Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei enää jäähyä - eikä enää myöskään liikennevaloja tai toiminnanohjauskortteja?

Vierailija
09.01.2025 |

Saakohan lainata - no somessa tämä on näkyvissä, jotta menköön. Eli siis FB:ssä, varhaiskasvatuksen materiaalipankissa tämä julkaisu: 

"Toimimme aina sitä ymmärryksestä ja tiedosta käsin, mikä meillä on. Nyt esimerkiksi ymmärrämme, että jäähytys ei ole kasvatuksellisesti toimiva ratkaisu, vaikka se oli joskus normaali käytäntö. Meillä on vakassa kuitenkin vielä paljon toimimattomia käytänteitä, mitkä eivät perustu tietoon, tutkimukseen tai lasten hyvinvoinnin tukemiseen, ja perustuvat siihen mutuiluun .....ja tarpeeseen saada lapset tottelemaan, ei niinkään oppimaan uusia taitoja. Kiireisessä arjessa on helpompi tarttua myös nopeaan ratkaisuun. Meidän ymmärrys lisääntyy koko aika uuden tiedon myötä, mutta edellyttää asioiden pohtimista - lasten näkökulmasta.

Näitä peukku ylös-alas, punainen kortti huonosta käytöksestä jne käytetään jopa nimitystä "toiminnanohjauskortit". Toiminnanohjaus on kuitenkin aivoissa mekanismi, mikä kehittyy mm kanssasäätelyn, toiston, ennakoinnin, mallituksen ja -turvallisen- ohjauksen kautta. Kyse on siis kehittyvästä prosessista lapsen aivoissa ja lapsen taidosta oppia ohjaamaan omaa käytöstä, mutta mikä ei rakennu palkinto-rankaisu idealla.

Kannustus on erittäin tärkeää, eli peukku ylös ja se vihreä valo. Mutta peukku alas ja punainen kortti syövät täysin ilon myönteisestäkin palautteesta + aiheuttaa lapsissa ärtymystä, vihaa tai jopa pelkoa. Nyt jos kortit tuntuvat vielä järkeviltä, kannattaa pohtia, miltä tuntuisi, jos esimiehesi tai kollegasi näyttäisi sinulle pitkin päivää ko kortteja. Aikuisina ymmärrämme, miksi emme tee tätä toisille aikuisille, mutta lapsille tämän ajatellaan olevan jopa opettavaista. Tiedämme erittäin hyvin, että myös me aikuiset kaipaamme sensitiivistä palautetta ja meilläkin kriittisen palautteen vastaanotto ei ole aina helppoa, ja mikä on inhimillistä. Lapsilla kyse on täysin samasta asiasta, ja lasten taidot ovat vielä kehittymässä.

Ja kyllä, jos lapsi satuttaa toista lasta jne, ko käytös tulee lopettaa nopeasti ja ohjata lasta toimimaan toisin. Tämä on tärkeä osa sosiiaalistumisprosessia ja sosioemotionaalisten taitojen kehitystä. Peukku alas kortti toimii - aikuisen näkökulmasta - ja saa lapsen lopettamaan toiminnan, mutta ei opeta lapselle mitään, mutta vahvistaa mm häpeää ja heikentää minäkuvaa. Kortin viesti on "huonosti menee", "olet huono", " ei onnistunut". Nämä palautteet piirtyvät takaraivoon juurikin tavalla, mitä aloittaja kertoo eli loppu elämäksi."

 

Mitä mieltä?

Jäähyä käytettiin pitkään ja yhtäkkiä se olikin huono. Entäpä tämä kun lapselle viestitään kuvilla, että käytös oli huonoa, lopeta se? Lapselle tulee paha mieli joten näinkään ei voi tehdä? (tottakai lapselle tulee kieltämisestä paha mieli, teki sen miten tahansa)

...Mä en enää ymmärrä. Mitä keinoja aikuiselle jää? Kuvien on jo pitkään tiedetty olevan kaikkien ymmärrettävissä, jos lapsi ei tunnekuohussa sanoja ymmärräkään, niin kuvat toimii. Mutta näinkään ei voi tehdä? 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä naurettavilla kasvatustavoilla saadaan aina vaan huonommin voivia ihmisiä. Koska ihmiset eivät voi tulla toimeen keskenään, jos heitä ei ehdollisteta tottelemaan sääntöjä. Kasa individualisteja syö toisensa elävältä.

Vierailija
2/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksei muka palkinto-rankaisu edistä toiminnanohjausta?

Jäähykin hyvä kohtuudella.

Kuka tuon on kirjoittanut, melko huonoa suomea ja outoja lauserakenteita ja kirjoitusvirheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksei muka palkinto-rankaisu edistä toiminnanohjausta?

Jäähykin hyvä kohtuudella.

Kuka tuon on kirjoittanut, melko huonoa suomea ja outoja lauserakenteita ja kirjoitusvirheitä.

 

Teksti on siis vaka-ammattilaisten fb-ryhmästä, ei mikään asiateksti vaan mielipide, somessa. "Huono suomi" sinun mielestäsi ei nyt ole asian ydin. 

 

Vierailija
4/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimeältä tuntuu. Siis miksi lapselle ei saa näyttää peukku alas,  "ei onnistunut"? Eihän sitä tarvitse sanoa millään kettuilutyylillä, vaan neutraali, "ei onnistunut", voi yrittää uudestaan. 

Mitä tulee lapsesta, kun pyritään siihen ettei ikinä joutuisi kuulemaan mitään negatiivista? Ei mitään? Edes silloin kun hän tekee räikeästi väärin vaikkapa hajottaa muiden leikit tms? Luulenpa, että lopputulos on lapsi jonka resilienssi nolla, ja toisten kunnioitus nolla, tai mahdollisesti tuleva narsisti. 

Vierailija
5/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksei muka palkinto-rankaisu edistä toiminnanohjausta?

Jäähykin hyvä kohtuudella.

Kuka tuon on kirjoittanut, melko huonoa suomea ja outoja lauserakenteita ja kirjoitusvirheitä.

 

Teksti on siis vaka-ammattilaisten fb-ryhmästä, ei mikään asiateksti vaan mielipide, somessa. "Huono suomi" sinun mielestäsi ei nyt ole asian ydin. 

 

Ei tuo ole mikään pelkkä yksittäisen ihmisen mielipide vaan se kuvaa yleisesti ilmapiiriä päiväkodeissa nykyään.

Siis:

- Ei saa vaatia lapsia tottelemaan vaan pitää "puuttua lapsen käytöksen juurisyihin"

- Lapsia saa kohdella vain sellaisilla tavoilla millä kohtelisi aikuisiakin

Vierailija
6/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa tuolle hulluudelle tulee väkisinkin loppu ja tämä mainittu ns. uusi tutkimustieto heitetään romukoppaan ja palataan vanhoihin toimiviin kasvatuskäytäntöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaka ole mikään tottelevaisuuskoulu vaan paikka missä lasten taitoja kehitetään.

Vierailija
8/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaka ole mikään tottelevaisuuskoulu vaan paikka missä lasten taitoja kehitetään.

Hoitopaikka se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hienoa näin yläkoulun aineenopena olla se, joka ensi kertaa sanoo sille kakaralle, että ei, sinä et voi hakata kaveria kengällä päähän. Ihmekös, että oppilaat on sitä mieltä että opet ragee, kun sanotaan mikä ei käy. Meidän jälkeen se on sitten seuraavana poliisi. Jotenkin toivoisi, että se järjestys olisi ne omat vanhemmat, vaka, alakoulu ja sitten vasta yläkoulu, joka kertoisi miten ihmisten kanssa kuuluu toimia.

Vierailija
10/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kuitenkin yhä tiekartta, työkalupakki sekä himmeli jossa kukaan ei ole vastuussa mistään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan kuitenkin yhä tiekartta, työkalupakki sekä himmeli jossa kukaan ei ole vastuussa mistään?

Jos kasvattaja työssään rikkoo lastenoikeuksia niin hän joutuu siitä vastuuseen.

Vierailija
12/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaka ole mikään tottelevaisuuskoulu vaan paikka missä lasten taitoja kehitetään.

Miten kehitetään taitoja, jos mitään "väärää toimintaa" ei voi pysäyttää ja korjata? Esim kielellisen erityisvaikeuden lapsi ei sisäistä, vaikka selittää ja selittää, vaan ne on nimenomaan nuo kuvat, jotka toimivat tällaiselle lapselle. Mutta niistä nyt sitten tulee paha mieli ja traumatisoituu loppuelämäksi? Voi hyvää päivää. 

Kun sanotaan että aikuisen täytyy tuottaa pettymyksiäkin lapselle... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan pimeältä tuntuu. Siis miksi lapselle ei saa näyttää peukku alas,  "ei onnistunut"? Eihän sitä tarvitse sanoa millään kettuilutyylillä, vaan neutraali, "ei onnistunut", voi yrittää uudestaan. 

Mitä tulee lapsesta, kun pyritään siihen ettei ikinä joutuisi kuulemaan mitään negatiivista? Ei mitään? Edes silloin kun hän tekee räikeästi väärin vaikkapa hajottaa muiden leikit tms? Luulenpa, että lopputulos on lapsi jonka resilienssi nolla, ja toisten kunnioitus nolla, tai mahdollisesti tuleva narsisti. 

 

Ongelmana tuntuu olevan se, että nykyisin kuvitellaan, että et onnistunut tarkoittaa olet huono. Näinhän ei suinkaan ole. Se tarkoittaa, että vielä pitää harjoitella.