Voiko joku selittää miten hemmetissä Oulusta on päässyt kasvamaan niin iso kaupunki Suomessa?
Sen seudulla asuu neljännesmiljoona ihmistä. Espoon, Vantaan, Turun ja Tampereen väkiluvut ymmärtää helposti, mutta se, että Oulu jossain Peräpohjolassa on väkiluvullisesti samassa sarjassa noiden edellä mainittujen kanssa on kyl outoa. Mitä siellä on, että siellä pitää asua? Mitä siellä on historiallisesti tehty/tuotettu? Aloitukseni ei siis ole mikään v*ttuilu oululaisia kohtaan. Rupesin vaan ihmettelemään.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi sitä teatteria ei räjäytetä (tai edes niitä kosteutta valuvia neukkumaisia betonielementtejä ei maalata vaalealla maalilla).
Ei se ole oikeasti teatteri vaan ydinvoimala. Se syöttää sähkön Storalle Ouluun, Raahen SSAB:lle ja Tornion Outokummulle.
Hyvä että tulee muitakin isoja kaupunkeja kuin Helsinki. Sillä se tuo mukanaan ulkkari massamuuttoa myös muualle Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä siellä on historiallisesti tehty/tuotettu?" Ne maailman myydyimmät Nokian puhelimet suunniteltiin Oulussa.
Äänekosken Televalla/Tele-Nokialla.
Lessut ei osaa muuta tehdä kuin söhiä mulkulla naisiaan.
Ja tyrkyttää vanhuksille turhia putkiremppoja.
Eipä täällä Oulussa ole mitään nähtävää, tuulee vaan kovasti ja kylymäkin on. Kuitenkin, kyllä sitä kainuusta ja lapin suunnaltakin sitä porukkaa tänne muuttaa, kasvukeskuksiin. uuglekin sai naapurikuntaan investoinnit. Kuntaliitoksiakin oli. Onhan täällä teollisuutta paljon, stora enso, nokia rakentaa uusia suuria mahtavia toimitiloja jne. Yli-opistokin löytyy
Kannattaa se AP:n ihmetellä muutakin, ei kaikki siellä betoniviidakossa halua asua, missä ei ole luontoa mitään kuin kukkapurkissa.
Ei kun isot perheet tosi isot! Yhdestä parist sikiää satoja kun aina seuraa iso perhe knr
Vierailija kirjoitti:
Typpi ja Toppilan kalja olivat vetovoimatekijöitä.
Muinaisia asioita nuo.
Maailmanmittakaavassa Oulu on pieni kaupunki. Ei Suomessa ole kuin kaksi merkittävää kaupunkia: Helsinki ja yliopistokaupunkina Turku.
Mitähän historiaa tai muuta tuotettua on sitten Espoossa tai Vantaalla tehty? Nehän ne vasta turhia kaupunkeja ovat. Itse olen Oulusta kotoisin, mutta asunut Vantaallakin 8 vuotta. Vantaa on rumin ja ankein kaupunki ikinä, ei keskustaa, ei meren rantaa ei oikein mitään. Enkä tiedä mikä Espoossakaan olisi erityistä, yhtä laajaa lättyä sekin on, ilman varsinaista keskustaa. Kyllä se niin on, että kauempaa katsoja mieltävät koko pk-seudun yhdeksi Helsingiksi :)
Ja Oulu on viehättävä kaupunki kesällä. Talvella vähän ankea, mutta niin ne on muutkin kaupungit. Joka ikinen tuttu, joka on täältä "etelämmästä" käynyt Oulussa, on kaupunkia minulle kehunut ja todenneet, että sinne pitää kyllä kesällä tehdä pidempi reissu.
Vierailija kirjoitti:
Oulusta on tullut Lestojen turvapaikka, siellä on paljon uskovia. Naapurikuntia liitettiin Ouluun jotta kaikki oilsivat saman herran palveluksessa.
Enemmänhän niitä on naapurikunnissa, mitä Oulussa. Ei kuntaliitokset siitä syystä toteutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuntaliitoksilla.
Ei, jo minun nuoruudessani kasarilla, eli ennen kuntaliitoksia, Oulu oli väkiluvultaan viidenneksi suurin kaupunki Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän historiaa tai muuta tuotettua on sitten Espoossa tai Vantaalla tehty? Nehän ne vasta turhia kaupunkeja ovat. Itse olen Oulusta kotoisin, mutta asunut Vantaallakin 8 vuotta. Vantaa on rumin ja ankein kaupunki ikinä, ei keskustaa, ei meren rantaa ei oikein mitään. Enkä tiedä mikä Espoossakaan olisi erityistä, yhtä laajaa lättyä sekin on, ilman varsinaista keskustaa. Kyllä se niin on, että kauempaa katsoja mieltävät koko pk-seudun yhdeksi Helsingiksi :)
Ja Oulu on viehättävä kaupunki kesällä. Talvella vähän ankea, mutta niin ne on muutkin kaupungit. Joka ikinen tuttu, joka on täältä "etelämmästä" käynyt Oulussa, on kaupunkia minulle kehunut ja todenneet, että sinne pitää kyllä kesällä tehdä pidempi reissu.
No ei kyllä tänne kannata tulla kenenkään, itse ajaisin suosiolla ohitse. Täällä ei ole mitään nähtävää.
Vierailija kirjoitti:
v 1990 asukkaita 100350, v 2000 asukkaita 117 680 ja v 2011 asukkaita 141671. Suurin syy kasvuun on kuntaliitokset.
Puoli Kabulia ja Bagdadia on liittynyt Ouluun v 1990 jälkeen.
Lestadiolaiset sikiää tehokkaasti ja ovat kotiseutu-uskollisia. Kahden sukupolven päästä Oulussa on enemmän asukkaita kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Maailmanmittakaavassa Oulu on pieni kaupunki. Ei Suomessa ole kuin kaksi merkittävää kaupunkia: Helsinki ja yliopistokaupunkina Turku.
Niin ne on Helsinki ja Turkukin, pikkusia paikkoja, tuppukyliä kun aletaan vertailemaan maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuntaliitoksilla.
Kuntaliitoksilla ei Ouluun liittynyt kuin n. 45000 ihmistä.
Syyt ovat:
- oululaiset ovat kovia sikiämään, mihin auttaa osittain lahkolaisuus, mutta suurin syy on lapsiperheystävällisyys
- lapsiperheystävällisyyteen auttaa turvallisuus, halvat asunnot ja suomalaisittain hyvä kaavoituspolitiikka
- Oulu on myös imenyt koko Pohjois-Suomen ja Kainuun tyhjäksi nuorista, jotka ovat sikiäneet Oulussa
- Oulussa heteronormatiivisuus ja lihansyönti sekä oikeistolaiset perhearvot ovat vielä voimissaan.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi sitä teatteria ei räjäytetä (tai edes niitä kosteutta valuvia neukkumaisia betonielementtejä ei maalata vaalealla maalilla).
Oulu on maailman ainoa kaupunni, jossa on ydinvoimala keskustassa. Saavutus sinällään.
Oululaiset ovat myös liikunnallisia, hoikkia ja seksikkäitä, mikä lisää vahinkolasten määrää. Tämä liikunnallisuus johtunee myös erinomaisesta kaavoituspolitiikasta, jossa ulkoilualueita on joka välissä, samoin pyörällä pääsee kaikkialle.
Vanhastaan jo iso kaupunki. Tervakaupunki. Satama. Sitten oli Nokia.