Mikä on mielestäsi kuumetta 4-vuotiaalla kainalosta mitattuna?
Lapsella todettiin su kurkunpäätulehdus. Nyt on nuhainen ja yskäinen. Lämpö 37,1-37,2 kainalosta. Eilen lämpö oli korkeimmillaan 37,4.
Mikä on mielestäsi " lämpöraja" , jolloin lähtisit lapsen kanssa esim. kauppaan, kirjastoon jne. Ulkoilusta ei ole kyse, vaan autolla mentäisiin.
Mulla on oma käsitys asiasta, mutta haluaisin kuulla muiden mielipiteitä.
Kommentit (5)
Autolla voisin lähteä lapsen kanssa johonkin, esim. apteekkiin tai lähikauppaan välttämättömille ruokaostoksille jos lapsen vointi sen sallisi. Sairaan lapsen hoidossa paljon tärkeämpää kuin jokin kuumeraja on se, mikä lapsen yleisvointi on. Jos lapsi syö, leikkii, nukkuu ja toimii normaalilla tavalla, ei parin kymmenyksen lämmöstä ole juuri haittaa kauppareissulle.
Kuitenkin, sairaan lapsen kuuluu levätä ja olla kotona poissa tartuttamasta muita. Siksi en veisi sairasta lasta kirjastoon tms ei-pakollista.
Tai sitten pitää huolehtia, että lapsi on levännyt noin tunnin esim. sohvalla ennen kuin mittaa -> jos levon jälkeen on vielä 37.4 niin veikkaisin, että kuume nousussa.
En usko, että terkkakaan hyväksyisi sitä varsinaiseksi kuumeeksi - en ainakaan itselleni voisi mennä hakemaan sairaslomaa tuon perusteella.
Mutta samaa mieltä olen siinä, että kuumeen määrällä ei ole niinkään väliä vaan voinnilla.
Mulla harvoin nousee lämpö sen korkeammaksi mutta jos silloin kun lämpö on 37 niin olen oikeasti sairas. Ei tulisi mieleenkään mennä töihin siinä kunnossa.
Kainalosta mitatun lämmön " kuumerajana" pidän 37 astetta. Pyllystä mitatessa raja on puoli astetta ylempi.
Mutta jos on nuhainen, yskäinen, väsynyt ja muuten sairaan oloinen, niin tietenkin huolehtisin että lepää, eikä rasita itseään.
yli 37.5 on kuumetta. Menisin kyllä autolla kirjastoon jos lapsi ei ole muuten kipeän oloinen.