Suomessa on nyt noin 300000 työtöntä ja noin 30000 avointa työpaikkaa
Voisiko joku perskokkare selittää minne kaikki työttömät menisivät töihin?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommissa kaupungeissa nuorella ja hyväkuntoisella on ok mahdollisuudet päästä töihin, mutta ei millään 10h/viikko siivoamisella tai burgerin pyörittämisellä elätä itseään edes teoriassa. Tarvitaan joko työnantajien panostamista tai sosiaalitukia.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoi Ylen radion Ykkösaamussa tiistaina, että palkalla ei tarvitse tulla toimeen.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/0a74cd38-3f05-43ea-ad7b-a086d6f5e6d2
Tämä siis muutama vuosi sitten ja nyt on kuitenkin innoisssn tukileikkauksista. Helvetin kokkareet.
Samainen Aki kertoi myös että ansiosidonnaista voi leikata ainakin puolella se kuulemma nostaa työllisyysastetta ja lisää työpaikkoja?
miten tuen leikkaaminen lisää työpaikkoja?
On se kumma, että nämä "mulla ei oo töitä mutta haluan enemmän tukia"-vinkujat eivät ikinä onnistu kertomaan koulutustaan, työkokemustaa eikä mihin olisivat hakeneet. Eivät myöskään suostu hakemaan mihinkään.
Sen ymmärrän, että jos on 16-18 -vuotias nuori, niin voi olla haastavaa saada ensimmäinen kesätyö/palkkatyö. Toisaalta, jos koulutus on käyty ja alavalinnassa huomioitu työllisyystilastot, niin mikseipä sitä saisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on oikeasti paljon enemmän. Itsekin tunnen nuorehkoja ihmisiä, jotka eivät ole tuilla, koulutuksessa eivätkä töissä, elelevät iskän lompakolla, mutta menisivät heti töihin jos vaan pääsisivät. Varmasti on myös kotiäitejä, jotka ovat kotiäitejä lähinnä siksi, etteivät hakemisesta huolimatta pääse töihin.
Ja tuöpaikkoja on oikeasti paljon enemmän. Työpaikkoja myös täytetään ja tulee hakuun nopeammin kuin työttömien määrä kasvaa normaalitilanteessa. Osa työttömistä vois mennä myös opiskelemaan tai alkaa yrittäjiksi.
Ja opiskelija ansaitsee...kuinka paljon?
Ja kun noista 30000 poistaa vuokrafirmat niin jää ehkä tuhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on oikeasti paljon enemmän. Itsekin tunnen nuorehkoja ihmisiä, jotka eivät ole tuilla, koulutuksessa eivätkä töissä, elelevät iskän lompakolla, mutta menisivät heti töihin jos vaan pääsisivät. Varmasti on myös kotiäitejä, jotka ovat kotiäitejä lähinnä siksi, etteivät hakemisesta huolimatta pääse töihin.
Ja tuöpaikkoja on oikeasti paljon enemmän. Työpaikkoja myös täytetään ja tulee hakuun nopeammin kuin työttömien määrä kasvaa normaalitilanteessa. Osa työttömistä vois mennä myös opiskelemaan tai alkaa yrittäjiksi.
Ja opiskelija ansaitsee...kuinka paljon?
- Nuori opiskelija saa opintorahaa saman verran kuin kaikki muutkin opiskelijat, lisäksi opiskelijaedut
- Oppisopimuksella saa palkkaa, joka saattaa olla 80% määrä tavanomaisesta palkasta kunnes valmistuu, tai sitten saa täyttä palkkaa
- Työttömyyden aikana on mahdollista opiskella ja saada samalla ansiosidonnaista päivärahaa, kun sovit opinnoistasi TE-toimiston kanssa.
Ja silti halutaan vuosittain 40000 Karvista ja Timppaa. Jokin tässä mättää.
En tiedä onko tämä vain subjektiivista harhaa, mutta ei ole koskaan tullut vastaan työtöntä jonka haluaisin työllistää. Tämä ei ole ollut ongelma, koska eivät he ole halunneet työllistyä. Moni lähipiirin ihminen on vaihtanut työpaikkaa ja jopa alaa, mutta kukaan ei ole koskaan valittanut työllistymisestä. Hieman tuntuu siltä että valittajat ovat juurikin niitä, jotka eivät töihin halua. Tekosyitä tuntuu aina riittävän.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä vain subjektiivista harhaa, mutta ei ole koskaan tullut vastaan työtöntä jonka haluaisin työllistää. Tämä ei ole ollut ongelma, koska eivät he ole halunneet työllistyä. Moni lähipiirin ihminen on vaihtanut työpaikkaa ja jopa alaa, mutta kukaan ei ole koskaan valittanut työllistymisestä. Hieman tuntuu siltä että valittajat ovat juurikin niitä, jotka eivät töihin halua. Tekosyitä tuntuu aina riittävän.
Olen kyllä kuullut kauheaa itkua ja valitusta siitä, kuinka tukia leikataan. Sitten kun ehdottaa töihin menoa, niin alkaa kauhea huuto, itku ja valitus siitä, ettei voi hakea töihin mihinkään kun ei ole työpaikkoja. No entäs ne 30000 vapaata työpaikkaa? Ehkä niihin kannattaisi silti hakea, jos tarvitsee vain yhden työpaikan.. Mutta EI! Ei kuulema kannata hakea kun ei kuitenkaan saa, vaan nyt on niin paska hallitus kun tukia leikataan eikä sitä työtä saa...
Täällä valittavat ne joilla ei ole mitään työhaluja ja joiden tulonsiirtoja on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Siis tällä hetkelläkin on 30000 työpaikkaa, joihin ei edes löydy tekijää?! Eihän silloin ole mitään työttömyyttä vaan oikeasti huutava pula työntekijöistä. Siinä vaiheessa kun ei ole haettavia työpaikkoja, niin silloin ei ole oikeasti töitä tarjolla (paitsi kaikki ne paikat, joihin silti on tarve, vaikkei ole ilmoitusta jätetty)
Ja sitten kun yrität mainita näitä vapaita työpaikkoja,alkaa valitus kuinka kaikki työttömät ei mahdu vapaana oleviin paikkoihin.Sitten kun yhtään työpaikka ei ole vapaana,voi alkaa kitistä että töitä ei ole.
Tyhmä töitä tekee ja kaikenlisäksi joutuu olemaan työvoimareservissä mikäli töitä ei löydy, ihan kuin faaraoiden aikaisessa egyptissä orjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kuullut kauheaa itkua ja valitusta siitä, kuinka tukia leikataan. Sitten kun ehdottaa töihin menoa, niin alkaa kauhea huuto, itku ja valitus siitä, ettei voi hakea töihin mihinkään kun ei ole työpaikkoja. No entäs ne 30000 vapaata työpaikkaa? Ehkä niihin kannattaisi silti hakea, jos tarvitsee vain yhden työpaikan.. Mutta EI! Ei kuulema kannata hakea kun ei kuitenkaan saa, vaan nyt on niin paska hallitus kun tukia leikataan eikä sitä työtä s
Ehkä niihin kannattaisi silti hakea, jos tarvitsee vain yhden työpaikan.. :) ihan tosissaanko sanoit tämän, joku asiantuntijan paikka aukee varmasti helposti duunarille tai vaikka hotellin respalle kun ei osaa kieliä tai ole kokemusta!
Miksi tämä puhuttaa?onko teihin jo otettu yhteyttä?täällä kolme työllisyys aluetta mihin pitäisi työllistyä kunnan kautta länsiuusimaa.Eikä ole ainoatakaan alan työtä suomessa.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että nämä "mulla ei oo töitä mutta haluan enemmän tukia"-vinkujat eivät ikinä onnistu kertomaan koulutustaan, työkokemustaa eikä mihin olisivat hakeneet. Eivät myöskään suostu hakemaan mihinkään.
Sen ymmärrän, että jos on 16-18 -vuotias nuori, niin voi olla haastavaa saada ensimmäinen kesätyö/palkkatyö. Toisaalta, jos koulutus on käyty ja alavalinnassa huomioitu työllisyystilastot, niin mikseipä sitä saisi töitä.
niin mikseipä sitä saisi töitä.
Niin. Jostain syystä työnantajat eivät palkkaa 50v täyttäneitä työnhakijoita. Siinä sulle yksi syy miksei työtön työllisty. Toki varmasti tämäkin sun päässä kääntyy työttömän viaksi.
Meitä työttömiä leikkivalmentanråeesta firmasta jäi hetki sitten leikkivalmentajia työttömäksi.
Suomessa on noin 300000 työtöntä TYÖNHAKIJAA ja työttömiä on yli puoli miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä työttömiä leikkivalmentanråeesta firmasta jäi hetki sitten leikkivalmentajia työttömäksi.
Hänellä on sitten varmaan pupuleikkien säännöt tuoreessa muistissa, kun joutuu pupukurssille.
Ehkä niihin kannattaisi silti hakea, jos tarvitsee vain yhden työpaikan.. :) ihan tosissaanko sanoit tämän, joku asiantuntijan paikka aukee varmasti helposti duunarille tai vaikka hotellin respalle kun ei osaa kieliä tai ole kokemusta!
Sinäkö väität, ettei Lapissa ole sesonkiaikana hotelleissa, ravintoloissa, mökkeilyssä ja hiihtokeskuksissa huutava työvoimapula? Kyllä se perusduunari yleensä sen hissikapulan osaa laskettelukeskuksessa lapselle antaa. Kyllä tarjoilija pystyy ottamaan tilaukset vastaan vaikkei kieltä osaisi. Antaa englanniksi ruokalistan, jossa on samat numerot kuin suomeksi. Kyllä niitä lumitöitä osaa kuka tahansa duunari tehdä ilman monen vuoden koulutusta. Ja jos on oikeesti kielitaidosta kiinni, niin siitä sitten parin viikon intensiivikurssille. Miten luulet niiden muiden työntekijöiden oppineen kielen? No opettelemalla ja TEKEMÄLLÄ ITSE JOTAIN SEN ETEEN!! Niin se vain menee, että itse on tehtävä.
Minä olen ATK-alan asiantuntijatehtävissä valtiolla ilman minkäänlaista ATK-alan tai teknisen alan tutkintoa (muuten olen kyllä pehmeän puolen aineita yliopistossa opiskellut). Mutta niin, ihan itse olen opetellut koodaamaan netistä ja youtuben avulla ja suorittanut erilaisia online kursseja silloin kun on tehnyt mieli. Työpaikan sain hakemalla sitä osoitteesta valtiolle.fi, kun sattui tulemaan vastaan. Hakuilmoituksessa toki odottivat alan korkeakoulututkintoa TAI VASTAAVIA taitoja. Kirjoitin hakemukseen, että on mulla vastaavat taidot..
MENKÄÄ TÖIHIN