Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä erityisesti muistat 80-luvusta?

Vierailija
05.01.2025 |

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-mamuttomuuden

-turvallisuuden

-joukkoraiskauksettomuuden

-katuryöstöttömyyden

Eli lyhyesti yhteisöllisyys.

Vierailija
42/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäviä juttuja on tottakai aina ollut olemassa, mutta mielestäni 80-luku oli yleisesti ottaen paljon positiivisempaa ja hamittomampaa aikaa kuin nykyään. Ehkä kyseessä oli lintukotoefekti, kun maailma tuntui pienemmältä ja asiat olivat paikallisempia. Itse kasvoin 80-luvulla aika köyhässä perheessä pienellä paikkakunnalla, mutta lapsuuteni oli hyvä eikä köyhyydestä puhuttu samalla tavalla kuin nykyään. Köyhyyttä oli olemassa, mutta sen ei annettu vallata elämää, vaan tultiin toimeen sillä mitä oli ja tyydyttiin siihen.

Sä et vaan tajunnut, koska olit lapsi. Mun muisto kasarilta on, että ihmisiä jaettiin todella voimakkaasti köyhiin ja rikkaisiin, duunareihin ja keskiluokkaan ja paljon nykyistä voimakkaammin tuomittiin ne köyhät. Tällä perusteella esim opettajat kiusasivat lapsia koulussa (minuakin). Se todellakin valtasi elämän, sekä oman että muiden, ja vaikutti kaik

Missä olet kasvanut? En muista tuollaista. Muistan yhteisöllisyyden. Oulussa asuin nuoruuteni. Opettajat ymmärsi erilaisuuden. Olivat ennemmin huolissaan kuin, että olisivat syrjimään alkaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mamuttomuuden

-turvallisuuden

-katuryöstöttömyyden

Ei sellaista ollut kasarilla. Oli tiukat leirit, joissa oltiin. Oli se parempi väki, joiden lapset kävivät laskettelureissuilla koulujen lomilla ja sitten se muu väki, joka sai liikuntatunnilla lainata sukset koulun varastosta. Useimmat lapset muuten saivat ihan selkäänsä kasarilla, lasten väkivaltainen kurittaminen kiellettiin rikoslaissa vasta 1984. Myös r a i s k a us avioliitossa oli täysin sallittua.

Vierailija
44/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musiikin, joka oli oikeasti HYVÄÄ!

Kyllä, nytkin vinyyliltä paukkuu iron maiden, the number of the beast. 

Vierailija
45/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mamuttomuuden

-turvallisuuden

-katuryöstöttömyyden

Ei sellaista ollut kasarilla. Oli tiukat leirit, joissa oltiin. Oli se parempi väki, joiden lapset kävivät laskettelureissuilla koulujen lomilla ja sitten se muu väki, joka sai liikuntatunnilla lainata sukset koulun varastosta. Useimmat lapset muuten saivat ihan selkäänsä kasarilla, lasten väkivaltainen kurittaminen kiellettiin rikoslaissa vasta 1984. Myös r a i s k a us avioliitossa oli täysin sallittua.

Jos muslimit pääsevät niskan päälle, niin näistä tulee taas sallittuja, ole tarkka mitä puoluetta äänestät.

Vierailija
46/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulumatkalla saattoi nähdä itsensäpaljastelijan (en ole muuten ikinä aikuisiällä enää nähnyt näitä!). 

minä törmäsin pariin vielä parikymppisenä ysärilläkin. Mutta joo kasarilla oli tavallisempaa, vaikka olin lapsi.

Vierailija
47/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musiikin, joka oli oikeasti HYVÄÄ!

Musiikin, jota ei saanut soittaa MISSÄÄN!

Tämä maa oli niin hurskas luterilainen. Ruotsissa tilanne oli aivan toinen. Oletko saanut valemuiston sieltä? Rajalla asuneet sai nauttia väärän puolen kulttuuritarjonnasta jo kasarin alussa. Suomeen tuli vasta 10 vuotta myöhemmin. Rockradio oli ysärillä asti KERRAN VIIKOSSA yhtenä iltana!!!

Mitä selität?! Meillä paukku metallica, iron maiden, ozzy osbourne, black sabbath (ozzy), judas priest, ym. heavy ja raskas metalli. Ja kyllä, kuuntelimme nupit kaakossa. Ja radiosta nauhoitettiin kyseistä musiikkia jo kasarin alkupuolella! 

Vierailija
48/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videonauhurit. Mikään ei ollut niin mahtavaa, kun ostin videonauhurin kesällä 1983. Tuntui että pystyy loputtomiin katsomaan elokuvia. Jatkuvasti olin myös nauhoittamassa ohjelmia. 90-luvun alkuun mennessä pahin innostus oli kuitenkin jo ohi. Onneksi ei ollut tuohon aikaan paljon rahaa käytettävissä ja videonauhat olivat kalliita. Sekä tyhjät nauhat että myyntikasetit. Muuten olisi talo täynnä videokasetteja. Silloin niitä ei ehtinyt kertyä kuin noin 200 kappaletta.

Vierailija
49/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori 80-luvulla, paljon muistoja. Paljon ekakertoja elämässäni, ainutkertaisia asioita ja tunteita. Yläaste, ripari, lukio, lakkiaiset, opiskelemaan lähtö, ensirakkaus, interrailit ym.

Vierailija
50/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin naimisiin mieheni kanssa ja molemmat lapsemme syntyivät 1980-luvulla.

Vierailija
51/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulumatkalla saattoi nähdä itsensäpaljastelijan (en ole muuten ikinä aikuisiällä enää nähnyt näitä!). 

minä törmäsin pariin vielä parikymppisenä ysärilläkin. Mutta joo kasarilla oli tavallisempaa, vaikka olin lapsi.

Mutta oletko nähnyt nykyään? Joskus 80-90 -luvuilla olivat niin tavallisia, että niihin viitattiin komediaelokuvissakin. Nykyään pitkä takki ei todellakaan tuo ensimmäiseksi mieleen viuhahtajaa. 

Vierailija
52/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloinen tunnelma. Kaikilla oli töitä, vain laiskuri makasi kotona. Maailma avautui, tavalliset perheet teki etelänmatkansa ekan kerran. Muistan joskus 1986-1989, kun omasta luokastakin nämä ihan tavalliset siivooja-metallimies -perheet kävi Kanarialla tai Rodoksella. Rahaa siis alkoi olla ylimääräistä. Kokonaisuudessaan elämä oli tietysti pihimpää ja eväiden kanssa käytiin huvipuistoissa. Kotiruoka oli pop ja ulkonasyöminen harvinaista ja sekin lähinnä grilliltä hamppari. 

Joka tapauksessa elämä oli iloista värejä myöten. 

Vierailija
53/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusnelosen ja sen pelien piraattikopioinnin.

Mä olen lapseni kavereitten keskuudessa sankari, pelasin super marion alusta loppuun saakka!

Siihen ei moni pystynyt!

Olen:  Äiti! :D

Vierailija
54/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mamuttomuuden

-turvallisuuden

-katuryöstöttömyyden

No ei siellä, missä minä asuin. Ei ketään rahan takia syrjitty. Jokainen huolehti toisistaan. Naapurit huolehti toisten lapsista, välittivät. Asuimme okt alueella. Oli hyvävaraisia sekä juuri toimeen tulevia. Kaikki nuoret oltiin kavereita, ei syrjitty. Oltiin porukassa, josta ketään ei potkittu pois.

oli nuoria, jotka käytti päihteitä, imppaus oli yksi muoto. Ei heitä syrjitty, yritettiin puhua järkeä. 

En todellakaan voi ymmärtää tuollaista kastia. Kasvoin perheessä, jossa oli väkivaltaa. Siltikään meitä ei syrjitty.

Vierailija
55/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset polttivat tupakkaa sisätiloissa kotonaan ja myös ollessaan kylässä. Sitä pidettiin hassuna, kun minä noin 7-vuotiaana valistin aikuisia, että ei saa polttaa tupakkaa, koska siitä tulee sairaaksi. Naurettiin ja sanottiin, että lapsen suusta kuulee totuuden, mutta silti aikuiset polttivat.

Tuolloin ei ajateltu, että siitä tulisi sairaaksi. Syöpäriskiä ei pidetty kovin merkittävänä eikä nikotiinia riippuvuutta aiheuttavana. Vielä ysärilläkään terveysriskeistä ei oltu yksimielisiä, silloinhan vasta nostettiin ensimmäisiä varsinaisia kanteita näistä.

Vierailija
56/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus ja sen jälkeisiä sateen mukana tulevat alueelliset laskeumat.

Vierailija
57/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko jaffa pienessä lasipullossa, ritari ässä purukumi josta sai tarran, hiustupeeraukset, Dallas ja Dynastia, He-man, Vesku show, markkinat siis ihan oikeat helppoheikkeineen ja Ferrari testarossa.

Vierailija
58/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hear 'n Aid 

Vierailija
59/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iloinen tunnelma. Kaikilla oli töitä, vain laiskuri makasi kotona. Maailma avautui, tavalliset perheet teki etelänmatkansa ekan kerran. Muistan joskus 1986-1989, kun omasta luokastakin nämä ihan tavalliset siivooja-metallimies -perheet kävi Kanarialla tai Rodoksella. Rahaa siis alkoi olla ylimääräistä. Kokonaisuudessaan elämä oli tietysti pihimpää ja eväiden kanssa käytiin huvipuistoissa. Kotiruoka oli pop ja ulkonasyöminen harvinaista ja sekin lähinnä grilliltä hamppari. 

Joka tapauksessa elämä oli iloista värejä myöten. 

Ei ulkona syöminen ollut harvinaista. Istuttiin kasarilla (ja ysärillä) Carrolsissa kaikki aika koulun jälkeen. 

Vierailija
60/75 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus ja sen jälkeisiä sateen mukana tulevat alueelliset laskeumat.

Tämä! Muistan kun kiellettiin lapsena syömästä lunta talvella, koska sen ajateltiin olevan radioaktiivista. Kaveri ajatteli, että siitä tulee radio kun syö sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi