Ari Heinonen makaa Turun yliruuhkautuneessa päivystyksessä jo toista päivää: Eilen sai kaksi leipää ja jogurttipurkin
Voiko tälläinen olla tottakaan maailman onnellisemmassa maassa?
https://yle.fi/a/74-20134724?origin=rss
Voi.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksen ei ole tarkoitus toimia ravintolana vaan potilaat kun on tutkittu niin he lähtevät kotiin tai osastolle. Jos on osastot täynnä niin kuin usein on juhlapyhien jälkeen niin sitten jäädään makaamaan päivystykseen odottamaan jatkohoitopaikkaa. Mikään ei estä omaisia tuomasta ruokaa tai potilas voi tilata Woltin kautta melkein mitä tahansa. Vähän mietityttää että ovatko kaikki potilaat ihan ääliöitä vai mikä mättää jos aikuinen mies ei osaa tilata pizzaa tms.
Tampereella ainakin pari vuotta sitten päivystyksen aulasta lähetettiin saattaja kotiin saman tien, kun potilas otettiin tutkittavaksi jonnekin. Ei sinne saattaja päässyt mukaan. Eikä varmasti Wolt ainakaan pääse haahuilemaan jonnekin hoidettavien puolelle.
Haahuilla ei kyllä kannata oikein kenenkään paljon missään. Ruokaa voi tietysti lähetti tuoda jos sitä ajattelit.
Velkarahalla saa terveydenhoitoa vaan tiettyyn pisteeseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahuolto on hiipinyt vaivihkaa hoitajien arkeen koronavuosista lähtien. Luotosen mukaan se vie kasvavassa määrin resursseja varsinaisesta hoitotyöstä.
Meillä voi olla jopa kolmekymmentäviisi aamupalaa laitettavana, ja se on kaikki pois ajasta, minkä me muuten olisimme potilaiden kanssa.
eikö nyt voida perustaa työtehtävä tällaiseen? Kun ei tää meno tästä ainakaan rauhoitu, pahenee vaan, nyt kun suuret ikäluokat vanhenee.
Aikaisemmin oli sairaala-apulaisen nimikkeellä tehtäviä avustavia hommia.
Ja sen jälkeen reilut 20 vuotta laitos/sairaalahuoltajilla, joilla on ihan oma työnsä, siksi nimeke muutettiin. Totesin jo eka sivulla, että meidät on jo ajat sitten pistetty yksityisiltä kalliina pihalle, ja nyt julkinen yrittää samaa. Sii
Sehän on erinomaista että alkeelliset tehtävät kuten siivous on ulkoistettu.
Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi. Minä ammattilaisena olen sanonut läheisilleni, että älkää hitossa koskeko laitoksissa mihinkään, mihin ei ole välttämätön pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku tunnin rata.....
Ei johdu tuosta ja tiedät sen itsekin. Terveydenhuollosta on leikattu ja "säästetty" jo vuosikausien ajan ja nyt se alkaa näkymään. Sote-pelleily ei ole auttanut asiaa pätkääkään.
Juurisyy on kyllä se, että talous ei ole 17 vuoteen kasvanut. Toinen sitten ikääntyvä väestö. Vanhukset sote-palveluita eniten käyttävät. Vääristä paikoista säästäminen näkyy myös.
Toki sote voitaisiin organisoida järkevämmin. Saataisiin nyt alkajaisiksi vaikka jonkinlainen omalääkärijärjestelmä perusterveydenhuoltoon takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksen ei ole tarkoitus toimia ravintolana vaan potilaat kun on tutkittu niin he lähtevät kotiin tai osastolle. Jos on osastot täynnä niin kuin usein on juhlapyhien jälkeen niin sitten jäädään makaamaan päivystykseen odottamaan jatkohoitopaikkaa. Mikään ei estä omaisia tuomasta ruokaa tai potilas voi tilata Woltin kautta melkein mitä tahansa. Vähän mietityttää että ovatko kaikki potilaat ihan ääliöitä vai mikä mättää jos aikuinen mies ei osaa tilata pizzaa tms.
Saako päivystykseen muka oikeasti tilata pizzaa tms itse??
Ei tietenkään Neuvosto-Suomessa saa. Punakaarti ovella vahtimassa. Täytyy Valtion Päivystysvirastolta anoa lupaa tällaiseen toimintaan.
Multa ainakin pizzeria tivasi onko mun oma kortti. Ei meinannut uskoa että on. Pitkä tarina. Kerran taas pizzeria otti rahat mutta ei kuulemma tilaus näkynyt niillä. Arvo oli 50€. Olusi pitänyt tilata uusi tilaus ja sitten palauttaisivat myöhemmin sen jo maksetun summan. Äly hoi älä jätä.
suomessa päivystykset ovat ruuhkautuneet aina pyhien jälkeen. Ihmiset kun voivat oikein hyvin olla oireidensa kanssa kotona pyhien ajan, mutta sitten kun arki alkaa, niin koetaankin oireet niin pahoina, että nyt pitää mennä hakemaan saikkua. Enkä puhu tässä nyt kiireellisistä tapauksista. Sitten ne ruuhkautuu, kun sinne menee potilaita, jotka olisivat ihan hyvin voineet odottaa arkeen ja ottaaten yhteyttä tk:hon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin vi..... maksetut verot menee?
Yritys- ja puoluetukiin, Petterin tunnin junaan, tienpätkiin jossain Lapin periferiassa missä kukaan ei asu, peurojen ruokintaan, Oopperataloon jossa 99% kansasta ei koskaan käy yms.
Mihin unohdit kehitysavun, taistolaisnavetta Ylen, taistolaiskulttuurin, sotehimmelin, vasemmistolaisen järjestökentän hillotolpat, vihreän siirtymän, koulutusuudistuksen, tempputyöllistämisen julkiselle sektorille EU-rahalla, Uniperin, Italian remontit...?
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen hallitus leikkasi sotemäärärahoja, esim. Hus irtisanoo satoja. On aika selvää, että leikkaukset eivät paranna katastrofaalista tilannetta eivätkä edistä mitään positiivista kehittymistä.
Sote oli kammottava virhe: pilipalijohtajiin, pikkupomoihin ja "kehittämis"päälliköihin uppoaa SATOJA miljoonia euroja vuodessa. Ei mitään järkeä. Sotealueita tulisi olla vähemmämän, hallinto kevyemmäksi, enemmän koulutettava lääkäreitä jotta heidän palkkatasonsa olisi järkevämpi + julkiselle sektorille työmääräys 2-3 vuodeksi valmistumisen jälkeen. Enemmän hoitajia, tietojärjestelmät kuntoon ja sihteerit/avustava henkiköstö takaisin. Nykymeno on järjetön: lääkärit naputtelevat tietoja puolet työajastaan 8500 euron kk-palkalla. Aivan älytöntä!
Kaikki puolueet syyttelevät toisiaan, viherpiipertäjät persuja ja päinvastoin. Ei tällaisella menolla tehdä mitään hyvää Suomelle eikä suomalaisille. Vanhuksia on liikaa, mutta pitää keksiä miten heidät hoidetaan - heitteillejättö ei ole ratkaisu. Eikä yksityistäminen, jossa terveysjätit pumppaavat kaikki rahat ja jättävät silti hoitamatta (kuten jenkkilässä). Pitäisi olla vähemmän ahneita päättäjiä, mutta niitä ei Suomesta löydy. Voitaisiinko soittaa Norjaan ja pyytää apua? Oma kapasiteettimme kansana ei riitä muuhun kuin omien intressien suojaamiseen, kaunaiseen ahneuteen, itsekkyyteen ja eripuraan. Suomen alennustila on järkyttävää katsottavaa. Tarvitsemme viusautta, jonja olemme kadottaneet jonnekin matkan varrella.
Varmasti ihan totta nuo pointtisi, eikä tämä kehitys ole nyt 1-2 vuodessa tapahtunut nykyhallituksen takia, vaan jo pidemmän ajan kuluessa.
Elämme kapitalistisessa maailmassa ja globaalissa kilpailussa. Terveydellä tehdään bisnestä ja mistä saa parhaat voitot, sieltä ne haetaan. Ei ole hyväntekijöitä, jotka esim. vapaaehtoisesti maksavat enemmän palveluista, maksavat enemmän veroa mielellään, alentavat omaa palkkaansa jne. Ihmiset ajattelevat pääasiassa omaa etuaan ja jos esim. Suomessa veroprosentti olisi 50% ja lääkärin palkka 5000€ huonompi kuin naapurimaassa, niin muuallehan ne lääkärit lähtisivät.
Eli pointtina on, koko järjestelmämme pitää toimia kilpailukykyisesti verrattuna muuhun maailmaan, koska valitettavasti elämme tässä globalisaation runtelemassa maailmassa. Toinen vaihtoehto on, että yhtäkkiä lähes kaikista kansalaisista tulee hyväntekijöitä, jotka mielellään luopuvat omista eduistaan. Epäilen vahvasti, että niin ei yule koskaan käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on laitaoikeiston ihannoimaa tulevaisuutta. Ihanan epätoivoista joillekin...
T. Laitaoikeistopuolueet PS, Kok. RKP ja Kristiliset
Ihan sinun oma märkä unelmasi on kyseessä.
On se sikäli laitaoikeiston märkä uni, että terveydenhoiden tilanne kannustaa ihmisiä ottamaan vastuuta terveydestään, jotta ei vain joutuisi asiakkaaksi. Myös ottamaan vastuuta taloudestaan eli paiskimaan enemmän töitä, jotta on tarvittaessa varaa mennä yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin vi..... maksetut verot menee?
Yritys- ja puoluetukiin, Petterin tunnin junaan, tienpätkiin jossain Lapin periferiassa missä kukaan ei asu, peurojen ruokintaan, Oopperataloon jossa 99% kansasta ei koskaan käy yms.
Mihin unohdit kehitysavun, taistolaisnavetta Ylen, taistolaiskulttuurin, sotehimmelin, vasemmistolaisen järjestökentän hillotolpat, vihreän siirtymän, koulutusuudistuksen, tempputyöllistämisen julkiselle sektorille EU-rahalla, Uniperin, Italian remontit...?
Tempputyöllistäminen kuulostaa pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahuolto on hiipinyt vaivihkaa hoitajien arkeen koronavuosista lähtien. Luotosen mukaan se vie kasvavassa määrin resursseja varsinaisesta hoitotyöstä.
Meillä voi olla jopa kolmekymmentäviisi aamupalaa laitettavana, ja se on kaikki pois ajasta, minkä me muuten olisimme potilaiden kanssa.
eikö nyt voida perustaa työtehtävä tällaiseen? Kun ei tää meno tästä ainakaan rauhoitu, pahenee vaan, nyt kun suuret ikäluokat vanhenee.
Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi. Minä ammattilaisena olen sanonut läheisilleni, että älkää hitossa koskeko laitoksissa mihinkään, mihin ei ole välttämätön pakko.
Koskeko mihinkään, niinkuin mihin? Ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi. Minä ammattilaisena olen sanonut läheisilleni, että älkää hitossa koskeko laitoksissa mihinkään,
Kenkää saanut siivooja tuli pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Suvi Luotonen lämmittää valmisaterioita ja kutsuu itseään kokiksi. Ari Heinonen määkii television ja musiikin perään. Ei ole sitten Turussa kännyköitä keksitty? Vttu mikä mielensäpahoittajien mukauutinen.
Luotosen valitus on ihan asiallinen. Ei ole mitään järkeä pitää hoitajan koulutuksen saanutta ihmistä kokkina.
Mutta siitä samaa mieltä, että ihmiset ovat itse vastuussa viihdyttämisestään. Ne kerrat kun olen joutunut päivystyksessä jonottamaan, olen ottanut kirjan mukaan, ja olisin ollut vain kiitollinen, jos siellä ei olisi tarvinnut kuunnnella päällekkän pauhaavia telkkaria ja radiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on laitaoikeiston ihannoimaa tulevaisuutta. Ihanan epätoivoista joillekin...
T. Laitaoikeistopuolueet PS, Kok. RKP ja Kristiliset
Ihan sinun oma märkä unelmasi on kyseessä.
On se sikäli laitaoikeiston märkä uni, että terveydenhoiden tilanne kannustaa ihmisiä ottamaan vastuuta terveydestään, jotta ei vain joutuisi asiakkaaksi. Myös ottamaan vastuuta taloudestaan eli paiskimaan enemmän töitä, jotta on tarvittaessa varaa mennä yksityiselle.
Hienoa, ja mitä tuo kannustaminen sitten käytännössä on? Miten vastustetaan ottamaan vastuuta terveydestään? Kuulostaa käskyttämiseltä. Paiskimaan töitä jotta saa maksaa terveyspalveluista?
Päivystyksessä ei ole koskaan ennen ollut ruokia. Ja usein jos on mahdollista joutua leikkaukseen, joutuu olemaan ilman ruokaa. Ja päivystyksessä kiireellisemmät menevät aina edelle.
Vierailija kirjoitti:
No kiva et Salon sairaalan päivystys lopetetaan. Saadaan Turkuun vielä reilusti lisää hoidettavia 😳
Eiköhän pitäisi perua tuo onneton päätös.. 🤔
Vierailija kirjoitti:
suomessa päivystykset ovat ruuhkautuneet aina pyhien jälkeen. Ihmiset kun voivat oikein hyvin olla oireidensa kanssa kotona pyhien ajan, mutta sitten kun arki alkaa, niin koetaankin oireet niin pahoina, että nyt pitää mennä hakemaan saikkua. Enkä puhu tässä nyt kiireellisistä tapauksista. Sitten ne ruuhkautuu, kun sinne menee potilaita, jotka olisivat ihan hyvin voineet odottaa arkeen ja ottaaten yhteyttä tk:hon.
Kyllä meidän alueella päivystys oli täysin tukossa jo joulunpyhinä, niin kertoi sairaalan henkilökuntaan kuuluva. Itse olin päivystyksessä viikonloppuna joulupyhien jälkeen, koska en voinut odottaa oireiden takia maanantaihin. Päivystys oli täysin tukossa edelleen ja jono ei käytäviltä liikkunut oikein mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän järjestelmä on rakennettu suomea ymmärtäville potilaille, mutta kun siihen tupataan pari sataa tuhatta ulkomaalaista tulkkeineen, niin onhan selvä, että homma kaatuu.
Jokainen, joka terkkarissa on käynyt, tämän tietää ja itse on nähnyt.
Olen pari kertaa joutunut Tampereen Acutaan äkillisten kipujen vuosi enkä ole kertaakaan nähnyt siellä ulkomaalaisia potilaita, vanhuksia tuppaavat olemaan suurin osa.
Olen joutunut käymään siellä (onneksi vain) kerran. Oli siellä ulkomaalaisen näköisiä potilaita muutama, mutta ei sen enempää kuin Tampereella keskimäärin. Myös henkilökunnassa oli muutamia ulkomaalaisen näköisiä tai nimisiä.
Tuskinpa on tulkkien käyttötarpeesta järjestelmän ongelmat kiinni.
Mutta sitä kyllä ihmettelen, miten voidaan potilai
jos on epäily siitä, että potilas voisi joutua leikkaukseen, niin pidetään ravinnotta. Tai jos on epäily siitä, että tulee verikokeita, joissa pitäisi paastota. tai jos oireet ovat sellaisia, että voi olla riskinä vaikka oksentelu tai tajunnan menetys ym. ym. on noita syitä. Potilas voi itse ottaa sairaalaan mukaan eväitäos päivystykseen menee. Itse olen kerran käynyt ja tiesin lähtiessäni, että siellä on ruuhkaa, joten otin pulloon vettä ja banaanin. pääsinkin sitten lääkärin luo noin 5 minuutin istumisen jälkeen, kun minut oli kirjattu kiireellisemmäksi potilaaksi (olin soittanut ensin 116117:n).
Oliko muistaaksesi 68? Ettei kuitenkin ollut 67? Mahtoiko olla muistaaksesi 12 tuntiakaan vai olisiko ollut 12 ja puoli? Kiinnostaa ihan valtavasti.