Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun Saaren Taika taivuttaa nimensä väärin. En siksi

Vierailija
11.01.2025 |

tilaa enää sieltä. Sen on Saaren Taikan,  ei Saaren Taian. Se on nimi, niin siksi taipuu Taikan. Olen tietoinen, että saa taivuttaa Taian, mutta se kuulostaa niin hanurilta, ettei sitä tule käyttää.

Mua ärsyttää just nyt moni muukin asia, kun wituttaa muutenkin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki apua jos muiden asiat noin paljon ahdistaa (esim. Ketipinor on hyvä just tuontyyppiseen häiriöön).

Nimen haltija päättää, miten sitä taivuttaa. Sama pätee tavaramerkkeihin, tuotemerkkeihin, sukunimiin ja paikannimiin.

Vierailija
2/9 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki apua jos muiden asiat noin paljon ahdistaa (esim. Ketipinor on hyvä just tuontyyppiseen häiriöön).

Nimen haltija päättää, miten sitä taivuttaa. Sama pätee tavaramerkkeihin, tuotemerkkeihin, sukunimiin ja paikannimiin.

Niinhän ap mainitsikin, että on tietoinen, että sen saa taivuttaa Taian. Saa se silti ärsyttää.  Mua ärsyttää, että joku taivuttaa Petteri Orvon, kun se on Orpon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ap mainitsikin, että on tietoinen, että sen saa taivuttaa Taian. Saa se silti ärsyttää.  Mua ärsyttää, että joku taivuttaa Petteri Orvon, kun se on Orpon. 

No toi vastaaja halusi vaan päteä tiedollaan, että nimenomistaja saa päättää taivutusmuodon 😀

Vierailija
4/9 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sana tarkoittaa taikaa, ehkä se taipuu taian. Mutta jos on etunimi Taika, sitten voisi olla Taikan. Miten lienee? Hinta vaikuttaa varmaan kaikissa kaupoissa asiakkaisiin, ellei ole palkkaa saava.

Vierailija
5/9 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nimen kantaja saa päättää,  silloin ei ole mitään automaattista sääntöä, joka olisi oikein. Nimi Taika ei automaattisesti taivu Taika:Taika. Se voi myös olla taika eli yleisnimi, jolloin ainoa vaihtoehto on taian. 

Vierailija
6/9 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom, AP on firman omistaja ja hakee tällä firmalleen huomiota. Vauvapalstan vakihahmo.

Vierailija
7/9 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana taika ei tässä ole nimi. Saaren taika on. Eli taika pitäisi lisäksi kirjoittaa pienellä.

Vierailija
8/9 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilönimissä nimen kantaja voi päättää. Saaren taika ei ole sellainen nimi eli taipuu Saaren taian (huom.pieni t)

Vierailija
9/9 |
09.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin vaan pitäis lopettaa suomen käyttö ja siirtyä lopullisesti heseen eli merimiesenglantiin. Tai venäjään.