Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viisikymppisen ikäkriisi

Vierailija
08.01.2025 |

Täytin äsken 47 vuotta ja tunnustan, kärsin ikäkriisistä. Kyse ei ole mistään viidenkympin villityksestä vaan haikeudesta, epätodelliselta tunteesta että elämä on jo tässä vaiheessa. 

Olen aina ollut nuori mieleltäni enkä koskaan ole mieltänyt itseäni vanhaksi vaan ajatuksissani olen aina nuori tai ainakin nuorehko, jollaiseksi vaikka 30 vuotiaan vielä miellän. Nyt jotenkin tuli herätys todellisuuteen. Peilistä ei enää katso nuoret kasvot vaan iän merkit ovat alkaneet näkyä, ryppyjä ja juonteita on enemmän ja yläluomet alkaneet roikkua. Näytän isäni sisaruksilta enkä välittäisi siitä. Kroppa sentään on yhä hyvässä kunnossa ja nuorekas kiitos aktiivisen liikunnan. Harrastan lajia, jossa on kaiken ikäisiä, mutta enimmäkseen nuoria. Joskus tunsin sopivani joukkoon, mutta nyt usein mietin, pitävätkö nuoret minua toivottoman vanhana. 

Mutta miten päästä tästä tunteesta eroon, miten itse kohtaatte vanhenemisen?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kun huomaa, että ihminen on käynyt veitsen alla ulkomuotonsa takia, tulee tosi paljon sääliksi tätä. Eräskin 60-vuotias tuore poliitikko :( Naiset, jotka tekevät tuota itselleen, tekevät hallaa kaikille naisille.

Kuinka niin? Eikö se ole jokaisen oma päätös? Ja jokainen haluaisi säilyttää sen nuoruuden ulkonäkönsä tietenkin. 

Jännä, että pääsääntöisesti naiset ajattelee noin ja miehet ei. Karski äijäkarisma on cool.

M55

Koska naisilla hyvksytään vain parikymppisen kasvot tai muuten olet ruma h*ora

Kyllä hoikka tai edes normaali kroppa on tärkeämpi kuin feissi.

- miehet

Vierailija
42/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kun huomaa, että ihminen on käynyt veitsen alla ulkomuotonsa takia, tulee tosi paljon sääliksi tätä. Eräskin 60-vuotias tuore poliitikko :( Naiset, jotka tekevät tuota itselleen, tekevät hallaa kaikille naisille.

Kuinka niin? Eikö se ole jokaisen oma päätös? Ja jokainen haluaisi säilyttää sen nuoruuden ulkonäkönsä tietenkin. 

Jännä, että pääsääntöisesti naiset ajattelee noin ja miehet ei. Karski äijäkarisma on cool.

M55

No onko karski vanhempi nainen cool?

Ainoastaan lespopiireissä butchin roolissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 47 ja kokenut vanhenemisen pääosin positiivisena. Olin nuorempana tosi ujo ja epävarma itsestäni, nykyään tuo kaikki on mennyttä ja pystyn nauttimaan elämästä ihan eri tavalla. Olen selättänyt isoja traumoja ja ongelmia, ja rakentanut surkeista olosuhteista itselleni hyvän elämän jossa on paljon merkityksellisiä asioita, rakkautta, ihmissuhteita ja iloa.

Nuoruudessa ainoa hyvä asia oli tosiaan ulkonäkö. Lisäksi elämän aikana on käynyt hyvin selväksi, että ulkonäöstä ei ole mitään todellista hyötyä. Mutta tuntuu ristiriitaiselta, että silti myös minä mietin paljon ulkonäköäni ja kaipaan sitä - siitä huolimatta etten koskaan saavuttanut sen avulla mitään aitoa hyvää. Tämä on sellainen kohta, jota mielestäni kannattaa miettiä, sekä minun että monen muun. Mitä siis oikeasti kaipaan? En todellakaan kaipaa sitä, et

En oo noin syvällisesti miettinyt, olen katsonut vain peiliin ja näen söpön naamani ja tulen iloiseksi :-D Jos ei olisi peiliä, varmaan eläisin silti ihan nautinnollista elämää. Nyt kun ajattelin näin, niin ehkä se ei olekaan niin tärkeeä kuin luulin. Eniten olen omasta mielestäni tykännyt olla söpö, esim kaikki vaatteet näyttää paremmilta ja asusteet ja sellaisista pidän. 

Vierailija
44/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Miehet valitsee aina nuorempia naisia ja rakastaa niitä.....

Kyllä vanhempi varakas ja hyvärunkoinenkin käy...

Vierailija
45/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

No onko karski vanhempi nainen cool?

Ainoastaan lespopiireissä butchin roolissa.

No miksi sitten mietit miksei vanhemmat naiset halu olla vanhoja jos ne ei ole kerta cool vaan ällöjä?!

Vierailija
46/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Miehet valitsee aina nuorempia naisia ja rakastaa niitä.....

Kyllä vanhempi varakas ja hyvärunkoinenkin käy...

Joo-joo!

Vierailija
47/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Kyllä säkin varmaan haluaisit olla taas 35v.

Kyllä mä olen ihan sinut mun 55 vuotiaan ulkonäköni kanssa.

Vierailija
48/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Oletko nyt itsellesi ihan rehellinen? Oma mieheni on ikäisesi, ja kipuilee kyllä paljon ulkonäön vanhenemisen kanssa, toki ei sitä kaikille huutele. Hän oli kolmekymppisenä niin hyvännäköinen, pitkä ja raamikas mies, että käänsi päitä kaikkialla. Ymmärrän kyllä hyvin että hänkin on huomannut ettei niin enää käy, ja sitä hän miettii vaikkei huomiota sinänsä kaipaakaan. Muutenkin tunnen paljon muitakin ikäisiäsi miehiä, joita mietityttää ihan samat asiat kuin naisia täällä. He vaan puhuvat niistä vasta joskus useamman tuopin jälkeen.

Vierailija
49/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Kyllä säkin varmaan haluaisit olla taas 35v.

Kyllä mä olen ihan sinut mun 55 vuotiaan ulkonäköni kanssa.

Niihän ne kaikki sanoo

Vierailija
50/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No miksi sitten mietit miksei vanhemmat naiset halu olla vanhoja jos ne ei ole kerta cool vaan ällöjä?!"

Eivät he ole "ällöjä".

Nainen voi olla myös cool. Karismaa naiselle ikä ei kyllä tuo niin kuin joillekin miehille.

Vierailija
51/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Oletko nyt itsellesi ihan rehellinen? Oma mieheni on ikäisesi, ja kipuilee kyllä paljon ulkonäön vanhenemisen kanssa, toki ei sitä kaikille huutele. Hän oli kolmekymppisenä niin hyvännäköinen, pitkä ja raamikas mies, että käänsi päitä kaikki

Huono itsetunto tahi kaappihompsu?

Vierailija
52/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Oletko nyt itsellesi ihan rehellinen? Oma mieheni on ikäisesi, ja kipuilee kyllä paljon ulkonäön vanhenemisen kanssa, toki ei sitä kaikille huutele. Hän oli kolmekymppisenä niin hyvännäköinen, pi

Huono itsetunto tahi kaappihompsu?

Ei vaan älykäs mies joka tietää kokemuksesta mikä naisia viehättää ja kipuilee kun se alkaa olla poissa.

Tiedän kyllä myös miehiä, jotka eivät ole koskaan suoneet ajatustakaan omalle muutokselleen, naisten vanhenemista vaan arvostelevat ja kun siitä huomauttaa, sanovat että minähän olen mies, ei miehelle ole ulkonäkö tärkeä. Mutta he ovat vähän vanhempaa ikäpolvea, 60-80 vuotiaita, naisettomia miehiä jotka eivät silti ymmärrä että itsekin voisi katsoa joskus peiliin.

Vierailija
53/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M55

Oletko nyt itsellesi ihan rehellinen? Oma mieheni on ikäisesi, ja kipuilee kyllä paljon ulkonäön vanhenemisen kanssa, toki ei sitä kaikille huutele.

Mutta he ovat vähän vanhempaa ikäpolvea, 60-80 vuotiaita, naisettomia miehiä jotka eivät silti ymmärrä että itsekin voisi katsoa joskus peiliin.

Tuossa ikäluokassa on vielä miehiä jotka ovat eläneet sitä aikaa kun naisen mahdollisuudet elättää itseään olivat heikommat ja siksi naiset joutuivat hyväksymään epäviehättäviäkin miehiä. Siitä on syntynyt ajatus, ettei miehen ulkonäkö ole tärkeä. Vähän nuoremmat ymmärtävät että nainenkin haluaa viehättyä miehestä, ja heillä on myös paineita ikääntymisestä, ulkonäöstä, yleisestä terveydestä ja kestävyydestä. Niin minunkin viisikymppisellä miehelläni, vaikka hän hyvin realistisesti vanhenemiseen suhtautuukin.

Vierailija
54/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alkanut downshiftata. Saan siitä suunnatonta iloa. En ole rikas, mutta teen töitä sen verran että tulen toimeen ja yritän viettää talvet ulkomailla, etätöitä tehden.

Minulla on kavereita jotka ovat irtisanoutuneet vakkaripaikoistaan asiantuntijoina ja lähteneet ulkomaille tai Lappiin laskettelukeskuksiin ns. hanttihommiin. .

Aion kulkea samoja jalanjälkiä jos nykyinen työnantaja alkaa nikotella etätöiden ulkomailla teosta. Ikää minulla on 50.

Niin kompaan.

Itse siirryin 5v sitten oman alan keikkaduunariksi/freelanceriksi ja nyt määrittelen itse työn ja vapaa-ajan suhteen kulloisenkin fiilingin ja rahantarpeen mukaan. Pari viime vuotta tehnyt 9kk ajoittain vähän reilummin duunia ja säästänyt. Lomailen sitten juhannuksesta syyskuun puoliväliin ja nostan tolle ajalle täydet kelan tuet.

- sote alan la

Näin meinaan itsekin tehdä. Ihan mahtavalle kuulostaa tuo!

Vierailija
55/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että siitä voi päästä yli. Kaikki jotka toisin väittävät valehtelevat. Totuutta voi yrittää erilaisin keinoin syrjäyttää, mutta se on vain itselleen valehtelemista. Mitään hyvää ei keski-ikäisen elämässä ole. Kaikki hyvä on menneisyydessä ja sinne ei pääse takaisin. Joku saattaa ostaa moottoripyörän ja joku toinen etsiä uutta suhdetta nuoremman kanssa. Nämä ovat oireita pahasta olosta ja toivottomuudesta. Ei ole hyväksytty sitä, että tilannetta ei enää pysty korjaamaan.

Kaikista pahin tilanne on, jos menneisyydessäkään ole mitään tai ei pysty nauttimaan nyt niistä menneisyyden hedelmistä. 

Vierailija
56/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tuijota peiliin, vaan seuraan nuorekasta mieltäni.

N52.

Vierailija
57/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että siitä voi päästä yli. Kaikki jotka toisin väittävät valehtelevat. Totuutta voi yrittää erilaisin keinoin syrjäyttää, mutta se on vain itselleen valehtelemista. Mitään hyvää ei keski-ikäisen elämässä ole. Kaikki hyvä on menneisyydessä ja sinne ei pääse takaisin. Joku saattaa ostaa moottoripyörän ja joku toinen etsiä uutta suhdetta nuoremman kanssa. Nämä ovat oireita pahasta olosta ja toivottomuudesta. Ei ole hyväksytty sitä, että tilannetta ei enää pysty korjaamaan.

Kaikista pahin tilanne on, jos menneisyydessäkään ole mitään tai ei pysty nauttimaan nyt niistä menneisyyden hedelmistä. 

Hah  hah hah haaaaaaaa.....

Ei pidä yhtään paikkaansa!

Vierailija
58/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan halua olla vanha tai tulla vanhaksi. Ikääntyminen pitäisi estää. Minä en ainakaan aio copettaa että nauttisin olla 50-60 vuotias. Haluan pysyä 30-vuotiaan näköisenä aina. Kukaan 60-80v ei sano ett'ä ikääntyminen on ihanaa, äitinikään ei anna ottaa enää kuvia itsestään kun ei kuulemma tunnista itseään peilistä.

Sitten vaan yrität pysyä 30v. näköisenä. Menet kauneusleikkauksiin ym. Haluamisesta ikääntymisessä ei ole kyse vaan se tapahtuu ihan kaikille ilman poikkeusta. Naurettavaa jos ei siihen osaa suhtautua normaalisti. Miksi jostain iästä tarttis jopa nauttia, eräänä päivänä sitä vaan on 50-60 vuotias ja vielä vanhempi jos elää. 

Vierailija
59/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin kieroutunutta ikähaikalua täällä joillakin. Ikuista nuoruutta ei ole ja ajan mukana mennään ja vanhennutaan kunnes kuolo koittaa. Varmaan sitäkin suurin osa pelkää älyttömästi. Elämässä on muutakin kuin ulkonäkö ja ikä, ette vaan ole huomanneet. Itse tunnen äärettömän hienoja ihmisiä, kaikki siinä 60-80 vuotiaita, tunnen tietty nuorempiakin, mutta heiltä vielä puuttuu seesteinen elämänkatsomus olla sitä mitä on. Siinä ei kulu muuta kuin hyvä aika ja energia kun haikailee nuoruuden perään. Ei ehdi kypsyä ja kehittyä ikänsä mukaan vaan torveilee 60 vuotiaana ikäänkuin olisi kolmikymppinen. Näitäkin on nähty ja säälittäviä ovat. 

Vierailija
60/61 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah  hah hah haaaaaaaa.....

Ei pidä yhtään paikkaansa!

Tätä juuri tarkoitin - valehdellaan itselleen, kun ei hyväksytä, että ollaan nuoruus, terveys ja onnellisuus ovat mennyttä ikuisesti.