***Maaliskuisten keskiviikko***
Eilispäivän linkki:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9712424&p=1&tmode=1&smode…
onnistuikohan...
Kommentit (59)
Tosiaan kävin neuvolassa ja siellä oli semmonen tytön humpukka harjoittelmassa sijaiseksi. Hän oli hyvin epävarman oloinen ja ei oikein osannut hommia (minun mielipide siis).
Minulla oli sokerit 2 +:lla ja en todellakaan tiedä että mistä johtuu. En ollut syönyt ennen neuvolaan menoa mitään sokerista. Viikon päästä sitten kontrolloidaan uudelleen. Sitten viikon päästä onkin lääkärille aika ja saan tietää onko kohdunsuulla tapahtunut mitään! :)
Kaikki oli ihan normaalisti muuten. Paino noussut 580g/viikko, koko ajan se nousee vaikka mitä tekis. Nyt yhteensä n.12-13kg :(
Pää tukevasti kiinni " hyvin on kiinnittynyt pää" sanoi terkkari. Ja se tytön humpukka ei löytänyt koko päätä :D
Supistuksista sanoi että kyllä ne ihan oikeilta supistuksilta kuullostaa! Jee siis minua on supistellut kipeästi :)
KYSYMYS!!!!!
Tänään olisin menossa uimaan, MUTTA... Uskallanko mennä vielä, mistä minä tiedän että onko se kohdunsuu auennut yhtään vako ei?! En mistään... Terkkari sanoi kyllä että jos ei kerta ole tullut mitään linoja niin tuskin se ainakaan hyvin hirveästi on auennut. Pelottaa että jos menen ja sitten vauva saa jonkun tulehduksen. Mitä mieltä olette?
Ostin porkkanoita ja sämpyläjauhoja, ajattelin siis tehdä porkkana sämpylöitä!
Nii ja miks ihmeessä suklaapatukat on niiiiiiiin hyviä? Oon nyt jo kahesti ostanu sairaalakassiin suklaat ja kahesti oon ne myös syöny. En saa pidettyä näppejäni erossa niistä patukoista :/
Jouhi 35+4
Onko Tappikin jo lähdössä, plääh.
Miks mulla ei oo mitään suppareita tai limoja....
Jouhi: mä olin viime viikolla uimassa,kun kerta v.vuoto on ollut normaalia ja mitään muutakaan vuotoa ei ole ollut.
-m-
Sisko tuli kahvitettua, puut ja posti haettua ja laskettiin siinä pojan kanssa samalla rattikelkalla yksi mäkikin. Harmi, ettei ollut todistajia ;)
KELASTA. Soitin sinne tänään taas päätöksen perään, kun huomasin, että esikosta oli tullut helmikuultakin kotihoidontuki, vaikka ä-lomani alkoi 1.2. Perivät sen takaisin, tietenkin :( Kysyi sitten se täti, että onko se JHL:n päätös tullut. Sanoin, että on tullut rahatkin jo ajat sitten. (Ja menneet. Sitä en sanonut.) Katsoi koneelleen ja totesi vain, että kappas niin onkin. Lupasi tehdä päätöksen. Jo on aikakin! Ilmeisesti päätöstä ei olisi koskaan tehty, ellen olisi TAAS soittanut sinne. Kai siinä sitten on vielä jotain mätää kun se tulee vappuna.
Gandalffille. Me ollaan molemmat tammiksia2005 (eikös), kummallakin on poika ja meidänkin poika nukkui 2-vuotiaaksi asti todella huonosti. Heräsi vähintään 4 kertaa joka yö. Tissiä söi yöt yli 1,5 vuotiaaksi... Nyt jostakin onnellisesta syystä nukkuu paljon paremmin. Omassa sängyssään minun sänkyni vieressä on nukkunut koko ikänsä. Ei SUOSTU nukkumaan vieressä. Se on onni.
Sitten tuosta suppareiden aikaan saamisesta. Olen vakaasti sitä mieltä, että ne oikeat tulevat vain kun ovat tullakseen. Siihen ei auta mikään. Poppakonsteilla saa vain turhaa toivoa ja itsensä kipeäksi ja väsyneeksi. MUTTA. Tämä on vain minun mielipiteeni ja on toiminut minun kohdallani. Kaikki tehkööt niinkuin parhaaksi katsovat :)
Muut ovat listanneet hyviä asioita tms. tälle päivälle. Kait siihen voisi todeta, että
1. saunapuut odottavat sytyttäjää
2. muitakin puita on haettuna, pysyy mökki lämpimänä pari päivää
3. tänään ei tarvitse laittaa ruokaa, eilistä on vielä
Heti perään täytyy sanoa yksi negatiivinen asia... Tajusin eilen, ettei ne meidän uudet tuplat mahdu meidän ulko-ovesta kuin nipussa. Onni siis, että niistä saa sen istuinosan irti ja pyörät voi jättää verannalle.
Huomenna sitten niitä neuvolakuulumisia. Painoa on nyt varmaan yli 100. Viimeksi oli 99, jotain.
rouva ja vatsa 38+6
Mulle taitaa käydä niin kuin masulille! Kävin äsken 40min. kävelyllä eikä tullut yhtään kunnollista supparia ja nyt olo mitä mainioin, täällä siis loppuu kaikki synnytystä enteilevät oireet :(. No nyt oiskin tarkkaa milloin saa syntyä, eli nyt tän viikon aikana sais syntyä tai ihan ens viikon alusta, tai sitten pitäis pysyä sisällä ainakin ens viikon sunnuntaihin, kun lauantaina on kummitytön ristiäiset kahden tunnin ajomatkan päässä...
Meinaat Möhkis vielä ristiäisiinkin :) Toisaalta toi autossa istuminen voi hyvinkin käynnistää synnytyksen (toivottavasti kuitenkin saisitte mennä oma käärö kainalossa).
Mulla ei muuten viimeeks tehonnut edes mukulakivillä ajelu, tuntui vaan pirun ikävälle.
Huomenna nla, jee! Pienestä on ilot irti otettava.
Tein äsken frikadelleja, nami.
-m-
MÖHKIS;
Josko se onkin vaan tyyntä myrskyn edellä..eikös se monesti niin mene, ensin on niiiiin kipee kun olla ja osaa, sitten hetki ilman mitään ja sen jälkeen täys tuska päälle.
MITÄ TÄÄ NYT ON?
Siis oikeesti, kohta menee hermo, tuntuu että koko alavärkki on turvoksissa, tai sitte sieltä kohta joku kurkistaa..ihan kun olis joku pallero jalkojen välissä - ja ei, mulle ei oo kasvanu munia, ainaka vielä. Onko se kakara työntäny päänsä niin alas että tältä tuntuu? Voiko olla? Tuntuu että jos yltäs ni vois sormella tökätä tota palleroa kun on olevinaa niin alhaalla.
Toisekseen, kävin vessassa, enkä meinannu pöntölle päästä, kakara on siis saanu jostain puukon sukkapuikkojen ja zipon lisäks..viils just niin kovin ettei voinu hievahtaakaan, ei oikein tienny uskaltaako ees istahtaa pöntölle. Sama viiltely jatkuu kun nousee sohvalta lojumasta tai yrittää istuutua johonkin, sitte se helpottaa kun pääsee istumaan tai makaamaan...MITÄ HELVATTAA TÄÄ OIKEIN ON??
Alkaa oikeesti hirvittää!
Taatti..kukas muukaan
Se on sitä alapään limakalvoturvotusta.Kenkkua mutta niin vaan on.
Ja jos vauva tulee suklaata syömällä olis mun jo pitänyt synnyttää.Monta kertaa.
Mä oon kipeä.Niin ylä kuin alapäästä.Nyyh!
Ekaks isot ONNITTELUT kaikille jo vauvautuneille!!! Teitähän on jo monta! Perästä tullaan =)
Tokaks, niitä positiivisia asioita tänään:
1. Muutamana yönä olen saanut nukutuksi jopa 7 t yhteen putkeen!!!
2. Mies-kultu imuroi koko huushollin.
3. Sain kaverilta vauvalle siistin vähänkäytetyn sitterin, hyppykiikun, sänkyyn sellasen verhopidikkeen ym. tarpeellista tilpehööriä. Nyt alkaa kamat olla kasassa. Vain vauva puuttuu.
Voi voi kun mä olen niiiiiin laiska kirjottelija että ihan hävettää, mutta siitäkin edestä mä kyllä luen teidän elämänmakuisia tekstejänne välillä nauraen, välillä itkien. Niin tuttuja juttuja ja tunteita, samoja täälläkin läpikäydään niin iloineen, huolineen kuin *itutuksineen päivineen....
SUKLAASTA; Mä olen syönyt (nimenomaa tummaa) suklaata koko tän raskausajan hyvällä omallatunnolla, sillä sen terveysvaikutuksistahan on saatu paljon positiivisia tutkimustuloksia. Kuten että suklaa laskee verenpainetta ja kolesteroliarvoja eli vähentää sepelvaltimotaudin riskiä. Kuten myös punaviini (sitä vaan ei viitsi nyt juoda edes sitä yhtä lasillista per päivä). Mutta se se vasta mielenkiintoinen tutkimustulos on, että raskausaikana paljon (tai säännöllisesti) suklaata syövien äitien vauvat ovat tyytyväisempiä ja iloisempia yksilöitä syntymänsä jälkeen kuin ei-suklaata syövien! liittyy jotenkin aivojen mielihyväkeskukseen, johon suklaa vaikuttaa. Mielenkiinnolla ja mielellään täällä nyt sitten testataan asiaa ihan käytännön tasolla ;)
LIMOISTA; joo, kyllä toi Tapin kuvaama klöntti taitaa olla just sitä ihteensä. Mullahan sitä tuli jo muutama viikko sitten, mutta aika vähän silloinkin. Mutta sen jälkeen on alkanut lorahtelemaan, kröhöm..sellasta keltavuotoa tai jotain, toisina päivinä enemmän, tosina vähemmän. On se vaan kumma, ettei kuitenkaan mitään tapahdu (=vauva synny), vaikka toi alavärkkikin on ollut niin ulko- kuin sisäsuineenkin yli sentin raollaan ja kaula lyhentyneenä jo useamman viikon ajan. Vaikka voi olla kuulemma ihan normaalia näin uudelleen synnyttäjällä ( jo neljäs tuloillaan). Nooh, vaavi tulee kun sen aika on, pitää vaan jaksaa odottaa. Sitä vaan miettii, että mitenkäköhän kiire sitä sitten lopulta tuleekaan jos kovin on paikat jo valmiiksi kypsänä?
Jaa, mitäs vielä?....ei muista.
Se on se dementia täälläkin vaivana eli tässä visiin tärkeemmät.
Tsemppiä vaan kaikille loppurutistukseen!!!
Minnis rv 38 TASAN
..juu, täälläkin turvottaa ja viiltelee ja käveleminen on yhtä tuskaa.
Se on kuule lähtölaskenta alkanut sullakin!! TSEMPPIÄ!
Tänne kuuluu hyvää. Listaanpas heti kärkeen ne kolme kivaa =).
1. Mies on talvilomalla ja auttaa kotona minkä kerkeää ja esikoinen saa monta kertaa päivässä ulkoilu-, kaupassakäynti- yms. speciaaliseuraa.
2. Appiukko on tulossa saunomaan, voin siis hyvällä omallatunnolla leipoa suklaakakkua, nam!
3. Poitsu sai tänään vihdoin uuden sänkynsä vermeineen, pinnis on nyt sitten vapaana vauvelia varten (tosin jos saan aikaiseksi, tilaan sellaisen korijutun).
Viimeyönä heräilin suppareihin, mutta eivät olleet mitenkään rajuja, tavanomaisia poltteluja, vaikkakin tuli taas säännöllisesti vähän aikaa. Aamupäivällä tuli taas semmoisia lyhyitä ja TOSI rajuja tuntemuksia alapäähän, eivät olleet enää sellaisia sukkapuikko tai puukko -tuntemuksia. Loppuivat kuitenkin levossa. Itsellä viikkoja on kuitenkin vasta 35+4, joten vielä saisi mahassa kasvaa, vaikka toisaalta tietenkin sitä jo haaveilee nyytistä (ja yllättäen omasta helpottuneesta olosta, itsekästä, tiedän). Minulla on nyt ruvennut näkö hieman heikkenemään, menee välillä tosi sumeaksi ja esim. liikenteessä ei edelläajavien rekkareita meinaa nähdä millään. Pitää sanoa tiiistaina lääkärissä tästäkin. Sellaisia mustia leijuvia ja valuvia palloja olen nähnyt jo jonkin aikaa, mutta valkuaiset, sokerit ja paineet ovat kaikki ok.
Nyt on sitten jos vanhoihin merkkeihin on luottaminen meidän h-hetki lähellä =). Raskausdementia on todellakin iskenyt minuun. Tänä aamuna kävin suihkussa, kun mies ja poika olivat ulkoilemassa. Kun olin peseytynyt, rupesin miettimään, että miten ihmeessä sen vedentulon saa loppumaan... =). Aikani kelailin, että miten yleensä lopettelen suihkussakäyntini ja tuumailin niitä namiskoita ja löytyihän se oikea sieltä =). Piti ihan ääneen nauraa, kun ei onneksi ihan paniikiksi asti päässyt =). Mies kyllä lohdutteli kotiin tultuaan, että olisi hän varmaan sen hanan saanut sammutettua, jos en olisi itse keksinyt...
Edellisessä raskaudessa muistan elävästi, kun lähdin autolla ajamaan kotiin jostain (ja kortti oli ollut tuolloin jo kymmenen vuotta ja autoilua siitä lähtien lähes päivittäin) ja rupesin ihmettelemään, että mikäs ihmeen vipstaakeli tuossa ratin vieressä on?! Hmh, päätinpä kokeilla ja suuri oli löytämisen riemu, kun havaitsin, ettei mies ollut asentanut autooni mitään uutta laitetta, vaan kyse oli siis vilkun vivusta... =). Ihan kuin ekaa kertaa olisin sen siinä nähnyt... Saatiin silloinkin hyvät naurut ja aika loppusuoralla oltiin odotuksessa silloinkin.
No joo, eli ei mitään viisasta tänne, tsemppiä ruusunpiikille ja eihän sitä tiedä, vaikka tapillakin olisi lähtö jo lähellä...!
muillaki on limatulpat lennelly jo aikapäiviä sitte eikä vieläkä ole joukkoryntäystä synnärillä.
Ruusunpiikki ja Martsupaani taitaa olla tositoimissa kun on niin hiljasta sieltä suunnilta..
Luulin että se vihlonta - ihan ku puukolla tosiaa viiltäs - olis loppunu äsken, mutta kun nousin sohvalta ja yritin päästä koneelle ni pitikin nojailla seinään kun viils niin maan helv#tillisesti..hiljalleen laantu ja nyt tuntuu vaan semmonen " yleiskivistys" koko vatsalla..
Kuullostaa siltä et LEANNA on ihan oikeessa ton pallero-tuntemuksen kanssa..kummaa että se tunne on ilmaantunu tässä ihan muutamien tuntien sisällä, onkohan Puksi sitte pistänny suonet tukkoon ettei veri kunnolla kierrä kun tollee turpoo? Miten sitä voi ees synnyttää jos paikat turpoo ihan tukkeesee..ei hyvä ei. Kaikkee sitä joutuuki kokemaa. Ihan hullua touhua.
Taatti joka tylsistyypi
tää kolmannen odottelu on niin tuskaa. Vedin äsken kahta vekaraa pulkassa, eikä supparin supparia. Ei sukkapuikkoja, puukkoa, zippoa, saati edes tulitikkuja.
Missä se hiivatin DNA nyt on kun sitä kaivattais... elämä on...
-m-
MASULI;
Se räjäyttääkin koko potin kerralla..ei ehkä sukkapuikkoja tai moraa, mutta TNT:tä ja sytkäri..mitä sitä mammaa suotta piinaamaan pidempään kun voi räjäyttää kerralla tien ulos :)
Taptap
suppareita ollut tiheästi, noin tunnin välein aamusta asti. voi olla että lähtö tulee yöllä. aamulla näkee, tsemppiä muillekkin!
tanja-77 & 39+2
Tai en minä kovin iloja keksi tähän olotilaan. Kovin on taas supistellut. Tulin eläinlääkäriltä autoillen ja ihan piti kotitiellä hiljentää vauhti kymppiin jotta pysyi auto tiellä, sen verran napakasti tuntui. Ja voi itku miltä ne supistukset tuntuu peräaukon tietämillä.
Joku ihmeen siivousvimma minuun on iskenyt ja juuri tänään. Olen kuurannut lattialistat juuriharjalla, pessyt kylppärin lattiasta seiniin, siivosin lastenhuoneenkin ja roskaa tuli enemmän kuin laki sallii. Sitten olenkin maannut kuolemaa tekemässä sohvalla loppuillan syöden salmiakkia (eikä yhtään nouse verenpaine, e-ei).
Mies lähti hakemaan grilliltä ranskalaisia valkosipulimajoneesilla, ihanaa rasvaista ruokaa näin yötä vasten. Kyllä kroppa tykkää... jaa, mikä kroppa?! Tässä nyt ollaan sen verran jo paksuja ettei yhdet ranskalaiset tunnu missään. Ja täytyyhän sitä olla energiaa jos vaikka tulisi lähtö synnyttämään *toiveunta*.
Ruusunpiikistä kuullaan varmaankin muutaman päivän päästä, jänskättää tuleeko sieltä se helmi- vai maalisvauva :)
Tappertko se liittyi tähän limakerhoon ;) Tiedä vaikka sinäkin kohta suuntaat vauvan hakuun. Täällä jännätään!
Minä meen kurkkaamaan lapset, hiljaista on huoneessa. Siellä varmaan nukutaan. Huomenna uudet turinat. Kauniita unia ja vauvan kuvia!
Z
...kaikki on vissiin lähdössä vauvoja hakeen. Meen sitten huomenna sinne neuvolaan... ja ens viikolla koko arvioon, joten... huomiseen :)
Potilaat on pistetty petiin ja itsekkin pitäs mennä, kun tää yskiminen on aika rasittavaa... Eipähän tuu yöllä kylmä, ku miehellä ja pojalla on molemmilla yli 39 kuumetta ! Pää alkaa itelläki pehmetä tämän yskän mukana, joten...hyvää yötä !
t. punkeli
Tosiaan kaikki taitaa olla lähiaikoina jakautumassa kahteen osaan. Minä se vielä porskuttelen täällä pitkälle huhtikuuta. Ei oo ollu taas mitään synnytyksen lähenemiseen viittaavaa. Ei mitään limaa eikä supistuksia. Supistuksiaki oli jo ihan kivasti parina päivänä, mutta MINNE NE HÄVIS?
Vaikka minulla on viikkoja kaikista vähiten niin olisin kyllä silti jo ihan valmis synnyttämään. Tuntuu hassulta kun ensin makaan sairaalassa vuodelevossa ettei vauva synny ennen aikojaan ja nyt kun saisi syntyä niin eihän se synny. Synnytän sitten huhtikuun puolessavälissä :(
Tappikin on jo vaikka kuinka limainen ja kivulias, ties vaikka jo tällä viikolla synnytät. Kaikilla jotain limaa valuu, miks ei minulla :S
Jouhi joka haluaa että jotain synnytykseen viittaavaa jo tapahtuis
Yhtenä kappaleena ollaan täälläkin... vaikka nyt täytyy sanoa, että on alkanu olla samantuntuset fiilikset kun kuopuksen synnytyksen lähestyessä :) Vatsaa silleen menkkamaisesti jomottanu koko päivän ja muutamia melkosen kiristäviä suppareita (ei kummiskaan kovin kivuliaita tullut) ja sit tuo selkä/lonkat/reidet/haarukset... kolottaa niin pirusti!
Oon nyt sit melko nuhanen itse, että toivon jopa tän asukin vielä muutaman päivän masussa kestävän.
Tapille: siitä limasta... sitä se taitaa olla, limatulppaa :) Itselläni samanlailla tullut nyt kohta pari viikkoa ja tänään ihan kunnon räkää YÄKS!
Se on just sellasta keltasta ja paksua ja vois sanoo liisterirääksi :)
Samalla lailla kuopuksen kohdalla sitä pari viikkoa taisi ennen synnytystä tulla... välillä enemmin ja välillä vähemmin... nyt sama juttu ollut. Mitään varsinaista limatulpaa en ole kaikessa komeudessaan ikinä nähnytkään ;)
gandalf80: Meillä esikoisen ja kuopuksen välillä ikäeroa 2v2kk ja esikoinen tuli melkein joka yö meidän väliin jo ennen ja myös jälkeen vauvan syntymän. Kakkonen oli sitten TOSI itkuinen vauva ja alkuun esikoinen istui ja nuokkui aina imetyksillä miun vieressä... muutaman yön jälkeen lannistui ja huudotkaan ei haitanneet... nukkui kuin tukki!!! Itseasiassa, siirtyi mieluusti omaan huoneeseen sitten nukkumaan, kun siellä sai paremmin nukuttua... ja taisi muuten loppua se yöllinen viereen pyrkiminenkin :)
Nyt vähän odotan jännityksellä kuinka käy... kun tää mein kakkonen on 1v4kk ja ollu äärettömän uniherkkä koko ikänsä! Nukkuu nyt kyllä kivasti omassa sängyssä ja veikan kanssa yhteisessä huoneessa... mutta tuttia saa kyllä usein yöllä käydä kerran-pari laittamassa ja herää tosiaan helposti yöllisiin ääniin... eikä mikään helppo saada sitten takas nukkumaan... no, aika näyttää!
Sitten jollain naapurissa itkuinen vauva... piti vaan kommentoida, että saattaahan olla, et ne vanhemmat kyllä reagoi siihen itkuun samantien mutta itse kakkosen kanssa koliikin kokeneena mikään vaan ei auttanut! Siis ihan tuli itku välillä itellekkin kun tuntui, että mie oon tän lapsen äiti ja se ei silti rauhoitu vaikka mitä tekisin... no... ajastaan helpotti... mutta mietitytti kyllä, et mitä naapurit ajattelee, et myö sille vauvalle tehdään kun se vaan huutaa ja huutaa ja ei millään lopeta :(
Edelleenkin tuo mei kakkonen on aikas huutava tapaus... jos ei mee asiat just niinkuin hän meinaa niin kovaa ja korkeelta kuuluu. Ja kun omaa kaiken kukkuraksi ihan mielettömän kovan ja kantavan äänen!!!
Ja sit piti kommentoida, et tää mein pino on kyl mahtava!!! Siis saa sanoa omia mielipiteitään ja muutenkin olla ihan oma itensä, eikä kukaan tule tuomitsemaan... Tälläiseen pinoon sitä kirjoittelee mielellään!! (ootte varmaan huomannu... tekstiä on riittänyt täältä suunnalta ;) )
Joo... mutta nyt tää lähtee vähän sohvalle huilimaan... polttelee massua ja tää kyttyrässä olo ei auta asiaan.
Huomenna onkin jo MEIDÄN KUUKAUSI :)
t. K@tju rv: 39 *POKS*
älkää ny viittikö..mä en lähe täältä kulumallakaan!
Ruusunpiikkiki oli täällä viikkokausia limatulpan lentämisen jälkeen ilman huolen häivää - josko hää olis nyt päässy tositoimii! :)
Sanovat nuo oppaat että tulppaa voi irrota viikkokausia ennen synnytystä (toiset sanoo että 1-2vkoa ennen ja toiset että 1-10pvää), että se siitä, aattelin vaan että jos se on jotain muuta ni tulehdusta olisin epäilly. Pah..
T