Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä jokin sinihomejuusto vanhenee jo alle yhden kuukauden päästä?

Vierailija
08.01.2025 |

Mun käsitys on että sinihomejuusto on maailman melkeinpä säilyvin ruoka. Se home siinä auttaa sitä ruokaa säilymään mahdollisimman pitkään. Mun käsitys on että joskus tosi harvoin jostain ihmeen kellarista löytyy 1000 vuotta vanhaa sinihomejuustoa, ja se on vieläkin täysin syömäkelpoista.

Mutta nykyään kun menee ruokakauppoihin, marketteihin, niin niissä sinihomejuustopaketeissa on "viimeinen käyttöpäivä" tai "parasta ennen päivämäärä", ja se päivämäärä on yhden kuukauden päähän. Tai kahden viikon päähän. MIKSI?

Miten on mahdollista että sinihomejuusto menisi pilalle jo kuukaudessa? Mun käsitys: oikeanlainen home, kun sitä hometta on tarpeeksi paljon, se home auttaa ruokaa säilymään ihan loputtoman pitkään! Ei vain kuukauden, vaan tuhat vuotta! Mitä ihmeen vikaa nykyisissä sinihomejuustoissa on, kun ne säilyvät vain kaksi viikkoa? Mitä ihmeen vikaa siinä homeessa oikein on?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyn tosissani. Home on jumalattoman voimakas mikrobi. Hometta oikein hyötykäyttäen voidaan saada jokin ruoka säilymään "ikuisesti" tai siis ainakin tuhat vuotta. Joten miksi useimmissa marketin homejuustoissa se niinsanottu "parasta ennen" tai "viimeinen käyttöpäivä" ei ole tuhannen vuoden päässä? Miksi se päivämäärä on yhden ainoan kuukauden päässä?

ap

Vierailija
2/2 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tosissani. Väärissä paikoissa home on haitta.

Mutta oikeissa paikoissa home on hyöty. Aivan jumalattoman suuri hyöty!

Joten: mikä ihme on vikana moderneissa sinihomejuustoissa, kun ne säilyvät syömäkelpoisina ainoastaan kuukauden eivätkä tuhat vuotta?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan