Pystytkö olemaan lauantain ilman alkoholia?
Kommentit (128)
Olen joka päivä ilman alkoholia vuoden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin jos haluaisin mutten näe siinä pienintäkään järkeä.
Eli alkoholilla olet pilannut aivosi
Ja sinulla aivoja ei ole koskaan ollutkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen joka päivä ilman alkoholia vuoden ympäri.
Etpäs ole. Alkoholia on monissa ruoissa, hedelmissä jne.
Suunnitelmissa tehdä viskikola illalla telkkaria katsellessa.
Helposti. Ei nytkään oo alkoa enkä meinaa hakeakaan.
Viimeksi join lasin viiniä viime sunnuntaina. Ei tee edes mieli. Seuraavan kerran maaliskuun lopussa ja sitten pääsiäisenä
Olen ollut viimeiset noin 652 lauantaita ilman alkoholia, ja perjantait päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Lauantaisin meillä syödään joku parempi ateria ja siihen kuuluu aina viini.
Eli kuvittelette olevanne jotenkin hienompia ihmisiä kuin muut?
Emme kuvittele. Olemme.
Ette ole. Naurettavia olette.
Sinulla ei taida riittää rahat ostaa koko perheelle kalafileitä ja laadukasta valkoviiniä?
Riittää mutta miksi ostaisin?
Kevyesti. Otin viimeksi alkolia 3 annosta synttäreillä 1.5v sitten.
N49
Suurimman osan kaikista lauantaista olen ilman alkoholia. Harvoin tulee käytyä missään ja kotona en tykkää juoda.
Pullon henkikö se siellä kuiskailee? Korkki pysyy kiinni kesään asti.
Tein sellaisen ryhtiliikkeen että kaadoin viinakaappini kaikki muut väkevät raanaan, mutta yhden avaamattoman litran konjakkipullon säästin. Se on ollut varmaan kolme vuotta avaamattomana. Odotelkoon sopivaa hetkeä.
Jatkossa ei enää väkevää alkoholia ollenkaan (paitsi tuo konjakki joskus). Viinin juontia olen harventanut, oluissa siirtynyt max 5%.
Joo. Tottakai. Mihin mä sitä tarvitsisin?
Vierailija kirjoitti:
Suunnitelmissa tehdä viskikola illalla telkkaria katsellessa.
Ei yhdessä ole mitään järkeä. Niitä pitää sitten tehdä 5-10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. En halua pilata yöunia ja muistan hyvin mikä ero on herätä virkeänä sunnuntaihin vs. tokkuraisena alkoholinhuuruisten paskojen unien jälkeen.
Eiköhän noi alkoholin imeskelyt ole vähän menneen maailman hommaa.
Olet ilmeisesti dokannut aika reippaasti ennen.
En, vaan ole yli 40v vanha. Pari siideriä riittää tuohon.
No helposti! Selvinpäin on mukavampaa. Eikä ole krapuloita.
Nuorempana tulikin mentyä ns. radalle viikonloppuisin. Mutta nyt 40+ ikäisenä ei ole pienintäkään kiinnostusta juhlimiseen eikä kyllä alkoholiakaan tee enää juuri koskaan mieli. Enkä näe siinä mitään pointtia, että viikonloppuisin pämppäisin täällä kotona. Ei tee edes mieli. Äsken nautiskelin lämpöisen kaakaon, joka on huomattavasti parempaa kuin joku alkoholijuoma. Tuli mukava lämmin olo.
Vierailija kirjoitti:
Tein sellaisen ryhtiliikkeen että kaadoin viinakaappini kaikki muut väkevät raanaan, mutta yhden avaamattoman litran konjakkipullon säästin. Se on ollut varmaan kolme vuotta avaamattomana. Odotelkoon sopivaa hetkeä.
Jatkossa ei enää väkevää alkoholia ollenkaan (paitsi tuo konjakki joskus). Viinin juontia olen harventanut, oluissa siirtynyt max 5%.
Jos siirtyy miedompiin niin sitten tulee juotua enemmän. Ei siitä hyötyä ole.
Tämä on ihan hyvä kysymys, jota itse kunkin kannattaa toisinaan miettiä.
Moni ei nimittäin pysty. Osa ymmärtää sen, osa naamioi ongelmallisen juomisen sanomalla, että pystyisi, mutta ei halua. Viikottainen juominen on meidän kulttuurissa myös hämmentävän hyväksyttyä, vaikka suomalaisten alkoholihaitat eivät pitäisi olla kenellekään epäselviä. Joidenkin tutkimusten mukaan pohjoismaisilla riippuvuusgeenit ovat myös yleisempiä kuin monilla muilla, joten tässä leikitään isoilla asioilla.
Alkoholiriippuvuuden kehittyminen ihan fyysiseksi riippuvuudeksi ei tapahdu hetkessä. Aluksi riippuvuus on enemmänkin psyykkistä: jäädään koukkuun siihen tunteeseen ja tunnelmaan, jonka alkoholi luo. Fyysisesti voidaan olla toki hyvin juomatta, esim. krapularyyppyä ei tarvita eikä arkiviikon olo ole mitenkään normaalista poikkeava. Silti loppuviikolla tulee nimenomaan tunne ja halu nauttia alkoholia taas viikonlopun tullen.
Fyysinen, päivittäiseen juomiseen johtava riippuvuus astuu kuvioihin vasta paljon myöhemmin. Kaikilla ongelmajuojilla tai jopa alkoholisteilla fyysistä riippuvuutta ei välttämättä tule koskaan, vaan juominen saadaan kyllä poikki, mutta haittoja omalle ja läheisten terveydelle on silti jo valtavasti.
Minä pystyn olemaan viikkokausia juomatta, mutta mieheni ei pysty. Hän on alkoholiriippuvainen, joka hoitaa velvoitteensa kyllä, mutta nimenomaan ei pysty olemaan juomatta lauantaisin.
Sama.
Tein avannon, kohta tuli saunaan. Sit saunasta avantoon ja avannosta saunaan ja saunan päälle olut tai kaksi. Eipä elämässä juuri muita iloja ole.