Miten kolesterolin saa laskemaan?
Lääkärin mukaan ruokavalio ei auta, ainoastaan lääkitys. Miksi kolesteroli nousee ruokavalion myötä, mutta ei laske, jos ruokavalio muuttuu?
Kommentit (58)
Liikunta, rasvaprosentin alentaminen. Olen normaalipainoinen, mutta rasvaprosentin pudotus 27%>22% laski kolesterolia huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, rasvaprosentin alentaminen. Olen normaalipainoinen, mutta rasvaprosentin pudotus 27%>22% laski kolesterolia huomattavasti.
Miten sen saa putoamaan? Minulla vain lisääntyy koko ajan, mikä taas ilahdutti lääkäriä rintasyöpäkontrollissa. Hän sanoi, että hyvä, että rintarauhaskudos on korvautunut rasvalla. Tuntuu vain korvautuvan mun kaikki lihaksetkin sillä. Kolesterolin sain Rosuvastatinilla laskemaan 10,1:stä 4,8:aan.
Vaikka liikkuu hurjasti, syö optimaalisesti voi kolesteroli olla koholla, jos perintötekijät niin määrittävät.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä lääkkeissä on vikana? Eihän ne kallita ole ja ainakin itsellä on tehonnut.
Niistä tulee monille pahoja sivuvaikutuksia. Toiseksi on vähän kyseenalaista lähteä peukaloimaan arvoja lääkkeellä, jonka teho sydäntautien ehkäisyssä on surkea. Kolesterolia alentaa kyllä, mutta ei juurikaan sv-tautiriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen saa putoamaan? Minulla vain lisääntyy koko ajan, mikä taas ilahdutti lääkäriä rintasyöpäkontrollissa. Hän sanoi, että hyvä, että rintarauhaskudos on korvautunut rasvalla. Tuntuu vain korvautuvan mun kaikki lihaksetkin sillä. Kolesterolin sain Rosuvastatinilla laskemaan 10,1:stä 4,8:aan.
Lihaskuntoharjoittelulla, riittävällä proteiinin saannilla ja jopa lievästi plussakaloreilla (ns. lean bulk) ja sen jälkeen kalorivajeella. Eli vaatii lihaksen kasvatusta ja sitten laihdutusta, niin että kehon massasta isompi osuus tämän jälkeen on lihasta eikä rasvaa. En tiedä, miten tuo syöpä vaikuttaa, joten en siihen voi ottaa kantaa, mutta tämä näin yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on perinnöllisesti korkea kolesteroli, sitä voi olla hankala saada laskettua ruokavaliolla. Toki ruokavalio auttaa paljon, jos jaksaa pitäytyä ihan vegaaniruokavaliolla. Kaikissa eläinkunnan tuotteissa on kolesterolia. Suurin osa ihmisistä ei jaksa kovin tiukkaa ruokavaliota, siksi on ne lääkkeet.
Tämä! Mulla korkea kolesteroli. Saatiin laskemaan lääkkeellä.
MUTTA! Kappas, sorruin syömään juustoa, vaikka olen ennemmin kasvissyöjä-jopa oli taas kohonnut! Kyllä ottaa aivoon.
Jos sinulla ei ole metabolista oireyhtymää (mm. diabetes tai esi-), korkea LDL-kolesteroli on mm. hormonaalisesti hyödyllinen seikka. Esimerkiksi sukupuolihormonit* syntyvät kolesterolista.
10 vuoden käytön jälkeen statiinien hyöty on 1 - 2%!
* chatGPT:
Kyllä, sukupuolihormonit syntyvät kolesterolista.
Kolesteroli toimii lähtöaineena kaikille steroidihormoneille, joihin kuuluvat muun muassa:
Sukupuolihormonit:
Testosteroni (miehillä pääasiallinen hormoni)
Estrogeenit (kuten estradioli)
Progesteroni
Lisämunuaiskuoren hormonit:
Kortisoli
Aldosteroni
Prosessi menee suurin piirtein näin:
Kolesteroli kulkeutuu soluihin, erityisesti niihin, jotka tuottavat hormoneja (kuten kiveksissä, munasarjoissa ja lisämunuaisissa).
Kolesterolista syntyy mitokondriossa välituote nimeltä pregnenoloni.
Pregnenolonista syntyy sarja entsymaattisia reaktioita, joiden kautta muodostuu eri steroidihormoneja.
Eli ilman kolesterolia keho ei pysty tuottamaan sukupuolihormoneja. Siksi kolesteroli ei ole vain "paha aine", vaan elimistölle täysin välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa mitä vaan, omena ja muut hedelmät, kasvikset, marjat, camelina ja oliiviöljyt, kaura tuotteet.
Jätin leivän päältä margariinit pois. Näillä mennään.
Entäs se kolesterolia alentava levite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa mitä vaan, omena ja muut hedelmät, kasvikset, marjat, camelina ja oliiviöljyt, kaura tuotteet.
Jätin leivän päältä margariinit pois. Näillä mennään.
Entäs se kolesterolia alentava levite?
Benecol tai Alentaja. Benecolia löytyy myös juomina.
Lääkityksellä LDL-kolesteroli ei mene niin alas että siitä olisi ihmiselle haittaa. Itselläni putosi LDL noin 3.7 arvosta 1.0 arvoon pian sydäninfarktin jälkeen sairaalassa sairaalaruokaa syödessä täydellä atorvastatin ja etsetimibi - annoksella.
Nyt LDL on ollut jossakin 1.4 paikkeilla kun välttelen kovia rasvoja mutta ruokavalio ei ole ollut kovin tiukassa kurissa. Tällä taustalla ja geneettisellä taipumuksella pitänee yrittää olla tarkempi kovia rasvoja sisältävien herkkujen suhteen.
M59+
Syön voita ja lihaa hautaan asti oli kolesterolit mitä vaan.
Kolestroli hyvistä elintavoista huolimatt 7 sitten lekuri määräsi 5mg rousuvastatinia yksi pilleri päivässä nyt puoli vuotta myöhemmin kolestroli 3,5.
Vierailija kirjoitti:
Mulla laski kokonaiskolesteroli 5.3 arvoon 4.2 vain vuodessa kun tuli korona ja etätyöt. Buffetlounaat vaihtui kotiruokaan eli ruokavalio vaikuttaa.
Tämä. Voi kun ihmiset vaan uskoisi että se klo 11 syöty mättö on oikeasti epäterveellinen! Ei auta vanhan kansan viisaus olla syömättä kuuden jälkeen illalla jos päivällä vedellään murkinaa reippaasti yli tarpeen.
Lääkärit varmasti pyrkivät antamaan ravintoneuvoja samalla kun kirjoittavat lääkereseptin. Moni vaan ikään kuin "luovuttaa" siinä kohtaa koska lääkkeet laskevat arvoja myös reilusti ylipainoisilla. Ei ole enää motivaatiota lähteä lenkille.
Useimmiten ravintolaruoassa on voita, kermaa ja suolaa. Laktoositon ja gluteeniton ei ole yhtä kuin terveellinen ja monipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Kolestroli hyvistä elintavoista huolimatt 7 sitten lekuri määräsi 5mg rousuvastatinia yksi pilleri päivässä nyt puoli vuotta myöhemmin kolestroli 3,5.
Ihan liian alhainen arvo.
Vierailija kirjoitti:
Syön voita ja lihaa hautaan asti oli kolesterolit mitä vaan.
Ihan vapaasti näin. Mutta riski päätyä sinne hautaan nuoremmalla iällä on silloin paljon korkeampi, jos on verenpaineet koholla.
Eka sydänkohtaus voi aiheuttaa sydälihakseen ison vaurion niin että jäät silti henkiin. Kituutat sitten loppuelämäsi koskaan mitään fyysistä rasitusta kestämättä kun sydämestä enää 50% toimii.
Jokaisen oma valinta mitä riskejä haluaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian alhainen arvo.
Oma lääkärini sanoi että nyt pidetään tämä mutta totttahan oman elämänsä Antti Heikkilät tietää nämäkin asiat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä lääkkeissä on vikana? Eihän ne kallita ole ja ainakin itsellä on tehonnut.
Niistä tulee monille pahoja sivuvaikutuksia. Toiseksi on vähän kyseenalaista lähteä peukaloimaan arvoja lääkkeellä, jonka teho sydäntautien ehkäisyssä on surkea. Kolesterolia alentaa kyllä, mutta ei juurikaan sv-tautiriskiä.
Tutkimusten mukaan lääkitys alentaa sv-tautiriskiä.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00095#s4
Jos olet eri mieltä niin laita linkki väitettäsi tukevaan tutkimukseen. Ei youtube mielipidevideoita vasn ihan se linkki siihen tutkimukseen, kiitos.
Lisää likkuntaa päivään. Vaikka pyöräilet töihin ei haittaa vaikk se kestää tunnin suuntaansa. Syöt kaurapuuroa aamulla ja kauraleipää muulloin. Juot teetä tai murukahvia. Vältät suolaa, voita ja margariinia.