Mihin sijoittaa 30000€ perintö?
Saan perintöä ja kun olen maksanut verot ja nollannut luottokortin sekä tehnyt joitain itseni hemmotteluostoksia niin minulle jää noin 30000€.
En tarvitse ylimääräistä käyttörahaa tällä hetkellä joten haluan sijoittaa rahat järkevästi. Sijoitushorisontti on noin 10 vuotta jolloin jään eläkkeelle.
Mihin rahat kannattaisi laittaa?
Olemassaoleva varallisuus on kiinni kiinteistössä (oma asunto) sekä noin kymppitonni on osakesäästötilillä hajautettuna noin tusinaan kotimaiseen osakkeeseen (vakaita osinkoyhtiöitä).
Kommentit (11)
Outokumpu, tällä hetkellä halpa, maksaa osinkoa, mutta terästä aina tarvitaan.
Tai sitten tylsä mutta turvallinen nordea
Vierailija kirjoitti:
Molempia on jo tuossa olemassaolevassa salkussa. Siksi kyselin vaihtoehtoja.
Kiineistöihin en halua sijoittaa koska asuntolainan johdosta aika iso osa kokonaisvarallisuudesta on jo kiinteistöissä
Kotimaiset arvoyhtiöt ovat yksi vaihtoehto, mutta tuntuisi että nyt olisi hyvä tilaisuus hajauttaa myös Helsingin pörssin ulkopuolelle tai kokonaan muihin omaisuusluokkiin kuin osakkeisiin.
t. Ap
Indeksirahastoon. Kaikki ylimääräiset rahat indeksirahastoon. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia on jo tuossa olemassaolevassa salkussa. Siksi kyselin vaihtoehtoja.Kiineistöihin en halua sijoittaa koska asuntolainan johdosta aika iso osa kokonaisvarallisuudesta on jo kiinteistöissä
Kotimaiset arvoyhtiöt ovat yksi vaihtoehto, mutta tuntuisi että nyt olisi hyvä tilaisuus hajauttaa myös Helsingin pörssin ulkopuolelle tai kokonaan muihin omaisuusluokkiin kuin osakkeisiin.
t. Ap
Mä en sijoita suomeen ollenkaan, liian suuri poliittinen riski.
Minä kyllä tietäisin suorat osakkeet mihin itse sijoittaisin mutta en täällä sitä huutele. Jokaisen tulee tehdä sijoituspäätöksensä itse.
Minulla ne menisi ulkomaisiin osakkeisiin.
Tuhlaisin mahdollisimman nopeasti niin kaverit lopettaa soittamasta.
Usan indeksirahastoon ajallisesti hajauttaen missä pienet kulut. Laita vaikka ensin 10k€ ja sitten 3kk välein 5k€.
Laittaisin Nordean laajoihin rahastoihin. Ovat olleet oikein kannattavat pidemmän aikaa.