Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hs artikkeli: 69 vuotias tekee 3 työtä

Vierailija
06.01.2025 |

Maksumuuri

Palkataanko ton ikäisiä oikeesti?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen päälle voi tienata, liiat massit vaan verotetaan pois. Työttömänä muutaman päivän työkeikan vuoksi viedään pahimmillaan koko työttömyysetuus ja muut tuet pitkäksi aikaa. Siinäpä sitten kärvistellään parin sadan euron palkalla pahimmillaan kuukausi kunnes kela on saanut syynättyä päätöksensä kohdilleen. 

Tuo on urbaanilegenda. Tulorekisteristä näkyy tulot välittömästi, ei tarvitse odotella eikä työttömyysetuutta tai tukia viedä jonkun satasen takia, kyllä sun tuohon päästäksesi pitää tienata tonni päivässä. Paitsi tietty seuraavan kuukauden toimeentulotuki, siinä muistutetaan, että viime kuussa tuli massia ja sun pitäis itse elättää itsesi.

Mutta kerroit aika selkeästi syyn siihen, miksi eläkeläinen on töissä ja työtön on työtön: toinen haluaa elää yhteiskunnan tukieuroilla, toinen on iloinen veronmaksaja ja maksaa sen työt

Ei se ole urbaanilegendaa, vaan jokainen työttömänä tienattu euro vähentää 50 senttiä korvausta. Ihan yleistietoa. Sen lisäksi vaikka ne tulot kuinka näkisi, niin ei päätöstä oikeudesta korvaukseen tehdä noin vaan, vaan esim. joka toinen viikko järjestettävässä kokouksessa käydään jokaisen asiakkaan tilanne läpi. En ole työtön enkä ole ollut vuosiin, mutta noin se homma toimii. 

Vierailija
42/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on halvinta työvoimaa työnantajalle. 

Tuskin. Eläkeläisillä on paljon kokemusta. Siitä maksetaan.

Eläkeläiset ovat tarvittaessa töihin kutsuttavia. Heille ei tarvitse tehdä vakituista sopparia. Soitto ja he tulevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taimi on tainnut tehdä niin huonopalkkaisia paskaduuneja ettei eläkkeellä ole varaa harrastaa. Pakko käydä töissä.

Ei vaan, ei viihdy kotona ilman tekemistä. Töissä on kivaa. Mies tekee kaikki kotityöt.

Jotkut antavat ymmärtää olevansa niin toimeliaita etteivät malta jäädä eläkkeelle. Tai olevan niin tylsää.  Tosiasiassa eläke on niin pieni ettei voida jäädä. Eivät vain kehtaa myöntää vaan piiloudutaan ahkeruuden taakse.

Ihmetellä täytyy miten joku on niin tylsä ettei keksi tekemistä eläkkeellä. Aika putkiaivoinen täytyy olla. Toinen ilmentymä nämä 70 v siistiä sisätyötä tehneet, joille työ on ollut koko elämä. 

Pistäkää ne 3 vuorotyöhön dementiaosastolle, saisivat perspektiiviä. 

Vierailija
44/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten ihmetellään nuorten työllistymisen vaikeuksia, kun nämä töissä sinnittelevät mammat keikkuvat sorvin ääressä, vaikka siihen ei varsinaista tarvetta ehkä olekaan. On asunnot ja kesämökitkin ehkä maksettu aika päiviä sitten ja kehuskellaan miten töitä vielä riittää. Hävetkää!"

Kaikilla ei ole näin. Esim äitini ja isäni ovat vieläkin töissä ihan sen takia, että pärjäisivät eläkkeellä. Silti eläke tulee jäämään pieneksi. Äitini oli työtön itsekin nuorempana pitkään. Vasta nyt on saanut olla töissä enemmän. Näin on viimeiset hetket vielä hieman nostaa eläkeen määrää. Isälläni parempi eläke, mutta lainaa edelleen. Hyvä, kun saa edes joskus maksettua. Samalla on ihan turhaa pilkata ketään. Jokaisella on omat syynsä jatkaa. Minä itse taas olen työtön, mutta en minä sentään vanhempieni työssäkäyntiä siitä syytä. 

Vierailija
45/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on halvinta työvoimaa työnantajalle. 

Tuskin. Eläkeläisillä on paljon kokemusta. Siitä maksetaan.

Eläkeläiset ovat tarvittaessa töihin kutsuttavia. Heille ei tarvitse tehdä vakituista sopparia. Soitto ja he tulevat.

Tämäkin vaihtelee. Esim isäni saa jatkaa pienessä työpaikassaan myös eläkkeellä ja hänellä tehtiin uusi sopimus sinne. Sivusta. 

Vierailija
46/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sitten ihmetellään nuorten työllistymisen vaikeuksia, kun nämä töissä sinnittelevät mammat keikkuvat sorvin ääressä, vaikka siihen ei varsinaista tarvetta ehkä olekaan. On asunnot ja kesämökitkin ehkä maksettu aika päiviä sitten ja kehuskellaan miten töitä vielä riittää. Hävetkää!"

Kaikilla ei ole näin. Esim äitini ja isäni ovat vieläkin töissä ihan sen takia, että pärjäisivät eläkkeellä. Silti eläke tulee jäämään pieneksi. Äitini oli työtön itsekin nuorempana pitkään. Vasta nyt on saanut olla töissä enemmän. Näin on viimeiset hetket vielä hieman nostaa eläkeen määrää. Isälläni parempi eläke, mutta lainaa edelleen. Hyvä, kun saa edes joskus maksettua. Samalla on ihan turhaa pilkata ketään. Jokaisella on omat syynsä jatkaa. Minä itse taas olen työtön, mutta en minä sentään vanhempieni työssäkäyntiä siitä syytä. 

Mitäpä luulet nykysten nuorten saavan kun eläkeläiset vievät työt heidän edestään? Ei kerry eläke eikä ole tiedossa edes sitä eläkettä mitä äitisi saa.

Vierailija
47/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen päälle voi tienata, liiat massit vaan verotetaan pois. Työttömänä muutaman päivän työkeikan vuoksi viedään pahimmillaan koko työttömyysetuus ja muut tuet pitkäksi aikaa. Siinäpä sitten kärvistellään parin sadan euron palkalla pahimmillaan kuukausi kunnes kela on saanut syynättyä päätöksensä kohdilleen. 

Tuo on urbaanilegenda. Tulorekisteristä näkyy tulot välittömästi, ei tarvitse odotella eikä työttömyysetuutta tai tukia viedä jonkun satasen takia, kyllä sun tuohon päästäksesi pitää tienata tonni päivässä. Paitsi tietty seuraavan kuukauden toimeentulotuki, siinä muistutetaan, että viime kuussa tuli massia ja sun pitäis itse elättää itsesi.

Mutta kerroit aika selkeästi syyn siihen, miksi eläkeläinen on töissä ja työtön on työtön: toinen haluaa elää yhteiskunnan tukieuroilla, toinen on iloinen veronmaksaja ja maksaa sen työt

Aika kova homma on silti maksaa muutaman satkun palkasta kahden kuukauden vuokrat työkkäriä ja mahdollista seuraavaa keikkaa ja keikan palkkaa odotellessa. Työmatkat ja eväätkin tulee kustantaa. Ei Kait siinä näillä mennään. 

Vierailija
48/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se syy on jossain muualla, jos itsellä ei ole töitä.

Vierailija
49/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taimi on tainnut tehdä niin huonopalkkaisia paskaduuneja ettei eläkkeellä ole varaa harrastaa. Pakko käydä töissä.

Ei vaan, ei viihdy kotona ilman tekemistä. Töissä on kivaa. Mies tekee kaikki kotityöt.

Jotkut antavat ymmärtää olevansa niin toimeliaita etteivät malta jäädä eläkkeelle. Tai olevan niin tylsää.  Tosiasiassa eläke on niin pieni ettei voida jäädä. Eivät vain kehtaa myöntää vaan piiloudutaan ahkeruuden taakse.

Ihmetellä täytyy miten joku on niin tylsä ettei keksi tekemistä eläkkeellä. Aika putkiaivoinen täytyy olla. Toinen ilmentymä nämä 70 v siistiä sisätyötä tehneet, joille työ on ollut koko elämä. 

Pistäkää ne 3 vuorotyöhön dementiaosastolle, saisivat perspektiiviä. 

Tämä juuri. Äitini tekee 2 vuorotyötä dementikkojen parissa nyt kohta 66- vuotiaana eläkkeen pienuuden ja elämässä olleiden työttömyysjaksojen takia. Ei kannattaisi kadehtia. Raskasta työtä. Tuolla sentään omat yököt eli ei kolmeavuoroa sentään. Sitä ei enää jaksaisi. Sivusta. 

Vierailija
50/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taimi - Taimin, ei mikään Taimen!

Vierailija
51/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka huolehtii kunnostaan ja jotka esim.on tehneet osa-aikatyötä, tuo eläkkeelle jäämättömyys on ihan mukava ja varteenotettava vaihtoehto. Harkitsen!

Vierailija
52/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään kun nuorilla ei oo duunii.

Päinvastoin: eläkeikäisten pakko tehdä kun nuoria ei 'paskahommat' kiinnosta.

Nuorilla loppuu kiinnostus hakea töitä sen 100 kiitos ei jälkeen. Näitä eläkeläisiä on aina ollut, äitini työpaikalta piti jo pomojen sanoa yhdelle että palkan maksu loppuu silloin ja silloin, joo teki töitä lähemmäs 70 vuotiaaksi mutta teki myös virheitä paljon 

Vierailija
53/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi näitä ikä"puurtajia" media uutisoi.

En todellakaan.

Siis tuossa yks joka vaan oman mt:nsä vuoksi tekee.... 

Hurraa, sankari!

Puurtajista jos lehti haluaa tehdä jutun, se on pakko tehdä ikäihmisistä. Nuoret on niiin väsyneitä, ettei onnistu edes puolipäivätyö. Joidenkin on vaan pidettävä

yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Olisit kiitollinen, nämä ihmiset sinunkin tukesi maksaa.

Vierailija
54/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään kun nuorilla ei oo duunii.

Kesällä oli juttu nuoresta joka teki töitä kolmessa paikassa. Eiköhän kyse ole siitä että moni työtön on oppinut hyväksi käyttämään järjestelmää ja työnteko ei kiinnosta enää näitä vempuloita.

Vierailija
55/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taimi - Taimin, ei mikään Taimen!

Jutun henkilö on nimeltään Sirpa Taimi. Taimi taipuu sukunimenä samoin kuin vastaava appellatiivi: taimi - taimen, Taimi - Taimen.  Etunimenä toki Taimi - Taimin.

Vierailija
56/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitäpä luulet nykysten nuorten saavan kun eläkeläiset vievät työt heidän edestään? Ei kerry eläke eikä ole tiedossa edes sitä eläkettä mitä äitisi saa." 

Vastauksena kysymykseesi menköön tuonne äitini työpaikalle dementiaosastolle sitten raskaaseen tuohon jokainen vaan. Eipä ole tulijoita edes sijaisiksi ollut paljon ja nyt lähtee moni sieltä pois. Eivät nuoretkaan jaksa aina tuollaista työtä. Moni kyllästyy.

Samoin eipä isäni työpaikkallekaan ole tulijoita ollut. Saa nähdä pysyykö firma edes pystyssä enää, kun isomman yritykset jyräävät. Olivat vaan kiitollisia, että isäni vielä pari vuotta jatkaa ja näin ei tarvitse heidän vielä opettaa uutta.

Ja mitä minä omasta eläkkeestäni. Hyvä, kun selviää näistä päivistä ja ehkä samalla tavalla sitten pitää elää varojensa mukaan. 

Vierailija
57/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vähän sama tilanne kuin äidilläsi. Todennäköisesti työpaikkani olemassaolo työnantajani iän vuoksi loppuu ennen kuin olen virallisessa eläkeiässä, olen nyt 60. Hommasin lisätyön, jota jatkan eläkkeellä. Kävin paljon kursseja, olin laman aikaan hoitovapaalla ja sen jälkeen pätkätöissä ennen kuin kokonaan alan vaihdon jälkeen sain pysyvän työn pienestä yrityksestä. Eläkekertymäni on tällä hetkellä alle 1000 euroa/kk. Meilläkin on vielä lainaa, koska työn saanti edellytti myös muuttoa ja nykyinen paikkakunta on kalliimpi. Haluttiin kuitenkin sellainen asunto, ettei tarvita kahta autoa. 

Vierailija
58/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset tekevät muutakin työtä kuin paskaduunia, tiedoksi teille.

Vierailija
59/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta, että kyseinen hlö ei keksi elämässään mitään muuta tekemistä kuin työnteon ja ilman sitä kaikki aika kuluisi telkkarin katseluun. Kuinka köyhä elämä ihmisellä voikaan olla?

Vierailija
60/102 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen elää palkansaajien maksamilla tukieuroilla. Muista aina se.