Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

N. 3000€ budjetti yksin matkustavan n. 10 päivän reissulle?

Vierailija
03.01.2025 |

Onko ihan hölmöä laittaa tuollaista summaa yhteen matkaan yhdelle? Lentoihin menisi n.400€. Sitten olisi junamatkoja eri paikkoihin ja yöpymistä pienissä maaseutuhotelleissa joissa yllättävän kovat hinnat. Olisi niin vain unelma päästä tuonne paikkaan ja kiertää maaseutua. Olisi tiettyjen elokuvien ja sarjojen kuvauspaikkoja jotka samalla kuitenkin historiallisia nähtävyyksiä.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jo pelkät lennot pn yli 2-tonnia. siihen hotelli ja nähtävyydet, ruoka, julkiset.... paljonkohan tulee edes maksamaan.

Skotlantiin on kallista matkustaa, mutta mene ihmeessä, jos sinne olet aina halunnut. Mäkin meinaan käydä siellä vielä joskus.

Vierailija
62/92 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kaada sinun elämää. Mieti kuinka kauan tuollaisen säästäminen kestää. Kyllä varmasti tulee muitakin menoja elämässä.

Mietin. 3kk kestää. Joka kuukausi siirrän 1000€ sivuun palkastani. Olen tehnyt niin jo 7 vuotta.

Justhan sanoit ettet kykene säästämään noin isoja summia.

1000€/kk siirrän jemmatilille, mutta jäähän minulle käyttötilille joka kuukausi rahaa säästöön vajaa parisen tonnia. Taidat olla joku lapsi joka käyttää tilinsä aina tyhjäksi joka kuukausi. Millaisessa maailmassa sinäkin elät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kaada sinun elämää. Mieti kuinka kauan tuollaisen säästäminen kestää. Kyllä varmasti tulee muitakin menoja elämässä.

Mietin. 3kk kestää. Joka kuukausi siirrän 1000€ sivuun palkastani. Olen tehnyt niin jo 7 vuotta.

1000€/kk siirrän jemmatilille, mutta jäähän minulle käyttötilille joka kuukausi rahaa säästöön vajaa parisen tonnia. Taidat olla joku lapsi joka käyttää tilinsä aina tyhjäksi joka kuukausi. Millaisessa maailmassa sinäkin elät?

Miksi sitten 18 000 euroa vuodessa on mahdottomuus? Oletko lapsi?

Vierailija
64/92 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jemmatilille. Jepjep. Sijoituksiin ne pitää laittaa. Tyhmyys on periytyvää.

Vierailija
65/92 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan suunnittelet matkaa? 3000€ on iso raha 10 päiväksi missä tahansa.

Budjettina hyvä, eihän sitä ole kaikkea pakko kuluttaa, on hyvä turva. Ja luottokortit varalle. Muista hyvä vakuutus.

Vierailija
66/92 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuolla käynyt, mutta aina kannattaa mielummin ottaa 'liikaa' reissupäiviä vs. 'liian vähän'. Reissussa voi aina sattua jotain (menee vaikka maha sekaisin tmv.) mihin voi hukkua päivä pari. Samoin eteen voi tulla nähtävyyksiä/ paikkoja/ kokemuksia mitä ei ennakolta ollut tiennyt/huomannut, on kiva että on hieman ns. tyhjää aikataulussa.

Jos matkustaa yksin, hotelleihin uppoaa usein lähes sama mitä 2hlö:n huoneisiin. Kannattaa etsiä edullisia majoituksia (vaikka vain osaksi öitä, silläkin säästää) esim. B&B tyyppisiä ei jostain isoista hotelli-nettipalveluista yleensä löydy. Sohvasurffaus ei maksa mitään, mutta en ehkä itse siihen 'uskaltaisi'.

Lentoaikatauluilla voi 'säästää' yhden tai kaksi yötä: jos saapuu aamulla niin koko saapumispäivä aikaa kohdemaassa, vs. iltalento jolloin lähes heti hotelliin nukkumaan. Sama toisin päin, jos lento lähtee aamulla pitää maksaa yöstä hotellissa, jos taas paluulento esim. klo 22 tai 23 illalla, ehtii olla koko päivän ja säästyy hotelliyö vs. lähtö olisi vasta seur. aamuna.

Vierailija
67/92 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuhlaa 3000 euroa johonkin turhuuteen kun voisi käyttää rahan puolisoonsa.

Aivan sekaista touhua ap:lta.

N28

Mihin puolisoon? Mä en ole parisuhteessa ja vaikka olisin niin miksi ihmeessä pitäisi käyttää rahaa vain toisen hyvinvointiin eikä omaan. Sun on pakko olla typerä trolli.

Ap

Vierailija
68/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva matkakohde. Olen itsekin miettinyt samaa. Unelmien toteuttamiseen laitettu raha ei mene koskaan hukkaan. Matkoja on kiva muistella vielä vuosia niiden jälkeenkin. Meillä kalleimmat matkat on olleet Usa SFO-L.A. ja Perussa (Lima- Cusco-Titicacajärvi). Ei ole yhtään matkaa ollut, jossa raha olisi mennyt hukkaan.

Vierailija
69/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan suunnittelet matkaa? 3000€ on iso raha 10 päiväksi missä tahansa.

Budjettina hyvä, eihän sitä ole kaikkea pakko kuluttaa, on hyvä turva. Ja luottokortit varalle. Muista hyvä vakuutus.

Sama ihminen itkisi tsunamiaalloilla konsulikyytiä, kun ei raha riittäisi kuin yhteen ekstrapäivään halvassa majapaikassa. Vaikka olisi lentoja kotiin, ei kelpaisi koska iiiiso raha. 

Vierailija
70/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan tehnyt budjettia, ihan fiksulla ajattelulla pärjää ja lomasta nauttii enemmän kun ei tarvitse miettiä laskentataulukoita.

Moniko ei oikeasti tajua tätä. 

Mun laskentataulukko näyttää tyhjää myös, mutta mitään ei jää kummittelemaan. On tarvittaessa varaa ostaa vesipullo, vaikka ilmaiseksikin saisi vettä. 

En ole aina joululoman jälkeen töissä, mutta eipä ole maksettavaa joululta jäänyt.

Vierailija
71/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan tehnyt budjettia, ihan fiksulla ajattelulla pärjää ja lomasta nauttii enemmän kun ei tarvitse miettiä laskentataulukoita.

Moniko ei oikeasti tajua tätä. 

Mun laskentataulukko näyttää tyhjää myös, mutta mitään ei jää kummittelemaan. On tarvittaessa varaa ostaa vesipullo, vaikka ilmaiseksikin saisi vettä. 

En ole aina joululoman jälkeen töissä, mutta eipä ole maksettavaa joululta jäänyt.

Paras fiilis on palata reissusta kotiin ja nähdä että rahaa jäi yllin kyllin vaikka ns. eli herroiksi siellä. Itse teen kyllä budjetin, haluan seurata rahanmenoa seuraaviakin reissuja silmällä pitäen yms. Budjetti määrittää niin paljon, jo kohteen valintakin. Esim. huhtikuun lomapätkälle mulla olisi 4000 tuhlattavaksi. Tosin eihän sitä kaikkea tarvitse silloin käyttää vaan voi jättää kesäänkin. Mutta mahdollisuus on siis noinkin kalliiseen kohteeseen.

Vierailija
72/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä on jättää elämä elämättä. 

Hölmöä on saastuttaa yhteistä planeettaamme ja tuhota luontoa siksi, että hautakivessä ei lopultta lue muuta kuin sukunimi .

Ei ole pelkkää sukunimeä hautakivessä ellei joku saastuttaja laita koko hautakiveä viemään yhteistä tilaa. 

Vierailija
73/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riittää kuukauden reissuun.Tutkikaa millä ja miten mennä. Näette paljon enemmän maalimaa.

Jos aikaa vaan on.

Vierailija
74/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3k kuulostaa paljolta n.viikosta, mutta jos vietät 2 pv Lontoossa ja siitä vielä 5 päivää Skotlannissa jossa sesongin aikaan heinäkuussa normaali pienemmät B&Btkin (joissa tosiaan joudut maksamaan kahden hengen huoneesta yleensä) ovat vähintään sen 150 e/yö, niin lentojen, syömisten, junien ja pääsymaksujen yms kanssa 2,5k voi olla aika lähellä.

Vilkaise myös busseja pelkkien junien sijaan, yleensä voivat olla halvempia. Ja joitakin pienempiä budjetille ystävällisempiä b&b paikkoja löytyy mutta ei välttämättä ilman autoa mahdollisia ikävä kyllä. 

Viaductin yli pääsee samaa reittiä kuin se höyryjuna niin myös normijunalla joka maksaa kympin ;) Mutta tietysti siinähän maksetaan elämyksestä eikä junasta. 

Skotlannissa on myös oikeasti hyviä hostelleita tai shared bathroom -tyyppisiä majoituksia jotka voi olla myös hyviä pitämään kuluja kurissa. Hostelliin en enää tällä iällä mene ellei sieltä saa 1-2 hengen huonetta mutta jos jossain niin Skotlannissa.

Vierailija
75/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin 10000 euroa karibian risteilystä täysi hoidolla. Sviitti hytti ja kaikki. Ei se ollut sen arvoista ja en ole matkustellut sen jälkeen, siitä on 5 vuotta.

Muakaan ei risteilyt kiehdo, vaikka muuten olen matkustanut paljon ja toivottavasti jatkossakin.

Ilmainen vinkki matkohen suunnitteluun: käyttäkää tekoälyä. Vaikka Chat GPT tai Google Gemini. Siltä voi kysyä kaikkea ja saa hyviä neuvoja.

Esimerkkialoitus:

Haluan matkustaan marraskuussa johonkin lämpimään kohteeseen, johon lentoaika Suomesta enintään 8 tuntia. Anna vinkkejä.

(Antaa listan)

Kerro enemmän kohteesta x

Mitkä lentoyhtiöt sinne lentää

Mikä hintataso, miten voi säästää matkakuluissa

Jnejne... kokeilkaas :)

Vierailija
76/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kiva matkakohde. Olen itsekin miettinyt samaa. Unelmien toteuttamiseen laitettu raha ei mene koskaan hukkaan. Matkoja on kiva muistella vielä vuosia niiden jälkeenkin. Meillä kalleimmat matkat on olleet Usa SFO-L.A. ja Perussa (Lima- Cusco-Titicacajärvi). Ei ole yhtään matkaa ollut, jossa raha olisi mennyt hukkaan.

Tämä! Just muisteltiin viime kesän reissua perheen kanssa ja naurettiin siellä syntynyttä inside-läppää. Ihan parhaita juttuja koko vuodessa. Lapsikin muistaa matkat, ei jotain joululahjoja vuosien päästä.

Ap, anna mennä! Sun elämä, sun unelma!

Vierailija
77/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin 10000 euroa karibian risteilystä täysi hoidolla. Sviitti hytti ja kaikki. Ei se ollut sen arvoista ja en ole matkustellut sen jälkeen, siitä on 5 vuotta.

Muakaan ei risteilyt kiehdo, vaikka muuten olen matkustanut paljon ja toivottavasti jatkossakin.

Ilmainen vinkki matkohen suunnitteluun: käyttäkää tekoälyä. Vaikka Chat GPT tai Google Gemini. Siltä voi kysyä kaikkea ja saa hyviä neuvoja.

Esimerkkialoitus:

Haluan matkustaan marraskuussa johonkin lämpimään kohteeseen, johon lentoaika Suomesta enintään 8 tuntia. Anna vinkkejä.

(Antaa listan)

Kerro enemmän kohteesta x

Mitkä lentoyhtiöt sinne lentää

Mikä hintataso, miten voi säästää matkakuluissa

Jnejne... kokeilkaas :)

Mä olen kysynyt suoraan että mikä on paras aika vuodesta matkustaa kohteeseen X ja millaisen budjetin tarvitsee paikkaan Y ja onko kohde Z turvallinen naiselle jne. Antaa yleensä hyvin vaihtoehtoja esim tuossa budjettikysymyksessä.

Vierailija
78/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa eikä tarvitse tehdä velkaa matkojen vuoksi, niin menkää ja matkustakaa, kokekaa. Ette varmasti kadu. Itselle parin viime vuoden aikana valitettavasti konkretisoitunut karulla tavalla se, että kukaan ei tiedä kauanko täällä elellään ja pääseekö esim eläkkeelle asti, ei kannata matkasuunnitelmia sinne asti lykätä. Itsellä nämä useat läheisten ja kollegoitten menetykset on pistänyt ison pyörän pyörimään, kämppä myyntiin ja halvempaan asuntoon, ja rahat osa tietysti säästöön mutta osa matkusteluun ja elämyksiin. Nyt, ei viiden vuoden tai kymmenen vuoden päästä.

Vierailija
79/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo riittää kuukauden reissuun.Tutkikaa millä ja miten mennä. Näette paljon enemmän maalimaa.

Jos aikaa vaan on.

Ei tarvi haaveilla sisätiloissa nukkumisesta, jos lähtee Skotlantia kiertämään satasen päiväbudjetilla.

Vierailija
80/92 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kierreltiin Englantia junalla lipputyypillä, jossa sai kahden viikon aikana matkustaa rajattomasti. Kätevää, kun ei tarvinnut ehtiä just tiettyyn junaan eikä välittää siitä, jos oma juna on peruttu.

Sitä nimittäin tapahtuu usein yksityisten rautateiden valtakunnassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän