Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia: Voiko lainan kuukausierää nostaa ihan tuosta noin vaan

Vierailija
11.01.2025 |

Vai meneekö siitä jotain kuluja? Kyseessä semmoinen laina, jossa kuukausierä muuttuu aina koron mukaan ja laina-aika pysyy samana? Eli silloinhan jos itse nostaisi lyhennystä niin laina-aiks lyhenisi. Suostuuko pankki tuommoiseen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa lainaehdot. Yleensä saa kyllä lyhentää enemmän kuin sovittu. Näkyy ehdoissa. 

Vierailija
2/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lainoja saa lyhentää nopeampaan tahtiin kuin on sovittu. Ilman lisäkuluja.

Itsehän maksoin 25 vuotden asuntolainan 12 vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausierän muuttamisesta voi mennä maksu, mutta saat tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin haluat ilman kuluja. Jälkimmäinen on muutenkin joustavampaa, koska siinä et sitoudu maksamaan suurempaa kuukausierää joka kuukausi, vaan voit vaihtaa maksamaasi summaa tilanteen mukaan.

Vierailija
4/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausierän muuttamisesta voi mennä maksu, mutta saat tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä niin paljon kuin haluat ilman kuluja. Jälkimmäinen on muutenkin joustavampaa, koska siinä et sitoudu maksamaan suurempaa kuukausierää joka kuukausi, vaan voit vaihtaa maksamaasi summaa tilanteen mukaan.

Miten tuommoinen ylimääräinen lyhennys tehdään käytännössä? Pitääkö olla pankkiin yhteydessä vai voiko sen tehdä jotenkin verkkopankissa?

Vierailija
5/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuommoinen ylimääräinen lyhennys tehdään käytännössä? Pitääkö olla pankkiin yhteydessä vai voiko sen tehdä jotenkin verkkopankissa?

Verkkopankissa. Otat tulevasta tai menevästä laskusta viitteen ja suurennat summaa, jota olen maksamassa. Kunhan pankki osaa kohdentaa, että sä maksat ja mitä maksat.

Vierailija
6/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista pankista, voitko yksinkertaisesti maksaa kuukausilyhennystä suuremman erän. Useimmissa kuluttajalainoissa tämä on mahdollista. Minulla tuo meni ihan vain muuttamalla itse lyhennysmaksun suuremmaksi.

Vierailija
7/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet sopinut pankin kanssa? Otin 30 vuoden lainan, mutta maksoin lainan pois 16 vuodessa ilman mitään ylimääräisiä kuluja.

Vierailija
8/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat vain suuremman summan kerralla. Mutta koska sulla on laina, jonka määrä muuttuu esim koron muuttuessa ja laina-aika pysyy samana, niin silloin seuraavassa tarkistuksessa pienentävät erän määrää. Jos haluat, että laina-aika päättyy nopeammin, pitää siitä sopia pankin kanssa. Ainakin S-pankissa maksuerän muutos maksoi noin 100-150€.

Vierailija
9/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein verkkopankissa. Siirsin vaan rahaa lainatilille eikä tarvinnut olla pankkiin erikseen yhteydessä. 

Vierailija
10/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkopankissa. Otat tulevasta tai menevästä laskusta viitteen ja suurennat summaa, jota olen maksamassa. Kunhan pankki osaa kohdentaa, että sä maksat ja mitä maksat.

Minä vaan siirsin rahaa sinne lainatilille enkä mitään viitteitä katsonut. Laina pieneni sitä mukaa mitä enemmän rahaa siirsin tilille. Kaikki siirrot näkyi helposti ja selvästi lainatililtä. 

Vierailija
11/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kk-erän muuttaminen vaatii sopimuksen muuttamisen (maksullinen), mutta voin maksaa joko ylimääräisen summan vaikka joka kk tai sitten esim.Helmikuun kk-erän etukäteen, jolloin lainaa ei tarvitse lyhentää ko.kuukautena. Jos maksaisin koko loppulainan kerralla, siitä pitää sopia pankin kanssa erikseen, tulisi jotain maksuja ehtojen muuttamisesta jne.

Vierailija
12/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein verkkopankissa. Siirsin vaan rahaa lainatilille eikä tarvinnut olla pankkiin erikseen yhteydessä. 

Osalle maksun saajista tämä käy mutta useimmat haluavat siitä erityisen korvauksen, jos haluaa muuttaa aiempaa lainasopimusta millään tavoin. Eli ei pidä luulla, että jos on sopinut lainasta, jonka maksuaika on vaikka 10 vuotta, niin lainanantaja suostuisi siihen vastikkeetta, että haluaidit maksaa koko lainan pois aiemmin, missä hyvänsä aiemmassa ajankohdassa. 

Vierailija
13/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä minunkin mielestäni pankki jotain ottaa jos laina sopimus muuttuu.Ainahan pankit laskuttaa jos vain voivat.

Vierailija
14/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa maksaessa sain asiasta tiedusteltuani pankilta tilinumeron, johon sain maksaa sitä mukaa kun halusin. Opintolaina tuli maksettua ennen kuin sitä olisi edes tarvinnut alkaa maksaa.  

Vierailija
15/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lainasta, kiinteäkorkoisesta haluavat ne korot vaikka lyhennät etukäteen. Euriborin kanssa ovat joustavampia.

Mä olen omatoimsena lainavakuutuksena aina ottanut mahdollisimman pitkän lainan (pieni  pakollinen kk-erä) ja lyhentänyt ylimääräistä koskematta lainasopimukseen (yleensä maksullista).

Nytkin menee toistuvana laskuna tilipäivänä lainaan ylimääräinen lyhennys ja pankin ottama lyhennys ja korot erikseen.

Vierailija
16/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle maksun saajista tämä käy mutta useimmat haluavat siitä erityisen korvauksen, jos haluaa muuttaa aiempaa lainasopimusta millään tavoin. Eli ei pidä luulla, että jos on sopinut lainas

Mulle oli ihan selvää, että saan lyhentää lainaa niin paljon kuin haluan maksutta. Nämä ehdot soviitiin lainaa ottaessa.

Vierailija
17/17 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle maksun saajista tämä käy mutta useimmat haluavat siitä erityisen korvauksen, jos haluaa muuttaa aiempaa lainasopimusta millään tavo

Hienoa, että sulle oli selvää. Mutta mutä veikkaat mitähän olisi tapahtunut, jos tuota mainintaa ei olisi ollut? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme