Kuusikymppiset eläkkeelle jäävät ovat tosi nuorekkaan näköisiä nykyään
Luin paikallislehdestä jutun entisestä opettajastani, joka on nyt jäänyt eläkkeelle. En voinut uskoa silmiäni. Hän näytti oikeasti kuvissa ehkä noin reilu nelikymppiseltä.
Siskoni ja hänen miehensä ovat jäämässä eläkkeelle parin vuoden sisällä. Molemmat kävisivät ehkä noin 55-vuotiaista. Hoitavat isoa taloa ja valtavaa puutarhaa, tekevät pitkiä reissuja moottoripyörillään... Hyvin vaikea kuvitella, että ihan kohta rupeavat viettämään jotain eläkeläisten elämää.
Tämä Maikkarin uutisankkuri Leppänen, joka nyt eläköityy. Eipä hänkään todellakaan näytä eläkeläisukolta, vaan ihan mieheltä parhaassa työiässä.
Vaikuttaako oma ikä tähän (olen 45-vuotias) vai onko todella näin, että nykyiset eläkkeelle jäävät vähän yli kuusikymppiset ovat paljon nuoremman näköisiä ja nuorekkaampia kuin edellinen sukupolvi?
Kommentit (44)
Monet ovatkin, mutta eivät kaikki.
Meillä jäi juuri eläkkeelle töistä kaksi johtajaa, jotka molemmat olivat töissä 67-vuotiaiksi eli niin kauan kuin saa lain mukaan olla. Olisi ollut syytä jäädä eläkkeelle jo vuosia sitten, kaikki odottivat heidän eläköitymistään. Olivat iäkkään näköisiäkin, sellaisia mummeleita, mutta eihän se ulkonäkö pääasia ole, jos pää pelaa. Heillä ei pelannut enää moneen vuoteen, mutta mukana halusivat vain roikkua.
Kaikki varallisuus on keskittynyt keski-ikäisille ja heillä on varaa käyttää maailman parhaan terveydenhuollon palveluja. Positiivinen kehityskulku
Sikke Sumari täyttää 74v, lähti just etsimään uutta asuntoa Italiasta.
Kas kun meillä ei ole samanlaisia pukeutumis- eikä käytöskoodeja kuin edellisillä sukupolvilla.
No ehkä ei olla niin mummoja kuin vuosikymmen sitten mutta ei ne nyt nuoriltakaan näytä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki varallisuus on keskittynyt keski-ikäisille ja heillä on varaa käyttää maailman parhaan terveydenhuollon palveluja. Positiivinen kehityskulku
Kenelle sen varallisuuden sitten pitäisi keskittyä, ja kenen varallisuutta se on? Olisiko se heidän omaansa?
Jäin viime vuonna eläkkeelle ja siirryin saman tien erikoissairaanhoitoon.
Enää ei naiset pukeudu kolttuihin ja huiveihin mummomaisesti niin kun 50-luvulla. Vaatteilla, meikeillä ja kampauksella on valtava vaikutus miltä näyttää.
Yksilöllisyys liittyi 60-70 luvulla älymystöön. Nyt he ovat yksilöllisiä 60-70 vuotiaita.
Samaa olen pohtinut ja kateellinen olen. Suuret ikäluokat junailivat itselleen parhaat edut. Turvasivat itselleen hyvät eläkkeet, on varaa matkusta ja harrastaa eläkkeellä. Aikuisopiskelijoita arvostettiin ja pääsivät kaiken laisiin yliopistoihin tosta vaan. Toista se on nykyään. Pitäisi jo yläasteella tietää mihin ammattiin haluaa. Eläkeikää korotetaan yli 70v. ja eläkettäkään ei saa ko minimaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllisyys liittyi 60-70 luvulla älymystöön. Nyt he ovat yksilöllisiä 60-70 vuotiaita.
Kiitos, niin me olemme.
Ihan 'kiva' jos jotkut vielä pääsevät eläkkeelle kuudenkympin tienoilla, meidän vain vähän nuorempien oletetaan olevan työelämässä lähes kymmenen vuotta pidempään. Haistakaa pska.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen pohtinut ja kateellinen olen. Suuret ikäluokat junailivat itselleen parhaat edut. Turvasivat itselleen hyvät eläkkeet, on varaa matkusta ja harrastaa eläkkeellä. Aikuisopiskelijoita arvostettiin ja pääsivät kaiken laisiin yliopistoihin tosta vaan. Toista se on nykyään. Pitäisi jo yläasteella tietää mihin ammattiin haluaa. Eläkeikää korotetaan yli 70v. ja eläkettäkään ei saa ko minimaalisesti.
Tämä!
Youtubessa on videoita Venäjältä. Siinä paikallinen tubettaja kiertää köyhällä maaseudulla haastattelemassa ihmisiä ja lahjoittamassa ruokaa ja muuta tarpeellista mistä on puutetta.
Yhdellä videolla oli liuta hampaattomia ja ryppyisiä mummoja, joille tubettaja maksoi heidän kauppa-autosta valitsemansa ruoat. Olivat onnellisia, koska kerrankin sai voita leivän päälle.
Arvioin mummojen iäksi 70-90 vuotta Järkytys oli suuri kun paljastui, että he olivatkin 40-60 -vuotiaita. Jopa venäläinen tubettaja, noin kolmikymppinen mies meni hiljaiseksi. Hän näytti ihan pilkupojalta verrattuna "mummoihin", vaikka ikäeroa ei nuorimpaan mummoon ollut kuin 10 vuotta.
Aikoinaan Suomessakin näytti väestö tuollaiselta, koska elämä oli rankkaa.
No kyllä mun silmissä kaikki on kummasti nuorentunut, kun ite on vanhentunut. Esim. varusmiehet näyttävät noin 12-vuotiailta. Ja tosiaan ne kuuskymppiset näyttävät keski-ikäisiltä.
En usko että on mikään tyylikysymys. Varmaan nykyajan nuorten mielestä kuuskymppiset näyttävät ikivanhoilta edelleen.
Äitini on 65-vuotias, pyöräilee 24km suunta töihin joka päivä ja on teräskunnossa. Matkustelee, patikoi, käy rokkikeikoilla.
Nykyään me kolmekymppiset "mummoudutaan", on muotia kutoa sukkia, kasvattaa tomaatteja ja keitellä hilloja. Kuuskymppiset taas ovat sellaisessa "anti-mummo" vaiheessa, jossa nyt elävät sitä ns. menetettyä nuoruutta. Ei silloin ollut aikaa ja mahdollisuuksia priorisoida itseään, nykyään vanhemmilla ihmisillä on näitä vapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa puhutaan 6-kymppisistä eli 60-luvulla syntyneistä. Me olemme kylläkin suurten ikäluokkien lapsia. Itse lähestyn 60 v ikää, ja eläkkeelle pääsen näillä näkymin joskus lähempänä 70 v jos silloinkaan, joten nuorekkaana ja terveenä on parempi pysyä. T. Generation X
Vierailija kirjoitti:
Näin on! Hyvä me!
Vierailija kirjoitti:
Nyt eläkkeelle jäävät kuusikymppiset eivät ole suuria ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Me tämän päivän 60-vuotiaat emme olleet älymystöä 60-70-luvuilla. Olimme silloin silloin lapsia ja nuoria.
Ennen viisikymppiset näyttivät 70-vuotiailta. Nyt 70-vuotiaat näyttävät viisikymppiseltä.