukat ja paketin servettejä. Sitten ostin vielä esikoiselle uudet tussit, että olisi potilaallakin jotain kivaa tekemistä ja löysinpä vielä alennettuna puoleen hintaan Barbie-hevosen ja kärryt. Se meinataan antaa tytölle sitten, kun vauva on syntynyt. Ajateltiin, että hänestäkin on kiva saada sitten jotain omaa, kun varmaan vauva saa paljon kaikkea. Shoppailureissun jälkeen kävin vielä koiran kanssa pienen kävelylenkin ja siellä tulikin maha yllättäin tuosta ylhäältä kipeäksi. Tosi hiljaa piti tulla takaisin kotiin. Täytyy vissiin vähitellen jo uskoa, että ei voi enää tehdä kaikkia mahdollisia asioita samana päivänä, vaan on pakko jo hidastaa tahtia.
Onko meillä muuten missään ylhäällä, mistä päin me kaikki ollaan? Olisiko kenelläkään kiinnostusta tapaamiseen jossain vaiheessa? Tapaamisiahan voisi järjestää useamman eri puolilla Suomea niin, että mahdollisimman moni halukas pääsisi johonkin.
Myy, rv 35+3
iltaa nyt vaan tulin tänne kirjottaa jotain höpinöitä.
tytöt on sohvalla ja odottaa että telkkarista alkaa hauskat kotivideot ja sen jälkeen tytöt menee nukkumaan.
tänään kuopus nukku vaan 15min päikkärit.
normaalisti meillä tytöt menee nukkumaan jo klo 19 mut tänään saa kattoo telkkaria.
(.) vauva on ollut tänään iltana aika vauhdikas.
mulla oli alavatsa polttoja tänään ja kesti noin 30min ja sitten loppu.
vauva on alkanut rauhottuu jo aikas hyvin ja saan nukuttuu yöt mut mitäs sih nää muut vaivat selkäkivut ja puutumiset.
nyt tulee hassu juttu mun kohalla eli olen huomannut kun mun maha on kasvanut niin paljon että verisuonet näkyy ja kunnolla!! onko normaalii? aikasemmissa ei ole mitään sellasta ollut.
ja kun maha on kasvanut tuntuu että se halkee kohta outo tunne nahka on jotenkin niin tiukka kun vähän vaihtaa asentoo niin tuntuu että maha halkee...kaippa nää on normaaleita juttuja mutta uusia mulle.
muutenkin tää raskaus erillainen kun tytöillä ja paljon vaikeempi!!
veytä ja mupu rv 32 =)
Täällä on herätty jo 5.10 joten aamu on jo pitkällä.
Tälle päivälle ei ole suunnitelmissa mitään erikoista:Lunta staa joten lumitöitä ois tiedossa ja olkkari ois siivous vuorossa. Ensiviikko on meillä hiihtoloma joten silloin ei paljon saa rauhassa siivoilla.Aateltiin että jos tehtäis " retki" Kemin lumilinnaan ja siitähän on sitten helppo harhautua Ikeaan :)
Ootteko muuten ostanut vielä tutteja vauvalle? Ostitteko silikoonisia vai luonnonkumisia?Onko joku hyväksi havaittu merkki tai malli?
Aattelin varulta pari tuttia ostaa vaikka edelliset ei niitä olekkaan syöneet.Kattelin eilen kaupassa tutteja ja ne on muuttunut tosi paljon 4v ja valikoimakin on valtava.Samaten tuttelit on muuttunut,mutta vissiin vastasyntyneelle pitänee ostaa sitä 0-6 kk?!
Ajatus ei luista ollenkaan,pää on aivan tyhjä.
Josko kävis juomassa kupin kahvia niin piristyis.
Masun kasvatteluja
edram ja himppu (joka on aivan hiljaa)34+5 Ja kohta poksuu viikot
Ainiin liikeseurannasta piti kysyä semmoista että pitäiskö se 10 liikettä tuntua joka tunti vai miten?
Mulla kanssa poika kohta 4,5-vuotias,ja tuntu että oon ihan hukassa,kun menin lastentarvikeosastolle kaupassa.Kaikki muuttunu niin paljon=)
Mä ostin silikoonitutteja pullo ja yhen ensitutin.Meillä ei oo lapset syöny tuttia,mutta joka kerta oon varoiksi yhen ostanu.Nytkin isoveli oli itestään ylpeä,kun sai valita mieleisensä tutin vauvalle=)Minusta nuo silikoniset kestää keittämisen yms.paremmin,kun luonnonkuminen,mutta tästäkin asiasta varmaan jokaisella oma mielipide=)
Ei kai niiden liikkeiden joka tunti tarvii tuntua,nukkuuhan vaavi välillä=)Meillä pikkuinen ollu toooooosiiiiiiii vilkas tapaus,ja en oo liikkeitä laskenu,kun ilmottelee kyllä itsestään säänöllisin väliajoin.Mä oon käsittäny,että jos vaavi rauhallinen masussa,niin kerran päivässä voi tunnin ajan kattoa täyttyykö nuo liikkeet.Kannattaa syödä jotain makeeta yms.sitä ennen niin liikkuu enempi.Täysin varma en kyllä ole,mutta neuvolasta tuo varmaan parhaiten selviääpi.
Mulla kaikki muu vaaville valmiina,mutta pari purkkia korviketta aattelin kanssa ostaa kaappiin varulta.Pullot oon pessy valmiiksi,mutta keitän vasta sitten jos tulee tarvis.
Imetysliivit ois pakko itelle ostaa,mutta millään en oo itteeni saanu kauppaan sovittamaan=(Vauvalle ostanu kaikkea,mutta itelle ei huvita,kun jotenkin masentaa tämä valas ulkomuoto=)Onneksi kesä lähellä synnytyksen jälkeen,niin voi kulkee löysissä trikoomekoissa,kunnes/jos tästä ikinä palautuu=)
Huiskutin 34+2
Edram mietiskeli tutteja ja liikkeitä. Me ostettiin ruokakaupasta tuollainen 2 tutin pakkaus, MOM-merkkisiä silikonitutteja. Ei mitään hajua, millaiset ovat hyviä mutta ajattelin että lateksihan voisi olla allergisoivampi. Ilmeisesti tuttia ei kannata ekoina viikkoina tarjota, kun voi haitata imetystä? Näin vau-kirja sanoo. No, onpa tuossa synnärikassissa ne tutit kuitenkin nyt pakattuna. Pitää sitten kysyä laitoksella viisailta neuvoja.
Liikelaskennasta sain viime neuvolakäynnillä ohjeen. 5 liikkeestä ylöspäin lapun mukaan tulisi liikkeitä tuntua normaalisti. Niitähän ei joka tunti tunnu, jos vaavi nukkuu. Mullakin itseasiassa menossa hiljainen aamu. No, just nyt alkoi töniä ;). Meillä ainakin Aatulla on selvä rytmi jo tullut, eli illalla klo 22 aikaan nukahtaa eikä tönimälläkään juuri liiku. Päivällä sitten jumpataan, erityisesti puolenpäivän aikaan. Aamulla hän yleensä ottaa lunkisti, lähinnä aamukahvin yhteydessä saattaa vähän ojennella. Itse teen siten, että mikäli huomaan kaverin olleen hiljaa pari tuntia, asetun kuullostelemaan sohvalle kyljelleen. Ne 10 liikettähän tulisi tuntua päivän aktiivisimpaan aikaan laskettuna. Yleensähän ne tulee aika nopeasti, kun vauva on hereillä. Mutta kannattaa tarkkailla tilannetta, koska asioille voidaan tehdä paljon mikäli hakeutuu tarkastukselle hyvissä ajoin :). Jos huolettaa, soitto neuvolaan on paikallaan ja sitten sydänäänten kuunteluun mars.
Yöllä tuli outoja unia. Yhdessä olin kotibileissä kaverien keskellä, otin viinaa ja olin lähdössä ärrältä hakemaan lisää. Huomasin matkalla, että ainiin olen RASKAANA! Sitten aloin miettiä, että kehtaako sitä sinne baariin lähteä, mullahan on tämä mahakin. Se oli unessa kyllä aika pieni, ja paita oli löysä. Sit siinä vilisi ex-poikaystävää ym kummallista... Jotain ihme-unia taas. Kai sitä prosessoi oman identiteetin muutosta. Onhan tämä äidiksi tuleminen varsin järisyttävä kokemus, ja joistakin asioista siinä luovutaan.
Hauskaa torstaita kaikille!
- Niinu ja aatu 35+4
Mun ei ole tarvinnut liikelaskentaa tehdä, poika on todella vilkas tapaus. Synnytysvaalmennuksessakin mies naurahti yhdessä vaiheessa, kun syrjäsilmällä näki mahani kokoajan pomppivan : )
N11NU kertoi oudosta uneestaan. Just viime yönä näin sellaista unta, että joku tuli hakemaan vauvaa mun hoidosta pois. Eli vauvaa olikin jonkun toisen, joka oli vaan ollut hoidossa mun luona. Tosi inhottava uni.
Sain HUSista kutsun joukkoseulonta papa-kokeeseen. Soitin sinne jaa mainitsin etten voi tulla kun synnytän ensi kuussa ja viikolla 34 raskaana. Ajanvarauksessa sanoi, että voi tulla raskaanakin,mutta suosittelee että synnytät ensin ja tulet sitten loppuvuodesta. Outoa, että näin myöhäisillä viikoilla voisi ottaa papa-kokeen. Te jotka olette jo synnyttäneet aikaisemminkin, otetaanko papa-koe jälkitarkastuksessa? Kutsu siis tuli,kun täytyän tänä vuonna 30 vee.
Mennään tänään ostaa vauvalle sitteri ja jumppamatto. Minkä ikäistä vauvaa tossa jumppamatolla voi pitää?
T:Magdalena ja poika rv. 34
Kyllä väsyttää!!! Voisin varmaan nukkua vuorokauden ympäri... Noh, eiköhän tämä tästä iloksi taas muutu kun lähden kohta shoppaileen =)
Siis vauvalle tietenkin jotain, ei tälläselle elefantille mitään kannata ostella...
Ei ole vielä tullut tutteja hankittua, nyt kyllä ostan kunhan saan raahattua itseni sinne kauppaan. Varmaan niitä silikonisia pikku vauvan tutteja.
Joku kyseli siitä jumppamatosta... Mun käsityksen mukaan siinä voi pitää ihan alusta asti, jos vaan vauveli viihtyy.
Eipä tälläkertaa kummempia, voikaahan paksusti!! Hihi!
t:Jossu, isoveikka 2,5vee ja asukki tasan 34vko (jipii! 6 enää jäljellä! Toivottavasti ei sitäkään...)
Enpä ole kirjoitellut kuin viimeeksi joskus rv 20 tai aiemminkin... Lueskellut olen lähes joka pinon. Nyt ajattelin aktivoitua.
Täällä on ollut puhetta vauvahankinnoista ja -valmisteluista. Täytyy tunnustaa, etten ole tehnyt kumpaakaan yhtään! Jotenkin olen jämähtänyt siihen ajatukseen, että ei tämä kakkonenkaan yhtään ennen LA tule, joten äitiyslomalle jäädessä on vielä ruhtinaallisesti aikaa noihin hommiin.
Paljon on siis valmiina tuolla varastossa (kylmä ja kostea). Ne pitäisi raahata sisälle ja pestä käyttövalmiiksi. Harkinnan alla on sitterin ja tuplavaunujen osto (ikäero 1v9kk). Jotakin pientä pitäisi myös ostaa - mm. jokin vaatekerta, liivinsuojuksia ja tutteja.
Tuteista sen verran, että taitaa suosituksena olla nuo silikonitutit, koska luonnonkumiset voivat sitä allergiaa aiheuttaa ja lisäksi olen jostakin lukenut, että luonnonkumiset " maistuu" vauvan suussa eli niihin voi syntyä helpommin riippuvuus (?). Tiedä häntä! Joka tapauksessa ajattelin ostaa pakkauksen niitä anatomisia tutteja. Esikoinen sai tutin 1 vrk iässä, eikä se haitannut imetystä pätkän vertaa, koska imuote oli jo silloin oikea. Vieroitettiin siitä sitten ilman mitään ongelmia 1v4kk iässsä. Tuokin on tietysti yksilöllistä, kuinka tärkeä se tutti lapselle on. Meillä se oli ollut jo pitkään ennen tuota pelkästään unikaverina ja sitä ennenkin vain autossa ja pahoissa paikoissa (mm. rokotukset) apuna.
Mitäköhän vielä? Oma olo on ollut jo pitkään erittäin väsynyt. Tammikuusta asti on ollut yskää ja nuhaa, niin että taukoa edellisen ja uuden taudin välillä on ollut maksimissaan 3 pvä. Lisäksi esikoinen on hyvin vähäuninen tapaus, joten eipä sitä saa levättyä kunnolla. Todellisia raskausvaivoja ei juurikaan ole, joten kaipa sitä saa olla onnellinen (okei, liitoskipuja on ja tuon lapsen kanssa lattialla leikkiminen on yhtä tuskaa).
Pyörränpä vielä puheeni näin lopuksi: Olenhan minä yhden vauvahaalarin neulonut ja muutaman kestovaipan ommellut. Noita vaippoja tulee kyllä annettua pois, kun lähipiirissä vauvoja syntyy nyt lähiaikoina useampia.
Luppis
Sain esikoisen nakitettua katsomaan tomi traktoria dvd:ltä ja ajattelin kuulumisia kirjoittaa.
Täälläkin voidaan paksusti ja olo rupeaa olemaan tukala. Esikoisesta oli koko raskausajan niin kevyt olo eikä tuntunu oikein missään. Supistelikin vasta synnärillä kun tipalla käynnistettiin. Nyt sitten ahdistaa ja supistelee senkin edestä. aamulla siivosin ja yöllä ei sit taaskaan nukuta. Kateellisena katselen kun mies nukkuu vieressä pitkät kalsarit ja pitkähih. paita päällä, sukat jalassa ja peitto korviin asti. Itsellä on heti kauhea hiki ja yöpaita märkänä. Mies on kyllä aina ollut semmoinen vilukissa et melkein juhannukseen asti nukkuu noissa kamppeissa :)
Liikkeistä mullakin on sellaista " tietoa" ettei joka tunti tarvitse liikkeitä tuntua. Muistaakseni neuvolasta sanottiin et kerran päivässä vähintään pitäis mennä makuullu ja siitä sit tunnin aikana ne kymmenen liikettä laskea. Saattaa joutua kyllä odottelemaan jos vauva nukkuu.
Tutteja en ole vielä ostanut, mut tuttipullon kylläkin valmiiksi. Ja rintakumit. Meillä viimeksi meni ihan pipariksi koko imetys ja nyt toivon siinä onnistuvani.
Käytettynä ostin äitiyspakkaus laatikkoon sellaisen pupujussikat reunapehmusteen ja se tarvi heti laittaa paikoilleen. Saa sitä sit vielä viikkoja ihailla. Ja huuto.netistä ostin samaa sarjaa pinnasängyn reunapehmusteen. Oli ihan pakko saada sellainen vaikka esikoisen jäljiltä olis ollu vanhakin. Jos tämä masukki jää viimeiseksi niin haluan nauttia kaikin tavoin.
Muutenkin olen jäänyt " koukkuun" tuonne huuto nettiin. Pientä punaista vauvanvaatetta on tullut ostettua vaikkei masukista tiedä kumpi on.
Ja mikä parasta ei tarvitse kaupoissa kierrellä tän mahan kanssa.
Ihan kummallisia unia on tääläkin nähty. Yksi yö minulta meni unessa lapsivesi ja siinä sitten ihmettelin et oho taidan olla raskaana. Ja sit just noita ex-poikaystävä unia näkyy vähän liiankin kanssa.
Ja yks on sitten nämä eroottiset unet. Välillä on niin todentuntuisia et ajattelen mahtaako mies huomata jos nyt yleensä mitään ääntelen. Vaikutus on kyllä sellainen et herään joten ei kai se kuvitteluakaan ole.
Muuten ei kyllä petihommiin ihan äkkiä mieli tee, sen verran on paikat kipeet. Noh, meneepäs levottomaksi.
Ei muuta kun hyvää loppuviikkoa kaikille!!!
Papaija rv 31+3
kauhistuttaa jo pelkkä ajatuskin et tää kohta loppuu, ja teillä muilla vielä aiemmin kun mun la on vasta huhtikuun viimeinen päivä ;)
N11NU on nähnyt outoja unia, no niin on täälläkin (sen minkä nyt saa nukuttua), ne sijoittuvat aina lapsuuden kotiini, sit kun unesta herää, niin saa oikeesti miettiä missäs sitä nyt oltiinkaan. minä myös polttelen tupakkia ja juon unissani ja ajattelen että eihän se mitään haittaa. sit tulee tosi syyllinen olo aamulla. Kerran näin unta et olin saanu jo vauvan ja se nukku toisessa huoneessa. Sit se rupes itkemään ja minua väsytti ihan sikana, käänsin vaan kylkeä ja jatkoin unia ja arvelin et kyllä se siitä hiljenee... heh, tuli kyllä hetken päästä kun heräsin sellanen olo, et onkohan tämä nyt kovin viisasta mulle elävää lasta antaa...
Voi kamala, mulle iskee kohta paniikki, minä en ole oikeesti miettinyt vielä yhtään noita tutti/tuttipullo/korvike/sairaalakassi yms asioita. Isoimmat hankinnat on tehty ja vaatteita on jonkin verran, mutta pitäis varmaan inventoida niitä, et minkä kokosia. Suurin osa taitaa olla jotain 74 cm tms. Kävi mielessä, et pitäis käydä vissiin apteekissakin ostoksilla, kaveri tykkäsi ainakin sitä, et nenän niistäjä ois ehdoton. Jotenkin on vaan sellanen olo, et kyllähän tuota kerkeää....
Jess, huomenna alkaa virallinen ä-loma! mies jääkin sitten ens viikoks lomalle myös, niin saa vähän edes seuraa päivisin.
Eilen käytiin synnytyssairaalaan tutusutumassa (Pohjois-Karjalan keskussairaala) ja minua oikeesti karmi ne synnytyssalit. Aika karun näköistä niissä oli ja voi aika käydä aika pitkäks jos joutuu jopa 12 tuntiakin niissä viettämään... jotenkin konkretisoitu tämä homma, et se pitää oikeesti saada uloskin tuolta... pelottavaa... mieskin tais vaikuttua, aika hiljasta poikaa oli kun takasin ajeltiin. Joku kyseli muuten matkoja sairaalaan, meiltä tulee n. 12 km.
Tänään oli neuvola, sykkeet oli 150, pissassa sokerit ok, mutta valkkarit +. sainkin niitä liuskoja nyt kotiin testattavaks, kun sama homma oli viime viikolla, mut labrassa pissa oli kuitenkin ihan puhdas. verenpaineet taas vähän koholla 130/77, turvotus +, hemppa 133!!
vielä arvelin tänään uskaltautua uimaan. Lääkäri viimeks sano, et ihan loppuviikoillakin voi mennä, jos kaikki ok.
No, nyt pitää mennä katsomaan mitä meidän rakkaat karvaset " lapset" touhuaa...
Miksu 34+3
Hiphei ja hyvää maaliskuuta...heh, lunta tosin satelee, joten eipä ainakaan ulkona kovin keväiseltä näytä mutta hei, tässä kuussa siirrytään kesäaikaan = )
Uhosin eilen siivouksella ja kauppareissulla...kun olin tunnin silittänyt massiivista pyykkivuorta, vienyt roskat ja lajitellut keräyspaperit, niin eipä olisi vähempää voinut kiinnostaa tarttua imuriin. Hain sen sijaan esikoisen aikaisemmin hoidosta pois ja touhuttiin pojan kanssa ulkoleikkejä. Illalla sain vielä miehen ylipuhuttua kauppareissulle, joten hyvin tuli välteltyä noita suunnittelemiani hommia...
No, itse asiassa siivous vain siirtyi tälle päivälle ja se onkin kohta
aloitettava, koska esikoisen päivä on tänään lyhyempi ja huomenna pidetään kotitouhupäivä. Pitäisiköhän sitä vielä uskaltautua viikonloppuna kunnon kauppareissulle, palkintona tietysti pikaruokaa...nam nam...
Oma napa rutisee paukkuu ja muljuu puolelta toiselle, nyt liikkeet tuntuvat välillä ihan kipeiltä ja välillä iskee kiirus veskiin, kun oikein ipana innostuu paukuttamaan pissarakkoa....
Rupesin eilen psyykkaamaan masukkia ja juttelin, että eipähän taida tällä kakkosella olla mikään kiire tähän maailmaan...taitaa mennä pääsiäiseen saakka ennen kuin näkee päivän valon...miten niin epätoivoista, kun tulee jo käytettyä tällaista käänteispsykologiaakin hyväkseen.
Kysymyksiä uudelleensynnyttäjille:
millä viikoilla teillä on vauva laskeutunut/kiinnittynyt " lähtökuoppaan" ?
onko teillä ollut vielä kohdunkaulaa jäljellä/paikat kiinteinä n rv 36 lääkärikäynnillä? Jos on niin onko synnytys mennyt yli lasketun ajan???
Vastauksianne innolla odottaen,
B & E rv 36+2 (olin eilen jo tässä päivässä...malttamaton kun olen)
Tokavika työpäivä menossa. Tarkoituksena olisi saada hommat sille mallille, että huomenna kävisin vain pyörähtämässä täällä parin tunnin keikan. Toisaalta onhan tämä haikeaakin. Määräaikaisena kun ollaan, niin äitiysloman (ja ehkä parin kuukauden hoitovapaan) jälkeen edessä on uuden työpaikan metsästäminen...
Tuteista ja tuttipulloista oli juttua. Itse en ole ensikertalaisena asiaan perehtynyt ollenkaan. Tuttia ei itseasiassa ole edes vissiin meidän " hankintalistalla" , mutta minäkin olen jostain lukenut, ettei pariin ensimmäiseen viikkoon moisen antamista edes suositeltaisiin. Mutta tokihan sellainen voisi olla nurkassa hyvä. Ja samoin olen kovasti pohtinut tuota rintapumpun hankintaa... Jotenkin tuntuu, että jos kovasti moiseen sijoittaa, niin meneeköhän koko imetysprojekti ihan plörinäksi (siis että imetys ei onnistu). Kyllähän jotkus ovat jutelleet, että ova lypäsneet maitoa (voi jessus minkä kuuloista!!) ihan käsin...
Ja juttua oli myös liikelaskennasta. Itse olen siihen perehtynyt ihan liikaakin. eillä mukelolla oli vielä joulun tienoilla oikein selkeä rytmi, mutta nyt on muuttunut superflegmaattiseksi. Kertaalleen olen jo juossut tuolla äitiyspolilla tarkastuksessa, kun liikkeitä ei vuorokauteen tuntunut. Onneksi sen verta on kyllä viimeaikoina ollut liikettä mahassa, ettei liikelaskentoja ole tarvinnut tehdä. Saisi mun puolesta kyllä olla vähän vilkkaampi mukelo. Tosin neuvolantäti lohdutteli, että on varmaan sitten syntyessäänkin rauhallinen :D
Vitsi kun meillä Elsa kökki aina ja vaan tuolla oikealla puolella ja puskee itteään kylkiluihin. Kestää ehkä pari tuntia, ennen kun tuo oikea kylki on ihan jumissa. On se kumma kun ei voi millään mennä hengailemaan tuonne vasemmalle!
Coltsfoot ja Elsa 34+4
juu outoja unia on kyllä tullu nähtyä. Viime yönä näin unta rotasta. Se oli tallissa ja minä yritin saada sitä hengiltä mutta se hyökkäili päin. hakkasin sitä kahdella vitsalla ja se oli ihan liiskana, mutta ei siltikään kuollut. Huusin miehelle, että ei tämä kuole ja silloin rotta sanoi, että johan sinä olet minut liiskannut kyllä sinä vielä minut hengiltä saat.. ?
Juu ja eroottisia unia tulee nähtyä. Herään yleensä omaan " raskaaseen" hengitykseeni.
Esikoiselta muistan, että näin aina unta jossa olin unohtanut vauvan kotiin ja lähtenyt yksin huitelemaan kilometrien päähän. Nyt olen nähnyt vain kerran sellaista unta, että huomasin yhtäkkiä kotona, että en ollut imettänyt vauvaa moneen päivään..
No jos nyt niitä galluppeja.
Synnärille on matkaa n. 30 kilometriä.
Sitteri on ostettu käytettynä. Pitäisi hakea se varastosta ja pestä päälinen.
Esikoinen syntyi 40 + 5 ja kuopus 39 + 0 muistaakseni. Tämä tulee toivottavasti viimistään viikolla 37. Vaan taitaa ryökäle mennä yli ajalle :) Opettaapahan äitille vähän kärsivällisyyttä.
Huomena neuvola ja sitte lähetään viikonlopuksi Lappiin.
Leivänkannikka ja Olivia 35 tättärää! + 0
Toinen äitiyslomapäivä menossa ja palstailu heti aktivoitunut :)
Olen ostanut kaksi tuttia, oisko kans noita mom-merkkisiä, mutta en kyllä muista ovatko silikonia vai luonnonkumia. Ja lisäksi yksi tuttipullo, jonka ostin ulkomailta kerran jo ennen kuin edes olin raskaana ;) Jotenkin ihanaa, että täällä palstalla pyörii ihmisiä, jotka ovat niin kokeneita näissä vauva-asioissa, että osaatte verrata jopa erilaisia tutteja! Itsellä vielä aika pöllämystynyt ja hämmentynyt olo kaikkien vauvatarvikkeiden keskellä, mutta eiköhän se kokemus vähitellen kartu ensikertalaisellekin.
Mainitsin jo eilenkin tuosta tukivyöstä, mutta mun mies sanoi tänä aamuna, että pitäisiköhän sun antaa vinkki netissä siitä: Eli aikaisemmin olen herännyt kerran yössä enkä ole saanut enää sen jälkeen helposti unta, mutta nyt viikon ajan, kun olen käyttänyt ostamaani tukivyötä myös öisin, olen nukkunut kuin tukki! Voihan asiaan olla muitakin selityksiä, mutta olen aika varma, että tukivyöllä on jotakin positiivista vaikutusta!
Mulle ei ole vauvan liikkeistä puhuttu neuvolassa mitään, onko outoa? Neuvolan täti on tosi mukava, mutta tiedollisesti en ole kostunut neuvolasta oikeastaan mitään, siellä otetaan noi normaalijutut ja täti kyselee miten olen voinut, siinä se. Kaikesta saa itse kysellä ja sittenkin vastaukset ovat niukkoja. Valmennuskin alkaa vasta rv 36... No, meidän vauva on aktiivisimmillaan illalla, kun menen vuoteeseen, jonkin verran liikkuu myös iltapäivällä. Aamupäivät yleensä täysin hiljaisia aikoja ja kuten sanottu, yölläkään en ainakaan heräile liikkeisiin. Mut silloin kun liikkuu niin liikkeet on kyllä tosi voimakkaat ja napakat, välillä jopa hiukan kivuliaat. Muuttuuko vauvan rytmi sitten syntymän jälkeen vai kertooko tää masuajan rytmi jotakin tulevastakin rytmistä?
Hyvää loppuviikkoa!
LiinaMeri
Kuinka mulla aina jääkin nää kirjottamiset vähälle, mut ei oikeesti tapahdu mitään erikoista. Nyt taas tsemppi päällle.
Moni oli nähny ihme unia ja niin myös minä. Oon kans ollu baarissa, mutta en juonu mitään, tanssin vaan muka seksikkäästi, sitte huomasin et hei kukaan ei pidä tätä seksikkäänä ku on tällänen valtava maha. Sitte on ollu kans noita seksiunia jonku verran.
Tossa eilisessä pinossa oli puhetta imetystyynyistä niin sen verran kommentoin, että elloksella oli aika halpa ja jos oikeen muistan niin halvin mitä ite oon nähny.
Onko kellään kokemusta noista aventin tuteista ja tuttipulloista ku ne pitäs vissii olla aika hyviä. Sellasen aventin tutin oon ajatellu ostaa ja tuttipullojakin. G: montako tuttipulloa kannattaa etukäteen hankkia, niin että pärjää?
Mulla on vieläkin hirvee ressi siitä et mitä vaaatteita kannattaa ostaa/käyttää. Jos jollain on joku viisas sana sanottavana niin kiitos siitä.
hauskaa maaliskuun alkua kaikille!
-p- 32+2
8päivää äippäloman alkuun ja nyt alkaa jo oikeesti tuntumaan, että voi kauhia kohta meillä onkin kaks tenavaa. Esikoinen taitaa kyllä vielä olla pihalla kun lumiukko siitä, että vauva tulee jäädäkseen. Kyllä neiti kovasti silittelee masua ja tykkää autella vauvan tavaroiden laittamisessa, mutta onpahan tullut jo sellaistakin kommenttia, että näitä leluja vauva ei sitten saa. Mitenkäs teidän muiden lapset suhtautuu vauvan tuloon?
Liikkeistä oli puhetta. Meillä poitsu on sellainen tapaus, että saattaa liikkua viikon aamusta iltaan ja sitten pitää monen päivän hiljaiseloa. Ja silloin on tosi vaikea saada häntä liikkumaan, saa töniä ja tökkiä ja sekään ei aina auta. Mulle neuvolassa sanottiin, että se liikelaskenta pitäis saada kerran päivässä täyteen. Se on meillä välillä vaikeeta ja lääkärinkin kanssa siitä oli puhetta, mutta ei ollut siitä kovasti huolissaan. Näyttää vaan olevan sellainen rytmi tällä meidän pikkumiehellä.
Tiistaina oli neuvola ja hemppa oli 120, RR 119/66, painoa tullut kilo kahdessa viikossa ja yhteensä 10kg ja se määrä tuntuu aivan kamalalta, mutta saan kyllä syyttää itteeni, kun on tuo makee maistunut vähän liian hyvin. Sf-mitta oli 32 ja sykkeet 150. Mutta sitten yks mua kovasti ihmetyttänyt asia oli se, että pissasta löytyi leukkareita (niitä mulla on ollu melki koko ajan) ja sitten veri oli plussalla??!! Onko kellään muulla tälläisesta kokemusta? Pelästyin tietysti, että mikä nyt on vialla, mutta terkan mielestä ei ole vaarallista ja voi kuulemma olla limakalvolla joku haava ja ne tikut on kuulemma tosi herkkiä kaikelle. Vein kuitenkin varmuudeksi pissanäytteen eilen labraan ja terkan pitäis soittaa jos siinä jotakin on, ei oo ainakaan vielä mitään kuulunu.
Noi leukkarit mulla on tosiaan ollu yhdellä plussalla lähes joka käynnillä, liekö sitten johtuva siitä streptokokkibakteerista mikä mulla alkuraskaudessa löytyi.
Mulle terkka myöskin sanoi, että vauvan pää on tosi alhaalla ja sen kyllä huomaa. Liikkuminen on välillä tosi vaikeeta, kun tuntuu, että vauva tulee ulos just heti. Ja liitoskivut ynnä muut on aivan kamalia. Samoin supistelut on väliin todella kipeitä ja niitä tulee välillä koko päivä vaikka kuinka lepäilisi.
Unista oli puhetta. Täällä kanssa yksi jolla unet on jokseenkin erikoista luokkaa. Oon nähnyt aivan kamalia unia, myöskin yhden jossa tämä vauva kuoli mahaani. Siitä unesta heräsin hiestä märkänä itkien ja sen jälkeen en nukkunut koko loppu yönä. Myöskin eroottiset unet on kovin tuttuja ja ne oikeen hävettää välillä, että miten sellasia kehtaakin nähdä. No ehkä noi unetkin johtuu siitä, kun unen laatu on mulla aika heikkoa. Nukun tunnin pätkiä ja välillä saatan yöllä valvoa tunti tolkulla. Ja vessassa on ravattava 3-5kertaa ja sekin hiukan häiritsee, samoin nämä ikiihanat liitoskivut. No päivisin onkin koko ajan ihan väsynyt eikä oikeen jaksaisi mitään ihmeellistä tehdä.
Sitten tutti asiaa...ostin yhden tutin,ainun ensitutin. Sen enempää en vielä viitsi ostaa, kun ei esikoinenkaan pahemmin tutista välittänyt. Tuttipulloja on jemmassa ja ne täytyis pestä. Keitän ne sitten vasta jos tulee tarvetta. Rintakumejakin tuli ostettua, kun ei viimeksi imetys ilman niitä onnistunut. Minäkin aattelin ostaa muutaman korvike putelin jemmaan ihan varmuuden varalta. Esikoisen kanssa imetys takkuili pahasti vaikka maitoa olisi ollut vaikka muille jakaa ja sitten kun neiti oli 7viikkoa sain todella pahan rintatulehduksen ja imetys loppui siihen, kun maito loppui. Olin juuri ennen rintatulehdusta lopettanut lääkekuurin kohtutulehdukseen, että ehkä noilla lääkityksellä ja jatkuvalla kuumeella ja huonolla ololla oli merkitystä maidon loppumiseen. No toivottavasti tällä kertaa imetys onnistuisi.Se on kuitenkin niin paljon helpompaa kun pullorumba ja onhan se tissimaito aina parempaa.
Siinä varmaankin oli kaikki ja tulihan sitä tekstiä.
Voikaahan paksusti!!
Helinä+poitsu 33+4
Pikkasen on sellanen Lapatossumainen olo tänään. Olen ollut jo tammikuun puolesta välistä asti saikulla ja ensi viikon alusta lähtien olenkin sitten wirallisesti äippälomalla. Ihmeen hyvin on silti aika kulunut ja tekemistä olen keksinyt joka sunnuntai-iltana koko viikon ajaksi asti.
Tänään taas vaihteeksi pyykkään ja käyn mammajoogassa. Pullaa olen leiponut hullun lailla pakkasen pullolleen. Vielä ajattelin tehdä muutaman kuivakakunkin varastoon, mutta alkaa tulla vähän tilanahtautta pakastimeen...
Mulla tuntuu olevan joka toinen päivä sellanen virtapiikkinpäivä ja joka toinen myrtsipäivä. Eilen jaksoin tehdä vaikka ja mitä ja olokin oli niinkuin en olisi raskaana ollutkaan. Tänään taas ei mikään inspaa, väsyttää ja ärsytää noin niinkuin yleisesti.
Tilasin ukkelille netistä t-paidan, jossa lukee " Joka ei meidän isistä tykkää, ei ymmärrä hyvän päälle mitää" lapsen käsiälalla. Sen pitäisi tulla tällä viikolla postissa. Yks mun tehtävä viime viikolla olikin keksiä jotain mukavaa iskälle :) Kuittasin sen taskin tuolla paidalla. Kyllähän se niin on, että pitää sitä isääkin helliä joka päivä siinä missä äiskääkin hemmotellaan. Tekisköhän sille tänään vaikka pannaria siihen, kun se tulee töistä takaisin...
Jeps. Että näin päivä kuluu täällä pohojosessa. Rv tasan 35.
Viitsitkö laittaa tänne osoitteen mistä sen pidan tilasit??
Kuulostaa tosi kivalta.
Vaikka meidän isi käy välillä kyllä aika tavalla hermoille ;))
Ompas tämä viikko mennyt tosi nopsasti, on hiihtolomalaisia käynny, asuntoa ihan tolokulla siivottu. Eilen jouduin menemään äippäpolille kun yöllä alkoi taas kovemmin supistelemaan..mutta ei ollu paikat auvenneet, varmaankin se tulehdus (streptokokki)vihottelee. Viime yönä koski liitoksiin tuntui pelkkä kääntyminen aivan helvetilliseltä:/. Aamulla heräsinkin kun allani oli märkä lätäkkö..rinnat alkaa taas toden teolla vuotamaan.
Minulla pursuaa jo kaapit tavaraa, on kaikkea mahdollista rintapumpusta lähtien.. Sain siskoltani hänen lapsensa vanhoja vaatteita, tuttipulloja, ensileluja, lakanoita jne. Itse olemme hankkineet sängyn, vaunut, kaukalon ja nyt viikonloppuna saadaan käytetty sitteri yhdeltä tutulta. Elikkäs enää ei ois kuin pieniä hankintoja tutteja ym.
Tänään kävin neuvolassa verenpaine, sf-mitta normaaleja. Pissa ok.Painoa oli tullu edellisestä käynnistä 866g/vk:a kohden lisää. Hemoglobiini on laskenu 123:n. Eilen äippäpolilla toukan painoarvio oli 2 kg:a.
Minäkin olen noita unia alkanut nähdä. Osat ovat aivan kauheita..
Mua on nyt alkanu jänskättämään synnytys-jutut,siltä osin että keritäänkö sairaalaan, eihän tarvitse mennä ampparissa..haukun varman kaikki pystyyn salissa:)). Meillä on matkaa synnytyssairaalaan 80 km joten sekin osaltaan tuo jännitystä.
No mut nyt pitää lähteä kahtomaan uunia kun ruoka tuntuu tuoksuvan kärtsähtävästi..
Kuullaan viikonloppuna!