Pääseekö tyhjien rattaiden kanssa ilmaiseksi bussiin?
Lastenrattaiden ja -vaunujen kanssa liikkuvathan matkustavat ilmaiseksi, mutta missäänhän ei sanota, että niiden kyydissä on pakko olla lapsi. Onko siis täysin sallittua mennä vaan tyhjien rattaiden kanssa bussiin ilmaiseksi?
Kommentit (51)
Mä menin kerran hakemaan lasta päiväkodista tyhjien vaunujen kanssa - vein vaunut keskiovesta sisään, lukitsin vaunut, huomasin ettei bussin keskiosan kortinlukija toimi, ryntäsin etuosaan lukijalle. Kuski kysyi, mitä ihmettä teen. Vastaisn hölmistyneenä, että maksan matkani, kun mulla on nyt vain tyhjät vaunut mukana. Siihen kuski kommentoi, että kuka mulle on sellaista sanonut, että tyhjien vaunujen kanssa muka pitäisi maksaa. Lapsihan on selvästi kuitenkin kohta mukana.
Tapahtui Helsingissä pari vuotta sitten.
"Vauvaa tai taaperoa lastenvaunuissa, -rattaissa tai niihin verrattavassa pyöräilyvaunuissa kuljettava huoltaja matkustaa maksutta.
Vaunuista ja rattaista ei peritä erillistä maksua. Etuus ei koske pulkassa, kantoliinassa tms. välineessä lasta kuljettavaa."
---> Rattaiden lisäksi täytyy olla lapsi(a).
Vierailija kirjoitti:
meilläpäin mammat laittaa pysäkillä 13 vuotiaan istumaan rattaisiin
Ja meilläpäin pukkaavat lapset sammuneita vanhempia kotiin vaunuissa.
Vierailija kirjoitti:
"Vauvaa tai taaperoa lastenvaunuissa, -rattaissa tai niihin verrattavassa pyöräilyvaunuissa kuljettava huoltaja matkustaa maksutta.
Vaunuista ja rattaista ei peritä erillistä maksua. Etuus ei koske pulkassa, kantoliinassa tms. välineessä lasta kuljettavaa."
Mikä kaupunki? Vai onko käytäntö sama koko maassa?
Nämä värilliset tekee tätä Jyväskylässä, että pelkät rattaat (täynnä veronmaksajien rahoilla ostettua ruokaa) eikä lasta mailla halmeilla. Kuski ei näe peilistä nukkuuko rattaissa lapsi vain onko täynnä Lidlin tavaraa.
Rattaisiin pieni nauhuri josta kuuluu lapsen ääntelyä niin kellään ei ole mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset mammat, jotka tarvitsevat tulkkia.
Vierailija kirjoitti:
Nämä värilliset tekee tätä Jyväskylässä, että pelkät rattaat (täynnä veronmaksajien rahoilla ostettua ruokaa) eikä lasta mailla halmeilla. Kuski ei näe peilistä nukkuuko rattaissa lapsi vain onko täynnä Lidlin tavaraa.
Juu musta naama, musta mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki? Vai onko käytäntö sama koko maassa?
https://linkki.jyvaskyla.fi/liput-ja-hinnat/etuudet-ja-ilmaismatkat
Eikö ole ihania nämä ulkomaalaiset. Kaiken ottavat ja saavat ILMAISEKSI. Suomalainen veronmaksaja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset mammat, jotka tarvitsevat tulkkia.
Moni takjuaa tämän ilman tätä sun huomiotakin. Mutta hyvä selventää kuinka nämä toimii Suomessa :(
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihania nämä ulkomaalaiset. Kaiken ottavat ja saavat ILMAISEKSI. Suomalainen veronmaksaja maksaa.
Eikä sekään riitä vaan vaarantavat perusturvallisuuden ja täyttävät vankilat huimalla rikosten määrällä
Ainanin HSL:llä lukee näin:
"Lastenvaunut
Voit matkustaa ilman lippua, jos kuljetat 0-6 vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa. Myös irrallinen lasten pyöräilyvaunu tai kuljetuskärry lasketaan lastenvaunuksi."
Eli vaunuissa pitää olla matkustaja. Tutustu paikallisen palveluntarjoajan ohjeisiin, siellä voi olla eri säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Mua on ruvennut vitutt@m@@n nämä l.o.i.s.e.t
Suomalaisilta vähennetään tukia, ja nostetaan veroprosenttia. Ja sitten kärrärään näitä 100% l.o.i.s i.a tänne, kun rahat ei riitä muutenkaan. Kohta ollaan EU tarkkailulistalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on ruvennut vitutt@m@@n nämä l.o.i.s.e.t
Suomalaisilta vähennetään tukia, ja nostetaan veroprosenttia. Ja sitten kärrärään näitä 100% l.o.i.s i.a tänne, kun rahat ei riitä muutenkaan. Kohta ollaan EU tarkkailulistalla.
👍
Vierailija kirjoitti:
Näille maksetaan varmaan kuukausi-/vuosiliputkin. Mutta suomalainen maksaa itse. Kerran kuulun bussissa kuinka nääkärille oli maksettu ajokorttikin. Kehui kuinka Sossu maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille maksetaan varmaan kuukausi-/vuosiliputkin. Mutta suomalainen maksaa itse. Kerran kuulun bussissa kuinka nääkärille oli maksettu ajokorttikin. Kehui kuinka Sossu maksaa!
Tämä!
Kyllä ainakin seutubusseihin pääsee ilmaiseksi. Tosin tarkastajien sattuessa kohdalle liputonta tullaan rankaisemaan tarkastusmaksulla.
Nykyään on ulkomuodosta niin vaikea päätellä, että kuka on kantis ja kuka ei. Monet ulkomaalaiselta näyttävät ajaa bussia paremmin ja puhuu suomea sujuvammin kuin itse valkoiset suomalaiset...