Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELMIvauvojen nukkumiset ja syömiset KESKIVIIKKO

28.02.2007 |

Moikka, itseäni anakin kiinnostaa muiden pikkuvauvojen uni- ja syöntirytmit. Meillä vauva 6 päivää vanha viime iltana/yönä:

- söi rintaa 19-20.30

- heräsi klo 00.30, söi rintaa ja oli hereillä 02.30 asti

- heräsi klo 05.00 söi rintaa, nukahti 06.00, heräsi pian uudestaan, söi rintaa ja nukahti klo 07.00 - nukkuu edelleen

Eilen nukkui päivällä 4-5 tunnin pätkissä... Hyvin on pärjännyt rintamaidolla, muutaman kerran lisämaitoa viimepäivinä. Synnytys oli sektio, joten ihan alusta en pystynyt/jaksanut imettää. Mutta päivä kerrallaan, hyvältä näyttää...väsyttää, edellinen yö oli yht kukkumista, eipä juuri tullut nukuttua..

Mites muilla? Onko imetys lähtenyt käyntiin? Miten nukkuvat? Miten itse jaksatte?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on 16 vrk ja nukkuu ja syö vaihtelevasti, mutta ainut yhtenäinen piirre eri päivissä on se että nukkuu jossain vaiheessa päivää yhden 3-5 h pätkän sekä iltayöstä yhden 3-4 h pätkän. Menee siis unille 21-23 aikaan illalla, herää syömään 3-4 h kuluttua ja nukahtaa heti uudestaan JOS on vierelläni, sänkyynsä en häntä saa siinä vaiheessa nukahtamaan helposti Nukkuu siinä vieressäni uudestaan 2-3 h eli syö taas 4-6 aikaan ja herää 7-8 aikaan. Usein nukahtaa vielä sen syötön jälkeen ja herää taas 9-10 aikaan, jolloin on useamman tunnin valveilla seurustelemassa. Välillä lussuttaa tuosta aamuyön 2-3:sta aamukuuteen asti vähän väliä, mutta koska on vieressäni, saan itsekin nukuttua eikä tarvitse nousta kertaakaan sängystä.

Vauva tosin kakkaa monesti 4-6 aikaan, mutta jos hän nukahtaa heti siihen en edes vaihda vaippaa heti vaan vasta 7-8 syötöllä. Jos iho alkaa punoittaa, alan vaihtaa vaipan mutta toistaiseksi yöllinen vaipanvaihto on aiheuttanut vain valvomista vauvalle sekä äidille. Tietysti jos turauttaa jo aiemmin yöllä, ei auta muu kuin vaihtaa mutta silloinkin pyyhin puhdistuspyyhkeillä enkä ala kuskata vessaan -nukahdamme helpommin uudestaan heti.

Isommat lapseni heräävät 7-8 ja haluavat aamupalaa, joten mun yö loppuu joka tapauksessa siihen.

Tulee siis herättyä noin viisi kertaa yön aikana, joskus 10. Kuitenkin kun menen nukkumaan noin 22.30 ja nousen noin 8 aikaan, tulee pätkittäisesti riittävästi unta. Päiväunista ei ole toiveita isompien lasten vuoksi (3- ja 5 v). jos yritän nukkua päivällä, en meinaa saada unta vaik väsyttäis ja sitten jos nukahdan, minuutin päästä 3-vuotias huutaa että PYYHKIMÄÄN. Hänelle tulee AINA kakkahätä jos satun nukahtamaan päivällä. Ihme kyllä olen suht pirteä, paljon pirteämpi kuin koko raskausaikana!

Päivällä vauva syö sitten harvemmin, noin 3-4 h välein paitsi illalla 1-2 h välein. Ja vauva on sopuisaa sorttia, pystyy odottamaan nälässä esim. vartin vaipanvaihdon vain pienellä kähisemisellä, eikä muutenkaan karju kuin äärimmäisessä tilanteessa. Edellinen vauvani pystyi odottamaan noin 15 sekuntia huomatessaan jonkin ongelman...

Eli toistaiseksi on mennyt ihanasti. Valvominen on niin tuttua kolmen lapsen äidille ja tämä on verrattaen helposti mennyt tämä alku.

Vierailija
2/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-8 aikaan esikoisen 3,5 v takia. Lisäksi hän saattaa yöllä kerran herätä johonkin hetkeksi... Hän jatkaa osa-aikaisessa tarhassa (noin 5 tuntia) viisi päivää ainakin siihen asti, että saan itseni kuntoon (pystyn liikkumaan paremmin ja työntämään vaunuja etc. Sitten hän jatkaa 4 päiväistä viikkoa - hyvä että on kavereita, kun ei vauvasta vielä ole leikkimään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtaivas: rytmiä on välillä, välillä ei, 3.5 viikkoa täynnä ja öisin + päivisin n.3 tuntia ruokaväli, aamulla ja illalla sellasta 1 tunti + välit kitinää ja itkua. Hyvin menee kuitenkin pätkäunilla äidilläkin! Eli yöllä kun syödään 10-15 min, sen jälkeen kestää melkein tunnin usein että nukahtaa uudelleen, sitten pari tuntia unta ja aloitetaan sessiot alusta. Päivällä valvoo parikin tuntia välistä ja sitten tunnin-kahden unet.

Tänään olin eka kerran asiakaspalaverissa. Jouduin jättämään tytön isälle, kun olin herättänyt sen ja puolinukuksissa söi pari minuuttia. Olin poissa 2 tuntia, jonka ajan kitisi ja oli hereillä, söi varaeväs-pulloakin kunnolla, mutta kun tulin takaisin, suorastaan hyökkäsi rinnan kimppuun ja söi itsensä täyteen ja nukahti. On kiva olla tarpeellinen, mutta kiva olisi jos ei olisi korvaamaton!

Avensista kokeilin eilen, saalis 15 ml.... en tiedä missä vika, pumppu tuntui hyvältä ja toimi, tissi tuntui täydehköltä ja tyttö söi toisesta, mutta ei vain tullut juuri mitään. Jotenkin ei herumisrefleksi kait herännyt? Yritän uudelleen tässä joku päivä.

Mitäs Frog2:lle kuuluu, mitkä tunnelmat?

Keskiviikkoa kaikille! T: Sporttari ja Milli

Vierailija
4/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neito on nyt 2vko 3 pv ja syö yhä puolentoista, kahden tunnin välein. Joskus jopa tunnin välein. Iltaisin olen antanut korviketta, että edes eka syöttövälillä saisi vähän nukkua ja toimikin taas viime yönä niin, että nukuttiin 23-02, sitten syönti ja siitä tunnin (!) välein tissille. Eli ähisi ja puhisi siihen malliin, että viiden jälkeen siirryimme sohvalle. Itse puoli-istuvaan asentoon ja tyttö nukahti korvikeannoksensa (imetyksen jälkeen 40ml) jälkeen pystyasentoon syliini. Nukkui sitten 7.30 saakka vanunkopassa. Tyttö onneksi nukahtaa syömistensä jälkeen, eikä varvinaisesti valvo öisin. Milloinhan nämä syöntivälit pitenee???

Nyt tuntuu eka kertaa, että väsyttää! Aamunkin neito on ollut aika syliteltävissä, tosin nyt nukahti taas vaunuun oltuaan rinnalla vähän väliä. Esikoinen on onneksi tänään päiväkodissa, joten päivän vielä jaksaa. Miehen kanssa aletaan jakamaan yöt jotenkin, jos alkaa tuollainen " tunnin välein palvelua" -ralli. Saa sitten typy Tuttelia osan yötä...

Nyt äkkiä pötkölleen!!!

-Timbe ja tyttö

Vierailija
5/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja syöpöttely on säännöllisen epäsäännöllistä :) Korvikkeella ja pumpatulla äidinmaidolla mennään nyt ja syö kutakuinkin 4h välein yötä päivää. Illalla ottaa tosin tankkauksen jälkeen (18-20 välillä) 5-6h unijakson ja aamuyöllä herää toisinaan syömään parinkin tunnin välein.

Aamu alkaa meillä esikoisen toimesta klo 9 mutta vauva menee monesti vielä seurusteluhetken jälkeen nukkumaan. Päivisin nukkuu yleensä 3h jossain vaiheessa ja pikkutorkkuja vähän joka väliin..

Nyt on alkanut vääntään masua välillä muttei silti huuda vaan ähisee..tutti monesti on siirtänyt ruokailua- tuntuu että kitisee mahavaivoja sitä enempi mitä useammin syö. Pidemmät ruokavälit on vähentäny niitäkin..

Näin meillä, yleensä mutta varsinaista rytmiä en vielä tässä vaiheessa ole vaillakaan..

-H

Vierailija
6/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikeen tiennyt kirjottaako tähän pinoon vai viikkopinoon... valitsin tämän.

Ei oo taas kerinnyt kirjottaa, vauva on tosiaan viikon verran kitissyt jatkuvasti ja äitiltä se vie voimat lähes täysin. Mietittiin miksi niin kova kitinä kun ennen oli ok, ja jos syöttää " vanhoja" heti sairaalan jälkeen pakastettuja maitoja niin tilanne heti parempi. mies keksi että ehkä kasvissyönti on se syy, sairaalassa oli monipuoliset ruuat ja kotua tultua syötiin parina päivänä hirvenlihaa. nyt olen sitten tehnyt täyskäännöksen ja alkanut lihansyöjäksi! Vielä ei tiiä mikä on vakutus, mutta ihanhyvältä vaikuttais. Eilen vauva ei kitissyt LAINKAAN mikä saatto johtua myös siittä että koko päivän siskon lapset oli täällä ja pitivät melko älämölöä. Tänään on kitissyt mutta vähemmän kuin ennen joten toivon kovasti että tuo lihansyönti auttaisi.

Onko täällä muita kasvissyöjiä?

PUMPPAUS: Mää oon pumpannut esim. sen takia että on kokeiltu kaikenlaista kun vauva on kitissyt tai syönyt huonosti, on syötetty niitä maitoja jotka pakastettiin heti pian kotiutumisen jälkeen ja jotka on hyviksi todettu. Sillon oon pumpannut rinnat tyhjiksi " pahasta maidosta" . Onneksi saa paljon pakastettua sitä maitoa joka valuu toisesta rinnasta imettäessä.

TIMBE kertoi antavansa lisämaitoa, mietin että annatko omaasi vai ihan jotain tuttelia?

HEINÄ kuulostaa ihanalta ja kiltiltä sinun vauvas =o)

NUKKUMINEN + MELU: Näyttäis siltä että mitä isompi mekkala sitä paremmin vauva nukkuu. OYSissa tehtiin vauvalle kuulovaste, en tiiä mitä se oikeen merkkaa vaikka vieressä seisoinkin.

Moi

HANNLELE

Vierailija
7/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva on nyt 4 viikon ikäinen ja 2 ekaa viikkoa sujuivat kuin unelma, mutta sitten alkoivat vatsavaivat ja huudoksi yltyvät kitinät. Vauva söisi ihan koko ajan ja se kasvaakin kauheaa vauhtia, mutta ongelma on se, että vaikka imettäisin koko ajan (1-4 tunnin välein) ei minusta irtoava maito riitä, vaan pojalle on pakko antaa lähes päivittäin 50-100 ml vastiketta pullosta. Iltaisin vauva nimittäin huutaa ja hamuaa ja tunkee nyrkkiä suuhun, joka on pakko tulkita näläksi, vaikka olisi juuri ollut rinnalla tunnin ajan. Välillä olen ollut ihmeissäni, koska jatkuva syöminen aiheuttaa selvästi vatsavaivoja (joihin Disflatyl tai Cuplaton eivät auta) ja vauva huutaa niitä, mutta parin töräytyksen tai röyhtäyksen jälkeen alkaa taas hamuamaan ja huutamaan lisää ruokaa. Viime viikko oli tällaista kierrettä ja mietin jo vyöhyketerapiaa koliikkiin.

Tämä viikko on alkanut rauhallisemmin, vatsavaivoja ei ole ollut, mutta mahdoton syöminen jatkuu ja tänään oli pakko antaa 40 ml vastiketta jo päivällä, jotta sain vauvan tyyntymään unille. Olin taas imettänyt koko aamun tunnin välein ja aina välillä siirsin nukkuvan vauvan sänkyyn, josta heräsi puolen tunnin kuluttua taas vaatimaan ruokaa. Enhän voi pitää lasta nälässä, joten pakko antaa lisämaitoa, vaikka kaikki oppaat sanoo, että usko vaan oman maitosi riittävän. Vaan tarjonta ei pysy lisääntyvän kysynnän perässä, vaikka olen yrittänyt pumppaamallakin lisätä maidontuotantoa.

Onneksi poika nukkuu yöt hyvin (huom, saa sen lisämaitodesin illalla), herätyksiä on vain kaksi: eka 2-3 aikaan ja toinen 5-6 aikaan. Päivällä nukkuu tosi lyhyitä pätkiä sisällä, mutta ulkona nukkuu hyvin. Sääli ettei meillä ole edes parveketta. No niin, nyt se heräsi taas ja ei kun imettämään...

- belleville

Vierailija
8/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belleville: Tuo kuulostaa ihan meidän vauvalta!!! Hamuaa ja nokkii jatkuvasti ja lisämaitona oleny antanut Tuttelia, joka näyttää sopivan vauvallemme hyvin. Siis imetysmaratonien jälkeenkin tyttö hamuaa ja hamuaa... Aion antaa hyvällä omalla tunnolla tuota Tuttelia lisäksi -ollaan näin tyytyväisempiä koko porukka.

Jospas oma maitokin jossain vaiheessa pelkästään riittäisi! Vauva taitaa kyllä käyttää tissiä muuhunkin kuin syömisen... Mm. nukahtamiseen. Pumpattavaksi minulta ei maitoa riitä.

Timbe

Vierailija
9/9 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on taidettu toimittaa meille! Ikää nyt siis 2 pv vajaat 3 vkoa ja viimeiset kaksi yötä menneet näin (sitä ennen eka yöunipätkä 4h ja sit 2h välein tankattiin, päivisin välit 3-4 h yleensä):

Nukahtaa omaan sänkyyn meidän sängyn viereen n. 22 ja nukkuu hiljaa 02.30 asti. Syö vieressäni sängyssä reippaasti (alle vartin) ja siirrän takaisin omaan sänkyyn. Herää seuraavaksi 05-06. Sama kuin edellä toistuu ja joko palautan omaan sänkyyn tai annan jäädä viereen. Herää taas 7.30, syö ja nukkuu vielä tunnin verran. Sitten seurustellaan vähän toista tuntia ja päälle pitkät 4-5 h unet. Eilen oltiin ensin ulkona ja jatkoi unia vaunussa kun tulimme sisään (ei herää kun avaan makuupussin ja haalarin niin että saan raajat ulos ja hanskat ja pipot pois päältä), tänään olin autolla liikenteessä ja nukkui matkat kaupasta toiseen (oli lyhyitä n. 10 min asioita moneen paikaan, jätin autoon nukkumaan). Iltapäivät ja illat menee sitten vaihtelevalla rytmillä. Eilistä en enää edes muista, mut tänään söi siis n. klo 9 ja sit seuraavaksi vasta 13.30. Ennen kotimatkaa tankattiin varmuuden vuoksi klo 15.30 (jottei nälkä tulisi moottoritiellä) ja kotona sitten taas klo 17 jälkeen kun olin lähdössä vaunujen kanssa kuoroon. Nukkui vaunumatkat edestakaisin (20 min suuntaansa) ja koko perilläoloajan vaikka 20 henk. kuoro treenasi vieressä :-) Kotiin tultua syötiin n. 20.30 ja vielä varmuuden vuoksi tarjosin uudelleen ennen yöunia 21.30,mut eipä paljon enää kelvannut. Saa nähdä mihin asti yöunta riittää, 22 jälkeen nukahti omaan koppaansa kun istuin vieressä lypsämässä ja lauleskelemassa. Pitäis vaan itse mennä samaan aikaan nukkumaan niin sais unta tuon ekan pitkän syöttövälin. Vaan ei pitäsi parin yön perusteella hehkuttaa, saattaa kohta olla taas ihan toinen " rytmi" neidillä.

Näillä meiningeillä mietinkin välillä sitä, onko meidän vauva tosi unista sorttia ja hereillä liiankin vähän? Niitä tunteja sitten jo välillä laskeskelinkin ja sain kuitenkin kuutisen tuntia hereilläoloa päivässä (ikää silloin vajaat 2 vkoa muistaakseni) mikä käsittääkseni ihan ok.

Vatsavaivoja ei meillä hirveesti kitistä. Syömäni ruisleipä niitä ainakin tuntuu aiheuttavan (mut tekis mulle hyvää kun on Hb kovin alhaalla synnytyksen jälkeen vaikka saan toki rautaa muualtakin). Jekovitia annoin eilen yhden tipan (vähän viivästyi tuo aloitus kun aina aamupäivällä unohdin) ja kun sillä ei mielestäni ollut vaikutusta, annoin tänään suoraan sen 5 tippaa. Nyt illalla viimeiseksi kitisi vatsaa, mutta kakkaapa ei tänään olekaan tullut kuin aamulla (löysää oli kuitenkin) ja ähinä oli illalla sen mukainen. Kaipa se yöllä sitten taas tulee. Äidinäitini, äitini ja minä itse olemme kaikki erittäin kovavatsaisia, joten en edes odota vauvalta muuta ja siihen suuntaan taidetaan olla pikkuhiljaa jo menossa. Luumumehua hörpin itse päivittäin, toivottavasti se auttaisi vauvaakin rintamaidon kautta.

Nyt petiin!

äippä + pusumussukka 19 pv