Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras luonnollinen villasukkalanka?

Vierailija
08.01.2025 |

100% langasta tehdyt sukat kuluu puhki pohjasta muutamassa viikossa. Tähän mennessä paras mitä olen löytänyt on 70 % suomalaista lampaan villaa ja 30 % tencelliä (puukuitua).

Mahdollisimman luonnollinen siksi, että en halua käyttää muovia sisältäviä tuotteita mikromuovin takia.

(YLE: Tutkimus: Mikromuovia päätyy ihmisen elimistöön pankkikortin verran viikossa.)

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin juuri Adlibris- verkkokaupasta lankaa, jossa on 80% villaa ja 20% pellavaa. Socki merkkinen lanka. Paketti ei ole vielä tullut niin en ole päässyt lankaa testaamaan. Muilla kokemuksia kyseisestä langasta?

Itsellä on siitä sukat. Vähän löystyneet ajan myötä, mutta ovat kestäneet hyvin ja tykkään, kun ovat ohuet, niin mahtuvat tavallisiin kenkiin. 

Vierailija
62/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adlibriksen Socki -villasekoitelankojen villa on valitettavasti muovitettua (superwashkäsiteltyä).

Sukkien kutoja voi vähentää tavalla tai toisella muovitettujen lankojen käyttöä esimerkiksi käyttämällä kahta eri lankaa: sukkien varsiin muoviaineilla vahvistamatonta villaa ja teräosaan vahvistettua villasekoitelankaa.

Kun kantapäät ja päkiät on sukissa kerran - pari parsittu voi "suurneuloja" vähentää lankojen menekkiä neulomalla samoihin sukanvarsiin uudet jalkateräosat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Novita lla 100 % merinovillalanka 50g. En ole kokeillut vielä, mutta on ainakin villaa.

Seiskaveikan lankoihin olen ollu tyytväinen, 80% villa, 20% polyamidi.

Laatu vaihtelee ja ilmeisesti sinulle on sattunut hyvää erää. Minä ne niitä käsiini ota.

Parhaiksi ja varsinkin lämpimiksi ovat osoittautuneen suomalaiselta kehräämöltä tilatusta lampaanvillasta kudotut, vaikka niissä onkin muistaakseni 15% nailonia.

Vierailija
64/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan kantapäähän saatettiin vahvikkeeksi neuloa villalangan mukaan neulojan hiuksia. 

Siinä sulle muoviton vaihtoehto!

Olen niin ikivanha, että muistan mummoni (s.1900) neuloneen aina jotain vahviketta kantapäähän. Sitä en silloin lapsen silmin osannut katsoa, mitä se oli.

Karhulankaakin on paljon käytetty, mutten tiedä mistä asti sitä on saanut, sehän on kai polyesteriä. 

Tavallista rullalankaakin on käytetty. Entiseen aikaa se oli yleensä puuvillaa. En tiedä, mistä minulle on kulkeutunut vanhanaikainen puurulla, jossa on puuvillalankaa.

Vierailija
65/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan tämä aloitus joku mainos kikkailu?

Haluttiin mainostaa pirtinkehräämöä.

En tiedä mikä pirtinkehräämö on, ensimmäistä kertaa kuulen yrityksestä ja asun ulkomailla. Olettaisin yrityksen mainitsemisen olevan jo aloituksessa jos olisi kyseessä mainonta? Tai vähintään ekoissa kommenteissa.

ap

Sieltä minä olen tilannut lankoja, ja Virtain villasta. Mainosta tai ei, onhan täällä Adlibriskin mainittu. Noista kehräämöistä saa Suomessa kehrättyä lankaa.

Vierailija
66/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, minä kirjoitin sen kommentin ja ko. Kauppa tuli ensimmäisenä mieleen. Olisin toki voinut muotoilla asian esimerkiksi että hanki kotimaista villalankaa joka on hieman rasvaisempaa ja huopuu

Aloittaja vaikuttaa kuitenkin aika tietämättömältä, eikä tunnu uskovan että sukkalanka tarvii vahvikkeen. Lisäksi ketjussa on mainittu muitakin lankavalmistajia, kuten Novita, miksi et koe sitä mainoksena? 

Vierailija
67/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin juuri Adlibris- verkkokaupasta lankaa, jossa on 80% villaa ja 20% pellavaa. Socki merkkinen lanka. Paketti ei ole vielä tullut niin en ole päässyt lankaa testaamaan. Muilla kokemuksia kyseisestä langasta?

Socki on adlibriksen oma lankamerkki. Kyseinen villa-pellava sekoite ei välttämättä kestä sukissa. 

Olen sockin sukkalankoja käyttänyt, ne on olleet hyviä

Vierailija
68/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sellainen asia missä täytyy varmaan päätyä huonoista vaihtoehdoista parhaaseen. Siis parhain huonoista. Mikä se sitten onkaan?

Minusta se, että käyttää sukkiin nylonvahvisteista lankaa, jolloin ne sukat kestävät. Ei sekään ole ekologista, että tehdään sukkia, jotka hajoavat heti vain siksi, että lankavalinta on väärä

Vierailija
69/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia sukkalankoihin laitetaan yleensä nailonia tai muuta, että se toimii vahvikkeena. 100 % villalangasta kudottuihin sukkiin tulee helposti reikiä ja niitä joutuu sitten parsimaan. Ehkä voisi miettiä, tarvitseeko olla muovin suhteen niin ehdoton? Riittäisikö muovin välttäminen sellaisissa kohteissa, mistä muovista ei ole hyötyä? Väittäisinpä että jos kaikki siirtyisivät muuten vaatetuksessa luonnonkuituihin ja käyttäisivät muovia vain sen verran kuin sukkalangan vahvikkeena on, niin maailmassa ei olisi mitään mikromuoviongelmia. 

Erikoista, että ihmisiä triggeröi niin paljon muovin välttäminen!

Hysteerinen muovin välttäminen johtaa usein typeriin päätöksiin kun ei ymmärretä kokonaisuutta. 

Ap ei kysynyt mielipidettä muovista vaan hyvää sukkalankaa.

Sitä hyvää sukkalankaa ei ole, jos vahivstetut eivät käy. Silloin ne langat ovat käytännössä yhtä heikkoja.  Pienet puikot ja tiivis neulos voi auttaa vähän. 

Todellakin, ennen ei ollut vahvistettuja lankoja, mutta kyllä niitä sukkia sitten parsittiinkin. Pelkkä kantapään tiiviys ei riitä, usein sukat hajoavat päkiältä myös. 

Vierailija
70/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisuuden voi ajatella myös sen käyttöiän kautta. Nykyään materiaalien kierrättäminenkin on kehittynyt. 

Vierailija
71/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Novita lla 100 % merinovillalanka 50g. En ole kokeillut vielä, mutta on ainakin villaa.

Seiskaveikan lankoihin olen ollu tyytväinen, 80% villa, 20% polyamidi.

Koostumus on hyvä mutta lanka on villasukkiin liian paksu.

Vierailija
72/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantapään mallillakin on suuri merkitys, koska jos sukan kantapää ei pysy jalassa kohdallaan se kuluu nopeasti. Onko ap kokeillut erilaisia malleja?

Vierailija
73/102 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkakierteisistä, usein vähän karheammista ohuista 100% villalangoista saa kohtuullisen kestävät sukat, jos vaan tekee tosi tiivistä neulepintaa. Fingering (n. 400 m / 100 g) vahvuista lankaa saa neuloa käsialasta riippuen 1.75-2.00 mm puikoilla. Esim. Tukuwool Fingering voisi sopia, tästä olen tehnyt itse sukat. Omat on niin kevyellä käytöllä, etten osaa sanoa, miten esim. kengässä kestävät. Tiedän kuitenkin joidenkin tehneen tästä hyvällä menestyksellä kovempaankin käyttöön sukkia, mutta tiivistä pintaa täytyy tosiaan neuloa. Samasta langasta myös DK-vahvuinen versio, jos ei ohuita sukkia halua. Samankaltaisia lankoja löytyy esim. juuri Pirtin Kehräämöltä. Rauma Garnilla on Vandre-niminen 100% villaa oleva sukkalanka, johon kestävyyttä on saatu käyttämällä tietyn rotuisten lampaiden villaa, joka on pitkäkuituista = kestävää.

Yksi keino lujittaa muovitonta lankaa on käyttää ohuen villalangan kanssa yhdessä lace-vahvuista silkki-mohairlankaa. Mohairia on jossain englanninkielisissä neuleblogeissa kutsuttu Natures Nylon, eli tuo kestävyyttä. Itse en ole kokeillut, mutta kiinnostaisi kyllä. 

Vierailija
74/102 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sattunut huomaamaan, että sen jälkeen on mainostettu muutakin. Tuo nyt sattuu olemaan sellainen, jonka lankoja löytyy hyvinvarustetuista lankakaupoista toisin kuin novitalaisia.

Vierailija
75/102 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, minä kirjoitin sen kommentin ja ko. Kauppa tuli ensimmäisenä mieleen. Olisin toki voinut muotoilla asian esimerkiksi että hanki kotimaista villalankaa joka on hieman rasvaisempaa ja huopuu

Aloittaja vaikuttaa kuitenkin aika tietämättömältä, eikä tunnu uskovan että sukkalanka tarvii vahvikkeen. Lisäksi ketjussa on mainittu muitakin lankavalmistajia, kuten Novita, miksi et koe sitä mainoksena? 

Erikoisia kommentteja tässä ketjussa. Koko aloituksen tarkoitus oli nimenomaan saada tietoa hyvistä langoista, koska aloittelevana neulojana minulla ei tätä tietoa vielä ole. Monessa asiassa on mahdollista käyttää luonnollisia vaihtoehtoja, joista monilla ei ole tietoa eikä tietoa löydy hakukoneillakaan. Ja toki saa suositella hyviä lankoja, jotka sisältävät muoviakin, ei se minua haittaa.

En ymmärrä ollenkaan miksi osaa ihmisistä triggeröi niin paljon se, ettei joku halua käyttää esim. juuri muovia. Mahtaa olla hankala elämä. Onneksi ketjuun on kuitenkin tullut myös useita hyviä ja asiantuntevia kommentteja, joista olen oppinut paljon.

ap

Vierailija
76/102 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adlibriksen Socki -villasekoitelankojen villa on valitettavasti muovitettua (superwashkäsiteltyä).

Sukkien kutoja voi vähentää tavalla tai toisella muovitettujen lankojen käyttöä esimerkiksi käyttämällä kahta eri lankaa: sukkien varsiin muoviaineilla vahvistamatonta villaa ja teräosaan vahvistettua villasekoitelankaa.

Kun kantapäät ja päkiät on sukissa kerran - pari parsittu voi "suurneuloja" vähentää lankojen menekkiä neulomalla samoihin sukanvarsiin uudet jalkateräosat. 

Kiitos vinkistä! Pitää perehtyä enemmän tuohon varsien säästämiseen. Sukat ovat kuitenkin käyttötuote, joiden en odotakaan kestävän koko ihmisen elinikää - aivan kuten muutkin vaatteet.

ap

Vierailija
77/102 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että ihmisillä menee villasukkalangatkin tunteisiin

Vierailija
78/102 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa vahvistettuna pienellä.nylon määrällä on paras. Mutta sellaisia on vaikea löytää. 

Vierailija
79/102 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia sukkalankoihin laitetaan yleensä nailonia tai muuta, että se toimii vahvikkeena. 100 % villalangasta kudottuihin sukkiin tulee helposti reikiä ja niitä joutuu sitten parsimaan. Ehkä voisi miettiä, tarvitseeko olla muovin suhteen niin ehdoton? Riittäisikö muovin välttäminen sellaisissa kohteissa, mistä muovista ei ole hyötyä? Väittäisinpä että jos kaikki siirtyisivät muuten vaatetuksessa luonnonkuituihin ja käyttäisivät muovia vain sen verran kuin sukkalangan vahvikkeena on, niin maailmassa ei olisi mitään mikromuoviongelmia. 

Itse en koe muovista olevan mitään hyötyä. Muovia on lisäksi joka paikassa muuallakin kuin vaatteissa. Miksi sinua haittaa jos ap ei halua myrkyllistä muovia elämäänsä? Minusta myrkyittä eläminen ei ole ehdotonta vaan terveellistä ja fiksua. Elän tosin myös ilman tupakkaa, huumeita ja ylemmääräistä valkoisen sokerin syömistä.

Et koe, että muovista olisi mitään hyötyä, mutta avaat ketjun jossa kyselet, kuinka et löydä polyamidonta lankaa joka kestäisi sukissa?!

Se polyamidi siihen sukkaan tuo sitä kulutuskestävyyttä eli tiedät kyllä että sillä on hyötyjäkin! Voi myös miettiä niin, että monet 100% villalankasukat menee ja villaa kuluu sinä samana aikana kuin ne yhdet polyamidillä lisätyt sukat kestäisi? Eli kumpi olisi lopulta kestävämpi vaihtoehto ympäristön kannalta?

Vierailija
80/102 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita nahkapohjalliset villasukkiin, on luonnon mukaista.

Tähän olisi kiva löytää ohje, hyvä idea, kiitos. Tosin ne sukat olisi sitten vain sisäkäyttöön ilman kenkiä

Joku verkkokauppa myi nahkapohjallisia, näissä reiät sivussa, en muista nimeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä