Loma loppui - valvoin taas koko yön
Taas toistui aina yhtä ärsyttävä sama kaava: Olin reilu 2 viikkoa lomalla, jonka aikana unirytmi keikahti reilusti ns. huonoille raiteille. Arkena menen nukkumaan klo 22-23.30 välillä ja herätys klo 7-8 työpäivästä riippuen. Joulun valvomiset jäi päälle ja lomalla tulikin mentyä nukkumaan pääosin vasta klo 1-2 yöllä ja vastapainoksi nukuin kymmeneen joka aamu. Tämä johti siihen, että viime yö tuli valvottua oikeastaan kokonaan ja stressasin jo pitkin päivää miten saisin illalla nukahdettua. Eilen heräsin tarkoutuksella "jo" kahdeksalta, jotta nukahtaminen olisi helpompaa, mutta ei. Keho ja aivot kävivät täysin ylikierroksilla, kun kävin ennen yhtätoista petiin eikä se uni sitten tullut ollenkaan koko yönä. Ensin syke kävi ylikierroksilla (minulla on taipumusta lisälyöntisyyteen, jos jokin painaa mieltä) ja loppuyön sitten vatsa oli kuin ilmapallo ja aina, kun meinasin nukahtaa jokin raaja nytkähti ja taas havahduin. Ei auttanut hengitysharjoitukset eikä päässä pyöriviä ajatuksia saanut hillittyä. Yleensä nukahdan viimeistään silloin, kun puoliso lähtee töihin klo 4.30, mutta nyt en nukahtanut edes aamusta.
Ärsyttävää, kun sen tiesi jo valmiiksi, että loman jälkeinen siirtymäyö tulee menemään läskiksi. Kiva aina palata töihin ihan rättiväsyneenä ja päänsärystä kärsivänä. Muutama vuosi takaperin minulla oli kesäloman jälkeen aika pahaakin unettomuutta ja valvoin keskimäärin joka toisen yön arkisin. Kokeilin silloin ties mitä poppakonsteja saadakseni tilanteen rauhoittumaan. Lopulta melatoniini ja stressaavan elämäntilanteen tasoittuminen rauhoittivat sen verran, että pääsin kierteestä eroon. Siitä huolimatta aina näin lomien jälkeen toistuu sama kaava ja pelkään, että mitä jos käy uudestaan niin, että iskeekin joku pahempi unettomuuskausi päälle. Ongelma on siis nimenomaan tuo nukahtaminen. Sitten, kun saan unenpäästä kiinni ei ole enää mitään ongelmaa. Työni on aika stressaavaa, mutta kuitenkin nautin siitä, joten en usko, että tämä johtuisi vain siitä. Sama tilanne olisi luultavasti missä tahansa työssä sitten olisinkin.
Kohtalotoverita?
Kommentit (16)
Ei yhden yön valvominen tervettä nuorta, aikuista naista juuri rasita.
Joutuuhan sitä pienten lastenkin kanssa valvomaan. Samoin pitkillä lennoilla mannerten välillä, unirytmi poukkoilee.
Yks valvottu yö, ei ihmistä kaada, eikä vie maalta merelle.
Minäkin valvonut. Tosin dokannut koko yön.
painakaa apinat mä aloin kattelemaa telkkarii sohvalla sitten päiväunet 11.00 aikoihin kela maksaa.
Tuo on ihan tuttua. Meitä aamu-unissa löytyy aika paljon. Ei se luontainen unirytmi muuten olisi mikään ongelma, mutta kun tuli valittua työ, johon pitää nousta aamulla aikaisin. Onko aamu- vai iltavirkku on muuten säädelty jo geeneissä, siksi monella töihinpaluu loman jälkeen takkuaa niin pahasti. Ne, jotka luontaisesti heräävät kukonlaulun aikaan eivät tunnista ilmiötä itsessään.
Sama juttu minulla. Muutenkin olen huono nukkumaan ja uni häiriintyy herkästi, jos on jotain mielen päällä. Viikonloppuna varmaan saan hyvällä tuurilla nukuttua kunnolla seuraavan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel.
Kadehdin sinun ulosantiasi. Niin terävä ja persoonallinen.
Sama juttu, mutta ei johdu unirytmin sekoamisesta vaan siitä, että ärsyttää ja ahdistaa töihinmeno. Vihaan työtäni eikä ole koskaan sellainen olo, että onpa mukava mennä töihin.
Minulla sama juttu että lomalla tulee valvottua ja kun töihin paluu koittaa en saa nukuttua, ainoa mikä minulla on auttanut on melatoniini.
Sama täällä, koko loman valvoin 2-3 asti yöllä ja vaikka eilen menin jo puoliltä öin sänkyyn, niin uni tuli joskus 2-3 aikaan ja nukuin tosi levottomasti välillä heräillen. Oliskohan pari tuntia tullut nukuttua kunnolla ja sen kyllä huomaa...onneksi en etäpäivä.
Kohtalotoverit Kyllä tämä tästä, ensi yönä on jo helpompaa. Oli kuitenkin ihana loma, onhan sekin iso asia!
Voi voi valitus. Kyllä on suuret ongelmat, not.
Siis, otithan sen melatoniinin eilen illalla? Jos tietää, ettei todennäköisesti nuku, kannattaa ottaa. Vaikka tujumpikin annos.
Täällä yksi. Sydän pamppaili nukkumaan mennessä miten sattuu. Nukahdin puoli kolmen maissa, kello soi 5:45. En tosin edes yrittänyt mennä aikaisemmin nukkumaan, sen verran suomeksi sanottuna vi tu tti loman loppuminen. Vaikka itsehän siitä sitten saa maksaa.
Tsemppiä ap! Kyllä me tää päivä klaarataan maaliin ja homma helpottuu kun arki taas alkaa rullata.