Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hyvää tekisit porkkanasta? Iso pussi pullollaan. Noin 2kiloa.

Vierailija
05.01.2025 |

Saa kertoa.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin unohtanut porkkanapussini (kilo).

Menen  huomenna kokkaamaan isälleni ja otan senkin mukaan. Käyttökelpoisia laitan karjalanpaisti ja vähän kaalilaatikon joukkoon. Porkkanakakunkin (ilman sokerilla päällystämistä) saatan tehdä tai sitten vain rakastan pakastimeen odottamaan uutta inspiraatiota.

Raasteita pakastimesta käytän myös makaronilaatikon sekaan tai sämpylätaikinassa lisukkeena. 

Porkkanan raastaminen pakastimeen on täysin järjetöntä. Kuluttaa sähköä enemmän kuin maksaa kg. 

Meillä on täällä pk-seudullakin pakkasta. Tiedätkö, miten pakastin toimii? Siinä on sellainen lämmönsiirtojuttu, että sen sisätilan kylmetessä se puskee sen käyttämänsä energian lämpönä ulos. Kokeile vaikka sitä oman pakastimesi lauhdutinta.

Mulla on talossa sähkölämmitys. Olen niin järjetön idiootti, että tajuan, että näin lämmityskautena on ihan sama, millä tarvitsemallani härvelillä sen lämmön tuotan, koska sitä on joka tapauksessa mun taloon sähköllä tuotettava. Sähköpattereissa on termostaatit. Jos keittiössä on sähköuuni lämmittämässä, se sähköpatteri lämmittää samanverran vähemmän. Sähkön kulutus ei talossani siitä pienene tai suurene

Se kilo porkkanaraastetta ei siis lisää mun sähkönkulutusta watin wattia eikä siten maksa mulle sentin senttiä. 

Kesäaikaan tilanne on toinen, mutta silloinkin käytän pakastintani tyytyväisenä marjojen säilömiseen. Samalla siellä säilyvät porkkanatkin eikä edes silloin niiden säilytys maksa enemmän kuin itse tuote. Pihaltani ja metsistä keräämäni marjat ja hedelmät tulevat sähkönkäytöstä huolimatta paljon halvemmiksi kuin kaupasta ostetut. 

Mutulla oli taas kiva heittää moittivaa muka-faktaa, mutta kyllähän teitä riittää joka ketjuun. 

Vierailija
62/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseuttaisin ne. Sosekeittoa. Jälkkäriksi smoothie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että te Vammalan tytöt jaatte täällä toisillenne reseptejä! 🧡

Vierailija
64/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin unohtanut porkkanapussini (kilo).

Menen  huomenna kokkaamaan isälleni ja otan senkin mukaan. Käyttökelpoisia laitan karjalanpaisti ja vähän kaalilaatikon joukkoon. Porkkanakakunkin (ilman sokerilla päällystämistä) saatan tehdä tai sitten vain rakastan pakastimeen odottamaan uutta inspiraatiota.

Raasteita pakastimesta käytän myös makaronilaatikon sekaan tai sämpylätaikinassa lisukkeena. 

Porkkanan raastaminen pakastimeen on täysin järjetöntä. Kuluttaa sähköä enemmän kuin maksaa kg. 

Meillä on täällä pk-seudullakin pakkasta. Tiedätkö, miten pakastin toimii? Siinä on sellainen lämmönsiirtojuttu, että sen sisätilan kylmetessä se puskee sen käyttämänsä energian lämpönä ulos. Kokeile vaikka sitä oman pakastimesi lauhdutinta.

<

Porkkana säilyy huoneenlämmössä viikkoja. Raataminen kestää vähemmän aikaa kuin sulattaminen ja pakasteena lämmittäminen vie energiaa. 

Vierailija
65/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soseuttaisin ne. Sosekeittoa. Jälkkäriksi smoothie.

Mummo ei enää saa kiinteää kurkusta alas?

Vierailija
66/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsena porkkananappeja. Keitettyjä viipaleita. Ajatteli että olisi hyvää, mutta ei vaan ollut. 

Vierailija
67/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanalaatikkoa tekisin siihen saa helposti uppoamaan 1kg

Vierailija
68/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  👵🏻: Kasvissosekeitto  

Vierailija
69/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kokonainen valkosipuli

- bataatti

- sipulia

- kilo porkkanaa

- kookoskermaa tai -maitoa

- inkivääriä

- suolaa

Vierailija
70/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- kokonainen valkosipuli

- bataatti

- sipulia

- kilo porkkanaa

- inkivääriä

- suolaa

Keittoa varten nämä siis.

Vierailija
71/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön kahdesta kilosta porkkanoita pari viikkoa. 

N50

PS

Suomalaiset saa LIIKAA PROTEIINIA!

Vierailija
72/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- kokonainen valkosipuli

- bataatti

- sipulia

- kilo porkkanaa

- inkivääriä

- suolaa

Joo kyllä tuolla urheileva mies pärjää 🤣

Vierailija
73/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanapihvit. 

Vierailija
74/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorit ja pilkot. Sitten keität vihannesliemikuution kanssa ja voit lorauttaa lopuksi kermaakin sekaan.

Vierailija
75/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö ne kerralla tuhota. Sekoita 1 porkkana tavalla tai toisella ruokaan joka päivä.

76/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raastetta

Risunoita pitää olla raasteksessa.

Vierailija
77/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa tuo 2 kiloa kuluu. Ei niitä tarvitse kerralla käyttää. Säilytät jääkaapissa vihanneshyllyllä.  Seuraava sato kasvaa kesällä,hyvin sinne asti säilyy. Paitsi kun käyttää ennen sitä.

Vierailija
78/78 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Porkkana säilyy huoneenlämmössä viikkoja. Raataminen kestää vähemmän aikaa kuin sulattaminen ja pakasteena lämmittäminen vie energiaa."

Juu, niin säilyy. Mulla vaan saattavat muhia yli säilyvyyden, kun ostan tarjouksesta niitä paljon. En mä niitä pakastimeen laita, ellei ole vaarana, että pilaantuvat. Leipääkin pakastan. Sieltä laitan sitten viipaleita paahtimeen. Sekin on halvempaa kuin heittää leivät kompostiin eikä tule ruokahävikkiä. 

Mulla on edelleen ne sähköpatterit talon lämmitykseen. Niitä on monta ja tehot vaihtelevat 300 - 2000 W välillä. Kunnon pakkasilla hurahtaa muutama kW tunnissa talon lämmitykseen. Mun mikron teho on 750 W. Jos sulatan raastetta mikrossa kolmasosateholla vaikka peräti 10 minuuttia, siitä voi laskea käytetyt watit, joista vähistä edelleen osa on pois muusta lämmityksestä.

Mieluummin käytän sen muutaman watin lisää sähköä kuin heitän porkkanat kompostiin. Sähkön hinta noihin porkkanoiden säilytykseen ja lämmitykseen on edelleen edullisempi kuin ostaa ne porkkanat normaalihintaisina ja säilyttää pakastamatta. Aika helkkarin paljon pitää pakastinta ja mikroa käyttää porkkanoiden sulatukseen ennenkuin saa koko kilowatin kasaan. Kilowatille se sähkön yksikköhinta on. Kesäaikaan sulavat ilman sähköäkin.

Kerrostaloasukit eivät ilmeisesti hahmota lainkaan näitä lukuja ja suhteita, kun kerrostaloja ei lämmitetä sähköllä. Osa taas ei ymmärrä mitään eri laitteiden sähkönkulutuksen eroista tai mitä tarkoittaa W/kW. 

Mutta joo, mä olenkin tyhmä sähköpuolen inssi, joka lapsuutensakin sähkölämmitteisessä talossa asuneena osasi ihan peruskoulun ja lukion fyssan perusteella nuo laskea ennen tekuakin. Ai niin, olen sitten nainen ja jopa blondi.