Mistä voi johtua olemattomien valopilkkujen näkeminen?
Muutaman kerran on tapahtunut niin, että yllättäen hetken aikaa näen kaikkialla pieniä valopilkkuja. Vähän hankala kuvailla, mutta sellaista kimmellystä. Vähän kuin hangen pinta kovalla pakkasella. Google ei oikein osannut auttaa.
Kommentit (30)
https://cottagelife.com/wp-content/uploads/2020/02/shutterstock_6674974…
Tämä ehkä kuvaa parhaiten, miltä näyttää
Ap
Alhainen verenpaine, luulisin. Itselläni ollut raskauksissa paljon, muutoin satunnaisesti. Viime aikoina ei lainkaan.
Jos johtuu verenpaineen laskusta, niin sitten kiinnostaisi tietää miksi näin tapahtuu välillä ilman äkillisiä asentomuutoksia tai muutakaan syytä. Myöskään huimausta tms ei ole, vaan olo on muuten ihan normaali lukuunottamatta ympärillä leijailevia valopilkkuja.
Ap
Nostan, jos jollain vielä olisi kokemusta tällaisesta.
Ap
Silmät voi oireilla juurikin noin, kuten myös migreeni. Kannattaisi ainakin silmälääkärillä käväistä.
Kuivat silmät, lihasjumi, stressi, verenpaine matala, migreeniä suvussa, e-pillerin haitta, muu?
Kolme vaihtoehtoa tulee mieleen: matala verenpaine, lasiaissamentumat silmissä, tai migreeni. Kaikki on melko vaarattomia, ainakin tiettyyn pisteeseen saakka. Kunhan verenpaine ei laske liian alas, tai lasiaisesta irronneet rihmat riko silmän verkkokalvoa. Kaikkiin näihin tilanteisiin liittyy kyllä yleensä niin voimakasta oireilua, että tulee hakeuduttua päivystykseen.
Ainakin alkuun kannattaa mitata verenpaine ja ehkä käväistä silmälääkärissä myös.
Verenpaine tosiaan on siellä alarajoilla, mutta miksi ihmeessä se yhtä-äkkiä laskisi vaikka ihan vaan istuessa, että näitä valopilkkuja näkee? Muita oireita ei ole.
Voi johtua monenlaisista asioista, joista useimmat on harmittomia. Verenpaineen tai verensokerin lasku, jäykät niskat joiden takia huono verenkierto päähän tavallisimpia. Mutta voi olla myös aurallista migreenioireilua (sitä on myös särytöntä tyyppiä) - itselläni on aurallinen migreeni, ja välillä näen joka paikassa sellaista vanhan telkkarin väripistekohinaa näkyvää tavaraa, menee parissa kymmenessä minuutissa ohi viimeistään. Tämä neurologinen syy on myös varsin harmiton. Mutta onhan niitä toki olemassa myös vähän harmillisempia neurologisia tai silmäperäisiä syitä, joten jos oire on uusi ja toistuu, voisi kannattaa tutkituttaa.
Jos joku on väsynyt ja verensokeri alhaalla, vitamiinipuutoksia ja kuivat silmät. Sekin voi tehdä. Tai lihasjumia. Kirkkaita valoja ollut tms.
Vierailija kirjoitti:
Verenpaine tosiaan on siellä alarajoilla, mutta miksi ihmeessä se yhtä-äkkiä laskisi vaikka ihan vaan istuessa, että näitä valopilkkuja näkee? Muita oireita ei ole.
Olisko se noustessa. Joku verenpaineen heittely.
Vierailija kirjoitti:
Yht'äkkiä.
Orastava migreeni, joka ei aktualisoidu pääkipuna?
Minulla oli samanlaista. Tapahtui aina n. tunti kovemman fyysisen treenin jälkeen. Lisäksi kun otti täynnä tekstiä olevan A4:n niin osa tekstistä tavallaan hävisi ja joutui katsomaan todella tarkkaan, että näki mitä siinä luki. Epäiltiin migreeniksi mutta epäselväksi jäi mitä se oli. Lääkkeeksi määrättii beetasalpaajia ja ne kyllä auttoivatkin. En pystynyt pitkään syömään kun ne hävitti yöunet. Sen jälkeen ei ole kuitenkaan tullut takaisin. Neurologi sanoi, että jos on migreeniä niin saattaa parantua tai kestää loppuelämän eikä sille mitään voi.
Nykyisin jotkut tuijottavat niin paljon kaikenlaisia näyttöjä ettei ole mikään ihme jos elimistö alkaa laittamaan vastaan. Luonotontahan se on.
Mulla on ollu tota lapsesta asti ja nyt oon yli nelikymppinen.
Tulee varsinkin äkillisissä asennonmuutoksissa tai kun laitan pään alaspäin suihkun jälkeen laittaakseni turbaanin päähän. Luulen, että liittyy verenpaineen vaihteluun.
Vaaratonta. Tai ainaski mä oon vielä elossa.