Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoulun historian opettajat!

Vierailija
28.02.2007 |

Minä palasin hiihtoloman jälkeen takaisin alakoulun luokanopettajan työhöni opettamaan 5. luokkaa äitiysloman jälkeen. Luokka ei ollut paljoa historiaa ilmeisesti opiskellut, koska kauhukseeni huomasin, että luokka opiskelee vielä Suomen viikinkiaikaa ( oppikirjana iänikuinen Aikamatka Suomen historiaan ). Edessä olisi siis vielä mahtavat Keskiaika, Uusi aika, Suomi suurvallan osana, Ruotsin valta romahtaa ja Vapauden aika ja Kustavilainen aika. Sivuina hiukan vajaa sata sivua ja kappaleissa laskettuna 50 kappaletta. Keväässä en niitä ehdi millään mielekkäästi opettaa, eikä edes tiivistettynä pakettina kaikkea ehdi mukaan mahduttaa. Mitä yläkoulussa opiskellaan Suomen historiasta? Mitä uskallan jättää välistä, vai uskallanko?

Hölmistynyt 5. luokan opettaja

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ks. ops

Vierailija
2/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähes samanlainen kokemus kuin sulla. Tein itse sillä tavalla, että poimin sieltä loppupäästä tärkeimmät kappaleet ja hyppelin yli seelaiset kappaleet, joissa oli epäolennaisempaa tietoa. Onneksi nyt vaihtui kirjasarja=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy plärätä tuo yläkoulun historia tosiaan opsista. Nyt olen ollut vähän kuin Liisa Ihmemaassa töihin palattuani. Taitaa olla tämä Aikamatka tosiaan hiukan haastava kirjasarjakin yhden viikkotunnin opiskelutahdilla. Täytynee vain vimmalla siis tiivistää...

T. Ap

Vierailija
4/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkoulun historianopetus alkaa yleensä ranskan suuresta vallankumouksesta v. 1789 ja seiskalla luetaan 1800-luku ensimmäiseen maailmansotaan, kasilla 1900-luku ja ysillä sitten yhteiskuntaopissa 2000-luku. Eli vanhoihin asioihin ei palata. Mutta älä huoli, tosi vähän tuntuvat muistavan historiasta seiskalle tullessa. Opeta asiat just noin kun, tässä kerroit... aikajanana. esim. Aiheena keskiaika - teetät vihkoon lyhyet hyvät muistiipanot, jätä ylimääräinen tilpehööri pois, siis vain perusasiat. Ja sitten siirrytte seuraavaan ajanjaksoon. Älkää missään nimessä lukeko kaikkia 50 kappaletta, niistä ei jää mieleen kuin hajanainen kokonaisuus. Historia on kivaa!!!!

Vierailija
5/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin on alettu puhumaan ylä- ja alakoulusta?

Vierailija
6/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatimaan yhtenäisiä peruskouluja... ei enää itsenäisiä ala-asteita ja ylä-asteita

Vierailija
7/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sinun kannattaisi lukea se ops ja selvittää sieltä, mitä asioita alakoulun historian tunneilla pitäisi käsitellä eikä tuijottaa, mitä kappaleita oppikirjasta on vielä käymättä läpi. Eihän oppikirjan orjallinen noudattaminen takaa sitä, että opetussuunnitelman tavoitteet saavutettaisiin.

Vierailija
8/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten historiatietoa opetetaan?

Tiedättekö jotain kirjaa, missä kerrottaisiin historian opetuksen metodeista tai jostain muusta historian opetuksen käytäntöihin liittyvästä. En ole itse peruskoulussa töissä, mutta aihe kiinnostaa muuten.

Vierailija
9/9 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi monenlaisia menetelmiä. Yleensä oppilaat tykkäävät historiasta, jos opettaja vähänkin yrittää. Suurin virhe on laittaa oppilaat suoraan hiljaa lukemaan kirjaa ja tekemään tehtäviä, opimistulos on nolla... kukaan ei ymmärrä eikä tajua mitään. Tunnin aluksi pitää aina jollain keinoin herätellä oppilaitten aivot tajuamaan ja muistamaan historiaa. Lyhyt kertomus tai tarina tai kuva tai musiikki toimii aina. Sitten päästään asiaan, yleensä minä kerron ja teen muistiinpanoja taululle (myös piirtäen). Sen jälkeen tehdään sitten kaikenlaista mukavaa aihetta syventävää. Tässä kohtaa voi jo lukea kirjaa ja tehdä tehtäviä, kunhan opettaja muistaa huomata ne, jotka tarvitsevat apua tässä hommassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi