Sukulaiset ei osallistu lapsen synttäreille
Miksi sukulaiset/aikuiset (tädit, enot, sedät, kummit) eivät osallistu lapsen syntymäpäiväjuhliin ja jopa jättävät ilmoittamatta etteivät pääse?
Meillä on 8v tyttö, jolle järjestämme kaverisynttärit ja sukulaissynttärit aina erikseen. Kaverit ilmaantuvat melkein poikkeuksetta juhliin ja onneksi näin, koska sukulaisista ja muista aikuisista tyypillisesti 19/21 jättää tulematta. Näistä osa ilmoittaa ettei tule, mutta iso osa jättää ilmoittamatta. Kirsikkana kakun päällä veljeni perheineen, jotka eivät koskaan ole osallistuneet lapseni synttärijuhliin, mutta vaativat meidän osallistuvan heidän lapsensa juhliin ja ellemme pääse, on seurauksena kiukuttelua.
Lasta tämä tietenkin harmittaa, kun tykkää juhlista ja on ekstrovertti luonteeltaan. Hän ei odota juhlilta niinkään lahjoja, vaan yhdessäoloa ja erityisesti sitä, kun saa syödä hyvää ruokaa/herkkuja rakkaiden ihmisten kanssa.
Kommentit (60)
Meidän kolmen lapsen (nyt jo aikuisia) synttäreille ei ole koskaan osallistunut yhtään sukulaista. Syynä pitkät välimatkat (600-850 km). On pidetty vain kaverisynttärit.
Isovanhemmat ok, lapselle läheiset tädit, enot ja sedät.
Mutta että koko suku johon yhteys ei ole kiinteä? Viiskymppisille semmoset yleensä vasta kutsutaan, no, lasten yo-juhlille.
Miksi ihmeessä menette veljesi lasten synttäreille? Itse en menisi ja antaisin kiukutella. Voisin ohimennen sanoa, että vuoroin vieraissa tai ei vieraissa ollenkaan.
Kannattaako noita sukulaissynttäreitä sitten järjestää? Eikö ne pari sukulaista, jotka ilmaantuu paikalle, mahtuisi ihan hyvin sen kaverisynttäriporukan jatkoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kyllä lapsella valtavia synttäreitä, jos kutsuttuna on yli 20 vierasta. Miksi?
Lapsen isovanhemmat 4 hlö, kummit perheineen 5 hlö, minun ja puolison sisarukset 5 hlö, näiden puolisot ja lapset 5 hlö ja isän puolen isovanhemmat 2 hlö.
Näiden henkilöiden pitäisi siis joka vuosi ostaa lapselle lahja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on kyllä lapsella valtavia synttäreitä, jos kutsuttuna on yli 20 vierasta. Miksi?
Lapsen isovanhemmat 4 hlö, kummit perheineen 5 hlö, minun ja puolison sisarukset 5 hlö, näiden puolisot ja lapset 5 hlö ja isän puolen isovanhemmat 2 hlö.
Eikös ap tuolla aiemmin kirjoittanut, että lahjat ei ole se juttu, vaan lapsi on ekstrovertti ja kaipaa juhlameininkiä.
Minun ystäväpiirissäni on ihan järjestään jokaisella tapana pitää yhteyttä omiin vanhempiin ja sisaruksiin, joten ostan kyllä pienen synttärilahjan jokaiselle sisaruksen lapselle vuosittain. Omille vahemmilleni ja sisaruksilleni en joka vuosi osta, mutta silloin kun sattuu mieleen joku osuva lahjaidea, niin ostan heillekin. Kun lapset kasvavat, niin varmaan tähän tullaan heidänkin kanssaan.
Mielestäni ap:n aloitus ei ollut millään tavoin yliampuva. Musta aivan normaalia käydä juomassa kahvit siskolla tai veljellä tai miehen veljellä, kun jollain heidän lapsistaan on syntymäpäivät.
Hirveää häslinkiä jatkuvasti. Kai niillä sukulaisilla on muitakin menoja kuin jonkun mukulan synttärit?
Minä olen elänyt siinä käsityksessä, että ensimmäiset vuodet kutsutaan sukua ja tuon ikäisille järjestetään enää vain kaverisynttärit. Olisi kyllä menoa joka viikko, jos kaikkien suvun lasten synttäreille osallistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa monta isovanhempaa. Kuinka on 4kpl lapsen isovanhempia+2 lisää isän puolelta?
Vierailija kirjoitti: Onko siis lapsen synttärit juuri nyt joulun/uuden vuoden aikana? Koska itseppä teit lapsesi noin hirveälle aikavälille. Tuo, ettei ihmiset ilmaannu synttäreille tulee olemaan lapsen ihan normaalit synttärit aina myös aikuisuudessakin. Tuo aikaväli on yksinkertaisesti liian kiireinen monille ja juuri tänä aikana muutenkin kulutetaan niin paljon rahaa, ettei haluta kuluttaa yhtään enempää muualla.
Ei ole, lapsella on synttärit alkusyksystä.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ok, lapselle läheiset tädit, enot ja sedät.
Mutta että koko suku johon yhteys ei ole kiinteä? Viiskymppisille semmoset yleensä vasta kutsutaan, no, lasten yo-juhlille.
Meillä lapsi saa itse päättää, ketä juhliin kutsutaan tai ei kutsuta. Hän itse haluaa pitää sekä kaveri- että sukulaissynttärit ja on itse halunnut kutsua myös esimerkiksi veljeni perheineen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä menette veljesi lasten synttäreille? Itse en menisi ja antaisin kiukutella. Voisin ohimennen sanoa, että vuoroin vieraissa tai ei vieraissa ollenkaan.
Minusta on kohteliasta käydä ja lapsikin tykkää juhlia, joten menemme. Lisäksi tapaa niitä sukulaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ap tuolla aiemmin kirjoittanut, että lahjat ei ole se juttu, vaan lapsi on ekstrovertti ja kaipaa juhlameininkiä.
Minun ystäväpiirissäni on ihan järjestään jokaisella tapana pitää yhteyttä omiin vanhempiin ja sisaruksiin, joten ostan kyllä pienen synttärilahjan jokaiselle sisaruksen lapselle vuosittain. Omille vahemmilleni ja sisaruksilleni en joka vuosi osta, mutta silloin kun sattuu mieleen joku
Juurikin näin, lapsella on jo kaikkea eikä oikein edes lahjoja toivo. Eniten ilahtuu, jos joku kaveri on itse askarrellut kortin ja nähnyt vaivaa.
Meillä aikuisten synttärit on nimenomaan kakkukahvit ja rupattelua, suvun lapset leikkii yhdessä. Kaverisynttäreillä on enemmän touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa monta isovanhempaa. Kuinka on 4kpl lapsen isovanhempia+2 lisää isän puolelta?
Olipas tökerösti kirjoitettu. Viimeiset siis isän isovanhemmat eli lapsen isoisovanhemmat. Matkustavat isän vanhempien kanssa meille usein.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää häslinkiä jatkuvasti. Kai niillä sukulaisilla on muitakin menoja kuin jonkun mukulan synttärit?
Synttärit on kerran vuodessa, kahvittelu ei kestä kauaa. Pakostikkin jää juhlat joskus välistä, mutta että kahdeksana vuotena jää välistä. Ihmisillä tuntuu olevan nykyään paljon kiireitä. Omassa lapsuudessa sukulaiset kävi kahvittelemassa aina syntymäpäivien aikaan iästä riippumatta. Ei kaikki samana päivänä, mutta kävivät silti
Vierailija kirjoitti:
Luutko kuolaavan lapsesi syntymäpäivän kiinnostavan kahtakymmentä aikusta? Lapsen ikäiset kaverit kutsutaan.
No juuri tuosta syystä itse en ole edes kutsunut kummeja ja mummeja, kun pelkään sen olevan vain liian iso rasite mikäli ei kehtaa olla tulemattakaan.
Olen kuvauksen kaltainen henkilö, syitä vierailemattomuudelle:
- raha. En halua käyttää rahaa johonkin turhaan lahjaan, tai vastaavasti ostaa jotain kallista lapselle joka hukkaa/hajottaa/unohtaa lahjan heti. Lapsiperheet hukkuu tavaraan niin panokset oikealle lahjalle on kovat. Kiusallista mennä ilman lahjaa.
- sukulaiset. Kaikkia en jaksa tavata edes kerran vuodessa.
- aika. Vaikka asuisi lähellä niin kyllä siihen vierailuun menee lauantaista 3-5 tuntia, kauempaa tullessa pidempäänkin. Työ on aika rankkaa, mun on kertakaikkiaan saatava se yksi kunnon stressitön, valoisan ajan lepopäivä viikossa. Kilpailevia lasten synttäreitä on jatkuvasti.
- kiittämättömyys? Ei ne vanhemmat yleensä muissa asioissa ota yhteyttä, kuin että tule kiinnostumaan mun lapsesta :)
" koska sukulaisista ja muista aikuisista tyypillisesti 19/21 jättää tulematta."
Kuka kutsuu lapsen synttäreille parikymmentä sukulaista? Meillä on aina riittänyt isovanhemmat ja ehkä joskus jonkun sisaruksen perhe jos heille on sopinut. Eivät tuon kokoiset synttärit sukulaisille ole mitään nykypäivää.
"-aika. Vaikka asuisi lähellä niin kyllä siihen vierailuun menee lauantaista 3-5 tuntia, kauempaa tullessa pidempäänkin. Työ on aika rankkaa, mun on kertakaikkiaan saatava se yksi kunnon stressitön, valoisan ajan lepopäivä viikossa. Kilpailevia lasten synttäreitä on jatkuvasti."
Tämä on varmasti monella syynä, minulla myös, vaikka sukujuhlia on harvoin. Ne vain yleensä aina järjestetään viikonloppuna keskellä päivää, mikä on mahdollisimman huono ajankohta, koska siihen 3-4 tunnin vierailuun tärvääntyy käytännössä koko päivä.
Omassa lapsuudessa sukulaissynttärit järjestettiin illalla, monesti ihan arki-iltana. Siinä ehti oikein hyvin kahvitella, rupatella ja leikkiä serkkujen kanssa, eikä aikuisilta mennyt koko päivä "hukkaan". Ysärillä tosin nähtiin kohtuullisen matkan päässä asuvia sukulaisia ja ystäväperheitä muutoinkin kuin juhlien merkeissä ja kyläilyt tapahtuivat aina iltaisin.
Ymmärrän, ettei ihan pienen lapsen syntymäpäiväjuhlaa voi järjestää illalla, koska lapsen pitää päästä nukkumaan ajoissa, mutta kouluikäinen tuskin enää menee petiin 18-19 aikaan. Ap ei maininnut juhliensa kellonaikaa, mutra veikkaan, että kestit alkavat klo 13-15. Kokeile huviksesi joskus kutsua torstaina alkaen klo 18, saatat yllättyä.
Tässä on mielestäni kokeilemisen arvoinen idea. Juokaa ensi vuonna synttärikahvit jollain tekosyyllä tammikuun puolessa välissä, niin näet, johtuuko kiireisestä ajasta.