Ystävällä suhde varattuun mieheen ja en hyväksy asiaa - olenko huono ystävä?
Ystävällä on ollut suhde naimisissa olevaan mieheen jo vuosia. Suhde alkoi sillä, että ystäväni jätti aviomiehensä ja julkisesti sanoi syyksi sen, että aviomies oli huono puoliso ja isä. Ei kertonut, että aloitti itse suhteen varatun miehen kanssa. Tämä ystäväni "salasuhdemies" on sanonut ottavansa avioeron vaimostaan, mutta ei ole ottanut (kuten näissä tapauksissa eivät yleensä otakaan).
Minä en hyväksy pettämistä ja mielestäni ystäväni teko on täysin moraaliton. Ystävän mielestä minä en osaa iloita hänen onnestaan ja olla tukena, kun en hyväksy tuota kuviota. Olenko huono ystävä, kun en hyväksy suhdetta naimisissa olevaan mieheen?
Kommentit (8)
Et tietenkään ole huono ystävä. Tuon ihmisen teko on moraaliton, ja satuttaa muita osallisia.
Tuolle, joka kommentoi, että mitähän asia sinulle kuuluu: kuuluhan se sinulle, jos ystäväsi avautuu suhteesta sinulle ja on vielä sitä mieltä, että reagoit väärin. Jos ystäväsi olisi pitänyt asian vain itsellään, asia ei silloin kuuluisi sinulle.
Samanlaisia tilanteita olen seurannut, niissä pettäjillä on ollut mielenterveysongelmia, jotka kuvittelevat parantavansa näillä tempauksilla...
Ystävän kanssa saa olla eri mieltä asioista. Muista, ettet sinä elä hänen elämäänsä saati maksa seurauksista. Voit edustaa järkeä ja kokonaisvaltaista ajattelua mikä olisi sinun mielestäsi järkevää, mutta se on kaikki mitä voit ystävällesi suoraan puhua.
Sinun ei tietenkään tarvitse hyväksyä ystäväsi moraalia, mutta asia ei kuitenkaan sinulle kuulu. Ystäväsi on vastuussa teoistaan ja niiden seurauksista, älä turhaan vaivaa päätäsi asialla. Jos ystäväsi kuormittaa tulevaisuudessa sinua ukkomieshuolillaan, etkä halua osallistua keskusteluun, sano, ettet aio keskustella asiasta. Voitte puhua kaikesta muusta. Jos siis haluat edelleen olla ystäväsi kanssa tekemisissä. Joskushan ihmiset muuttuvat niin paljon, että kasvavat lopulta erilleen ja sekin on ok. Siihen ei edes tarvitse liittyä mitään erityistä draamaa.
Tein jo nuorena päätöksen, etten ota ääneen kantaa kenenkään ihmissuhteisiin - riippumatta siitä, onko äitini/siskoni/paras ystäväni pettäjä vai petetty. Oma elämäni on tylsää ja tasaista, ja se onkin ainoa elämä jota minun täytyy elää. Kuuntelen kyllä läheisteni ihmissuhdekiemurat, mutta ei minun mielipiteeni muuta muiden toimintaa.
En voisi ikinä olla niin moraalittoman ihmisen ystävä. Hyi olkoon.
Velvollisuutesi on käräyttää se varattu sille jota petetään.
Mitähän tuokaan asia sinulle kuuluu.