Opettajat! Onko tämä oikeudenmukaista?
Olen FM, mutta minulla ei ole pedagogista pätevyyttä. Työsuhteen alussa sovimme suullisesti, että saan vakituisen työpaikan sillä ehdolla että teen ko. opinnot kolmessa vuodessa. Olin vuoden töissä ja nyt kolmatta vuotta vanhempainvapailla. Onko työnantajalla oikeus irtisanoa minut, kun en ole tehnyt opintoja kolmessa vuodessa ts. vanhempainvapailla?
Kommentit (47)
jollet ole oikea opettaja. Kaikenmaailman FM:den on turha huudella opettajan virkaa. Saat viran, jos olet opettaja. Muussa tapauksessa olet vain epäpätevä sijainen. Sori.
T:opettaja
Jos sulla ei ole pätevyyttä virkaan, niin tottahan toki sinut voidaan irtisanoa. Mitä epäoikeudenmukaista tuossa nyt edes olisi?
ps. suullinen sopimus on sitova, ja jos et ole omaa sopimustasi pitänyt, niin miksi sinua edes haluttaisiin pitää työssä??
Vierailija:
Olen FM, mutta minulla ei ole pedagogista pätevyyttä. Työsuhteen alussa sovimme suullisesti, että saan vakituisen työpaikan sillä ehdolla että teen ko. opinnot kolmessa vuodessa. Olin vuoden töissä ja nyt kolmatta vuotta vanhempainvapailla. Onko työnantajalla oikeus irtisanoa minut, kun en ole tehnyt opintoja kolmessa vuodessa ts. vanhempainvapailla?
Mikset ole suorittanut pedagogisia opintoja? Nehän saa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa suoritettua vuodessa.
kahden lapsen kanssa vanhempainvapailla! ap
Et ole täyttänyt itse sopimusehtoja, joten sinut voidaan laillisesti irtisanoa.
Ilmeisesti sinusta asia ei ole oikeudenmukaista, niin voisitko kertoa miksi?
Vierailija:
kahden lapsen kanssa vanhempainvapailla! ap
Nämä opeopinnot pystyy tekemään työn ohessa ja tehtävät pystyy integroimaan omaan työhönsä ja opetukseensa. Ja tiedän, että jotkut on tehneet opeopintoja perhevapaiden aikanakin. Ei auta, ap, juna meni jo ohi.
Joo vuoden olin töissä ja hain heti ekalla mahdollisella kerralla ko. opintoihin - keväällä. Opinnot alkoiva myöhään keväällä eli parilla luennolla olisin ehtinyt käydä ennen ä-lomaa! ap
Vierailija:
Vierailija:
kahden lapsen kanssa vanhempainvapailla! apNämä opeopinnot pystyy tekemään työn ohessa ja tehtävät pystyy integroimaan omaan työhönsä ja opetukseensa. Ja tiedän, että jotkut on tehneet opeopintoja perhevapaiden aikanakin. Ei auta, ap, juna meni jo ohi.
Miksi koulun ja oppilaiden pitäisi odottaa ikuisuus sinua, epäpätevää? Oppilailla on oikeus laadukkaaseen opetukseen.
Ennen kuin katkeroidut lisää: kaverini oli PÄTEVÄ ja toimi eräässä koulussa sijaisena noin kaksi vuotta. Kun virkaa lopulta täytettiin, hän ei saanut sitä, sillä reksi valitsi vielä pätevämmän (laajempi tutkinto, 10 v. enemmän työkokemusta jne.).
loistavaa opettajaa. Täällä taitaa olla muiden ammattien harjoittajia...
Jos joku pätevä opettaja kuulee, että koulussa on duunissa epäpätevä... hän voi soittaa kouluun ja sanoa: " Kuulin, että teillä on töissä epäpätevä opettaja. Huolenne on ratkaistu, sillä minä olen pätevä ja voin tulla teille heti töihin" . Tässä tilanteessa pätevä on otettava töihin ja epäpätevä voi siirtyä rauhassa takaisin opintojensa pariin.
Elämä vaan on semmosta... miksi luulet, että jotkut jättää lasten hankkimisen myöhemmäksi. Itse sain esikoiseni opiskeluaikana ja " kärsin" sitten asian itse nahoissani eli suoritin hoitovapaallakin tenttejä. Rankkaa oli silloin mutta kumpaakaan en ole katunut (lapsen aikaista hankintaa, opiskelua). Nyt mulla on virka : )
Vierailija:
loistavaa opettajaa. Täällä taitaa olla muiden ammattien harjoittajia...
Kyllähän siihen mahtuu paljon kasvatustieteen huttuopintojakin, mutta toisaalta mukana on runsaasti ainedidaktiikkaa ja ennen kaikkea ohjaava opettaja, joka auttaa kehittämään omaa opetustaan, suunnittelemaan kunnolla tunteja ja kursseja jne.
Totta kai toisinaan käy niin, että huonosti motivoitunut ääliö ei kehity pedagogisten opintojen aikana, mutta silloin vika on ihan itsessään (ja ylimielisyydessään).
Omiin metodeihinsa, motivointikeinoihinsa jne. pitää oppia suhtautumaan kriittisesti. Pedagogiset opinnot ovat avuksi tässä. P**kojakin opettajia tosin tulee koko ajan ulos yliopistoista...
mä olen suorittanut oppiaineesta saman laajuuden kuin pätevät opettajat, vain kasvatustieteen opinnot siis puuttuvat. Toiseksi, ei pätevä voi epäpätevän työsuhdetta tulla noin vain rikkomaan kesken kauden! ap
Epäpätevä opettaja voidaan palkata enintään vuodeksi, mutta asetuksen mukaan työantajan tulee aktiivisesti etsiä yli kuusi kuukautta kestävään tehtävään kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilöä.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaan epäpätevä opettaja voidaan määrätä antamaan opetusta väliaikaisesti enintään vuoden ajan.
Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.
Mutta tuosta yhdestä viestistä sai kuvan, että pätevä voi vaan soittaa ja epäpätevä lempataan heti pihalle.
ap
Vierailija:
Epäpätevä opettaja voidaan palkata enintään vuodeksi, mutta asetuksen mukaan työantajan tulee aktiivisesti etsiä yli kuusi kuukautta kestävään tehtävään kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilöä.
Asetuksen mukaan epäpätevää ei myöskään saa ottaa useampaa kertaa kuudeksi kuukaudeksi ilman, että selvitetään onko kelpoisia saatavilla eli tämä mahdollisuus on " kertaluontoinen" . Jos kyseessä on vähäinen tuntimäärä, on selvitettävä voitaisiinko tunnit antaa vaikkapa toisen saman työnantajan palveluksessa olevan kelpoisuusvaatimukset täyttävän opettajan hoidettavaksi.
Vain erityisestä syystä epäpätevä voidaan ottaa palvelussuhteeseen silloin kun kelpoisuusvaatimukset täyttävä on saatavilla. Tällainen poikkeustapaus on esimerkiksi se, että ainoa kelpoinen hakija on todistettavasti ominaisuuksiensa puolesta epäsovelias opettajan tehtävään.
Vierailija:
mä olen suorittanut oppiaineesta saman laajuuden kuin pätevät opettajat, vain kasvatustieteen opinnot siis puuttuvat. Toiseksi, ei pätevä voi epäpätevän työsuhdetta tulla noin vain rikkomaan kesken kauden! ap
Kukaan ei kyseenalaista substanssiasi. Hallitset varmasti ihan yhtä hyvin oman oppiaineesi kuin muutkin. Mutta tiedät varmasti itsekin, että pätevä opettaja ohittaa epäpätevän. Ja nyt ei siis ole kyse siitä, että pätevä opettaja olisi parempi opettaja.
3 vuotta olet lorvinut kotona, eikö sinä aikana olisi kannattanut pätevyys hommata?