Onko olemassa minimivuokran rajaa? Siis saako asunnon vuokrata esim 1€/kk
Tilanteeni on tämä. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että olen koko aikuisikäni saanut asua vanhempieni omistamassa asunnossa vuokralla. Samoin kuin veljeni. Tähän asti molempien asuntojen vuokran suuruus on määrittynyt yhtiövastikkeen ja lainanlyhennyksen mukaan. Sitä on molempien kohdalla hetkellisesti myös alennettu opintojen ajaksi. Olen siis asunut hyvin edullisesti aina.
Nyt vanhempani ovat keskustelleet ja haluaisivat alkaa jakaa omaisuuttaan minulle ja veljelleni (eivät ole mitään kroisoksia, mutta omistavat näiden kahden "sijoitusasunnon" lisäksi omakotitalon ja kesämökin. Ovat perus duunareita, mutta ovat eläneet hyvin vaatimattomasti ja onnistuneet tekemään kiinteistökauppoja aina hyvällä hetkellä.). Ovat kuitenkin pohtineet miten sen tekisivät ilman että sitä katsotaan ennakkoperinnöksi ja verottaja haukkaa välistä.
Keksivät sitten että alentavat vuokraa vielä entisestään ja näin ollen siirtävät osan asumiskustannuksistamme itselleen. Tähän asti siis eivät ole tehneet voittoa, mutta heillä ei ole ollut kulujakaan kummastakaan asunnosta. Nyt alentaisivat vuokria molemmilta 200€.
Vuokrani on jo nyt ollut reilusti alle kelan salliman vuokrarajan. Ja nyt jatkossa maksaisin vain 350€ kolmiosta suhteellisen hyvällä asuinalueella (ei keskustassa). Mietin että onkohan tämä sallittua vai voiko tämä jo olla verovilppiä? Toisin sanoen onko olemassa joku alaraja jonka katsotaan olevan kohtuullinen vuokran suuruus? Käytännössähän tämä vuokran alennus on sama kuin maksaisivat kummalekin 200€/kk.
En siis saa mitään kelan etuuksia, käyn töissä. Sen puoleen ei siis mitään vaikutuksia.