Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko villalankaa pestä?

Vierailija
08.01.2025 |

Tämä on taatusti ihan idioottimainen kysymys :D

Mutta minulla on siis noin 10 kerää laadukasta alpakanvillaista lankaa, johon on tullut kaapissa + muovipussissa tosi huono, tunkkainen haju. Lanka ei ole likaista eikä homeista. Ajattelin, että hajun saisi pois pesemällä lankakerät nopeasti etikkavedessä ja sitten tuulettamalla pakkasessa, mutta pystyykö tätä tekemään mitenkään niin, ettei lanka menisi totaalisen pilalle?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile

Vierailija
2/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pese. Vie pakkasella ulos tuulettumaan, voi olla vaikka yön ylikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, oma arvaukseni on että lanka saattaa tarttua "itseensä", eli siitä voi olla hankala tehdä mitään pesun jälkeen. Mitä jos koitat pelkkää tuuletusta ensin?

Vierailija
4/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Yritin jo pelkkää tuuletusta eikä auttanut, joskin silloin ei ollut vielä pakkasta. Yritän vielä pakkasella uudelleen, ja jos se ei toimi, ei kai siinä mitään häviäkään jos tuota etikkapesua kokeilee.

3, tuo juuri onkin minun pelkoni. Minua ei haittaisi, jos joutuisin kuivuneen kerän "avaamaan" ja uudelleen käärimään vyyhdiksi. Mutta harmillista kyllä, jos langasta tuleekin jokin huopamytty kuivuessaan.

Vierailija
5/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi ensin tehdä langasta jotain ja pestä sitten vasta.

Vierailija
6/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi ensin tehdä langasta jotain ja pestä sitten vasta.

Olen sen verran hidas kutomaan, ettei oikein tee mieli haistella tunkkaista lankaa viikkokausia...

Vierailija
7/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos päädyt kokeilemaan pesua, kannattaa enne kastelua avata kerät väljiksi vyyhdeiksi. 

Vierailija
8/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos päädyt kokeilemaan pesua, kannattaa enne kastelua avata kerät väljiksi vyyhdeiksi. 

Hyvä idea, kiitos!

Vierailija
9/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Yritin jo pelkkää tuuletusta eikä auttanut, joskin silloin ei ollut vielä pakkasta. Yritän vielä pakkasella uudelleen, ja jos se ei toimi, ei kai siinä mitään häviäkään jos tuota etikkapesua kokeilee.

3, tuo juuri onkin minun pelkoni. Minua ei haittaisi, jos joutuisin kuivuneen kerän "avaamaan" ja uudelleen käärimään vyyhdiksi. Mutta harmillista kyllä, jos langasta tuleekin jokin huopamytty kuivuessaan.

Ehdottomasti pakkasella tuuletus, mitä kylmempi sitä parempi. Ja tuuleta pitkään. Kostealla ja lämpimällä ilmalla tuulettaminen vain pahentaa asiaa.

Vierailija
10/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, langat ensin väljiksi vyyhdeiksi, jotka kiinnität langalla parista kohtaa. Pesu ja huuhtelu varovasti ja vedet kuivatat froteepyyhkeillä painellen. Sitten vyyhdit roikkumaan ilmavasti. Lanka ei tuosta vaurioidu.

Vierailija
11/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vyyhdit muutamasta kohdasta kiinni vaikka ompelulangalla, niin pysyy ojennuksessa.

Vierailija
12/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese haaleassa vedessä shampoolla ja käytä huuhteluun hiustenhoitoainetta. Näin saat villa pysymään hyvänä. Käytä kädenlämpöistä vettä äläkä hankaa vaan huljuttele niitä runsaassa vesimäärässä. Kääri pyyheliinan sisään ja väännä siinä kuivemmaksi ennen kuin ripustat kuivumaan.

Jos epäilyttää, kokeile ensin yhdellä vyyhdellä.

Vierailija
13/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun avaat ne vyyhdeiksi niin laita jotain jämälankaa niihin silleen kahdeksikkona muutamaan paikkaan, että se "sitoo" ne vyyhdit. En muista sen termin nimeä.

Jos niin ei tee, langat menee tosi helposti sekaisin.

Alpakka huopuu helposti, eli viileä vesi eikä mitään huljutusta.

Mä laittaisin etikkaveden valmiiksi, langat vyyhteinä varovasti sinne veteen ja jättäisin vaikka vuorokaudeksi. Sitten varovasti huuhtelu samalla tekniikalla.

Kuivatukseen väljästi pyykkitelineelle tai sitten roikkumaan jos on sellaiseen paikka.

Vierailija
14/23 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia neuvoja, kiitos näistä! Kannatti kysyä palstalta!

Vierailija
15/23 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese haaleassa vedessä shampoolla ja käytä huuhteluun hiustenhoitoainetta. Näin saat villa pysymään hyvänä. Käytä kädenlämpöistä vettä äläkä hankaa vaan huljuttele niitä runsaassa vesimäärässä. Kääri pyyheliinan sisään ja väännä siinä kuivemmaksi ennen kuin ripustat kuivumaan.

Lanka menettää tarkoituksen hiustenhoitoaineella. 

Vierailija
16/23 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita muovipussiin etikkaa kulhossa pöydälle ja lankakerät siihen samaan pussiin viereen. Pussi tiukkaan solmuun ja parin päivän päästä langat pakkaseen tuulettumaan. Haju on luultavimmin pois.

Vierailija
17/23 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lanka menettää tarkoituksen hiustenhoitoaineella. 

Minkä ihmeen tarkoituksen ? 🙄

Vierailija
18/23 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikassa liottaminen tuhoaa villan takuuvarmasti. Jos et ole provoilumielessä lähtenyt, niin netistä löytyy hyvin tietoa aiheesta.

Esim https://www.martat.fi/kodinhoito/pyykki/pese-oikein/villavaatteen-pesu/

Vierailija
19/23 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikkapesu: aivan varmasti häviää, jos tuota kokeilee. Sen jälkeen sun ei tarvitse tosin yrittää mitään järkevämpää konstia. Sääliksi käy jo ajatuskin villan tuhoamisesta. Se on kuitenkin luonnonmateriaali aivan loistavin ominaisuuksin, jota ei saa tahallaan pilata.

Vierailija
20/23 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulo ensin ja pese sitten