Beetasalpaaja, annostuksesta
Minulla on resepti beetasalpaaja 40 mg x 3 kertaa/pv tärinän, vapinan ja tykytyksen estoon, ei muita lääkityksiä. Tämä 40 mg ei aina riitä. Verenpaineeni on normaali, ei matala, joskus tyydyttävä. Minulle on tulossa edustustustilaisuus. Pohdin, että voisikohan ottaa kerralla 2 kpl 40 mg ja illalla jättää ottamatta ollenkaan. Onko kellään kokemusta tai tietoa?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kyllä jo 20 mg laittaa pannun ihan jumiin, syke hidastuu inhottavasti ja raajat menee jääkylmäksi. Ei kyllä jännitä esitelmöidessäkään, mutta kyllä kuumeisesti odotan jo aineen vaikutuksen laantumista, kun olo on tosi höntti.
Propralin tarkoitushan ei ole poistaa jännityksen tunnetta, vain ne sydän- ja vapina/tärinäoireet. Silti mahassa se jännitys tuntuu.
Propral ei tee tällaista, joko kuvittelet tai valehtelet. 6-vuotiaat lapset käyttävät Propralla annoksella 20 mg x 3. Ja millään annostuksella se ei aiheuta keskushermosto- tai psyykkisiä vaikutuksia.
Kyllä se sydämeen vaikuttaa.
Minulle määrättiin kerran betasalpaajaa. Pieni 5mg tabletti.koska leposykkeeni on alhainen ja verenpaine matalahko, niin lääkäri kehotti ottamaan vain neljänneksen kerrallaan. Mitätön siru, josta arvelin, että noinkohan vaikuttaa mitään.
Kyllä vaikutti, olo oli kuin zombiella.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla Propral 40mg liikuta verenpainetta yhtään minnekään enkä ole kuullut sitä kenellekään verenpaineen hoitoon määrätyn.
Noh eihän sitä verenpaineen muutosta välttämättä tunne. Silti se laskee verenpainetta. Tuon lääkkeen vaikutusmekaniikka fysiologisesti on sellainen, että se laskee verenpainetta. Se ei ole mielipidekysymys vaan fysiologinen tapahtumaketju. Ilman lääkettä verenpaine olisi vielä korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrättiin kerran betasalpaajaa. Pieni 5mg tabletti.koska leposykkeeni on alhainen ja verenpaine matalahko, niin lääkäri kehotti ottamaan vain neljänneksen kerrallaan. Mitätön siru, josta arvelin, että noinkohan vaikuttaa mitään.
Pulssi oli reilusti alle 40 puenessä rasituksessa, yli 50 ei noussu millään. Pakko oli lopettaa käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa asiantuntevat henkilöt neuvovat, kannattaa luottaa heidän ammattitaitoonsa.
ap. otatko toisen lääkkeitä?
Otan omia lääkkeitä. Apteekeissa on todella ikävää asioida. Siellä pitää jutella muiden asiakkaiden kuullen asioistaan. Anonyymina kirjoittaminen on paljon miellyttävämpää.
Voi sinne soittaakin.
Haluan vain kirjoittaa.
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta voit ottaa huoletta kaksi kerralla, ei tipu verenpaineet liian alas! Olen syönyt 13 vuotta Propralia, ja lukuisia kertoja ottanut 2x40 mg, silloinkin kun verenpaine oli luonnostaan matala.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jännitykseen probral 40 mg. Kokeen lääkärin mukaan se on sen verran iso annostus, että jos päivällä ottaa tabletin, ei illalla pidä lähteä lenkille, mielellään ei edes reippaalle kävelylle. Jos sun hermoilu on tuollaista, jokin rauhoittava voisi olla siihen tilaisuuteen parempi lisä, jos sulla ei ole sille esteitä.
Ei tuo 40 mg minulla vaikuta kauheasti. Ihan olen kuntoillutkin siitä huolimatta.
Rauhoittavia ei nykyään kai oikein määrätä koukuttumisen, väärinkäytösten ja sivuoireiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla beetasalpaaja pudotti sykkeen liian alas. Oli 46.
Sama. En uskaltaisi kahta ottaa, loppuisi vielä syke kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa asiantuntevat henkilöt neuvovat, kannattaa luottaa heidän ammattitaitoonsa.
ap. otatko toisen lääkkeitä?
Otan omia lääkkeitä. Apteekeissa on todella ikävää asioida. Siellä pitää jutella muiden asiakkaiden kuullen asioistaan. Anonyymina kirjoittaminen on paljon miellyttävämpää.
Voi sinne soittaakin.
Haluan vain kirjoittaa.
Chattikin saattaa olla jossain tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jännitykseen probral 40 mg. Kokeen lääkärin mukaan se on sen verran iso annostus, että jos päivällä ottaa tabletin, ei illalla pidä lähteä lenkille, mielellään ei edes reippaalle kävelylle. Jos sun hermoilu on tuollaista, jokin rauhoittava voisi olla siihen tilaisuuteen parempi lisä, jos sulla ei ole sille esteitä.
Miksei? Mitä tapahtuu?
Kuulostaa rajoittavalta, varsinkin jännitykseen käyttävälle. Eikö lääkkeettömiä keinoja olekaan tämän mielestä hyvä käyttää samaan aikaan lääkityksen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytit? Alhainen verenpaine ja alhainen syke ei kuulosta verenpainelääkkeen aiheelta. Jännityksestä puhumattakaan.
Hengitysharjoituksilla voi vaikuttaa vagushermoon jännittävissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Hengitysharjoituksilla voi vaikuttaa vagushermoon jännittävissä tilanteissa.
Kyllä kyllä. Myös sydänkohtaustilanteessa hermostoa voi yrittää rauhoittaa meditoimalla. Ja sydänrytmiä yrittää tasata yskimällä.
Juu, täältä kannattaa kysellä neuvoja.
Voi sinne soittaakin.