IS: Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista
Afrikan tähti -lautapelit aiotaan kerätä pois Turun päiväkodeista.
-Meillä ei ole syytä olla sellaisia versioita varmaan päiväkodeissa, jotka ylläpitävät sellaista maailmankuvaa, jota me emme halua ylläpitää, Piia Elo (sd) kertoo
Pelin on sanottu toistavan ras istisia ja kolonialistisia stereotypioita Afrikan siirtomaa-ajalta.
Elo kertoo, että keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta (vas).
Kommentit (3244)
Aivan sairaaksi menee touhu. Hävetkää päättäjät. Meilläkin vielä tuo vanha peli jäljellä vaikka lapset on aikuisia.
Myös Suomessa on jo luovuttu Fazerin lakritsin tummaihoisesta Lakupekka-hahmosta ja Brunbergin Suukkojen vanhasta nimestä Neekerinsuukko.
Rasismi on helppo poistaa suomesta. Poistetaan vaan kaikki erilaiset ja eriväriset muualle.
Mutta ovat syntisistä pahimpia.Tekevät lapsille vain hallaa kieltämällä hyvän pelin. Vieras wokettaja mun lapselle ,tämäkin politisoiva tyranni puolue.Sanompa kotona että pelataanvaan.
Montakohan sataatuhatta lasta on pelannut Afrikan tähteä ilman, että sitä on ikinä yhdistänyt rasismiin!
Zeesus ja hohhoijaa 😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä Afrikan tähteä ei voisi korvata suomalaisella lautapelillä Pohjolan aarteet, jossa Afrikan tähden tyyliin seikkaillaan Suomessa?
Se peli odottaa vaan tekijäänsä, mutta ei kai uutta luodakseen tarvi kaikkea aiempaa tuhota!
Sinä voit tuon pelin tehdä, mutta tee hyvä, jotta pystyy kilpailemaan Afrikan tähden kanssa.
Se peli on ihan olemassa, sain joululahjaksi.
Mikä se ongelma sitten oli? Peli on jo "korvattu", mutta ei se voi tarkoittaa aiempien pelien kieltämistä.
Minäkin mielelläni kieltäisin kaikki aiemmat pelit, jos olisin keksinyt uuden, mutta se ei kyllä ole oikein.
Toimin kasvatuksen ja opetuksen apulaispormestarina Turussa. Tehtäväkenttääni kuuluu lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäksi työllisyyspalvelumuutos. Koulutukseltani olen valtiotieteen maisteri ja vähän ikuinen opiskelijakin.
Perheeseeni kuuluu kaksi lasta, opettajapuoliso sekä kodinvaihtajana meille tulleet Nero-koira ja Paavo-pupu. Tykkään tanssia, nauraa, olla eläinten kanssa, kutoa villapaitoja ja parantaa maailmaa.
Piia Elo
0503754774
piia.elo@turku.fi
Täytyypä pitää peli-ilta. Ryypätään ja fiilistellään kolonialistisella pelillä. Ovet lukkoon ja verhot ikkunaan ettei woke-tarkastaja näe sisään.
Maassa maan tavalla tai maasta pois. Herra Diop voisi palata sinne synnyinmaahansa wokettelemaan ja kieltämään Afrikan Tähden. Antaisi meidän suomalaisten pitää pelimme ja elää tavallamme synnyinmaassamme.
Apulaispormestari vuodesta 2021, kasvatus- ja opetus
SDP:N puoluevaltuuston puheenjohtaja 2023-
Varsinais-Suomen hyvinvointialuevaltuutettu
Turun SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja 2017-2021
Sairaanhoitopiirin hallituksen puheenjohtaja vuosina 2013-2020
Kaupunginvaltuutettu vuodesta 2008
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin on kodittomia hampaattomia pulsuja. On siis ok jos kaikki suomalaiset kuvataan kodittomina pulsuina?
"Oletko tyhmä? Jos peli on tehty johonkin maailmaan ja aikaan, miten sen voi kokea sen kuvaavan väärin tulevaisuudessa?
Ja miksei suomalaisen juopon elämästä voisi tehdä peliä, luuletko että joku estää (edes tulevaisuudessa)?"
Oletko noin yksinkertainen? Peli ollaan poistamassa juuri siksi että se kuvaa menneen ajan asenteita eikä senkään ajan totuutta. Lisäksi pelissä on vahvana nykyään hyvin yksimielisesti tuomittu kolonialismi.
Paremmin verrannollinen olisi peli jossa Suomeen tehdään ristiretkiä ja kaikki suomalaiset ovat hampaattomia juoppoja kartalla.
Tosissasi vertaat afrikkalaisia heimoja suomalaisiin hampaattomiin juoppoihin? Aika loukkaavaa minusta.
Ben- parkakin sai kenkää poseerattuaan hiki päässä vuosia riisipaketin kyljessä.
Ja eskimohan ei ole haukkumanimitys vaan neutraali synonyymi (samaa tarkoittava) inuiitille.
Seuraavaksi kai keksitään että ei saa sanoa auto tai ihminen tai mitä lieneekään.
Koulutukseltani olen valtiotieteiden maisteri ja koen olevani kansainvälinen suomalainen. Olen opiskellut Venäjällä, Yhdysvalloissa ja Ruotsissa, ja pyrin päivittämään osaamistani niin kielissä kuin maailman muutoksessa. Työskentelen tällä hetkellä kokopäiväisenä apulaispormestarina Turussa. Minulle kuuluu kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus ja lisäksi toimin kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtajana. Toimin myös TE-uudistuksen poliittisen muutosryhmän puheenjohtajana.
huutista ryssäyhteydelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän afrikassa on vieläkin heimoja ja ihmiset elää tosi vanhan aikaisesti.
Suomessakin on kodit
"Miksi suomi antaa sitten kehitysapua afrikkaan jos sun mielestä afrikassa eletään samalla tavalla kuin suomessa? "
Suomi ei anna kehitysapua koko Afrikkaan vaan muutamaan maahan. Afrikka ei ole yksi maa vaan 3kertaa Euroopan kokoinen Mantere joten kysymykseesi on aika hölmö.
Miksi sitten suomeen tulee p a k ol aisia afrikasta?
Vain persu luulee että Afrikka on maa! 😂Ei tää oo todellista enää. Voisko joku todistaa ettei persut oo näin järkyttävän vajaita?! 😂😂
Piripää fattavassella ei ole paljoa varaa haukkua muita 😜
Muistikuvat voivat vaihdella. Esimerkiksi musta Saara laulu herätti valtavasti sympatiaa kun sitä ennen laulettiin ompeluseuroissa kylillä lähetyksen nimissä. Lakritsapötkötkään eivät herättäneet mitään negatiivisia tunteita. Koko asia on vain nostettu keppihevoseksi, että saataisiin tuulta purjeisiin nimitellä ihmisiä ties miksi. Alkaa olla niin, että vain vihervasemmistolla on lupa aukoa päätään vapaasti.
Minä poltin tänään kaikki omistamani shakkipelit. Tajusin minkä väriset nappulat niissä oli...
Vierailija kirjoitti:
Mutta ovat syntisistä pahimpia.Tekevät lapsille vain hallaa kieltämällä hyvän pelin. Vieras wokettaja mun lapselle ,tämäkin politisoiva tyranni puolue.Sanompa kotona että pelataanvaan.
,, miksi meitä perus suomalaisia ei oteta tosisaan vaika olen isäm maallinen ja äidin kieleni on suami.. Koko maa ilma on varmaan woketusta ja viher vassarien probagandaa,, ugh
Minulle tärkeitä juttuja ovat lapset, koulut, perheet, hyvinvointiyhteiskunta ja ympäristöstä huolehtiminen. Haluan tehdä päätöksiä, jotka kantavat pitkälle tulevaisuuteen ja myös arjessa toimia periaatteideni mukaisesti, siksi olen mm. ollut kasvissyöjä vuodesta 1996 alkaen. Ensin eläinten oikeuksien vuoksi, sittemmin myös vahvasti ilmastosyistä.
huutista kasvissyöjälle
Vassarineèkerìn keksimä idea.
Jee.