Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos saa kansaneläkettä ei siis ole ollut töissä?

Vierailija
09.01.2025 |

Työeläke on töissä käyville ja kansaneläke kotiäideille yms.? Niinkö tuo menee?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On voinut olla vaikka syöpätutkija ja apurahalla projekteissa eikä eläke ole kertynyt. Nykyään tutkijat taitavat sitä saada kuten maatalousyrittäjät, mutta ei siitä hirveän kauaa ole, kun liitettiin tuohon.

Apurahansaajat liitettiin lakisääteiseen MYEL-vakuutukseen vuonna 2009. Näitä Melan vakuuttamia apurahansaajia ovat tutkijoiden lisäksi myös taiteilijat.

Ei kai

Myel on Maataloustuottajain eläkelaitos.

Vierailija
42/46 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkettäkin saava on voinut olla välillä töissä. Jos työeläkettä kertyy vain vähän, se vajaus korvataan kansaneläkkeellä. Kyllähän työssä jonkin aikaa käynytkin kai  saa hiemen enemmän eläkettä, kuin pelkkä kansaneläke.

Ei noin välttämättä  !.

Tein töitä  40 v säännöllisesti, työeläke  535 e ja yhdessä kansaneläkkeen kanssa  vajaa tonni. Se miksi työeläke on nin pieni, on se että olimme miehen kanssa yhdessä yrittäjiä     ja mies  ei halunnut että maksamme  työeläkemaksua kuin MINIMIN

Tarkastajkaa myös että tylnantajanne maksaa eläkemaksun tekemästäsi työstä muuten et saa kuin pienen eläkkeen joillekin on käynyt niin että työnanta

No vttu kun yrittäjillä ei ole työnantajaa! Yrittäjä ottaa itse itselleen YEL-vakuutuksen josta työvakuutusyhtiö myöhemmin maksaa hänelle työeläkkeen.

YEL-maksut ovat kovat: jo 20.000e työtuloista per vuosi menee kuukausimaksua n. 500e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On voinut olla vaikka syöpätutkija ja apurahalla projekteissa eikä eläke ole kertynyt. Nykyään tutkijat taitavat sitä saada kuten maatalousyrittäjät, mutta ei siitä hirveän kauaa ole, kun liitettiin tuohon.

Apurahansaajat liitettiin lakisääteiseen MYEL-vakuutukseen vuonna 2009. Näitä Melan vakuuttamia apurahansaajia ovat tutkijoiden lisäksi myös taiteilijat.

Ei kai

Myel on Maataloustuottajain eläkelaitos.

Kyllä. Mela vakuuttaa maatalousyrittäjät, ammattikalastajat, poronhoitajat ja apurahansaajat. Ota asioista selvää.

Vierailija
44/46 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on, että lähes kaikki maanviljelijät ja pienyrittäjät saavat kansaneläkettä myel- ja yrittäjäeläkkeiden lisänä. 

40 vuotta kampaajana, alimmat yrittäjäeläkemaksut, työeläke on 685€. Siihen tulee päälle kansaneläkettä muutaman satanen.

Vierailija
45/46 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan työkyvyttöyyseläkettä vain n 1100 euroa ja siihen päälle pari sataa kansaneläkettä, koska on niin pieni summa. Huomasin just, että takuueläkekin on melkein 1000 eroa. Eli mistä tahansa päin maailmaa Suomeen vaikka 60+v tullut pappa saa melkein saman kuin minä vaikka olen tehnyt täällä töitä. Mun kohdalla ei huomioida töitä, jotka tein 16-23v, ihme vedätys sekin mun sukupolvelle. Mun summaa pienentää toki myös kotiäitivuodet (6v). Mutta siis kansaneläkettä voi saada työhistoriasta huolimatta.

Vierailija
46/46 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene noin.

Jos on pieni työeläke saa lisäksi kansaneläkettä.

Ja on n, 1200 euroa.

Pieni työeläke johtuu yksinomaan siitä, että työurassa on ollut pitkähkö katkos jossain vaiheessa tai sitten palkka on ollut erittäin huono.

Mulla työ jota olen tehnyt vastaisi nykyään 4000-6000€/kk palkkaa. Haistattelin veeet useammalle pomolle, sitten toimin yrittäjänä, joten siksi työeläke jäi pieneksi. Olin myös Ruotsissa vähän aikaa ilman verokirjaa sekä verokirjalla, mutta työeläkeyhtiö ilmoitti, ETTEI huomioida työtä kun liian lyhyt pätkä. Mikä lienee oikeudenmukaista kun jostain luin että kaikki työ kartuttaa eläkettä- EI SIIS PIDÄ paikkaansa. 

Mut kyllä tässä pärjätään jos ei tilanne pahemmaksi mene..

nimim: KAIKKI TYÖ EI KARTUTA ELÄKETTÄ